{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.758 visninger | Oprettet:

Over for rødt! {{forumTopicSubject}}

Det er måske et dumt spørgsmål, men: I de kryds, der kan mærke, når der nogen og kun skifter til grønt når der er er, hvordan fungerer de? Er der en 'vægt' under asfalten, eller er der en foto-sensor et eller andet sted?

Jeg betragter mig selv som et forfærdeligt dydsmønster og derfor også nok Nordeuropas mest lovlydige trafikant, men i dag endte jeg med at dreje til venstre trods rød pil, fordi den aldrig skiftede... Hvis det er vægt, der registreres, kan det tyde på jeg som MC simpelthen var for let...?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af gardiner 500 kr.
  • Connect washing machine and dryer to circuit 550 kr.
  • Installering af tørretumbler med lidt for kort ledning 500 kr.
  • Lukket for vand og fjernelse af radiatorer 2.000 kr.
  • Vaskemaskine pumper ikke vand ud 1.350 kr.
  • Samle 2 gaderobeskab. 2 dørs. 700 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Over for rødt!
  • #1   29. apr 2015 Har selv gjort det en enkelt gang, hvor jeg ventede i noget der ligner 5 minutter på en pil der aldrig dukkede op. Godt spørgsmål , jeg lytter lige med.

• #2   29. apr 2015 elektrisk spole i asfalten der reagere på magnetiske genstande.

• Jyden
    Jyden Tilmeldt:
    jan 2014

Emner: 15 Svar: 80
    #3   29. apr 2015 Har oplevet at det hjælper at blinke med det lange lys på afstand, men har også holdt i et kryds med rødt hele vejen rundt, fordi jeg blev "overset" af krydset smiley

• #5   29. apr 2015 Ja, ok... Jeg håbede bare lidt på det med vægten, for min kone siger, jeg er ved at blive fed efter jeg har fået nyt arbejde, hvor jeg ikke kan cykle til (altså på træde-cyklen), så kunne det jo være rart med et slags modargument smiley

• #7   29. apr 2015 Vi har en lysreguleret fodgængerovergang her i Ry, og den kan ikke mærke når jeg kommer på min lille Honda 125 på 130kg, men godt når jeg kommer på min BMW R65 på 210kg. Tror bestemt at vægt har noget at sige. Jeg plejer at fortsætte over for rødt hvis jeg kan se der er frit, og den ikke registrerer min mc.

• #8   29. apr 2015 Ikke for at lyde smart, men det ér som jeg siger. Der findes ikke noget med at blinke af lyskryds eller lignende. Der er spole i vejen eller ingenting.
    Problemet opstår pga manglende magnetisk materiale i bunden af din motorcykel.

• #9   29. apr 2015 Fair nok, Claus P, jeg har ingen forstand på det, jeg håbede bare på det med vægten smiley

• #10   29. apr 2015 Claus .. Ikke helt rigtig ....

Nogen kryds har spole .. andre har ingen .. Nogen reagere også på lys.. Typisk om natten med svag trafik på omfartsveje o.l.

De sidste er der en del af her i byen

• #11   29. apr 2015 Princippet kan du læse om ved at søge på "induktiv føler".
    Nogen mener det kan løses ved at montere en kraftig magnet på bunden af din mc. Har ikke selv erfaringer med det smiley

• #12   29. apr 2015 Løsningen til spolerne er at skaffe en stor magnet ring fra en gammel højtaler også gennem nederst i kåben e.l. så den kommer tættest mulig på asfalten

• #13   29. apr 2015 Poul Erik, jo det ér rigtigt. Jeg kan garantere dig at INGEN lyskryds reagere på blinkende forlygter. Der er kun spole i vejen eller tidsindstillinger i plcén der styre reguleringen. De fleste reguleringer ændre program ved aften og nat.

• #14   29. apr 2015 http://mobil.fyens.dk/article/1574169

Der er i øvrigt heller ingen trafiksikkerhedsmæssig logik i at folk skulle køre og blinke om natten.

• #15   29. apr 2015 Der findes ingen lyskurve i danmark der reagere på lys.
    Der er en skrøne at det hjælper at blinke med lygterne.

