4.758 visninger
|
Oprettet:
Over for rødt! {{forumTopicSubject}}
Det er måske et dumt spørgsmål, men: I de kryds, der kan mærke, når der nogen og kun skifter til grønt når der er er, hvordan fungerer de? Er der en 'vægt' under asfalten, eller er der en foto-sensor et eller andet sted?
Jeg betragter mig selv som et forfærdeligt dydsmønster og derfor også nok Nordeuropas mest lovlydige trafikant, men i dag endte jeg med at dreje til venstre trods rød pil, fordi den aldrig skiftede... Hvis det er vægt, der registreres, kan det tyde på jeg som MC simpelthen var for let...?
dec 2009
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 564
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 965
jan 2014
Emner: 15 Svar: 80
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 53 Emner: 41 Svar: 183
jul 2013
Følger: 28 Følgere: 225 MC-er: 9 Emner: 48 Svar: 815
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 965
Problemet opstår pga manglende magnetisk materiale i bunden af din motorcykel.
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 53 Emner: 41 Svar: 183
apr 2014
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 15 Svar: 532
Nogen kryds har spole .. andre har ingen .. Nogen reagere også på lys.. Typisk om natten med svag trafik på omfartsveje o.l.
De sidste er der en del af her i byen
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 965
Nogen mener det kan løses ved at montere en kraftig magnet på bunden af din mc. Har ikke selv erfaringer med det
apr 2014
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 15 Svar: 532
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 965
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 965
Der er i øvrigt heller ingen trafiksikkerhedsmæssig logik i at folk skulle køre og blinke om natten.
maj 2010
Følger: 14 Følgere: 18 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 554
Der er en skrøne at det hjælper at blinke med lygterne.
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.949
nov 2012
Følger: 13 Følgere: 19 MC-er: 2 Emner: 65 Svar: 809
apr 2014
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 15 Svar: 532
Tilbragt en del år bag rattet om natten bla her i byen..
Og de findes MANGE stder somsagt oftes på omfartsveje o.l. for at bilerne ikke skal holde for rødt om natten
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 846 MC-er: 11 Emner: 183 Svar: 1.340
Jeg bor i en øde by, så om natten, og der rødt, kan jeg bakke min bil lidt så den registere den, og så skifter den hvis ikke den skiftede i første omgang.
jul 2011
Følger: 10 Følgere: 223 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 1.370
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.665
apr 2014
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 15 Svar: 532
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
Fik du for resten optaget på video at du kunne bremse på 10 meter fra 80?
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.665
apr 2014
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 15 Svar: 532
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 965
Poul Erik, så find et sted på nettet det står, så skal jeg give dig ret.
jul 2011
Følger: 10 Følgere: 223 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 1.370
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 91 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.436
Og nej, du kan ikke bremse fra 80-0 på kun 10m
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.492
maj 2010
Følger: 14 Følgere: 18 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 554
mar 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 1.573
I det nordlige Århus, på Genåvej, har vi også lyskryds der altid er røde, indtil der kommer en bil.
(Har en mistanke om, at det bliver brugt for at holde farten nede, da det skifter i tide hvis man kører en smule under hastighedsgrænsen). Det betyder bare, at dem der er vant til at det skifter automatisk, bare blæse igennem for rødt - også når der SKULLE være rødt (med krydsende trafik).
Især tunge køretøjer gider ikke bremse, når nu det alligevel skifter.. Det giver en del farlige situationer..
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
dec 2009
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 564
Jeg husker en af mine dårlige venner i min barndom som lavede en super hård opbremsning på trædecykel. Han endte altså med at ryge over styret og ødelagde lidt af hvert... primært sig selv.
apr 2014
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 15 Svar: 532
Desuden var det ikke fra 80kmt
sep 2011
Følger: 22 Følgere: 22 Emner: 42 Svar: 474
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 5 Emner: 9 Svar: 173
jul 2011
Følger: 10 Følgere: 223 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 1.370
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
Alle andre end dig og Asti ved godt det ikke kan lade sig gøre, men du er velkommen til at bevise det.
