4.518 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
23 Svar
Gevindskæresæt Gevindskæresæt
Jeg kunne godt bruge et gevindskæresæt en sjælden gang imellem til at skære gevind op, så mit spørgsmål er om et Harald Nyborg sæt er godt nok til det ?
0 synes godt om
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 28 Svar: 640
Og hvis det endelig er, så vil jeg helt klart anbefale at få et sæt hvor gevindebakkerne er sekskantede... Det gør verden ret så meget nemmere..
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 61 MC-er: 12 Emner: 234 Svar: 955
sep 2006
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 2 Emner: 95 Svar: 1.190
Og så kan jeg bedst lige at bruge bundtapper.. dvs snittappen er ikke spids, men flad i enden, så du kan lave gevind i huller der ikke er boret helt igennem en plade f.eks (: https://www.sanistaal.com/da/produkter/vaerktoej/spaantagende/tappe-og-bakker/gevindformere/c-208466/2203941/gevindformer-din-371c-tin-m-3-format-1780.aspx - ligesom den (den er godt nok 3mm, men mere så du ved hvordan de skal se ud)
Og som sagt.. selvom det kun er enkelte huller, så er det meget mere holdbart, og så står du ikke med en knækket tap der skal bores ud osv (: bare husk skærefedt også!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! (kan ikke sige det nok gange!
apr 2009
Følger: 4 Følgere: 5 MC-er: 5 Emner: 8 Svar: 1.565
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 38 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
Man kan ikke skære gevind med en bundtap
Jeg bruger maskintappe til ALT !! De holder bedre, kan tåle at komme i boremaskinen og skære i alt.
Vil også sige at et billigt sæt, kombineret med et par ordentlige tappe i de str man bruger ( til hobby bruger man i 99% kun m5-6-8og 10)
sep 2006
Og de kan også bruges på boremaskine hvis man er god
Men ja.. til alm brug så er maskintappe jo fint nok (: jeg kan bare bedst li de andre, dels fordi de trækker spåner tilbage fremfor at skubbe dem igennem (:
jun 2007
Følger: 10 Følgere: 10 MC-er: 3 Emner: 153 Svar: 1.060
jan 2012
Tror så bare ikke vi er enige om hvad en bundtap er
på billedet er der et traditionelt sæt tappe, bagerst en starttap,midt en mellem tap, og forrest en bundtap.
Denne bundtap kan man ikke skære gevind med da spånerne samler sig i bunden ( trækker dem ikke op som en snoet tap gør) og har modsat en start tap kun 3 skær som bliver utrolig hårdt belastet, og knækker meget let da den skal trække en urimelig tyk spån, modsat de som regel 3x3-4 skær der er på en start tap
Bruger man en bundtap i rustfri, knækker den så hurtigt at den er let at få der fra ..
Jeg har en lille smedeværksted, og er uddannet maskinarbejder for 100 år siden
Mvh Brian
sep 2006
Men uanset hvad.. så kan de mest almindelige størrelser godt betale sig at købe i rigtig god kvalitet, da de både skær bedre, og holder meget bedre end et billigt sæt (: og såååå dyre er de heller ikke (:
maj 2007
Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
Til Jer andre, kan ikke forstå hvorfor i´diskuterer hvilken type han skal købe, når i samtidig anbefaler ham at købe de få størrelser han skal bruge i god kval, når han skal bruge dem. bum bum. Så Dean, spørg igen når du skal bruge den !!.
Er forresten uddannet værktøjsmager af guds nåde.
jan 2012
Tror vi er 100% enige
Der findes 2 modeller, lige og snoet (begge er udført som en traditionel starttap)
Den lige er mest holdbar, men skubber spånerne frem, hvilket er noget møg i bundhuller.
