2.585 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Kører for magert - evt. pga udstødningen? Kører for magert - evt. pga udstødningen?

Har ladet mig fortælle at når man kører med den rette blanding, så skulle farven på tændrøret blive en lys brun. Men mit tændrør er rimelig lyst. Og tænker så om det kan være pga. min udstødning er for åben. Kan nemlig se at den pakning man normalt bruger, er ret tyk. Og den vil jo begrænse gennemgangen lidt. Men kan det passe der skal så lidt til, for at den kører for magert? Har altid kørt uden, da jeg egentlig bare tænkte at så længe den var tæt, så var det som det skulle være.

Her er et billede af pakningen/begrænseren, eller hvad man nu skal kalde den.

http://www.cmsnl.com/yamaha-sr500h-1981_model8813/gasketmuffler_3gw1471400/

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samling af Kyoto kommode / delvist samlet 500 kr.
  • Udskifte vandhane til opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Nedtagning af radiator. 2.380 kr.
  • Flytte haveaffald 833 kr.
  • Montere fatning 400 kr.
  • Komfur& kogepladen tilkobling 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kører for magert - evt. pga udstødningen?
  • #1   16. feb 2013 Mener du bør få justeret dine karburatore (Dyset dem) som kan være nødvendigt i forbindelse med udstødning skift ell.

• #2   16. feb 2013 Hvis du tror der er brug for justering så se om dette ikke kunne hjælpe.
    http://www.tenere.dk/Artikler/karburator_justering/karburator_justering.htm

• #3   16. feb 2013 Lige for god ordens skyld, så er det standard udstødningen der er på. Men må på et tidspunkt have glemt at smide den pakning/begrænser i, efter at have prøvekørt med en anden udstødning. Spørgsmålet er så bare om den pakning/begrænser kan have så meget at sige for blandingen?
    Kan ikke mærke noget på hvordan den kører.

• #4   16. feb 2013 Hvis du skal justere ud fra tændrør, Skal du køre med meget gas Helst nærmest fuld gas i længere tid, så hiver du koblingen samtidig med du tager død mands knappen / tændings nøglen ind til siden og pille et rør af, så kan du se hvordan den forbrænder.
    Ellers er det ikke noget du kan regne med, Men jo den buede være Musegrå nærmest

http://www.dansmc.com/Spark_Plugs/Spark_Plugs_catalog.html

http://www.tenere.dk/artikler/t%C3%A6ndr%C3%B8r/t%C3%A6ndr%C3%B8r.htm

• #5   16. feb 2013 Okay. Det vil jeg lige prøve at gøre, når det er muligt at køre igen.

Takker for hjælpen.

• #6   16. feb 2013 Du kan ikke bruge tændrørens farven, til noget som helst. Hvis du køre rundt på det man kalder benzin i Danmark. Langt de fleste benzinselvskaber, blader Etanol og andre ting i. Hvilket vil misfarve dine tændrør, efter hvad jeg ved så er V-Power hvis det eneste Etanol frit. Man kan få i Danmark PT..

Steffen (Fjelstervang)
    Det er helt sikker en sikker vinder.... Hvad har du tænkt dig, at gøre ved dellast områder ?? Sikker ganske uden betydning, det er også kun der motoren køre 95 % af tiden.

• #7   16. feb 2013 Racing4fun, kører vi ikke alle på V-Power da ??? smiley min kører fanme godt på det lort smiley

• #8   16. feb 2013 der er også ethanol i V-power...

• #9   16. feb 2013 Præsis racing4fun gas tester i røvenog juster

• #10   16. feb 2013 Karsten
    Det kan jeg ikke svare på, jeg køre kun på Spansk benzin....

Kim
    Ja så røg det sidste rigtig benzin da.,

• #11   16. feb 2013 Klager ikke over v-power, den brænder rent og man kan faktisk mærke det på motorerne.

• #12   16. feb 2013 Ethanol eller ej, må indrømme jeg ikke mærker den store forskel på alm 95 og så 99 V power på min lille maskine. Men vi taler også kun omkring 25 heste. Men at den vil køre renere, er så også værd at tage med.
    Har dog mærket forskellen i biler. Og det er som om lyden også ændrer sig. Men det er muligvis indbildning.

Men tilbage til min lille maskine, så burde jeg vel lige køre den ind til en prof. Tænker den alligevel nok lige kan trænge til at få efterset ventilerne.
    Men hvem på Sjælland ville i anbefale at kigge på en maskine som min? Jeg har desværre ikke et pengetræ, så prisen har nok lidt at sige.

• #13   16. feb 2013 Apriliaen har en tåbelig plastiktank som ikke kan li' ethanol. Derfor har jeg søgt en del på emnet. Den svulmer op ved for meget ethanol. I Danmark er det dog ikke noget problem indtil videre, da vi ikke ENDNU lovmæssigt skal tilsætte mere end ca. 5%.