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 16 MC-er: 4 Emner: 39 Svar: 3.215
dec 2004
Følger: 37 Følgere: 37 MC-er: 5 Emner: 23 Svar: 1.075
maj 2010
Følger: 14 Følgere: 18 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 554
mar 2012
Følgere: 3 Svar: 312
Indlæg #162 (Paul Erik)
"Tjaa kommer jeg med 70-80kmt på runneren så går der under 10M fra jeg røre bremsen til den står BOM stille "
80 km/t svarer til 22 meter pr. sekund. Dvs. du kan altså stoppe din knallert på under et halvt sekund inklusive reaktionstid? Jeg ville imponeret, hvis du overhovedet kunne begynde at bremse på et halvt sekund.
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 53 Emner: 41 Svar: 183
Jeg er tilbøjelig til at holde med dem, der mener, at det ikke kan lade sig gøre at bremse fra 80 til stilstand på 10 m, det lyder voldsomt og stemmer ikke overens med mine erfaringer.
Jeg tror dog, I laver en fejl, når I regner jeg frem til, at bremseTIDEN kun bliver knapt ½ sek.:
Det er sikkert rigtigt nok, at det kun tager ca 0,5 sek. at tilbagelægge de famøse 10m med en konstant hastighed på 80km/t - jeg har ikke regnet det efter, men det lyder plausibelt, så den godtager jeg uden videre.
Nu er pointen jo bare, at man under en nedbremsning netop ikke holder en konstant hastighed, men derimod bevæger sig med en gradvist aftagende hastighed, og at hver afstandsenhed dermed varer gradvist længere at tilbagelægge. Altså: den sidste meter inden Paul Erik A begyndte at bremse varede rigtigt nok ca. 0,05 sek., men herefter varer hver meter jo længere og længere at køre, efterhånden som farten reduceres. Derfor er det lidt mere kompliceret at regne ud, hvad bremsetiden ville være - jeg kan i hvert fald ikke lige gøre det, men det må blive mere end de knapt 0,5 sek.
Til sidst: Jeg håber ikke, jeg nu bliver opfattet som bedrevidende og bliver udsat for en shit-storm, det var bare min indre nørd, som ikke kunne lade være med at filosofere over, om udregningen nu også holdt
God bededag, god weekend og god tur til alle!!
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 16 MC-er: 4 Emner: 39 Svar: 3.215
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 53 Emner: 41 Svar: 183
dec 2009
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 564
Vi kan regne generelt på det, ved at antage at accelerationen (altså hastighedsændringen under bremsning over de ti meter) er konstant. Det er vist en fair antagelse. Vi har en max hastighed på 22.22 m/s og min på 0 m/s, derved vil den gennemsnitlige hastighed over bremselængde være 11.11 m/s
s = (vi + vf)t/2 Her isoleres t til at være 0.9 sekund. Her tages højde for den gradvise ændring i hastighed og dette er et langt bedre estimat af hvor lang tid der bremses.
Accelerationen er ganske enkelt hastighed over tid, a = (vf - vi) / t
Accelerationen her er finder jeg til 24.67 m/s^2
Dette svarer til 2.51 gange tyngdeaccelerationen. Det er måske lige liiiiiidt rigeligt at påstå at man kan bremse med 2.5g på en scooter uden at falde af.. Men hvad ved jeg..
(så kunne de indre nørder lige få lidt sindsro
dec 2009
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 564
mar 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 112
Faktisk tror jeg at det er under 5M inutter....................
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.683
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 373 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.665
nov 2008
Følger: 30 Følgere: 18 MC-er: 6 Emner: 55 Svar: 1.352
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 53 Emner: 41 Svar: 183
# Kim O: Tak, men nu kører tråden vist i ring!
nov 2008
Følger: 30 Følgere: 18 MC-er: 6 Emner: 55 Svar: 1.352
dec 2009
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 564
mar 2012
Følgere: 3 Svar: 312
Dette svarer til 2.51 gange tyngdeaccelerationen. Det er måske lige liiiiiidt rigeligt at påstå at man kan bremse med 2.5g på en scooter uden at falde af.. Men hvad ved jeg..
