1.563 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Brian S
Brian S
Følger: 1 Emner: 17 Svar: 116

Korte ture/antal omdr. Korte ture/antal omdr.

Hej.
Jeg har en yamaha fazer 600.
Jeg bruger den til lidt af hvert, men også her i løbet af sommeren til arbejde. Jeg har ca 12km hver vej.
Har hørt mange sige at det har en mc ikke godt af.
På 12 km burde den vel nå at blive driftsvarm.
Soder den til??
Og så lige det sidste spørgsmål.
Efter hvor mange km ca kan man med god samvitighed køre den op på 7-8000 omdrejninger??

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Korte ture/antal omdr.
  • #1   4. sep 2012 Det er koldstarter der slider på en mc. Nej den skulle ikke gerne sode til, hvis den får den rigtige blanding. Tjaa det med omdrejninger er jo en religion. På en luftkølet holder jeg den under 40 % af omdrejningerne op til det røde felt, i de første 5 km+. Det er sådan jeg gør og andre gør det anderledes.

• #2   4. sep 2012 Det eneste jeg kan være betænkelig ved.. er om batteriet får nok strøm.. Jeg er selv en sjælden gang i mellem nødt til at give batteriet lidt strøm.. Har 9-10 km. smiley

Hvad er maks omdr. på den? ..Det har måske også lidt at sige?

f.eks. R maskiner, skal de ikke holdes under 10k omdr. når de er kolde..? smiley

• #3   4. sep 2012 12 km er fint, ingen problem der. Når den er varm kan du uden problemer køre den op til det røde felt på omdrejningstælleren. Det er motoren designet til at kunne holde til. Til daglig transport ville jeg holde den midt i omdrejningsfeltet, fx omkring 5-6.000 o/m hvis det røde felt starter ved 12.000. Men når du skal accellere for overhaling mv. skal du formentlig op i den øverste tredjedel af omdrejningsfeltet.

• #4   4. sep 2012 De første 4 Km holder jeg helst min under 4000 RPM (1/3 af max), derefter koster det 1 Km at hæve med 1000 RPM. Så inden jeg knalder den i det røde felt ved 12000 RPM skal jeg altså have kørt 12 Km.. Ikke at jeg har noget at lave deroppe - min max'er ud ved 10500 ;0)

Bare som tommelfingerregel..

• #5   4. sep 2012 Jeg kører meget forsigtigt og motor-nussende indtil jeg rammer de første par transportbure - så får den ellers bare håndtag. Efter endt overhaling får jeg lige dårlig samvittighed. Det går dog over 200 m længere fremme når jeg indhenter de næste par hjulbure ... sådan er det hver evig eneste gang!

• #6   5. sep 2012 Hmm, lytter med. Selv holder jeg mig gsx 600 f. Årg. 03. Under de første 5 min under 6000 mdr. Jeg kan ikke se olie eller temp. På min cykel.

• #7   5. sep 2012 køre xj600(ca10500omr) plejer at varme den lidt op i 3-7min, køre så stille og roligt ud af byen(1.5km) (1/3omr) når jeg så er ude af byen køre jeg lidt friskt(1/2omr)i ca 5km og så for den ellers bar det der lige passer

• #8   5. sep 2012 Der går religion i den. Du holder da heller ikke din bil under 2000 omdrejninger de første 6-8km?

• #9   5. sep 2012 Du holder da heller ikke din bil under 2000 omdrejninger de første 6-8km?

Måske ikke 2k.. men man holder da sin bil under ~3000 omdrejninger indtil den bliver varm..

Og så er 12km SLET ikke nok til at en motor bliver driftsvarm en kåling efterårsmorgen, det kan godt være vandet bliver varmt.. men det er også nemt at varme op, olie, stål/alu tager meget længere tid

• #10   5. sep 2012 Jeg syntes man tydeligt kan mærke hvornår cyklen er varmet op. Prøv at 'rev' den når den er kold. Bare op til 4-5k rpm. Prøv så at gøre det igen når den er varm. Du vil hurtigt kunne mærke at den ved kold tilstand falder UTROLIGt hurtigt ned i omdrejninger igen.

Der plejer at gå 3-4 minutter før vandtemperaturen er oppe på 40grader og derefter skal jeg kører i 2-3 minutter før den er varm nok til at lukke op for. Ikke at den så bare får fuld gas, men der er ingen dårlig samvittighed, hvis jeg skulle stå i situationen og skulle overhale.

