{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Straf for at køre på stor mc
  • #1   23. apr 2013 Hvordan får du det store kort til august, hvis du er 20 år nu?

  • #2   23. apr 2013 5000 klik smiley det er standart prisen


  • #3   23. apr 2013 nah, du stiger kun til 35 KW så ikke det store endnu

  • #4   23. apr 2013 Fordi jeg tog kortet inden for de gamle mc regler så til august skal jeg bare op til en køre prøve da jeg bliver 21 der

  • #5   23. apr 2013 Opgradering til stor kort sker efter de nye regler. Altså når du har haft lille A eller A2 i mindst 2 år, samt være 22 år. Så hedder det ny køreprøve.

  • #6   23. apr 2013 Du ryger under de nye regler selvom du har taget kortet før.
    Du kan opgradere nu til 48 hk da du er 20, og når du har haft dette i 2 år, kan du opgradere til stort kort. For at opgradere skal du op til ny praktisk prøve.
    Og ellers skal du vente med at opgradere til stort kort til når du bliver 24 år, hvis ikke du gider de 48 hk først.


  • #7   23. apr 2013 Og ved de gamle regler skulle man ikke op til prøve når man skulle fra lille til stor - det blev bare opgraderet efter 2 år med det lille.

  • #8   23. apr 2013 Fandeme godt at det er maaaange år siden man tog det kort smiley

  • #9   23. apr 2013 Du er under de nye regler, havde du ikke stort kørekort inde D.xx januar i år , er du under de nye. Så stor mc må du først køre som 24årige smiley

  • #10   23. apr 2013 Ja, det ender med at man skal cykle hvis man er 30år eller under inden vi er halvvejs i dette århundrede..

    baaah, jeg havde bare kørt, ansvaren dækker alligevel..


  • #11   23. apr 2013 Mirza gør den netop ikke, eftersom han ikke har føre ret til køretøjet smiley

  • #12   23. apr 2013 Kojak - hvorfor skriver du det?

  • #13   23. apr 2013 Ansvar dækker og bøden er 5000 kr.
    Hvis du er mand nok til at tage straffen og du kører på nogenlunde forsvarlig vis, kan jeg ikke se problemet.
    De nye regler er til for at blive brudt, ellers ville de ikke være så åndsvage.


  • #14   23. apr 2013 +1

  • #15   23. apr 2013 Sorry to disappoint you

    Der er mere end et par måneder til du får Aførerret


  • #16   23. apr 2013 Mit mc kort er fra 1976. Prøve aflagt på en 250ccm Vespa m/ 3 håndgear, det tog
    ca. 10 min, derefter kunne man gå rundt om hjørnet og købe en Kawa 1000 f.eks.
    Helt vanvittigt!! 18 år, på med læderjakken - og så derudaf.
    Fint nok at hele forløbet undervisning/prøve er ajourført ifgl. nutidens standarter.
    Kør forsigtigt. smiley


  • #17   23. apr 2013 Men hvis man kører på stor mc med lille kort, lægger forsikringen vel kun ud for skaden? Og så kommer man selv til at betale i sidste ende. Eller?

  • #18   23. apr 2013 Mads L
    Jep... De vil højst sandsynlig stille krav om erstatning til fører, da kørsel på en stor mc vil bliver betragtet som uansvarlig kørsel


  • #19   23. apr 2013 Jesper B.

    Du får ikke stort kort... du kan når du er tyve tage kort til A2 (max 48hk), men du skal TAGE det, intet kommer automatisk... først når du er 22 kan du TAGE kort til Stor. beklager sådan er det, jeg er i samme båd og skulle også have det til sommer


  • #20   23. apr 2013
    Ansvarsforsikringen dækker, kørekort eller ej.
    Kun hvis skaden er forvoldt med en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed, vil forsikringsselskabet kunne kræve penge af skadevolder.

    Forkert kørekort er ikke grov hensynsløshed.


  • #21   24. apr 2013 Mads L
    nope

    Sebastian G
    nope

    Steffen
    precisimo


  • #22   24. apr 2013 Jeg turde ikke tage chancen.
    Uagtsomhed kan vel også godt være at bevidst føre et køretøj man ikke har kørekort til?


