Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Inspicering af opgave 205 kr.
  • Udskiftning af stik til “grisetryne” 230V ifm fjernvarmeinstallation. Haster! Vi skal have etableret et 230V el-udtag med jord inden fjernvarme installationen indendørs kan etableres på mandag. Skal udføres autoriseret. Vi har ikke selv materialerne. 1.500 kr.
  • Afmontering af defekt opvaskemaskine og montering af ny brugt 1.000 kr.
  • Lapning af dæk 500 kr.
  • Fugening af bordplade 1.100 kr.
  • Besværlig lås 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Galvanisere udstødning?
  • #1   18. aug 2014 Det virker fint til biler, men ikke på mc pga kortere og varmere udstødning

• #2   18. aug 2014 Zinc oxidere ved 420 grader så det bliver nok ikke så pænt

• Søren L
    Søren L Tilmeldt:
    apr 2010

Følger: 6 Følgere: 5 Svar: 68
    #3   18. aug 2014 Med undtagelse af forrørene bør der ikke være problemer.
    Zink smelter ved ca 400 grader og mon ikke at forrørene når op på det ind i mellem.

• Kevin K
    Kevin K Tilmeldt:
    apr 2014

Følger: 1 Emner: 7 Svar: 19
    #4   19. aug 2014 Okay, tak for svarene. Glemte at skrive at det var til mc smiley

• #5   19. aug 2014 Nu kender jeg ikke rigtig til emnet, men at galvanisere er vel bare en metode? Man kan vel bruge andet end zink? smiley

• #6   19. aug 2014 Galvanisering er per definition en forzinkning, det kan så enten være varm galvanisering, eller elektrogalvanisering.
    Når man galvanisere så beskytter zinc laget både fordi det er en dækkende flade, men også fordi at zinc fungere som en anode og derfor vil korrodere før stålet.

• #7   19. aug 2014 Jeg har faktisk tænkt på det selv mange gange, da det jo især på biler er en evig tilbagevendende udgift, jeg er ret træt af, da lortet bevidst laves dårligt fra producenternes side. Men når vi undtager diverse rør, som næppe giver problemer (undtaget pga høj varme umiddelbart efter motor), så vil jeg tro det vil giver problemer mht katalysator, og de lyddæmpende dele i potter m.v. men springer du ud i det, er jeg ihvertfald MEGET interesseret i at høre hvad praksis bringer af interessante erfaringer .-)
    Meget gerne på en PB

• #8   19. aug 2014 Der findes zink maling på spray der lover at det holder til 800 gr.
    Har købt en dåse, men ikke testet det endnu.

• Kevin K
    Kevin K Tilmeldt:
    apr 2014

#9   19. aug 2014 Hehe, har prøvet med spraymaling fra motip, der skulle holde til 800 grader. Efter det havde hærdet i den angivne tid, og ved den varme det skulle have bagefter, så kunne det ikke holde. Dagen efter kunne du bare tørre det af med en klud, og første tur, så faldt alt malingen af. Ved ikke hvor det gik galt, men gider ikke tage chancen igen, da de koster 140 kr stk.

• #10   19. aug 2014 ...og du huskede at rengøre rørene grundigt inden lakering ? smiley
    Mit er ikke Motip men Duplicolor. Motip anser jeg ellers for at være et godt mærke. Har dog også prøvet det og det holdt heller ikke. Men melder gerne tilbage hvis det andet mærke viser sig at være ok.

• Kevin K
    Kevin K Tilmeldt:
    apr 2014

#11   19. aug 2014 Alt rust blev først fjernet med roterende stålbørste, og derefter med fortynder smiley og det fik rigeligt med maling. Vil vare super hvis du gider at melde tilbage smiley

• #12   19. aug 2014 Zinc spray er noget bras

• Kevin K
    Kevin K Tilmeldt:
    apr 2014

#13   19. aug 2014 Nu er jeg ikke maler-mester. Men der stod bare på den der motip at det var sølv-spray. Er det det samme? De laver også en der kan holde til 650 grader. Er det muligvis bedre?

• Kevin K
    Kevin K Tilmeldt:
    apr 2014

#14   19. aug 2014 Nu er jeg ikke maler-mester. Men der stod bare på den der motip at det var sølv-spray. Er det det samme? De laver også en der kan holde til 650 grader. Er det muligvis bedre?

