2.368 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 41 Svar

Kat kørt over. . forsikring?? Kat kørt over. . forsikring??

Hej, jeg kørte desværre en kat ned i går, jeg googlede mig efterfølgende frem til ejeren, samt kontaktede falck, hentede katten efter 2 1/2 times venten og kørte den væk og aflivede den, hvem skal betale dyrlægen og falck, mig eller ejeren?? er der nogen der ved lidt om det?

Ejeren var ikk til stede. .

//Bo

Ps. mit fælg er også blevet skævt på mc trods 60 km i timen ;(

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fjernelse af et hvepserede på størrelse med en håndbold lige ved indgangen til mit hus 1.000 kr.
  • Sætte 2 lamper op 800 kr.
  • Handyman 500 kr.
  • Elektriker 1.000 kr.
  • Græsslåning 1.126 kr.
  • Radiatorer på losseplads 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kat kørt over. . forsikring??
  • #2   8. jul 2013 Mener da man SKAL have en ansvarsforsikring på sin kat som tager sådan noget

• #3   8. jul 2013 Tror desværre at du selv kommer til at hænge på udgifterne til din mc. Da der ingen krav om forsikring på katte.

• #4   8. jul 2013 I følge mark og vejfreds loven er det forbudt at lade sine dyr strejfe, og ejeren hæfter for de skader deres dyr forårsager, det gælder også eventuelle dyrlæge regninger til aflivning af det strejfende dyr.

• per v
    per v Tilmeldt:
    sep 2011

Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 173
    #5   8. jul 2013 tja det burde ejerens indboforsikring klare.

Det samme regler som for en hund gælder, de skal holdes på egen matrikel. Det har katte ejere bare svært ved at forstå.

• #6   8. jul 2013 Det ee ejeren

• #7   8. jul 2013 Hvor er det også nederen at man skal straffes for at være flink.. ja du har kørt en kat over, men så må dem der ejer den jo ha styr på den.. du er endda flink at ringe og meget mere.. jeg ville nok bare køre videre (:

Alt mindre end hunde, gider jeg ikke bruge den slags tid på.. ja det sørgeligt og ville da blive ked hvis det var mig selv, men igen.. det er bare en kat (:

• steffen j
    steffen j Tilmeldt:
    aug 2008

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 32
    #9   8. jul 2013 Holmeren: syntes du selv du er smart at høre på??? undskyld mit sure opstød men det er sku folk som dig man bare har lyst til at køre at ramme med 100 i sin store 4x4 også køre videre for hvem gider bruge sin tid på dig???? du er ikke en dyt mere værdig til at betræde denne jord end den kat var.... fjols siger jeg bare... til 2011 syntes det er rigtig flot gjort af dig dog burde du havde aflivet katten vis den lå og led... men håber at det er kattens ejers forsikring ellers deres egen lomme der må betale for du skal da ikke

• Jørn L
    Jørn L Tilmeldt:
    feb 2012

Følger: 2 Emner: 5 Svar: 74
    #10   8. jul 2013 Hvis jeg er uheldig at køre et dyr over ,sørger jeg for det bliver aflivet.Mener iøvrigt man kan kontakte dyreværn gratis.

• #11   8. jul 2013 Steffen J : Fik du det bedre ? (: I øvrigt har jeg også noget mod folk der kører 4x4 smiley

• #12   8. jul 2013 I øvrigt.. lad os nu sige en billist eller lign var kørt op i røven på dig fordi de bremsede for katten eller der var sket andet.. så får du skylden (: loven siger man ikke bremser for noget mindre end en almindelig størrelse hund (:

• #13   8. jul 2013 Holmeren,
    hvordan kan de køre op i røven på nogen ved at bremse for en kat?