• #11   5. sep 2012 jeg kan høre det. smiley ..min udstødning laver sådan lidt eksplosioner når man slipper gassen, når den er kold.. og så lyder den lidt hul.

• Brian S
    Brian S Tilmeldt:
    sep 2010

#12   8. sep 2012 Bambusraketten skriver at det er koldstarter der slider på en mc...Er det ikke det på alle motorer. Jeg undrer mig bare over at mange har sagt at korte ture ikke er godt for en mc. Har en benzin bil det bedre ved korte ture end en mc?

• #13   8. sep 2012 hvis din mc ikke kan holde til småture så er dens dage talte hvis du spørger mig.. bruger tit min til at køre på arbejde også, har 6 km hver vej.. har ikke en skid og sige, bare de kommer ud og røre sig ordentligt en gang imellen også smiley

• #14   8. sep 2012 En motor er ikke beregnet til at blive startet og slukket inden den er driftsvarm... Så er det ligemeget om den befinder sig i en bil eller mc.. Det medfører til kondens, og tolerencerne passer heller ikke de bevægelige dele indbyrdes når en motor er kold.. Derudover sker der en varmeudvikling omkring bla stempler, og inden at varmen spreder sig ud til hele motoren så får man nogle uønskede spændinger.. Det er ikke ensbetydende med at en motor brækker sig efter 2 uger, men det får konsekvenser efter flere hundrede tusinde km

• #15   8. sep 2012 Blot motoren er varm... Hvis kølvandet er varmt så er cyl,top og stempel også.
    70 grader + så får den det gas jeg har brug for.

Alle de regler med minutter og km er til at få tyndskid af smiley

• John  S
    John S Tilmeldt:
    jul 2012

Følger: 1 Svar: 137
    #16   9. sep 2012 Brian: Det kan godt være kølevandet har arbejdstemperatur ved ca.70 grader men det har olien ikke, den skal være varmere og den har ikke nået sin arbejdstemperatur lige så snart kølevandet er 70 grader. Der går noget længere, og først når olien er varm, er motoren det også. Man skal jo behandle sine ting ordenligt ikke? ;o)

• #17   9. sep 2012 Moderne syntetisk olie har fuld viskositet ved meget lave temperature. Og frygten for at noget knækker i Gearkassen når tandhjulene "kun" er 50 grader er ubegrundet.

Skaderne pga høje rpm i kold tilstand forekommer i cyl,top og derfor er temp på kølvandet afgørende for hvornår man drejer hanen.

Jo vi skal passe på vores ting, men unødvendig påpasselighed, gør at vi har mindre sjov på vejen, og det kan vi ikke ha smiley

Ikke så pivet venner smiley

• John  S
    John S Tilmeldt:
    jul 2012

#18   9. sep 2012 Hvis viskositeten på varm og kold olie er næsten den samme, forstår jeg ikke at oliefabrikanterne skriver kold og varm viskositet på? Jeg arbejder selv med Mercedes og ser en del AMG biler, og de har begrænser på indtil olietemperaturen har nået den korrekte temperatur. Formel 1 biler kan slet ikke startes kolde, og skal omhyggeligt varmes op inden, da tolerancer og smøring ikke er optimal ved kold motor. Men du ved måske noget diverse Formel 1 og AMG motor konstruktører ikke ved? ;o) Du går jo heller ikke i træningscentret og løfter max fra start? Man skal da lige være varm inden musklerne er klar til hård belastning. :o) Og så mener jeg ikke der er noget der hedder unødvendig påpasselighed. Slet ikke hvis det er et spørgsmål om 5-10 min. Jeg vil ihvertfald ikke købe, eller anbefale andre, en af dine aflagte cykler... Men jeg er også pivet! :o)

• #20   9. sep 2012 @john.

Nu er det ikke voldsomt smart at sammenligne en moderne mc med en F1 bil....

Og lige så lidt smart ikke at læse mit indlæg inden du svare.

Jeg skriver fuld viskositet ved lave temperature. Og at dit kølesystem skal have opnået drift temp.

Nøjagtig samme procedure som bliver fulgt hvis du eks sender din mc på værksted til mapning. Eller den som bruges på trackdays osv.