• #15   19. aug 2014 Jeg har haft en hel del med overfladebehandling at gøre og 800 gr tror jeg slet ikke på.
    Der findes sølvmaling man bruger på kedler, ssilioconemalinger m.v. men der er himmelvis forskel på en konstant relativ høj temperatur i et et ofte ret beskyttet miljø (som typisk på kedler) og så et afgangsrør på en udstødning.
    Har også prøvet et utal af malinger uden noget positivt resultat, så den tror jeg heller ikke rigtig på....... desværre.
    Hvis man vil prøve alligevel vil jeg tro en blæsning til SA 2½ vil være en forudsætning for et evt. positivt udfald
    I øvrigt findes der normalt ikke lette løsninger på et udbredt problem som det angivne smiley

• #16   19. aug 2014 Duplicolor laver en 800c varmebestandig sort maling.
    Den har jeg rigtig gode erfaringer med. Jeg plejer at kradse udstødningsrørene helt rene ned til metallet med diverse slibe rundeller og skiver - så opbygger jeg et godt tykt lag med duplicolor'en og så hærder jeg det med en ukrudtsbrænder inden rørene ryger på cyklen igen. Sådan en omgang holder 1 års tid for mig ca 12-15000 km i alt slags vejr (og salt)
    Det er også ret bestandigt overfor stenslag så snart det er hærdet.
    Man kan se resultatet i min profil på cyklen.

• #17   20. aug 2014 har haft held med kemas zinkspray på mine jollypotter på 2-takteren , først sandblæs ,så zink , så en sort varmefast også fra kema , det holdt da 2 sæsoner + 6-7 års stilstand , først nu er det begyndt at boble lidt her og der

• #18   20. aug 2014 Det lyder meget interessant synes jeg.
    Det vil sige I har begge fjernet den originale forchromning ned til stålet ?
    og så påført omtalte malesystemer. Ved I hvor mange my?
    Påførselsmetode ? (sprayflaske, sprøjtepistol eller pensel)
    Og jeg går selvfølgelig ud fra, at beskrivelsen "bestandig" inkluderer at der ikke er sket korrosion under/igennem malingen.... ?

• Kevin K
    Kevin K Tilmeldt:
    apr 2014

#19   20. aug 2014 Jeg vil gerne at de bliver malet sølv istedet for sort smiley Er sølv maling generelt dårligere end sort? Har nemlig ofte malet med sort, og det har fungeret fint. smiley

• #20   20. aug 2014 Der var ikke meget forchromning over min sv'ers rør da jeg gjorde det første gang, men ja helt i bund til det rå rustfri stål. Man kunne også bruge sand/glas/soda blæsning, har bare ikke adgang til sådan et anlæg.
    Aner ikke hvor mange my, de får en 4-6 tynde lag med 5-10min tøretid i mellem. Påført med alm aerosol spray dåse.

Ja altså rører bliver let brunlige/grå helt oppe ved cylinderne med tiden, men falder på ingen måde af, og metallet under korrodere heller ikke. Hjælper også det er rustfrit selvfølgelig.
    Det bliver meget hårdt når det er hærdet, og klare stenslag uden at skalle af i flager. Der kan godt opstå bitte små huller efter stenslag lige hvor stenen har ramt, men vi taler 0,5mm i diameter størrelsen. (nemt lige at give en reparations-plet med en fin pensel)

• #21   21. aug 2014 *SSS* ja vedr. korrosion er sagen naturligvis en noget anden med såkaldte rustfrie/syrefaste ståltyper. -Men derfor er det nu alligevel interessant med erfaringer også med denne type metal. -Men her er det implicit ikke umiddelbart så let at vurdere malesystemets korrosionshindrende/hæmmende egenskaber.

Glasblæsning har jeg kun ganske perifer erfaring med, men den såkaldte bagepulver-blæsning kan jeg bestemt ikke forestille mig til den nævnte anvendelse. Én af fordelene ved denne type blæsning er jo netop, at den levner metaloverflader stort set urørte. ...

• #22   21. aug 2014 i mit tilfælde var der kun klarlak der skulle fjernes , prøv at google på jolly moto smiley troede alle kendte dem smiley

• #23   22. aug 2014 Øhhhhh jolly moto.....??? ikke forstået.

Men er det mht bagepulverblæsning er det som jeg skriver perfekt hvis man ikke vil "sandblæse" stålet men implicit vil have fx maling maling fjernet herfra......

• #24   22. aug 2014 jolly moto italiensk producent af 2-t potter

troede det var mit statement med fjernelse af tidligere overfladebehandling du anfægtede som tvivlsomt men de kan jo være der bare er snakket lidt i forskellige retninger smiley

• #25   23. aug 2014 Hmmm sikkert smiley
    Men sandblæsning er som regel det bedste valg når der skal fjernes såvel maling som korrosion.
    i øvrigt kan man ikke være sikker på, at malinger fra forskellige leverandører eller for den sags skyld visse malinger fra samme leverandør spille sammen. Visse typer zinkmalinger går rigtig rådliget med epoxy for eksempel og kan giver pustninger/bobler i malingen senere og desuden er zink ikke altid en særlig god bund for andre malesystemer. -Og så er der naturligvis særdeles stor forskel på på de forskellige typer Zn-malinger.
    Derfor har de store leverandører som fx Hempel, Jotun og International også mapper med forskellige malesystemer, deres anvendelsesområder inkl. evt. begrænsninger.

Kommentér på:
Galvanisere udstødning?

Annonce