Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.
  • Ukrudt fjernes 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gevindskæresæt
  • #1   29. jul 2013 Har ikke lige set deres sæt, men hvis det er i HSS stål, så er det udemærket til at bruge engang imellem..

Og hvis det endelig er, så vil jeg helt klart anbefale at få et sæt hvor gevindebakkerne er sekskantede... Det gør verden ret så meget nemmere..

• #2   29. jul 2013 Jeg har det fra Harald Nyborg, og til mit forbrug er det helt fint. Bruger det primært til at rette gevind op med. ar ikke skåret nye gevind med det endnu.

• #3   29. jul 2013 Selvfølgelig kan det bruges, ingen tvivl.. men du vil få mere ud af at købe delene løst.. skal skal med 99% sikkerhed kun skære 6-8-10-12mm gevind.. måske 4mm en enkelt gang.. men så køb værktøjet og snittapperne i de størrelser du skal ha, i kvalitet istedet.. du vil få meget mere glæde af det, for det skær altså bedre (:

Og så kan jeg bedst lige at bruge bundtapper.. dvs snittappen er ikke spids, men flad i enden, så du kan lave gevind i huller der ikke er boret helt igennem en plade f.eks (: https://www.sanistaal.com/da/produkter/vaerktoej/spaantagende/tappe-og-bakker/gevindformere/c-208466/2203941/gevindformer-din-371c-tin-m-3-format-1780.aspx - ligesom den (den er godt nok 3mm, men mere så du ved hvordan de skal se ud)

Og som sagt.. selvom det kun er enkelte huller, så er det meget mere holdbart, og så står du ikke med en knækket tap der skal bores ud osv (: bare husk skærefedt også!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (kan ikke sige det nok gange! smiley hehe)

• #4   29. jul 2013 Som Holmeren skriver - køb hellere de 4-5 gode snittapper man virkeligt har brug for - det andet er noget dingelværk og 2/3 dele får du aldrig brug for!

• #5   29. jul 2013 @holmer.

Man kan ikke skære gevind med en bundtap smiley udover den sidste rynke i bunden af et bundhul, og så selvfølgelig skære gammelt gevind op.

Jeg bruger maskintappe til ALT !! De holder bedre, kan tåle at komme i boremaskinen og skære i alt.

Vil også sige at et billigt sæt, kombineret med et par ordentlige tappe i de str man bruger ( til hobby bruger man i 99% kun m5-6-8og 10)

• #6   29. jul 2013 Brian S : Jeg er uddannet smed, og jeg har aldrig brugt andet.. det kræver man kan finde ud af det dog (:
    Og de kan også bruges på boremaskine hvis man er god smiley

Men ja.. til alm brug så er maskintappe jo fint nok (: jeg kan bare bedst li de andre, dels fordi de trækker spåner tilbage fremfor at skubbe dem igennem (:

• #7   29. jul 2013 Mange tak, jeg napper dem i løsdele

• #8   29. jul 2013 @Holmer.

Tror så bare ikke vi er enige om hvad en bundtap er smiley
    på billedet er der et traditionelt sæt tappe, bagerst en starttap,midt en mellem tap, og forrest en bundtap.

Denne bundtap kan man ikke skære gevind med da spånerne samler sig i bunden ( trækker dem ikke op som en snoet tap gør) og har modsat en start tap kun 3 skær som bliver utrolig hårdt belastet, og knækker meget let da den skal trække en urimelig tyk spån, modsat de som regel 3x3-4 skær der er på en start tap smiley

Bruger man en bundtap i rustfri, knækker den så hurtigt at den er let at få der fra ..

Jeg har en lille smedeværksted, og er uddannet maskinarbejder for 100 år siden smiley og føler jeg har skåret en milliard gevind smiley :D

Mvh Brian

profilbillede
  • #9   29. jul 2013 Brian S : Jeg føjer mig til dels.. jeg har altid bruge de snoet, der er flade i spidsen, 4skær tappe til at skære med.. og det har vi kaldt for bundtappe, da de kan skære lukket huller fordi de trækker spåner tilbage (: men kan godt se hvad du mener smiley

Men uanset hvad.. så kan de mest almindelige størrelser godt betale sig at købe i rigtig god kvalitet, da de både skær bedre, og holder meget bedre end et billigt sæt (: og såååå dyre er de heller ikke (:

• Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #10   29. jul 2013 Bo - Hvorfor skulle de være sekskantede ?

Til Jer andre, kan ikke forstå hvorfor i´diskuterer hvilken type han skal købe, når i samtidig anbefaler ham at købe de få størrelser han skal bruge i god kval, når han skal bruge dem. bum bum. Så Dean, spørg igen når du skal bruge den !!.
    Er forresten uddannet værktøjsmager af guds nåde.

• #11   29. jul 2013 @Holmer.

Tror vi er 100% enige smiley og eftersom du er smed bruger du også maskintappe ( for det er dem der bedst kan tåle at blive brugt i boremaskinen, og det kan vi lide :-))

Der findes 2 modeller, lige og snoet (begge er udført som en traditionel starttap)
    Den lige er mest holdbar, men skubber spånerne frem, hvilket er noget møg i bundhuller.