• #14   8. jul 2013 OK tak for svarende, Holmeren har ret, ifølge loven skal må man faktisk pløje igennem en kat hvis det passer en.. og kan godt se problemet, man må jo sætte grænserne et sted smiley

Ringer til tryg i dag, de må vide det med sikkerhed smiley

• #16   8. jul 2013 Ellers har du vel en ansvarsforsikring der dækker udgifterne, hvis det ender med at være dig der skal betale?! smiley

• #17   8. jul 2013 Kattens ejer har ingen ansvar overfor de skader der er påført din MC.

John P. Nej. Loven om Mark og Vejfred er tudsegammel. Husdyr, pelsdyr osv indbefatter ikke kæledyr. Og dermed ikke katte. Derfor er der en specifik lov om f. eks. hunde skal holdes i snor. Men der findes ikke en regel om at katte skal holdes på egen grund. Derimod kan en grundejer forlange at man som katteejer, holder katten ude af hans grund. Bemærk den finurlige forskel. Og gør man ikke det, har han mulighed for at indfange den og indlevere den i et internat. Og hjælper det stadig ikke, kan han med forvarsel til kattens ejer, lade den aflive.

Hvad angår dyrlæge udgifterne burde de ligge hos ejeren, hvis han er registreret som ejer ifølge øremærkning eller chip. Jeg er faktisk ikke sikker. Jeg skulle dog undre mig meget, hvis ikke ejeren alligevel tog regningen på sig. Alt andet ville være rigtigt dårlig stil.

• #18   8. jul 2013 Iøvrigt ros til trådstarter for at handle som du gjorde. Mange vælger at lade katten ligge og lide. Og blot køre videre.

• #19   8. jul 2013 Hvorfor lader du ikke forsikringen klare det og når du nu ved hvem kattens ejer er. kan i vel også få jer en god samtale om dette problem der nu er opstået med din mc-fælg.
    De er sikkert helt interesseret i at løse dit problem, ligesom de sikkert er glade for at vide hvad der er sket så de ikke går og savner katten.

Det sådan nogle som dig alle andre der kører rundt og laver buler i andres biler og bare køre deres vej, kunne lære noget af. - Stor respekt og tråds udfaldet håber jeg du vil gøre det igen til en anden gang

Vil bare lige kommenter både dit eget omlæg men også HOLMEREN kommer med.
    Loven forskriver ikke man man skal kører dyr over/ned der er mindre end en hund. Loven går på henblik med mange ræve på kørsels som kunne gøre at der opstod farlige situationer ved hårde ombremsninger og erstatnings krav. Men det skal til en hver tid undgås at det sker.
    Og hvis der skulle ske en på kørelse bagefter har man ikke klaret frisag, for der skal altid overholdes en forsvarlig afstand til foran kørerne og det skal du som kommer bagfra bevise hvilket men næsten aldrig kan.

Men holmeren dit lort at lukke ud, at det bare er en kat. Måske for dig. er det bare en kat ligesom du er en møg unge til nogle forældre. Se nu er vi lige vidt, Men begge skabninger vil stadig være savnet hvis i ikke længere var her, og jeres familie og kære der holder af både dig og katten ønsker at vide hvad der er sket af jer

• peter j
    peter j Tilmeldt:
    apr 2012

Følger: 1 Svar: 1
    #20   8. jul 2013 Katten er en "ting" i forsikringsøjemed, så den er ikke forsikret, som en hund er det, men det er dog ejeren der skal betale regningen.

Fælgen er desværre sur røv...

• #21   8. jul 2013 OG

Hvis man kører et dyr over, kan man ringe til Dyrenes Vagtcentral på 1812

• #22   8. jul 2013 Slap off, en kat er BARE et dyr, og der er for mange af dem i forvejen.
    Hvis ejeren bekymrede sig om kræets velvære ville de ikke lade den strejfe frit omkring.
    Jeg betragter mig selv som en dyreven. Men min sympati ligger hos det fugle vildt der er i danmark som skal døjes med en halv million vild katte, plus et utal andre som folk ikke kan finde ud af at holde inde.

• #23   8. jul 2013 Tommy Panda.