• #16   29. apr 2015 Øh, "lyskryds", hvad er det?? Det har vi aldrig haft her ude på BØHlandet smiley

• #17   29. apr 2015 Har altså os kørt over nogle gange når der ikke reageres på at jeg holder der smiley

• #19   29. apr 2015 Claus .. Jeg ved så noget andet .. Er heller ikke blinkende lys de reagere på men lys .. Når man så bruger fjern lyset så skifter den tideligere

Tilbragt en del år bag rattet om natten bla her i byen..

Og de findes MANGE stder somsagt oftes på omfartsveje o.l. for at bilerne ikke skal holde for rødt om natten

• #20   29. apr 2015 Har gjort det samme på knallert fordi den ikke skiftede.
    Jeg bor i en øde by, så om natten, og der rødt, kan jeg bakke min bil lidt så den registere den, og så skifter den hvis ikke den skiftede i første omgang.

• #21   29. apr 2015 Hahaha

• #22   29. apr 2015 Taxa i Kolding blinkede af et lysfyr på Fynsvej tilbage i 90erne, påstod det påvirkede det.

• #23   29. apr 2015 Allan .. Samtlige fra fynsvej og ud til politiet gør det både indefra byen og når man kommer udefra

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
    #24   29. apr 2015 Ja det har nok ikke noget med timing at gøre. Mon ikke du netop er passeret hen over spolen når du blinker? smiley

Fik du for resten optaget på video at du kunne bremse på 10 meter fra 80?

• #25   29. apr 2015 10 meter! 50 er det vel snarere....................

• #26   30. apr 2015 Sajmon .. Du vil ikke godtage det uanset og skal jeg ligge video online skal det være optaget et sted hvor jeg lovligt kan gøre det .. Altså ikke offentlig vej

• #27   30. apr 2015 Det er da ikke ulovligt at bremse fra 80?
    Poul Erik, så find et sted på nettet det står, så skal jeg give dig ret.

• #28   30. apr 2015 Jeg skal låne en cykel hvis jeg skal bremse på 10 meter fra 80 smiley hahaha det jo bare og ligge sig ned på meget ru asfalt! Av

• #29   30. apr 2015 Paul Erik A: Det findes INGEN lysreguleringer der reagerer på lys. Lyt til dem her der arbejder/har arbejdet med det, og læs evt det link der gives længere oppe.
    Og nej, du kan ikke bremse fra 80-0 på kun 10m

• #30   30. apr 2015 haha smiley

• #31   30. apr 2015 Hvorfor er det ikke lovligt at bremse på offentlig vej? smiley

• #32   30. apr 2015 Fordi knallerten ikke må køre 80 km/t smiley

I det nordlige Århus, på Genåvej, har vi også lyskryds der altid er røde, indtil der kommer en bil.
    (Har en mistanke om, at det bliver brugt for at holde farten nede, da det skifter i tide hvis man kører en smule under hastighedsgrænsen). Det betyder bare, at dem der er vant til at det skifter automatisk, bare blæse igennem for rødt - også når der SKULLE være rødt (med krydsende trafik).
    Især tunge køretøjer gider ikke bremse, når nu det alligevel skifter.. Det giver en del farlige situationer..

• Sajmon ™

#33   30. apr 2015 #26 - eller såre simpelt fordi man ikke kan...

• #34   30. apr 2015 Det er måske en opbremsning man kan lave i en formel-1 bil (uden at vide det). Ved 80 kmt, bevæger man sig 22.222 meter pr sekund, så det er lidt tydeligt at en nedbremsning på 10 meter vil være.... rimelig kraftig...

Jeg husker en af mine dårlige venner i min barndom som lavede en super hård opbremsning på trædecykel. Han endte altså med at ryge over styret og ødelagde lidt af hvert... primært sig selv.

• #35   30. apr 2015 Claus ... Eftersom køretøjet for det første er uden forsikring og havde den endelig været med forsikring så måtte den lovligt kun køre 45kmt

Desuden var det ikke fra 80kmt

• #36   30. apr 2015 Jeg griner altid at folk der blinker.. det er det dummeste jeg længe har hørt. smiley

• #37   30. apr 2015 bare ind i siden af huset eller i havnen, så tager det ikke meget mere en 10 meter smiley

• #38   30. apr 2015 Brix ALDRIG BREMS ALTID GAS smiley hahaha

• Sajmon ™

#39   30. apr 2015 Du skrev du kunne bremse fra 70-80 på under 10 meter. Jeg skal gerne finde indlægget til dig.
    Alle andre end dig og Asti ved godt det ikke kan lade sig gøre, men du er velkommen til at bevise det.

