Kører for magert - evt. pga udstødningen? Kører for magert - evt. pga udstødningen?
Har ladet mig fortælle at når man kører med den rette blanding, så skulle farven på tændrøret blive en lys brun. Men mit tændrør er rimelig lyst. Og tænker så om det kan være pga. min udstødning er for åben. Kan nemlig se at den pakning man normalt bruger, er ret tyk. Og den vil jo begrænse gennemgangen lidt. Men kan det passe der skal så lidt til, for at den kører for magert? Har altid kørt uden, da jeg egentlig bare tænkte at så længe den var tæt, så var det som det skulle være.
Her er et billede af pakningen/begrænseren, eller hvad man nu skal kalde den.
http://www.cmsnl.com/yamaha-sr500h-1981_model8813/gasketmuffler_3gw1471400/
okt 2011
Følger: 6 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 205
jun 2004
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 88
http://www.tenere.dk/Artikler/karburator_justering/karburator_justering.htm
maj 2009
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 119 Svar: 787
Kan ikke mærke noget på hvordan den kører.
Følger: 20 Følgere: 83 MC-er: 7 Emner: 633 Svar: 6.803
Ellers er det ikke noget du kan regne med, Men jo den buede være Musegrå nærmest
http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Spark_Plugs_catalog.html
http://www.tenere.dk/artikler/t%C3%A6ndr%C3%B8r/t%C3%A6ndr%C3%B8r.htm
maj 2009
Takker for hjælpen.
dec 2007
Følger: 69 Følgere: 90 MC-er: 16 Emner: 64 Svar: 3.001
Steffen (Fjelstervang)
Det er helt sikker en sikker vinder.... Hvad har du tænkt dig, at gøre ved dellast områder ?? Sikker ganske uden betydning, det er også kun der motoren køre 95 % af tiden.
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 15 MC-er: 4 Emner: 33 Svar: 880
jun 2009
Følger: 13 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 36 Svar: 417
apr 2007
Følger: 32 Følgere: 31 MC-er: 5 Emner: 21 Svar: 1.073
dec 2007
Det kan jeg ikke svare på, jeg køre kun på Spansk benzin....
Kim
Ja så røg det sidste rigtig benzin da.,
aug 2007
Følger: 14 Følgere: 15 MC-er: 4 Emner: 33 Svar: 880
maj 2009
Har dog mærket forskellen i biler. Og det er som om lyden også ændrer sig. Men det er muligvis indbildning.
Men tilbage til min lille maskine, så burde jeg vel lige køre den ind til en prof. Tænker den alligevel nok lige kan trænge til at få efterset ventilerne.
Men hvem på Sjælland ville i anbefale at kigge på en maskine som min? Jeg har desværre ikke et pengetræ, så prisen har nok lidt at sige.
jun 2009
Der findes stadig enkelte steder i DK, hvor man kan købe ethanolfrit benzin, da loven blot foreskriver at det er det samlede udvalg af benz, der skal udgøre de ca. 5%. Dvs. de kan vælge(såfremt nogle andre forhold er ok), at tilsætte mere ethanol i en type benz, og mindre i noget andet...
jun 2009
jul 2010
Følger: 6 Følgere: 9 Emner: 72 Svar: 868
jeg er påp ingen måde proff mekaniker, men har da rodet en del med biler, mc´ere og andre 2-hjulere. Jeg synes da nu nok man kan bruge tændrørert til at give et praj om en evt. blandingskorrektion. Men at tændrør ikke ser ud som de skal kan jo også skyldes andre ting end KUN blandingen,, så det skal man selvfølgelig holdes sig for øje,,,,,,
dec 2007
Ethanol er ganske give, gud forsøg på at rede, div motorcykleværksteder. Aldrig har der være et stof i benzinen der kan efterlade så meget lort i kaboratore og indsprøjtningsdyser.
jul 2010
Man har ALTID kunnet bruge bruge tændrørets farve til at indikere problemer i motoren ofte, men ikke altid, omkring selve forbrændingen. Så det kan jeg slet ikke forstå at du benægter. Men det er da soleklart at anvender man et gasanalyseapparat så får man jo nogle målbare fakta ud, som er langt mere specifikke og dermed anvendelige. I den her sammenhæng er dette forslag bare ikke særligt brugbart, da jeg ikke kan forestille mig, at private gør-det-selv´ere investerer i et så dyrt apparat som de har meget lidt brug for........................
dec 2007
Det er klart nok kaboratore, der bliver værst ramt. Idag når jeg lukker kaboratore op (Bundkaret) så er det ikke unormal at div dyser er total iret. Og der ligger gerne en vældig gang "suppe" af grøn ir og skidt i bundkaret.
Hvis du har lyst til at, bruge tændrør som en ledetråd, så er det jo fint. Jeg bruger det bare ikke, da langt de fleste motore idag ligge så tæt på Lambda 1. Samt der er så meget andet i benzinen idag, der misfarvet.