Dvs, at MC Asti og Paul Erik under nedbremsningen bliver presset mod knallertens styr med 2,5 gange deres egen kropsvægt?
Hvis de vejer 80 kg skal de altså med andre ord bænkpresse 200 kg imod knallertens styr, mens de bremser?
Det er næsten lige så imponerende som knallertens bremser.
Man skal i hvert fald være i ret god form for at køre på en tunet knallert.
dec 2009
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 564
Det er armbøjninger af en vis kaliber.
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.046
Forvirringen er total.
Her bremses der fra 80 km/h til 0 km/h på 13 meter.
På lidt bedre asfalt med gode dæk, & en lidt fed dansker på en scooter med al vægten placeret bagude kan jeg GODT SE FOR MIG bremse fra 80-0 på 10 meter
https://www.youtube.com/watch?v=jDGvzy038Eo
Jeg får ikke lavet bremser foreløbig så der går lidt tid før jeg laver en video.
Men den kommer
50-0 på CIRKA 5 meter
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.046
Jeg prøver bare at sætte en stoppe for rableriet
De fleste lyskryds i hele verden er reglueret ved sensorer i vejen.
Mange kryds har udover sensorer ved stoplinjen også nogen svagere/"mindre rigelige i antal" sensorer et stykke før krydset.
Man kan evt sætte sådan nogen magneter under sin maskine som ham her, hvis det er noget der generer en hver morgen til arbejde f.eks.
https://www.youtube.com/watch?v=8GAacxGiV4A
dec 2009
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 564
det var da alligevel imponerende. Nu har jeg heldigvis ikke konkluderet noget, bare lavet et par kinematiske udregninger uden at tage højde for fordeling af kræfter og spændinger osv.
maj 2010
Følger: 14 Følgere: 18 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 554
Forgaflen skal først nå at sætte sig, så han skal peake med over -2g. Jeg tvivler.
Det kan ikke være 80 ægte km/t.
apr 2014
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 15 Svar: 532
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
Indtil videre - nej du kan ikke...
#62 - Det er ligegyldigt. Der er stadig temmelig langt ned til 10 meter - og du kan ikke.
Bemærk lige at det er en MC med ABS, så panikbremsninger er ligeud af landevejen.
aug 2013
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 5 Emner: 9 Svar: 173
Men så er det bare lige at ramme det rigtige punkt hvor der er maximal bremseevne uden at de blokere.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 16 MC-er: 4 Emner: 39 Svar: 3.215
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.046
Dine udregninger mangler vist en korrektion et sted.
Jeg er ret sikker på der er noget der skal divideres et sted inden det ganges med noget andet. Eller noget i den dur
Bemærk at vægtfordelingen på en streetfighter MC i høj grad er valgt med henblik på at muliggøre kraftig acceleration uden at forhjulet letter fra jorden.
På de fleste scootere ligger vægten i høj grad i bagenden.
Dvs der skal mindre til før man går på baghjul.
Men der skal mere til før man går på forhjul.
En større andel af maskinens vægt kan derfor lægges på forhjulet.
Som en omvendt dragcykel
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.046
Det er vel næsten 50/50.
Men ift en scooter er tyngdepunktet tit en del længere fremme.
Scootere har sjædent så mange kræfter at powerwheelies bliver et issue.
Så der er mere frihed til at placere tank, motor, fører, batteri osv længere bagude
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
maj 2010
Følger: 14 Følgere: 18 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 554
http://www.physicsclassroom.com/class/1DKin/Lesson-6/Kinematic-Equations
Det er korrekt at jeg ser bort fra friktion, vindmodstand, kontaktflade, reaktiondtid osv. Så i den virkelige verden er det langt sværere.
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.046
Nu har jeg ikke taget stilling til dine udregninger.
Min kommentar var henvendt til Søren som er lidt mere varsom med konklusionerne
Men:
Er det sværere at bremse MED vindmodstand ?