• #40   30. apr 2015 sajmon du glemmer at tage højde for speedometer fejlvisningen smiley

• #41   30. apr 2015 Nu hedder det jo et trafiksignal og er derfor kun gældende når der er trafik. Er der ingen trafik, så plejer jeg at se bort fra trafiksignalet. På den måde kommer jeg aldrig til skade i kryds med trafiksignalregulering... smiley

• #42   30. apr 2015 #38 min kørestil skal vist lægges lidt om smiley

• Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

Følgere: 3 Svar: 312
    #43   30. apr 2015 Her: http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/off-topic/224633-gut_paa_scooter_koerer_fra_politiet_men_viser_sit_ansigt_til_sidst

Indlæg #162 (Paul Erik)

"Tjaa kommer jeg med 70-80kmt på runneren så går der under 10M fra jeg røre bremsen til den står BOM stille "

80 km/t svarer til 22 meter pr. sekund. Dvs. du kan altså stoppe din knallert på under et halvt sekund inklusive reaktionstid? Jeg ville imponeret, hvis du overhovedet kunne begynde at bremse på et halvt sekund.

• #44   30. apr 2015 For det første: hvordan var det lige, at min tråd om lysreguleringer muterede til en diskussion om, hvor kort en distance Paul Erik A kan bremse på? Nå, pyt, det er måske også en mere interessant diskussion...

Jeg er tilbøjelig til at holde med dem, der mener, at det ikke kan lade sig gøre at bremse fra 80 til stilstand på 10 m, det lyder voldsomt og stemmer ikke overens med mine erfaringer.
    Jeg tror dog, I laver en fejl, når I regner jeg frem til, at bremseTIDEN kun bliver knapt ½ sek.:
    Det er sikkert rigtigt nok, at det kun tager ca 0,5 sek. at tilbagelægge de famøse 10m med en konstant hastighed på 80km/t - jeg har ikke regnet det efter, men det lyder plausibelt, så den godtager jeg uden videre.
    Nu er pointen jo bare, at man under en nedbremsning netop ikke holder en konstant hastighed, men derimod bevæger sig med en gradvist aftagende hastighed, og at hver afstandsenhed dermed varer gradvist længere at tilbagelægge. Altså: den sidste meter inden Paul Erik A begyndte at bremse varede rigtigt nok ca. 0,05 sek., men herefter varer hver meter jo længere og længere at køre, efterhånden som farten reduceres. Derfor er det lidt mere kompliceret at regne ud, hvad bremsetiden ville være - jeg kan i hvert fald ikke lige gøre det, men det må blive mere end de knapt 0,5 sek.

Til sidst: Jeg håber ikke, jeg nu bliver opfattet som bedrevidende og bliver udsat for en shit-storm, det var bare min indre nørd, som ikke kunne lade være med at filosofere over, om udregningen nu også holdt smiley Og desuden siger almindelig mavefornemmelse og erfaring mig som sagt stadig, at det ikke kan lade sig gøre på 10m.

God bededag, god weekend og god tur til alle!!

• #45   30. apr 2015 Jonas sad lidt og tænkte det samme ?? har vist også en gang kunnet en formel for dette men for at kunne regne den ud skal man havde en faktisk bremse længde

• #46   30. apr 2015 #45: Ja, men bremselængden har vi jo: 10 meter. Ideen var vel at regne ud, hvor lang tid det varer at bremse fra 80-0 på netop 10 m, ud fra den antagelse at det kan lade sige gøre - for at vurdere, om den antagelse virker rimelig.

• #47   30. apr 2015 Okay, så får i lige lidt svar:)

Vi kan regne generelt på det, ved at antage at accelerationen (altså hastighedsændringen under bremsning over de ti meter) er konstant. Det er vist en fair antagelse. Vi har en max hastighed på 22.22 m/s og min på 0 m/s, derved vil den gennemsnitlige hastighed over bremselængde være 11.11 m/s

s = (vi + vf)t/2 Her isoleres t til at være 0.9 sekund. Her tages højde for den gradvise ændring i hastighed og dette er et langt bedre estimat af hvor lang tid der bremses.

Accelerationen er ganske enkelt hastighed over tid, a = (vf - vi) / t

Accelerationen her er finder jeg til 24.67 m/s^2

Dette svarer til 2.51 gange tyngdeaccelerationen. Det er måske lige liiiiiidt rigeligt at påstå at man kan bremse med 2.5g på en scooter uden at falde af.. Men hvad ved jeg..