Jeg skal have noget brugbar, iform at data / tal / målinger....
Ang gasmåler, så er det bare den eneste måder, at afgøre A/F på (LambdaSonder kan være vejledene) I min verden er det bare ting, hobbymekanikeren skal holde sig fra. Det her er helt sikke en af de ting.
jul 2010
Men tager vi lige udgangspunkt i en del af det oprindelige spørgsmål er du vel ikke uening i at en perfekt blanding, alt andet lige, giver det perfekte udseende på tændrørene? Du kan vel heller ikke være uenig i, at en for fed blanding giver enten sodede/sorte eller måske endda direkte våde tændrør ofte med relativ massiv koksbelægning. Eller?
Det med "lort" i karb er noget jeg godt ved kan findes, men jeg har faktisk aldrig set det selv. Så det kan ikke være nær en generel ting. At der kan komme partikler, oftest fra tankkorrosion, i karburatoren er dog en anden ting, som jeg ofte kontrollerer for og ser, når der er mstanke om karburatorproblemer.
Skal jeg nævne en detalje som jeg umiddelbart vil mene du ikke nødvendigvis kan se på en gasanalyse er den "gennemsnitsbetragtning" netop tændrørene vil give. Ved gasanalysen får du et øjebliksbillede. Og selvom gasanalyse i de langt de fleste tilfælde vil være at foretrække, kan jeg ikke forstå at du ser helt bort fra det med tændrørenes udseende...........
dec 2007
Det du kalder "gennemsnitsbetragtning", hvis jeg forstår dig rigtig. Så vil det være eks 80 Km/T, 3500 Rpm, 20% gas..
Det har vi så andre måder, til at snyde gasmåleren til at måle... På mit rullefet, kan jeg fastlåse eks 3500 Rpm, 20% gas, og så køre en gemmensnits gasmåling over X minuter. Typiske har vi testet ved 5 min, vedvarende køresel. Så igen kan jeg ikke bruge tændrørene til noget da jeg stadig ikke kan måle noget fast på dem.
Som forsøg kan du evn prøve, at ligge en kaboratordyse eller andre messing dele, i ethanol holdig benzin. Der vil på ret kort tid komme, et lag grøn ir på det. Det er uden tvivl det der bundfæller og tilstopper dyserne.
Jeg har de senere år, haft mange cykler inde med dette problem. Typisk kommer problemet efter stilstand, hvor iren har haft tid til at udvikle sig.
maj 2011
Følger: 12 Følgere: 18 MC-er: 1 Emner: 116 Svar: 1.645
Ingen Etanol i Statoil bf98 og q8 bf98
jul 2010
Hmmm jeg kan ikke rigtig udtale mig om dit gasanalyseapp. men omvendt kan du vel heller ikke bruge dine målinger direkte. Dvs hvis du har et bestemt iltoverskud eller lambdaværdi så kan du jo ikke direkte omsætte det til nøjagtig hvilken dyse eller en bestemt justering der skal anvendes...... Ergo er du også nødt til at forsøge dig lidt frem til den rigtige justering. Som jeg også har nævnt tidligere er apparatet lettere at forholde sig til men den fortæller jo heller ikke alt.
dec 2007
i flybenzin er ethanolen total banlyst, pga fare for krystal danelser... Så den der med vande ikke fryser holder nok ikke helt..
Til justering af indsprøjtning kan gasmålingen omsættes i %... Så måler jeg eks Lambda 1 og ønsker 0.92 Så har jeg en lille smart funktion der klare udregningen. Og den rammer rigtig hver gang, på kaboratore er det lidt mere gæt / erfaringer. For alt er noget mere "elastik" hvor mange paremeter griber ind i heanden. Men jo jeg har også flowtabeller der fortæller mig hvad der skal til af dyser eks hvis jeg ønsker 10% mere
Nu må du bare ikke, fokusere alt for meget på Ilt overskud. Lambdaen siger meget mere, da den er en længere udregning af O2, CO, CO2 og HC
Så jo alt i denne sammenhæng kan omsættes til tal..... Og tal kan man forholde sig
jul 2010
Men det er fjollet at fortsætte denne diskussion her bl.a. fordi det har bevæget sig ret langt fra trådstart. Sr´en er jo en karb. model og jeg tror nok vi blev enige om at tændrørene alligevel godt kan bruges som indikator. Du holder på at analyse er det eneste "rigtige"/brugbare til at diagnosticere også karburatormodellen på og det er jeg så slet ikke enig i. -Og det bliver vi nok ikke enige om. Jeg tror jeg slutter her og ser om der er andre der har inputs til trådstarter
okt 2011
Følger: 6 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 205
Du skal selvfølgelig være helt sikker på det er de rigtige rør du har I.
Kører for magert - evt. pga udstødningen?