2.090 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Starte motor efter renovering. Starte motor efter renovering.

Hej alle.

Nu varer det ikke længe inden motoren skal startes 1. Gang efter jeg har haft den adskilt.

Vil lige høre om der er noget jeg skal være opmærksom på her ve 1. Opstart. Der er skiftet stempelringe og honet cylinder. Skal eg evt blande lidt olie i benzinen her første gang jeg starter op og hvad med omdrejninger, belastning osv.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Brændekløvning 4.000 kr.
  • Hjælp til installation af LG smart tv og tv-streamer 800 kr.
  • Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Reparation af Weber gasgrill 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Starte motor efter renovering.
  • #1   22. nov 2014 start op almindeligt og lad den stå i høj tomgang 1200 omdrejninger i 10 min.
    herefter slukker du motor og lad den køle ned til den er kold.

så starter du op igen og kører på Mc når den er driftsvarm.

ikke over 4000 omdr. de første 200 km.

ikke over 6000 omdrejninger de næste 800 km.

Så skifter du olie og filter og fyrer den max af

Bemærk der mange måde at køre en MC-motor til og mange meninger om det.

jeg har altid gjort som ovenstående og du skal ikke blande noget i benzinen.

Hilsen Kenneth.

• #3   22. nov 2014 Takker. Ang olie, sp er alle dele smurt godt ved samling, men havde tænkt at skubbe lidt rundt med den inden opstart. Var bare i tvivl med rpm og evt olie i benzinen.

• #4   22. nov 2014 Ud med propperne.

Hvis det er længe siden den blev samlet kan det være en god at give den et par dråber olie i hver cylinder.

Tørn motoren til der er olietryk.

Monter propperne igen og start.

Kør driftvarm - Vær meget opmærksom på temperaturen hvis luftkølet! Hvis vandkølet, vær opmærksom på korrekt køling / luftbobler.

Hvis der er risiko for skidt i olien skiftes den her, samtidigt med nyt filter.

Ellers kontrolleres for utæthedder, væskestande kontrolleres og der er tid til prøvetur.

Nogle sværger til blød hat tilkørsel, andre sværger til: driftsvarm -> hård kørsel -> nedkølingskørsel og så er den ged barberet!

• #5   22. nov 2014 Der er købt filter og olie. Havde tænkt at skifte så snart den har kørt sig varm.

• #6   22. nov 2014 Nu har jeg selv lige fået honet cylinder og nyt stempel og alt det med 1000km er overtro.. Maskinerne er lavet til at få tæsk! Start cyklen op og lad den stå i 10 min med lidt gas en gang i mellem. Derefter slukkes den og man lader den køle af (30 min som udgangspunkt ). Dette gøres 3 gange. Derefter kører man en god lang tur (100km) med godt gas og motorbrems. Høje omdrejninger er vigtigt, dog ikke rødt felt, men lavt gear og ingen sejtræk. Når turen er kørt skifter man olie og filter smiley fik det at vide af Laursen cylinder service og han sagde de havde prøvet med rullefelt med forskellige metoder og den absolut bedste som også var overkommelig tids messigt var denne metode smiley de først 1000-1500 km skal man dog undgå sejtræk og fuld gas over længere perioder. Grunden til denne lidt hårde metode er, at hvis man er for mild kan stempelringene blive runde, og så er arbejdet tabt. Får den lidt gas bliver de skarpe smiley

• #7   23. nov 2014 Så vidt jeg ved bliver en mc når den er færdig ved sidste samlestation på fabrikken udsat for en shakedown i en dyno for at se om alt virker og for at være sikker på at motoren ligger indenfor effekt tolerancen, det giver da lidt stof til eftertanke i forhold til at tøffe rundt det første lange stykke tid....

Her er en lille side om bla tilkøring, min blev kørt til omtrent efter disse retningslinier, dog var det første olieskift ikke med.

Spændende side i øvrigt.

http://mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

• #8   23. nov 2014 Casper og Eddie. Den med høj belastning har jeg også fået at vide. Det er bare "mentalt" svært at give los og tæske motoren, når man lige har brugt tid og penge på at løfte motoren tilbage til tidligere tiders stand. Det er en cb fra 77.
    Siden argumentere dog godt for det. Jeg Har også set forskellige test af nye motorer, det får de også høj belastning.
    Nu må jeg lige se om den springer i gang overhovedet : ) og om den overhovedet vil tage omdrejninger : )

• #9   23. nov 2014 det er da bare at gøre hvad du har det bedst med.

• #10   23. nov 2014 Jo jo. Men det er ikke det samme som at det er det rigtige : )
    Havde jeg gjort det, så var det nærmest det modsatte af hvad jeg kan læse i denne tråd og andre steder på nettet.

• #11   23. nov 2014 Ikke så meget pis....
    Start op ganske almindeligt, lad den stå i tomgang til den er driftsvarm, kør en tur ganske almindeligt frisk, 50-100km. skift olie. Og kør som om den havde gået 20000.

Alt andet er spild af godt liv smiley

• #12   23. nov 2014 Efter totalrenovering af min Ducati 999s motor (leje havari på banen smiley ) pillede jeg tændørene ud og tørnede motoren nogle gange for at få olien rundt.

Dernæst en halv trackday på Sturup i langsom gruppe og et ekstra olieskift med filter gennem en nylonstrømpe for at 'grave guld' hvis der skulle være noget galt.

Der var ingen problemer så næste trackdag var to dage med bundgas på Anderstorp og så er den kørt til med stil smiley Det var forøvrigt Anderstorp der smadrede motoren sidste år så det var en passende test.

mvh

JimR

• #13   23. nov 2014 Ikke for og ødelægge humør men har du tjekket ringgab på stempelring i cylinder inden du monterede ringene ? tager 2 min og er det eneste der kan give problemer.

• #14   23. nov 2014 Yes. Det er det tjek på : )

Kommentér på:
Starte motor efter renovering.

Annonce