hjælp Kørekort regler hjælp {{forumTopicSubject}}
jeg er kommet i et problem jeg er lige ved at være færdig med mc kørekort mangler kun en køre time og 1 køreteknisk anlæg og self en køre prøve så har jeg kortet men er i milli lige nu og er bange for jeg ikke kan nå at tage det før den 1/1 hvor de laver reglerne op så man skal være 24 for at køre på stor mc...
min tanke min kørelære har sagt det ikke røre mig nu når eg har kørkort men min bror kender en der lige har taget kortet i sidste uge pga eller blev han også ramt af samme problem som mig...
hjælp hjælp...
nu når jeg er i gang med kørekortet berøre det så mig eller er det først dem der starter efter den 1/1 der bliver ramt af de nye regler??
jun 2012
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 26
mar 2006
Følger: 22 Følgere: 21 MC-er: 3 Emner: 99 Svar: 303
Og så prøv lige med en lidt bedre overskrift næste gang ik...
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 229 Svar: 2.839
De nye regler er sikkert sunde nok:)
jun 2012
og kasper skal jeg nok.... er bare lidt bange for at jeg ikke kan få min drømme cykel før jeg bliver 24
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 14 Svar: 2.853
jun 2012
maj 2009
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
Det du dog skal vide er at du nok ikke kommer til at køre på din drømmecykel før du er 22 år. Læser man i bekendtgørelsen, så står der følgende i paragraf 139, styk 2:
"Ret til at føre de i § 11 nævnte køretøjer med kørekort til kategori A (lille motorcykel) er betinget af, at føreren før den 19. januar 2013 havde to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A (lille motorcykel)"
(§ 11 = ubegrænsede motorcykler)
Så det der står er at man under de nye regler skal have opnået 2 års erfaring før d. 19 januar 2013 for at kunne køre ubegrænset. Eftersom at du ikke har taget dit kort endnu, så kan du umuligt nå at få 2 års erfaring.
Så dermed er der ingen chance for at du under de nye regler kommer ti lat køre ubegrænset motorcykel(og dermed drømmemaskinen går jeg ud fra) før du er 24 eller 22 hvis du har en 15-48hk maskine fra du er 20 år.
Det står sort på hvidt, men det jeg er i tvivl om er hvordan os der tager kortet før d. 19 januar, går ind under de nye regler. For hvis vi ikke går ind under de nye regler, så er det jo ligegyldigt for os.
Jeg er dog ganske sikker på at vi ikke bliver frataget retten til at køre 34hk maskiner, hvilket er fint for mig da jeg ikke er så fartliderlig
maj 2009
maj 2009
okt 2010
Jamen tager du prøven før d. 19 så må du køre stor med det samme, da du er over 21. Tager du derimod prøven efter d. 18, så ryger du på nye regler og må vente til du er 24. Det er jo en helt simpel sag.
Og angående hvornår du seneste kan tage prøven pga årstiden, så tror jeg det varriere meget fra kommune til kommune. Tror ikke der er regler om det, men mere at hver politistation har hver deres principer.
Nogle siger senest d. 1/1. Andre sige at det er op til motorsagkyndige selv at vurdere.
maj 2011
Følger: 7 Følgere: 7 MC-er: 3 Emner: 59 Svar: 158
Alt den forvirring her omkring kørekortet får ikke mig til at sælge min nyindkøbte Suzuki Intruder M800, som jeg (ifølge de gamle regler) kunne køre lovlig på til juni næste år.
De nye regler er helt hen i vejret. Og ingen har et svar på hvordan og hvorledes tingene gælder endnu - ikke engang de kørelærer jeg har snakket med.
Ses på vejene næste sæson - På STOR mc!
maj 2009
maj 2009
Ja ! De nye regler er helt hen i vejret. men alle svarene findes i bekendtgørelsen. Læs §139
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=143073
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 1 Svar: 100
maj 2009
I de nye bestemmelser skal man jo bestå en praktisk prøve ved alle opgraderinger.
Så mon ikke det er de samme regler som gælder ved opgradering fra A1 til A2.
§ 22. Kørekort til kategori A2 kan udstedes til en person, der er fyldt 20 år, jf. dog stk. 2, og
1) har mindst 2 års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A1 og herefter har bestået en praktisk prøve på en motorcykel, kategori A2, jf. bilag 5, eller
2) uden tidligere at have erhvervet kørekort til kategori A1, har gennemført køreundervisning og bestået en køreprøve til kategori A2 på en motorcykel, kategori A2, jf. bilag 5.
okt 2010
Men hvis man opnår 2 års erfaring efter den 19/01 og inden man fylder 22, og vælger at opgradere fra 34hk til 48hk kunne jeg forestille mig at man falder under §23.2 stk. 2.