Ved at det ikke kun er mine cykler du skal undgå at købe brugt. Tror faktisk du skal købe nyt... Og pointere for sælgeren at de ikke må prøvekøre eller teste, og det både når den er helt ny og når du er til service .....

• John  S
    John S Tilmeldt:
    jul 2012

#21   9. sep 2012 Brian S: Og hvorfor er det en dum sammenligning med en moderne mc og en formel 1 bil? Der er måske ingen principper med varme/kulde/smøring der kan overføres? Jeg kan se du undlod at svare på eksemplet med en AMG motor, der jo også er et køretøj med højtydende motor til gadekørsel, der er udsat for forskellige driftsforhold. Men det er vel så heller ikke sammeligneligt....eller også har du ikke læst den del... Og hvad har jeg ikke læst i dit indlæg? At moderne syntetisk olie har fuld viskositet ved lave temperaturer? Vi er vel enige om at den er forskellig fra kold til varm? At DU mener din olie er varm nok til optimal smøring når dit kølesystem er på driftstemperatur er jo helt din sag. Der findes så rigitig dygtige konstruktører der er uenige med dig. Der er helt sikkert mange der behandler sine ting som dig og dem vil jeg heller ikke handle med nej. Det sidste du skriver er der vist intet belæg for at putte mig i skoene. Jeg har heller ikke skrevet noget for at fornærme dig, så der sgu ingen grund til at køre på begrænseren med det samme.

• #22   9. sep 2012 @john.

Hvis du føler dig fornærmet, så undskylder jeg mange gange. Da jeg ingen intentioner har i den retning.

Jeg vil blot pointere hvordan motorcykler bliver behandlet af de mennesker som lever af denne branche ( og om dette er korrekt behandling er vi jo så lidt uenige om)

Jeg undlod at kommentere på AMG elektronikken, da jeg intet belæg har for at kloge mig her.

Men ved at det er så små ting der gør om en F1 motor spiller eller sprænger, og synes derfor ikke at en sammenligning mellem en motor som køre 500km mellem hovedrenovering og en mc motor som køre + 100000 er rimelig.

Nu har du jo ikke oprettet nogen mc og heller ikke Fortalt hvor din mc motor erfaring kommer fra, så igen uden at formålet er at fornærme dig, kunne jeg godt frygte at du blot vil Trolle. Det vil glæde mig hvis jeg tager fejl.

Mvh Brian

• John  S
    John S Tilmeldt:
    jul 2012

#23   9. sep 2012 Brian S: Der skal sgu meget til at fornærme mig så ingen problemer! :o) Jeg er ikke enig i det er generelt for branchen at bruge den procedure du siger. De mc-mekanikere jeg kender opererer ikke sådan og hvis de gør ved de også det ikke er den korrekte måde. Der bliver vi nok bare ikke enige. :o) Grunden til jeg ingen mc har oprettet er at jeg er ligeglad med at få min cykel bedømt, jeg er her for at blive klogere af andres erfaringer og måske komme med noget brugbart selv. Det er jo altid sjovt at debattere og blive klogere. Jeg har været mekaniker i 12 år og kørt hyggeræs/trackdays lige så længe. Jeg har haft 5 forskellige gadecykler og 9 forskellige racere. Bl.a R1ere, R6ere, Gixxer 1000 k6, Fireblades og nogle cbr 600 rr + det løse. Jeg kender flere mc-mekanikere og kører ræs med nogle stykker med meget stor erfaring, bl.a fra diverse DM. Så jeg synes bestemt jeg har hørt og set en masse og er bestemt ikke ude på trolling. Det er ihvertfald kun ment som hjælpsomme indspark. Hav en fortsat god weekend :o)

• #27   10. sep 2012 Okay men er det helt galt med min olie/luft kølet gsx. smiley eller bliver den hurtigere varm da der ikke er køling omkring cylinderne ?

• Brian S
    Brian S Tilmeldt:
    sep 2010

#29   1. okt 2012 Tak for de mange svar..Har altid kørt min.10km før den kommer op på 7-8000omdr.
    Har iøvrigt endnu ikke haft den over 10.000omdr...Jeg er sku lidt øm over den...Det kommer nok.

Kommentér på:
Korte ture/antal omdr.

Annonce