(så kunne de indre nørder lige få lidt sindsro smiley )

• #48   30. apr 2015 Jeg kan lige tilføje, at en bugatti siger, at en veyron's maksimale deacceleration lyder på 1.3 g, men det kan da godt være at en scooter kan bremse dobbelt så hurtigt.. hvad ved jeg? smiley

• #49   30. apr 2015 Tjaa kommer jeg med 70-80kmt på Puch Mxien så går der under 10M fra jeg røre bremsen til den står BOM stille
    Faktisk tror jeg at det er under 5M inutter.................... smiley

• #50   30. apr 2015 Hovedsystemerne virker sådan, men der er også kamerare med sensorer rundt omkring.

profilbillede
  • #51   30. apr 2015 For meget hash tæt på gerningen kan sløre målingen.............

• #52   30. apr 2015 Til trådstarter: Prøv evt. at sætte det lange lys på kortvarigt. Det kan godt være, at lyssignalet reagerer på lys.

• #53   30. apr 2015 # Søren M: Tak for nørderi smiley
    # Kim O: Tak, men nu kører tråden vist i ring!

• #54   30. apr 2015 Så lidt. Jeg hjælper gerne hvor jeg kan.

• #55   30. apr 2015 Velbekomme da.

• Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

Følgere: 3 Svar: 312
    #56   1. maj 2015 #47:

Dette svarer til 2.51 gange tyngdeaccelerationen. Det er måske lige liiiiiidt rigeligt at påstå at man kan bremse med 2.5g på en scooter uden at falde af.. Men hvad ved jeg..

Dvs, at MC Asti og Paul Erik under nedbremsningen bliver presset mod knallertens styr med 2,5 gange deres egen kropsvægt?

Hvis de vejer 80 kg skal de altså med andre ord bænkpresse 200 kg imod knallertens styr, mens de bremser?

Det er næsten lige så imponerende som knallertens bremser.

Man skal i hvert fald være i ret god form for at køre på en tunet knallert.

• #57   1. maj 2015 Det er lige præcis hvad det betyder Esbern. Føreren vil fra sit tyngdepunkt, påvirkes af en kraft på vægt*2.51*9.82 Newton, eller ca de der 200 kilogram.

Det er armbøjninger af en vis kaliber.

• #58   1. maj 2015 smiley

Forvirringen er total.

Her bremses der fra 80 km/h til 0 km/h på 13 meter.
    På lidt bedre asfalt med gode dæk, & en lidt fed dansker på en scooter med al vægten placeret bagude kan jeg GODT SE FOR MIG bremse fra 80-0 på 10 meter smiley

https://www.youtube.com/watch?v=jDGvzy038Eo

Jeg får ikke lavet bremser foreløbig så der går lidt tid før jeg laver en video.
    Men den kommer smiley
    50-0 på CIRKA 5 meter

• #59   1. maj 2015 Sorry for off topic trådstarter.
    Jeg prøver bare at sætte en stoppe for rableriet smiley

De fleste lyskryds i hele verden er reglueret ved sensorer i vejen.

Mange kryds har udover sensorer ved stoplinjen også nogen svagere/"mindre rigelige i antal" sensorer et stykke før krydset.

Man kan evt sætte sådan nogen magneter under sin maskine som ham her, hvis det er noget der generer en hver morgen til arbejde f.eks.
    https://www.youtube.com/watch?v=8GAacxGiV4A

• #60   1. maj 2015 #58

det var da alligevel imponerende. Nu har jeg heldigvis ikke konkluderet noget, bare lavet et par kinematiske udregninger uden at tage højde for fordeling af kræfter og spændinger osv. smiley 13 meter er alligevel imponerende, det har jeg lyst til at efterprøve.

• #61   1. maj 2015 #58 Fra 80km/t til 0km/t på 13 meter svarer til gennemsnitlig acceleration på -1,937g.
    Forgaflen skal først nå at sætte sig, så han skal peake med over -2g. Jeg tvivler.
    Det kan ikke være 80 ægte km/t.

• #62   1. maj 2015 Ville heller ikke blive fuld kropsvægt der skal holdes .. Men kun selve overkroppen

• Sajmon ™

#64   1. maj 2015 #58 - Så kom og bevis det.