Så i stedet for at få det store kort som 22. Først kan få det store 2 år efter erhvervelsen af kat.A2
Men det kan hverken politiet eller kørelærene svare på.. Og justitsministeriet svarer mig ikke
maj 2009
Som udgangspunkt i de nye bestemmelser skal man jo være 24 for at få et A kort. Hvis man skal have det før 24 år skal man have 2 års erfaring med et A2. Der står ingen steder at man kan opgraderer til A på grundlag af det gamle "A lille" kort efter d. 18 jan.
okt 2010
okt 2010
Ryger man ind under de nye regler, så ser jeg ikke hvordan man skal kunne erhverve sig A før man er 22.
jul 2012
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 6 Svar: 29
jun 2012
jun 2012
okt 2010
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=143073
Der skrives der i paragraf 139:
"Kørekort udstedt fra den 1. juli 1996 og til den 18. januar 2013 samt fornyelser heraf giver førerret i henhold til følgende retningslinjer:"
Læg mærke til at der står "udstedt". Ikke noget med påbegyndte køretimer og den slags. Udstedt må utvivlsomt være når man står med kortet i hånden(eller det midlertidige kort) og det er jo i det øjeblik man består den praktiske prøve.
Da jeg læste lidt mere på det, så troede jeg lige det var rigtig skidt for dig, men det er det faktisk ikke. I samme paragraf(139), styk 3 står der nemlig:
"Ret til at føre de i § 11 nævnte køretøjer med kørekort til kategori A (lille motorcykel) er betinget af, at føreren før den 19. januar 2013 havde to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A (lille motorcykel)"
(§ 11 køretøjer er motorcykler af ubegrænset størrelse). Eftersom at du jo ikke har 2 års erfaring på lille motorcykel, så troede jeg lige at du skulle køre i 2 år på en lille motorcykel før du kunne køre en stor.
Men eftersom at du jo er over 21 år, så får du stort kørekort lige med det samme hvis du vel og mærket tager prøven(og består) inden d. 18 Januar. Består du prøven efter d. 18 Januar, så ryger du ind under de nye regler og selvom du er 22 år, så kræves det at du har 2 års erfaring på mellemstor(15,1hk til 48hk). Det står nemlig i styk 3:
"Kørekort til de i § 11 nævnte køretøjer kan dog udstedes til en person, der først efter den 19. januar 2013 har opnået to års erfaring som fører af lille motorcykel på baggrund af et kørekort til kategori A (lille motorcykel), når personen er fyldt 22 år, og har bestået en praktisk prøve til kategori A på en motorcykel, kategori A"
Men som sagt så hører du under de gamle regler, men KUN hvis du tager den prøve senest d. 18 januar. Tager du den efter, så ryger du ind under de nye regler og så er det de ovenstående regler der gælder for dig. Så er du med andre ord tvunget til at køre på max 48hk i 2 år eller indtil du er 24(hvor man under alle omstændigheder må køre ubegrænset motorcykel).
Jeg håber du kunne finde rundt i det. Lovgivninger er altid kryptiske og det kræver at man sidder og fintænker hvad der står
jun 2012
okt 2010
Og det samme gælder din kørelærer. Spørg ham/hende om de rent faktisk har læst reglerne ordentligt igennem eller "bare hørt det fra nogle andre".
Som sagt så kan du selv læse dig frem til det, og det der står på retsinformation.dk kan du være meget sikker på er rigtigt
Men ja du har vel fra nu af og til d. 18 januar. Men du skal nok skynde dig, for selvom det har været plus grader(heroppe i nordjylland i hvert fald) i et stykke tid nu, så er det ikke sikkert det holder. Er du rigtig uheldig så er vejene isglatte fra næste uge af og til marts, og så kan du godt glemme alt om at tage prøven.
Så snak med din kørelærer og hør om du kan ikke kan få timerne hurtigst muligt - evt tag det hos en anden kørelærer hvis din nuværende ikke vil
jun 2012
apr 2007
Følger: 36 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 41
VI MC-kørelærer kan ikke altid give helt klare svar selvom vi har læst bekendtgørelsen, diskutere det med de sagkynde og kollegaer....
fakta er ihvertifald at jeg skal have nye cykler:-)
jun 2012
Riget også til 114 for år få fet afklaret og der sad der en køre sagkyndig eller hvad det heder som jeg blev stilet om til. Han sagen jeg skulle være helt rolig når jeg var starte så ramte det ikke mig.
Men bliver mega i tvivl når næsten alle her inde siger at den skal tages inden den 18 januar
apr 2007
Følger: 36 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 41
Kørekortbekendtgørelsen er mangelfuld og med faktuelle fejl - så vi er mange, der med spænding venter på fortolkning af bekendtgørelsen (indtil da er det jo bare hver enkelt læsers fortolkning og det kan ingen bruge til noget).
men umedbart ingen overgangs periode selv om det skriger til himlen at det ville være sund fornuft...
seneste nyt: er at Politi og kommunerne skal have tid til at forstå kørekortsdirektivet så der vil ikke blive afviklet praktiske prøver fra den 10/1 til 19/1 2013 (alle slags prøver)
jan 2009
Følger: 1 Svar: 11
hjælp Kørekort regler hjælp