Jeg forstår dig godt men i min verden skal kriminelle bare skyde og ligges i en sort dybt hul for de render rundt og forvolder skader og er til en belastning. En belastning for samfundet og dem der skal betale for deres erstatninger.

Så har vi kørt den der ud hvor nogle måske vil være enig at man kan tage udtrykket i sin mund. Det er jo bare en Kriminel, og dem er der sku mange af, så mange at vi ikke engang har plads til at huse dem hos hotel gitterly.
    Så hvis man ikke ønsker sig noget afkom der bliver kriminelt så må forældrene tage sig sammen og opdrage sit barn ordentlig

Vil da lige tilføje jeg tror bestemt ikke det har været kattens ejer hensigt at dette her skulle ske som nu er sket. Men sket er sket og problemet skal da nok også løse sig det her jeg da de stærkes forhåbninger om og tro på

• #24   8. jul 2013 Jeg kan ikke lide børn der larmer.

• #27   8. jul 2013 Jeg skal starte med at sige, jeg er ikke helt sikker i min sag. Men som udgangspunkt er det kattens ejere som betaler for ulykken da man burde have en ansvars forsikring på sin kat, katte. beklagligt at dette dog skete, og godt at du heller ikke kom tilskade, til trods katten måtte level livet som følge, r.i.p.

Men jeg tager hatten af dig for at du kontaktet ejeren, jeg og min kone har selve 4 katte, og sidste år blev en af hvores tidligare katte kørt over lige udenfor hvor jeg bor, billisten hadde dog stoppet, men det var kun for at smide katten tilbage ind i min egen have, billisten bekynrede sig aldrig om at kigge hvis halsbånd eller lignende, halsbåndet låg stadigt ude på vejen, med fuldt katte navn, add, og telefonnummer, og det var meget beklagligt at se.

Jeg vil også sige, ville aldrig personligen give skylden på en billist, mc'ist eller lignende hvis dette skulle ske igen, uvan set hvor kedligt det en må være at miste sine dyr, men det jeg klandrer dem for, er at mange ikke kan ringe og sige, beklager men din kat ran over vejen, og jeg nåde ikke at stoppe hvis dyret har de nødvendige informationer som man kan se. I sted kommer man ind på arbejde den dagen der sket, og min kone kommer hjem og finder katten liggende i haven, hvilket som være meget trist. Så i en kedlig sitsuation, tomme op at du fik fanget ejeren.

• #29   8. jul 2013 Ejeren er ikke erstatnings ansvarlig, man kan ikke tegne en ansvars forsikring til katten som dækker. Og desuden så må man slet ikke bremse for en kat i trafikken, den skal bare races ned smiley

http://www.familieadvokaten.dk/ugensret/ur13.html

• #30   9. jul 2013 Puha... Der er godt nok mange herinde jeg ville ønske mit dejlige kat ikke render ind i.

Han får lov til at rende frit da jeg simpelthen ikke kan holde ham inde. Samtidig kan man også mærke hvor tilpas han er efter at have været ude en hel dag. Men det betyder ikke at jeg ikke bekymrer mig for hvor han er. Og jeg ville være lykkelig for at vide hvis der skete ham noget og nogen bankede på og fortalte de havde kørt ham flad smiley Så til alle jer der bare vil køre videre! tænk lige en ekstra gang. De fleste katte bliver savnet et sted.

Til orientering har han både reflekser, navneskilt og chip. så det er ikke fordi man behøver rende nabolaget tyndt for at finde den rette dør at banke på. smiley

Just my 2 cents.

• #32   9. jul 2013 Skadedyr eller ej, man er sateme et koldt røvhul hvis man bare kører videre uden at tjekke til dyret og ej heller giver ejeren besked.

• #34   9. jul 2013 Jeg har da heller ikke noget forhold til en mand der ligger i grøften, men derfor vil jeg da alligevel gøre noget.

Mener da bestemt ikke at man kan sige at fordi man intet forhold har til noget kan man tillade sig at være et koldt røvhul.