Indtil videre - nej du kan ikke... smiley

#62 - Det er ligegyldigt. Der er stadig temmelig langt ned til 10 meter - og du kan ikke.

Bemærk lige at det er en MC med ABS, så panikbremsninger er ligeud af landevejen.

• #65   2. maj 2015 i teorien burde du vel kunne bremse hurtigere uden abs bremser end med, da bremse ikke 'slipper' grebet som når absen slår til.
    Men så er det bare lige at ramme det rigtige punkt hvor der er maximal bremseevne uden at de blokere.

• Sajmon ™

#66   2. maj 2015 Så længe man ikke trækker så hårdt at ABS'en aktiveres, er der ingen forskel på med og uden.

• #67   2. maj 2015 #65 held og lykke med at gøre det bare 2 gange i træk

• #69   2. maj 2015 #60

Dine udregninger mangler vist en korrektion et sted.
    Jeg er ret sikker på der er noget der skal divideres et sted inden det ganges med noget andet. Eller noget i den dur smiley

Bemærk at vægtfordelingen på en streetfighter MC i høj grad er valgt med henblik på at muliggøre kraftig acceleration uden at forhjulet letter fra jorden.

På de fleste scootere ligger vægten i høj grad i bagenden.
    Dvs der skal mindre til før man går på baghjul.
    Men der skal mere til før man går på forhjul.

En større andel af maskinens vægt kan derfor lægges på forhjulet.

Som en omvendt dragcykel smiley

• #70   2. maj 2015 ok vægtfordelingen er ikke i "høj grad" valgt med henblik på acceleration.
    Det er vel næsten 50/50.
    Men ift en scooter er tyngdepunktet tit en del længere fremme.
    Scootere har sjædent så mange kræfter at powerwheelies bliver et issue.
    Så der er mere frihed til at placere tank, motor, fører, batteri osv længere bagude

• Sajmon ™

#71   2. maj 2015 Næ...

• #72   2. maj 2015 #69 udregningen fejler skam intet.
    http://www.physicsclassroom.com/class/1DKin/Lesson-6/Kinematic-Equations

Det er korrekt at jeg ser bort fra friktion, vindmodstand, kontaktflade, reaktiondtid osv. Så i den virkelige verden er det langt sværere.

• #73   2. maj 2015 #72

Nu har jeg ikke taget stilling til dine udregninger.
    Min kommentar var henvendt til Søren som er lidt mere varsom med konklusionerne
    Men:

Er det sværere at bremse MED vindmodstand ?

Og siger du at du har undladt at regne med kontaktflade og friktionskoefficient?

I samme vending som du siger at du har undladt at regne med reaktionstid.....
    Hvad skal man bruge reaktionstid til i udregning af bremselængden..? smiley

Jeg vil opfrodre dig til at tage en pause fra at søge dokumentation for din påstand (at min påstand er vanvittig), og bruge tiden på at søge noget der kan afkræfte din påstand i stedet.

Øv f.eks. nogen katastrofeopbremsninger, se hvor kort du kan gøre det fra 50 km/t.

Det har jeg gjort smiley

Og ja, jeg er begyndt at lave armbøjninger så jeg er sikker på jeg ikke kommer til korts af den årsag smiley
    -men det ser lovende ud.

Når asfalten bliver varmere..

Og så med friske klodser i foran.
    Det skal nok blive tæt på 5 meter smiley

Tættere end 13 meter er på 10meter! (procentvis!)

Hvis jeg også skifter mit 12 år gamle fordæk kan det være jeg kan stoppe i balance på forhjulet på under 5 meter smiley

Det kan jeg selvfølgelig ikke gøre 2 gange i træk.

Og så begynder vi for alvor at bevæge os væk fra essensen af den her snak.

Er det = vanvid at køre som ham gutten der stak fra 2 betjente.

Men det tjener selvfølgelig formålet meget fint.

Jo mere folk der siger ungen var vanvittig, viser deres manglende evne til at begribe scooteres bremseevne, jo mere vanvittig fremstår deres beskyldninger for vanvid forhåbentlig.

Og den dag kan vi så få samme frihed på scooterområdet som man har i resten af vores omverden (not)

igen sry for OT.

Jeg vil lade dem der vil, fortsætte med at jogge rundt i pseudofalsifikationisme et stykke tid igen, og så får jeg forhåbentlig ordnet en scooter inden så længe så vi kan få foretaget de tests der vist skal til for at lukke den her debat med udbredt enighed om scooteres bremseevner, med forbehold for den/de aktuelle scooteres geometri og stand.