Den snoede er ikke ligeså stærk, men trækker spånerne bagud, og er derfor genial til bundhuller ( bare man stopper før bunden :P)
Mvh Brian
sep 2006
Vi havde en fancy maskine på trykluft og plus and play til snittappe.. når emnet lå på pladen, var den 100% vinkelret på håndtaget til at skære gevinder med.. den var temmelig effektiv når det var mange ens emner der skulle laves.. ellers røg de på en 18v akku maskine og så blev der slået gevinder på den måde
maj 2007
Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
Er du forresten kommet ind på MSK, krydser fingre selv.
jun 2007
Følger: 10 Følgere: 10 MC-er: 3 Emner: 153 Svar: 1.060
Og jeg er klar over at skal jeg igang med at lave emner, eller motordele er det en helt anden kvalitet jeg skal bruge
okt 2004
Følger: 62 Følgere: 190 MC-er: 10 Emner: 18 Svar: 806
Skal du lave nye huller, så giv den en tiendedel mere på dia, end anbefalet, så er der mindre risiko for det knækker.
Hvis det er noget du skal bruge " oftere " - mere end 1 til 2 gange hver halve år, så ville jeg også købe nogle titex maskintappe, så går det aldrig galt.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.679
1. En bundtap er den nederst på billedet, den i midten er en mellemtap og den første en starttap. Alle kaldet håndtappe, fordi de er til manuelt brug og de skal drejes tilbage en gang imellem for at bryde spånen.
2. En snoet tap, spiraltap, er til bundhuller, fordi den skyder spånerne bagud, den har den ulempe at den er meget tynd i kernen og knækker derfor lettere. Man drejer ikke fri for at bryde spånen, men skærer helt i bund og kører så op.
3. En tap til gennemgående huller skyder spånerne fremad og bruges hvis der er fri under emnet, så spånerne ryger væk fra emnet og således heller ikke kører med op med tappen. Denne type tap er 30% stærkere end den foregående, da den har en tykkere kerne. (der skal jo ikke være plads til spånen)
Både 2 og 3 er maskintappe og har det bedst med konstant skærehastighed og skæreolie.
mar 2009
Jeg kan sagtens sælge nogen billige brugte der er bedre end et Harald Skrald sæt, de er bare ikke gode nok til produktion mere. Vi tager ingen chancer da det er alt for bøvlet at få gnistet knækkede tappe ud, vi dog en gnister, uheldet er jo nogen gange ude.
sep 2006
Jeg får svar imorgen siger de.. så går bare og venter på brevet
okt 2004
Det som en tap koster, kan bruges MANGE gange, hvis en produktion skal bremses, grundet knækket tap.
mar 2009
Vi har altid noget stående i gnisteren med knækkede tappe, men det er det man kalder kalkuleret risiko, for nogen gange knækker den efter 60 emner og nogen gange efter 110, så vi tager chancen, da dobbelt op er værd at satse på. Det er titaniumsdele, grade 5.
jan 2012
Hvor store emner ligger der af det grade5 i skrot kassen ??
okt 2004
Vores emner tager vi ingen chancer, det er opex, emnerne koster omkring 300.000, stk.
den tid det vil tage og pille ned, bearbejde, stille op igen, det kan på ingen måde svare sig. Vi snakker en pris på 4500kr i timen, som stopper, grundet en tap, i værste fald. NYE tappe til hvert emne. Dog genbruger vi de " gamle " andre steder i produktionen, hvor materialet tillader det. Til sidst ryger de små ud på manuelle maskiner.
jun 2012
Følger: 29 Følgere: 50 MC-er: 6 Emner: 53 Svar: 477
Jeg har en værktøjs firma som sælger spåntagende værktøjer tl metal industrien, og har nu gjort det i 20 år. Der er masser af dygtige maskinarbejdere og smede som stadig ikke kan beskrive hvad det er de bruger.
Og ja en god tap koster hurtig det samme som 5 kina tappe.
Husk, det er dyrt at købe billigt når vi taler om værktøj, en knækket tap betyder ofte en gnistning eller nyt emne..
Gevindskæresæt