  • #23   24. apr 2013 Sebastian, det er fint, men 'uagtsomhed' giver ikke ret til regres.

    Det skal være en uagtsomhed, der kan betegnes som 'grov hensynsløshed'.
    Loven er ret klar.

    Færdselsloven 108.2:
    Stk. 2. En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.


  • #24   24. apr 2013 Er bøden for ikke at have korrekt kørekort ikke blevet hævet til 7000,- ??

  • #25   25. apr 2013 Brian
    Nope.

    Det er faktisk ikke en forseelse der er en fast bødetakst for.
    Det afhænger af forholdene. Derunder om man har modtaget et ikke uvæsentligt antal undervisningstimer til køretøjet. Og så varierer det fra kreds til kreds.
    Har hørt folk få vidt forskellige beløbsstørrelser i bøde for at køre på stor mc med A2 kørekort (det gamle 34hk).
    Alt fra 1000,- til 4000,-.

    Jeg selv har fået 3000 i bøde for at køre en meget lille mc, mens jeg kun havde kategori B på kørekortet.

    Havde jeg ikke haft et kørekort havde bøden naturligvis været 5000,-, som taksten dengang var for at føre et køretøj hvortil der kræves kørekort, uden at have gennemført en køreuddannelse.

    Idag får man nok 2-5000 i bøde for at køre mc der kræver A førerret mens man stadig kun har A2 eller A1 førerret


  • #26   25. apr 2013 Mister man ikke ens lille kørekort hvis man køre på stor pg bliver taget af politiet?

  • #27   25. apr 2013 Kun hvis du kører for hurtig, kører over for rødt eller lignende

  • #28   25. apr 2013 Men ikke blot for at køre på større mc end man må smiley
    Heller ikke ved gentagelsestilfælde.
    De kan vist heller ikke tage køretøjet efter 3 gange

    Men der blir nok lagt en tusse eller 2 oven i bøden for hver gang.

    Og så får man jo ikke lov at køre videre fra stedet når man er blevet stoppet smiley
    Så man må jo trække den til et sikrere sted at parkere, indtil der er mulighed for at køre den hjem smiley smiley


  • #29   25. apr 2013 Steffen, dvs at man ikke kan putte "Grov uagtsomhed" ind under det at man vælger at føre en mc man ikke har kort til?

    Hvis man fx overskrider fartgrænsen på en mc man ikke har kørekort til og overser en vigepligt og er skyld i en ulykke, vil det så være grov uagtsomhed?
    Jeg synes at have læst flere steder at i sådanne tilfælde vil forsikringsselskabet dække, men efterfølgende forlange penge af forsikringstager

    Spørger for at blive klogere ikke fordi jeg er uenig eller vil være på tværs smiley


  • #30   25. apr 2013 Sebastian, lovens tekst skal tages helt bogstaveligt.
    Grov uagtsomhed er ikke nok til at de kan gøre regres. Det skal være en "uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed"

    Der er forskellige grader af ansvarspådragende handlinger - det kan også være undladelser.

    Simpel uagtsomhed - man kigger efter et par lamseben, og det går galt p.g.a. et øjebliks uopmærksomhed.

    Grov uagtsomhed - man tager chancen, det går sq nok - det gjorde det så ikke.

    Hensynsløshed - man kører på baghjulet ned ad gågaden i en ordentlig brandert en lørdag formiddag, - man ved det sikkert går galt, men prøver alligevel.

    Fortsæt - man laver skaden med vilje.

    Og vi skal altså op i "Grov hensynsløshed" eller fortsæt, før ansvarsforsikringen kan gøre regres.
    I det eksempel du giver, kan jeg ikke forestille mig at forsikringsselskabet vil forsøge at hente penge hos skadevolder - det er groft, men ikke groft nok.
    Der skal meget til.
    Han ville blive straffet på anden måde. Men hvis han var fuld mens han gjorde det, begynder tingene at hobe sig op, og han har grund til at være nervøs for sin økonomiske fremtid.

    Regres afgøres ud fra selve handlingen, ikke ud fra om han har papirarbejdet på plads.


  • #31   25. apr 2013 Ok.. Det giver god mening
    tak for uddybningen...


Kommentér på:
Straf for at køre på stor mc

Annonce