• #74   2. maj 2015 Bremser du fra 80 til 0 på 13 meter, så har du en gennemsnitlig acceleration på -1,937g. Det er meget simpelt, man behøver ikke hive alt muligt andet ind. Begynder man at regne desideret bremselængder skal man have langt flere faktorer med. Det er to forskellige ting.

Jeg forholder mig til at du skal bremse med omkring 2g på din scooter, og at motogp ryttere ligger på omkring 1.5g. Derfor tvivler jeg på i kan bremse på 13 meter fra 80 km/t. Eller på 5 meter, fra 50 km/t.

• #75   2. maj 2015 MotoGP ryttere kører på cykler der i langt højere grad er tiltænkt kraftig acceleration.

Derfor er der en grænse for hvor meget cyklen kan decelerere vha kontakfladen med vejen, uden at cyklen tipper forover.

Så er der arm-styrke aspektet.
    MotoGP kørerne får deres armpump problemer fordi de hele tiden skal bremse.

Det er ikke så meget muskelstyrken der er et problem.
    Man starter i strakte arme og bukker armene undervejs.
    Nedbremsningen tager ikke meget mere end et sekund.

Jeg er helt afklaret omkring at du tvivler.

Hvis nogen skulle være i tvivl om jeg tvivler, så lad mig gøre det helt klart.
    Jeg er ingenlunde sikker på at jeg kan bremse fra 50 km/t til 0 på 5,00 meter

Jeg har bare uploadet en video af en gut på scooter der bremser fra ca 50 til 0 på ca 5 meter.

Eftersom ingen har vist sig parat til at overveje den pointe jeg prøvede at understrege med den video, og i stedet har fokuseret på umuligheden af at bremse fra præcis 50,00 km/t til 00,00 km/t på 5,00 meter

Så skal jeg da gøre hvad jeg kan for at bevise muligheden af det.

Måske vi så kan vende tilbage til den oprindelige pointe, og se den oprindelige flugt med andre øjne.
    Forhåbentlig helt uden gys og forfærdelse.

Og den deraf følgende kaskade af tilsvining.

Som fører til fortsættelsen af status quo.

• Sajmon ™

#76   2. maj 2015 Nej...... Du..... Kan ...... Ikke......!!!!

Og jeg har stadig 2000 kroner liggende i min pung som beviser det. Havde du kunne, så havde du bevist det og så havde du fået pengene.

Ikke tæt på - men du påstår 5meter eller de runder, ligesom Paul Påståelig mente at 10 meter eller mindre fra 80 til 0 var noget man gjorde i søvne næsten uden at røre bremsen.

• #77   2. maj 2015 smiley
    apropos verifikationisme
    Der.... Findes.... Kun.... Hvide.... Svaner... !!!! smiley

Din attitude gør mig dog bekymret for om du vil stå og spille kæphøj og fortsat ignorere den pointe jeg prøver at skære ud i pap/bukke i neon, hvis jeg skal bruge 550 cm på at bremse ned fra 50.

Navnlig at den generelle opfattelse af risiciene ved færdsel på scooter med 50 km/t er kraftigt overdrevet.

... Jeg prøver at være konstruktiv her..
    Lad os lige arbejde hen imod målet i stedet for bare at bruge flere store bogstaver og udråbstegn mens vi gentager os selv

• Sajmon ™

#78   2. maj 2015 #77 - Det der havde jeg nok også skrevet hvis jeg, som dig, havde fået sagt noget værre fordrukkent sludder i en anden tråd, og kort og godt forsøgte at negligere risikoen ved at fræse rundt på en lorte scooter, i al for høj hastighed, på stisystemerne hvor der så nemt kan ske ulykker, fordi man ikke har udsyn nok.

DU skrev at det var nemt at bremse fra 50 - og du mente du kunne klare det på 5m eller derunder - min påstand er at du MEGET nemt bruger 10 meter på det inklusive reaktionstid (for det er der bare altid) - og der er en helvedes stor forskel på 5 og 10 meter, og der er en endnu forskel på hvilken kraft man rammer ting med, hvis man møder dem efter 5 meter og skal bruge 10 på at stoppe fra 50.
    MIN pointe, er at scooter og MC folket (og især også bilister) generelt har en helt forkert opfattelse af hvor lang tid, og hvor meget plads de skal bruge på at stoppe deres køretøj.