Der findes stadig enkelte steder i DK, hvor man kan købe ethanolfrit benzin, da loven blot foreskriver at det er det samlede udvalg af benz, der skal udgøre de ca. 5%. Dvs. de kan vælge(såfremt nogle andre forhold er ok), at tilsætte mere ethanol i en type benz, og mindre i noget andet...

• #14   16. feb 2013 Mener Statoil har en oktan 98 uden ethanol...

• #15   16. feb 2013 Jeg kan nu ikke forstå at Steffens anvisning skulle være nødvendig i praksis. I øvrigt ville jeg ikke selv afmontere et tændrør fra en brændvarm alu-top.......
    jeg er påp ingen måde proff mekaniker, men har da rodet en del med biler, mc´ere og andre 2-hjulere. Jeg synes da nu nok man kan bruge tændrørert til at give et praj om en evt. blandingskorrektion. Men at tændrør ikke ser ud som de skal kan jo også skyldes andre ting end KUN blandingen,, så det skal man selvfølgelig holdes sig for øje,,,,,,

• #16   16. feb 2013 Det er sku total til grin, at tro man kan bruge, tændrørene som indikator. Der skal bare en 4 gas måler på.

Ethanol er ganske give, gud forsøg på at rede, div motorcykleværksteder. Aldrig har der være et stof i benzinen der kan efterlade så meget lort i kaboratore og indsprøjtningsdyser.

• #17   17. feb 2013 At det er ethanolens (ganske alm. husholdningssprit) i benzinen der giver "lort" som du kalder det (hvad det så end er) er et interessant postulat som du gerne må bakke op med flere kommentarer og helst referencer.
    Man har ALTID kunnet bruge bruge tændrørets farve til at indikere problemer i motoren ofte, men ikke altid, omkring selve forbrændingen. Så det kan jeg slet ikke forstå at du benægter. Men det er da soleklart at anvender man et gasanalyseapparat så får man jo nogle målbare fakta ud, som er langt mere specifikke og dermed anvendelige. I den her sammenhæng er dette forslag bare ikke særligt brugbart, da jeg ikke kan forestille mig, at private gør-det-selv´ere investerer i et så dyrt apparat som de har meget lidt brug for........................

• #18   17. feb 2013 Det er heller ikke Ethanol, i sig selv der skaber problemerene. Men derimod det vand du får i benzinen sammen med Ethanol. Om Ethanol binder vand eller hvad der sker skal jeg ikke kunne svare på.
    Det er klart nok kaboratore, der bliver værst ramt. Idag når jeg lukker kaboratore op (Bundkaret) så er det ikke unormal at div dyser er total iret. Og der ligger gerne en vældig gang "suppe" af grøn ir og skidt i bundkaret.

Hvis du har lyst til at, bruge tændrør som en ledetråd, så er det jo fint. Jeg bruger det bare ikke, da langt de fleste motore idag ligge så tæt på Lambda 1. Samt der er så meget andet i benzinen idag, der misfarvet.
    Jeg skal have noget brugbar, iform at data / tal / målinger....

Ang gasmåler, så er det bare den eneste måder, at afgøre A/F på (LambdaSonder kan være vejledene) I min verden er det bare ting, hobbymekanikeren skal holde sig fra. Det her er helt sikke en af de ting.

• #19   17. feb 2013 Det med ethanolen har jeg helt styr på med min kemiske baggrund og det du skriver her nuancerer også langt bedre hvad du mener. -Og som jeg skriver er der ingen tvivl om at det ultimative er gode analyseapparater og computer til de maskiner der er elektroniske.
    Men tager vi lige udgangspunkt i en del af det oprindelige spørgsmål er du vel ikke uening i at en perfekt blanding, alt andet lige, giver det perfekte udseende på tændrørene? Du kan vel heller ikke være uenig i, at en for fed blanding giver enten sodede/sorte eller måske endda direkte våde tændrør ofte med relativ massiv koksbelægning. Eller?
    Det med "lort" i karb er noget jeg godt ved kan findes, men jeg har faktisk aldrig set det selv. Så det kan ikke være nær en generel ting. At der kan komme partikler, oftest fra tankkorrosion, i karburatoren er dog en anden ting, som jeg ofte kontrollerer for og ser, når der er mstanke om karburatorproblemer.
    Skal jeg nævne en detalje som jeg umiddelbart vil mene du ikke nødvendigvis kan se på en gasanalyse er den "gennemsnitsbetragtning" netop tændrørene vil give. Ved gasanalysen får du et øjebliksbillede. Og selvom gasanalyse i de langt de fleste tilfælde vil være at foretrække, kan jeg ikke forstå at du ser helt bort fra det med tændrørenes udseende........... smiley

• #20   17. feb 2013 Nej jeg er ikke uenig med dig, ang blanding / farven på tændrør. Jeg kan bare ikke sætte det i system, og sige ved farve X køre den ved 20% gas 5000 Rpm med Lambda 0.91... Så for mig bliver det et ubruglig værktøj. Og alt hvad jeg ikke kan regne på / sætte i system. Kan jeg bare ikke bruge til noget, af den ene grund der er alt for meget der kan påvirke det.