Kan godt være jeg er et koldt røvhul, men har ingen forhold til masse voldtægter af børn og kvinder i Syrien.. so i dont give a shit smiley

Håber sandelig også at folk vil tage kontakt til dig hvis der en dag skulle ske noget med din hund eller familie til trods for de intet forhold har til hverken dig eller din hund.

• #35   9. jul 2013 Som det ser ud nu, så skal min forsikring betale gildet, jeg nedstiger så 4 trind i min forsikring hvor jeg før var elite, det koster 600 extra i 4 år inden jeg er oppe på elite igen så det har koster mig 2400 + mit fælg.. er ved at være træt af jeg ikk bare kørte den over igen!! Ejeren vil bestemt ikk betale for at jeg slog Max ihjel..

Hilsen Morderen.. ;(

• #36   9. jul 2013 Er det ikke ligefør du bare skulle ændre historie og sige du fandt den sådan, og så æde det med fælgen selv ? så slipper du for at rykke ned, plus alt det andet betaling der smiley

• #40   9. jul 2013 Sur røv! Det havde godt nok været bedre selv at gøre det endeligt af med den så.

• #41   9. jul 2013 Må da være en noget sløj fælg der bliver skæv af at ramme en kat med 60 km/t, eller en meget stor kat, kunne den tænkes at ha været skæv før.

En anden gang så ring til falck og sig der ligger en kat som er kørt ned, de henter den og kontakter ejeren som så får regningen for transport og aflivning - simpelt

• #42   9. jul 2013 Thumbs up for at du gjorde det rette i første omgang, men ja havde man vidst det, så skulle den bare køres over til den døde og man skulle skynde sig væk..

• per v
    per v Tilmeldt:
    sep 2011

Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 173
    #43   9. jul 2013 jeg vil i hvert fald aldrig meddele ejere nu jeg har kørt deres kat over. jeg sikrer bare den er død og videre, det skal ik gå udover min forsikring at folk ikke kan holde styr på deres kæledyr.

• #44   9. jul 2013 Sikke da en latterlig katte ejer !!! Havde det været en af mine, havde jeg takket mange gange for omsorgen. Og selvfølgelig betalt aflivnings omkostningerne...

Mine katte kan jeg ikke holde på matriklen.. Men accepterer også at naboen skyder dem hvis de er til gene for ham smiley hader selv når der står en fremmed kat med en af mine kyllinger i kæften, eller den lige har leget rutsjebane på min bil smiley

Mvh Brian

• #45   9. jul 2013 er fuldstændig enig Brian S

• #46   9. jul 2013 @John,

Selv om man skulle bo udenfor landets ret og lov, og har alle mulige forhold man kan have for sin kat, så er det jo rart at man får det at vide, du omtaler kat/katten som et stykke affald, lidt respekt hr at vi er andre som har dem som keledyr. Og svar på din kommentar, du kan ikke træne en kat på samme måde som en hund, jo hvis du har massa af tid og ikke fultidsjob osv.. Men vi prøver jo at give katten/katterne det bedste og vi er også klar over risikon uvanset. Jeg kan førstå at du ikke kan ringe til en ejer hvis kat/katterne ikke har halsbånd af nogen art, men da er det mindste man kan gøre ringe til facl og sige den ligger der, fordi hvis katten er chippet, (også som hvores er) bliver ejeren fundet. Jeg ved man har forskellige holdninger omkring dette, og ikke ude på diskution, men lige den kommenat trigged mig her til eftermiddagen, inget personligt bare min mening kontra din!

Enig, mærkeligt at ejerens forsikring ikke dækker denne slags, det er jeg ked af at høre, og serføligen når man har sin dyr skal man da tage ansvar for dem og des handlinger uvanset, men som sagt er mennesker jo meget forskellige.