Den snoede er ikke ligeså stærk, men trækker spånerne bagud, og er derfor genial til bundhuller ( bare man stopper før bunden :P)

Mvh Brian

• #12   29. jul 2013 Ja tror det også smiley

Vi havde en fancy maskine på trykluft og plus and play til snittappe.. når emnet lå på pladen, var den 100% vinkelret på håndtaget til at skære gevinder med.. den var temmelig effektiv når det var mange ens emner der skulle laves.. ellers røg de på en 18v akku maskine og så blev der slået gevinder på den måde smiley det andet tager sgu for lang tid smiley

• Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #13   29. jul 2013 Holmer - Er det sådan en, der stopper på en dybde du selv kan vælge, Diesella eller noget hedder de.
    Er du forresten kommet ind på MSK, krydser fingre selv.

• #14   29. jul 2013 Jeg er nu også uddannet smed,(rustfast) dog for en menneskealder siden, så kan ikke huske, hvad vi brugte dengang. Det jeg udelukkende skal bruge dem til, er opskæring af gevind. Eks. et stel der er pulverlakeret iforbindelse med opbygning/renovering af de gamle cykler jeg makker med. Jeg har ikke prøvet Haralds, derfor spørger jeg om dem.
    Og jeg er klar over at skal jeg igang med at lave emner, eller motordele er det en helt anden kvalitet jeg skal bruge

• #15   29. jul 2013 til opskæring af gevind er et billigt sæt udemærket, og du vil sandsynligvis kun bruge det alu og stål, i eksisterende huller.
    Skal du lave nye huller, så giv den en tiendedel mere på dia, end anbefalet, så er der mindre risiko for det knækker.

Hvis det er noget du skal bruge " oftere " - mere end 1 til 2 gange hver halve år, så ville jeg også købe nogle titex maskintappe, så går det aldrig galt.

• #16   29. jul 2013 Lad os nu ikke blande begreberne venner:
    1. En bundtap er den nederst på billedet, den i midten er en mellemtap og den første en starttap. Alle kaldet håndtappe, fordi de er til manuelt brug og de skal drejes tilbage en gang imellem for at bryde spånen.

2. En snoet tap, spiraltap, er til bundhuller, fordi den skyder spånerne bagud, den har den ulempe at den er meget tynd i kernen og knækker derfor lettere. Man drejer ikke fri for at bryde spånen, men skærer helt i bund og kører så op.

3. En tap til gennemgående huller skyder spånerne fremad og bruges hvis der er fri under emnet, så spånerne ryger væk fra emnet og således heller ikke kører med op med tappen. Denne type tap er 30% stærkere end den foregående, da den har en tykkere kerne. (der skal jo ikke være plads til spånen)
    Både 2 og 3 er maskintappe og har det bedst med konstant skærehastighed og skæreolie.

• #17   29. jul 2013 Folk der ikke kender priserne bliver måske lidt overraskede over hvad kvalitet koster, regn med kr 100 pr stk.
    Jeg kan sagtens sælge nogen billige brugte der er bedre end et Harald Skrald sæt, de er bare ikke gode nok til produktion mere. Vi tager ingen chancer da det er alt for bøvlet at få gnistet knækkede tappe ud, vi dog en gnister, uheldet er jo nogen gange ude.

• #18   29. jul 2013 51m0n53n : Nej man satte den til hvad størrelse gevind det var, og så er det som du stiller tryk på en Akku maskine, at den bare knurrer når den rammer bunden.. mega smart, men den larmede af H-til pga trykluften smiley

Jeg får svar imorgen siger de.. så går bare og venter på brevet smiley

• #19   29. jul 2013 Allan - ENIG.
    Det som en tap koster, kan bruges MANGE gange, hvis en produktion skal bremses, grundet knækket tap.

• #20   29. jul 2013 Jonas:
    Vi har altid noget stående i gnisteren med knækkede tappe, men det er det man kalder kalkuleret risiko, for nogen gange knækker den efter 60 emner og nogen gange efter 110, så vi tager chancen, da dobbelt op er værd at satse på. Det er titaniumsdele, grade 5.

• #21   29. jul 2013 @allan.

Hvor store emner ligger der af det grade5 i skrot kassen ??

• #22   29. jul 2013 Okay.
    Vores emner tager vi ingen chancer, det er opex, emnerne koster omkring 300.000, stk.
    den tid det vil tage og pille ned, bearbejde, stille op igen, det kan på ingen måde svare sig. Vi snakker en pris på 4500kr i timen, som stopper, grundet en tap, i værste fald. NYE tappe til hvert emne. Dog genbruger vi de " gamle " andre steder i produktionen, hvor materialet tillader det. Til sidst ryger de små ud på manuelle maskiner.

• #23   29. jul 2013 Allan, Kolding har ret i sin beskrivelse af tappe. Mange folk bruger beskrivelsen bundtap om en spiraltap for bundhuller.Men det er forkert. Bundtap er sluttap når amn taler om håndtappe. Nogle gange omtalt som tap 3 når det er serie tappe.
    Jeg har en værktøjs firma som sælger spåntagende værktøjer tl metal industrien, og har nu gjort det i 20 år. Der er masser af dygtige maskinarbejdere og smede som stadig ikke kan beskrive hvad det er de bruger.
    Og ja en god tap koster hurtig det samme som 5 kina tappe.
    Husk, det er dyrt at købe billigt når vi taler om værktøj, en knækket tap betyder ofte en gnistning eller nyt emne..

Kommentér på:
Gevindskæresæt

Annonce