Så du kan bukke neon og skære i pap alt det du vil - men du har endnu ikke brugt så meget som 5 sekunder på rent faktisk at bevise noget som helst.
    Uanset om du bruger 5 eller 10 meter på det, vil det åbne nogle menneskers øjne for hvad fysikken sætter af grænser, og hvis du nu, stik imod al logik og fysik, har ret - så er det de nemmest tjente 2000 kroner du nogensinde har lavet..

Men nejnej - konstruktiv involverer åbenbart kun dumme undskyldninger, bortforklaringer, pegen fingre og påstande grebet ud af den blå luft.

Fair nok - så er du da konstruktiv... MEGET konstruktiv... smiley

• #79   2. maj 2015 fra trafiklyssensorer til bremselængder, nice! smiley

• Sajmon ™

#80   2. maj 2015 Findes ikke. smiley

• #81   3. maj 2015 de er flere i Kolding der ikke reagerer på min kawa men det hjælper at slingre lidt når man kører hen til krydset. ellers kan man holde der indtil der kommer en bil.

• #82   3. maj 2015 Alle lyskryds man bruger til vejarbejde (de mobile) har også en sensor på de små veje

• #83   3. maj 2015 Tror folk er helt forkert på den. ..Der tales om km/t men det burde måske være mp/h. ..

• #84   6. maj 2015 Langt de fleste kryds af denne slags har eb nedfræset metaldetektor eller spole. Om der "ser"eb MC afhænger af to ting: MC ens metalindhold og dens placering. Interferenser kan også spille ind.

Det er ganske få kryds der har indbyggede lyssensorer

• Kris J
    Kris J Tilmeldt:
    jun 2014

Følger: 10 Følgere: 9 Svar: 2
    #85   6. maj 2015 Der sidder også fotoceller nogen steder i toppen af lyskurvsmasten... Der kan man se de lyser rød i en lille diode når den registrerer en bil smiley

• Finn S
    Finn S Tilmeldt:
    feb 2014

Følger: 7 Følgere: 6 Svar: 5
    #86   7. maj 2015 Har oplevet nogle lysregulerede kryds, hvor placering har haft betydning for om de skifter. Hvis man på mc kørte lige midt på vejbanen skete der ikke en skid,men lidt til højre eller venstre for midten, , giver en forskel. Tror det er fordi magnetfeltet i vejen bliver påvirket, men rammer man lige i midten og et sted hvor asfalten er blevet lidt tyk, er der nok for lidt metal i en mc.

• #87   7. maj 2015 Masser og atter masser af mennesker på Scooter og trædecykler oplever dette tit (og ikke til tider)Så sætter de et ekstra stykke metal på deres kørejern og placerer sig mindre centralt, og det hjælper en hel del!

• #88   7. maj 2015 Jeg kan godt se problemet hvis man har en suzuki.. det er jo plastik

HIHIHIH smiley

• #89   7. maj 2015 Nikolai: Kender du nogen, der har en skruzuki. alene navnet siger, at der er metal i!!!

• #90   7. maj 2015 Knud: jeg kender massere smiley

• #91   16. maj 2015 `Kæft, den stak af en overgang, den tråd her...

Undrer mig personligt, hver gang jeg ser en modkørende i et lyskryds, som blinker med lyset. Jeg kører gennem adskillige sensor styrede lyskryds hver dag, på vej til / fra arbejde. Jeg har for flere år siden bemærket de sensorer der ligger 2 - 3 steder i vejen, længe før end jeg kommer til lyskrydsene. De registrerer et køretøj og der regnes også på en hastighed for køretøjet. Har prøvet at hamre afsted imod krydset og det er HELT SIKKERT at jeg kommer til at holde stille før end det skifter. Men hvis jeg holder den tilladte hastighed, skifter lyset i god tid og jeg "rider på den grønne bølge" - naturligvis forudsat, at der ikke kommer køretøjer fra siderne. Er også blevet overhalet af adskillige som kom med høj fart og blinkede lystigt med lyset og alligevel enten fik lov at holde stille, eller hamrede over for rødt på "forventet efterbevilling".
    Tjah - det er mine observationer gennem flere år i det sydlige Århus.
    smiley

Kommentér på:
Over for rødt!

Annonce