@Brian,

Kan kun være enig hele vejen, jeg avler jo Austalske parakitter og papegøjer samt små fugle så den vej kender jeg alt for godt, fodi ikke nok med at vi har 4 katte selv, men har rigtigt mange strejfer katte som kommer igenom, og mine fugle selv om sikkrede godt, vil jeg jo aldrig kunne klandre kattes naturlige instinkt, selv om megat træls hvis det skulle ske, 7, 9, 13 ikke endnå!

• #47   9. jul 2013 Ligesom der er MC'ister der giver et dårligt omdømme, så findes der så åbenbart også ejere af fritløbere, der giver os andre et dårligt ry.

Jeg gider ikke den helt vilde ude/indekat debat. Men vil blot sige, at det er noget lort at lukke ud, at ejere af fritløbere er ligeglad med deres katte. Gu' er jeg (vi) ej. Jeg bryder mig ikke om at spærre dyr inde, derfor har jeg heller ikke hund, kanin eller kanariefugl eller går i Zoo.

Det sagt, så fatter jeg ikke at kattejeren som er omtalt i TS oplæg ikke betalte den dyrlægeregning. Når man (som vi gør) lader katten løbe frit, så er det også med den risiko, at den kan blive kørt over. Og hvis en bilist eller MC'ist er så ansvarlig som TS har vist sig at være, så er der sgu da ikke noget at rafle om: Regningen skal bare betales.

De skader der påføres køretøjet, skal normalt betales af køretøjets ejer selv eller dennes forsikring. Men også her ville jeg sgu da lige holde in finger i jorden. Er der tale om en ansvarsforsikring, så står køretøjets ejer jo selv med regningen. Er der kasko på, ville jeg (som tak for ærligheden) i det mindste dække selvrisikoen, hvis denne skulle være mindre end prisen på reparationen og det skulle anmeldes til forsikringen.

Det er ikke alle katteejere der er røvhuller. Ligesom jeg heller ikke tror at alle MC'ister og bilister er røvhuller. Nogen har bare mere ondt i røven end andre.

smiley

• #48   9. jul 2013 Vælger man at have husdyr (inde og ude), har man også råd til de regninger og skader den medfører punktum.

Som de andre også er inde på, skal du betale for din nye fælge, men kommer der en regning på katten, ville jeg ikke betale den eller omkostningerne i den forbindelse.

Find en brugt fælge på ebay og tag den uden om forsikringen.

• #49   9. jul 2013 Det synes jeg er et kedeligt udfald at ejeren ikke vil være med til at betale og holde dig skade frit det ville selv have gjort....
    jeg vil stadig mene din indsats er givet godt ud og ja det er virkelig trist at skulle æde den selv. Men nogle gange er pengene givet godt ud til et godt formål... Jeg håber at kattens ejer ændre holdning og holde dig skade frit.

årh Jacob men sidder sku helt og håber du en dag kvajer dig eller dine hunde på anvist ikke er låst forsvarlig inden så de også en dag kan lide samme skæbne som så mange andre dyr i trafikken.
    Så må vi se om du er ligeså hård og kynisk i din lade og gøren.
    Skal lige siges at jeg ikke er hævn tørstig eller noget og du har selvfølgelig ret til din mening og forsvare den.

Til sidst nej jeg ønsker ikke at dine dyr skal lige samme skæbne.
    Men er der mulighed for at hjælpe andre igennem en svær situation hvis de skulle have mistet sine kæledyr i trafikken og dyret bære information om ejeren bør ens moral være at men kontakterne dem og forklare hvad der er sket.

• #51   9. jul 2013 Ja det var fejl... det var Johns Kommentar jeg hentyde til tidligere

• #52   9. jul 2013 Når det er en kat er det bare sur røv..
    http://www.familieadvokaten.dk/ugensret/ur13.html

• #54   9. jul 2013 Nej, det er sandt.. en kat der dør af skræk eller ved et uheld under (berettigtet) indfangning, det har man ikke ansvar for smiley

Kommentér på:
Kat kørt over. . forsikring??

Annonce