Det du kalder "gennemsnitsbetragtning", hvis jeg forstår dig rigtig. Så vil det være eks 80 Km/T, 3500 Rpm, 20% gas..
    Det har vi så andre måder, til at snyde gasmåleren til at måle... På mit rullefet, kan jeg fastlåse eks 3500 Rpm, 20% gas, og så køre en gemmensnits gasmåling over X minuter. Typiske har vi testet ved 5 min, vedvarende køresel. Så igen kan jeg ikke bruge tændrørene til noget da jeg stadig ikke kan måle noget fast på dem.

Som forsøg kan du evn prøve, at ligge en kaboratordyse eller andre messing dele, i ethanol holdig benzin. Der vil på ret kort tid komme, et lag grøn ir på det. Det er uden tvivl det der bundfæller og tilstopper dyserne.
    Jeg har de senere år, haft mange cykler inde med dette problem. Typisk kommer problemet efter stilstand, hvor iren har haft tid til at udvikle sig.

• #21   17. feb 2013 Korrekt Kim (KBH) S

Ingen Etanol i Statoil bf98 og q8 bf98 smiley medmindre chaufføren der læsser af har lavet en blandning:)

• #22   17. feb 2013 Njaehh den med at ethanolen i sig selv eller i en benzinblanding giver ir i den situation du skitserer her stiller jeg mig meget tvivlende overfor, for skal du have dannet korrosionsprodukter skal der ske en oxidering og den får du næppe i større stil i den skitsering du kommer med her. Faktisk holder ethanolen jo vandet "bundet/opløst" i benzinen og derved IKKE giver frie vandspejl medmindre vi taler om relativt store vandmængder, hvilket jo netop er én af årsagerne til at man tidligere hgar anvendt ethanol i benzinen om vinteren. Du kan nok forstå, at hvis det var så slemt som angiver her, ville samtlige metaltanke jo korrodere væk på ingen tid og det er naturligvis ikke korrekt smiley Jeg tror altså du skal rette dit skyts på noget andet end ethanolen.
    Hmmm jeg kan ikke rigtig udtale mig om dit gasanalyseapp. men omvendt kan du vel heller ikke bruge dine målinger direkte. Dvs hvis du har et bestemt iltoverskud eller lambdaværdi så kan du jo ikke direkte omsætte det til nøjagtig hvilken dyse eller en bestemt justering der skal anvendes...... Ergo er du også nødt til at forsøge dig lidt frem til den rigtige justering. Som jeg også har nævnt tidligere er apparatet lettere at forholde sig til men den fortæller jo heller ikke alt.

• #23   17. feb 2013 om det er ethanolen, eller noget helt 3 der er skyld i problemet. Skal jeg lader være usagt, jeg ved bare problemet er opstået EFTER indførslen af ethanolen.
    i flybenzin er ethanolen total banlyst, pga fare for krystal danelser... Så den der med vande ikke fryser holder nok ikke helt..

Til justering af indsprøjtning kan gasmålingen omsættes i %... Så måler jeg eks Lambda 1 og ønsker 0.92 Så har jeg en lille smart funktion der klare udregningen. Og den rammer rigtig hver gang, på kaboratore er det lidt mere gæt / erfaringer. For alt er noget mere "elastik" hvor mange paremeter griber ind i heanden. Men jo jeg har også flowtabeller der fortæller mig hvad der skal til af dyser eks hvis jeg ønsker 10% mere

Nu må du bare ikke, fokusere alt for meget på Ilt overskud. Lambdaen siger meget mere, da den er en længere udregning af O2, CO, CO2 og HC

Så jo alt i denne sammenhæng kan omsættes til tal..... Og tal kan man forholde sig

• #24   17. feb 2013 Alt hvad jeg har udtalt mig om vedr. ethanol holder 100%. Og det opfører sig nøjagtig ens om det er i en mc eller en fly tank. Men du kan på ingen måde sammenligne forhold i flyindustrien med forhold vi andre dødelige opererer under.

Men det er fjollet at fortsætte denne diskussion her bl.a. fordi det har bevæget sig ret langt fra trådstart. Sr´en er jo en karb. model og jeg tror nok vi blev enige om at tændrørene alligevel godt kan bruges som indikator. Du holder på at analyse er det eneste "rigtige"/brugbare til at diagnosticere også karburatormodellen på og det er jeg så slet ikke enig i. -Og det bliver vi nok ikke enige om. Jeg tror jeg slutter her og ser om der er andre der har inputs til trådstarter smiley

• #25   18. feb 2013 Jeg holer mig bare til det som emnet startet med, hvide tændrør, er tændrør hvide, er det for mager blanding, og tændrør må absolut ikke være hvide, da man faktiks kan risikerer og bræde huld i stempler, så heller for fed blanding hvor tændrørene bliver mere sorte, men de skal selvfølgelig optimaltbvære lysebrune.
    Du skal selvfølgelig være helt sikker på det er de rigtige rør du har I.

profilbillede
Kommentér på:
Kører for magert - evt. pga udstødningen?

Annonce