Og siger du at du har undladt at regne med kontaktflade og friktionskoefficient?
I samme vending som du siger at du har undladt at regne med reaktionstid.....
Hvad skal man bruge reaktionstid til i udregning af bremselængden..?
Jeg vil opfrodre dig til at tage en pause fra at søge dokumentation for din påstand (at min påstand er vanvittig), og bruge tiden på at søge noget der kan afkræfte din påstand i stedet.
Øv f.eks. nogen katastrofeopbremsninger, se hvor kort du kan gøre det fra 50 km/t.
Det har jeg gjort
Og ja, jeg er begyndt at lave armbøjninger så jeg er sikker på jeg ikke kommer til korts af den årsag
-men det ser lovende ud.
Når asfalten bliver varmere..
Og så med friske klodser i foran.
Det skal nok blive tæt på 5 meter
Tættere end 13 meter er på 10meter! (procentvis!)
Hvis jeg også skifter mit 12 år gamle fordæk kan det være jeg kan stoppe i balance på forhjulet på under 5 meter
Det kan jeg selvfølgelig ikke gøre 2 gange i træk.
Og så begynder vi for alvor at bevæge os væk fra essensen af den her snak.
Er det = vanvid at køre som ham gutten der stak fra 2 betjente.
Men det tjener selvfølgelig formålet meget fint.
Jo mere folk der siger ungen var vanvittig, viser deres manglende evne til at begribe scooteres bremseevne, jo mere vanvittig fremstår deres beskyldninger for vanvid forhåbentlig.
Og den dag kan vi så få samme frihed på scooterområdet som man har i resten af vores omverden (not)
igen sry for OT.
Jeg vil lade dem der vil, fortsætte med at jogge rundt i pseudofalsifikationisme et stykke tid igen, og så får jeg forhåbentlig ordnet en scooter inden så længe så vi kan få foretaget de tests der vist skal til for at lukke den her debat med udbredt enighed om scooteres bremseevner, med forbehold for den/de aktuelle scooteres geometri og stand.
maj 2010
Følger: 14 Følgere: 18 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 554
Jeg forholder mig til at du skal bremse med omkring 2g på din scooter, og at motogp ryttere ligger på omkring 1.5g. Derfor tvivler jeg på i kan bremse på 13 meter fra 80 km/t. Eller på 5 meter, fra 50 km/t.
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.046
Derfor er der en grænse for hvor meget cyklen kan decelerere vha kontakfladen med vejen, uden at cyklen tipper forover.
Så er der arm-styrke aspektet.
MotoGP kørerne får deres armpump problemer fordi de hele tiden skal bremse.
Det er ikke så meget muskelstyrken der er et problem.
Man starter i strakte arme og bukker armene undervejs.
Nedbremsningen tager ikke meget mere end et sekund.
Jeg er helt afklaret omkring at du tvivler.
Hvis nogen skulle være i tvivl om jeg tvivler, så lad mig gøre det helt klart.
Jeg er ingenlunde sikker på at jeg kan bremse fra 50 km/t til 0 på 5,00 meter
Jeg har bare uploadet en video af en gut på scooter der bremser fra ca 50 til 0 på ca 5 meter.
Eftersom ingen har vist sig parat til at overveje den pointe jeg prøvede at understrege med den video, og i stedet har fokuseret på umuligheden af at bremse fra præcis 50,00 km/t til 00,00 km/t på 5,00 meter
Så skal jeg da gøre hvad jeg kan for at bevise muligheden af det.
Måske vi så kan vende tilbage til den oprindelige pointe, og se den oprindelige flugt med andre øjne.
Forhåbentlig helt uden gys og forfærdelse.
Og den deraf følgende kaskade af tilsvining.
Som fører til fortsættelsen af status quo.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
Og jeg har stadig 2000 kroner liggende i min pung som beviser det. Havde du kunne, så havde du bevist det og så havde du fået pengene.
Ikke tæt på - men du påstår 5meter eller de runder, ligesom Paul Påståelig mente at 10 meter eller mindre fra 80 til 0 var noget man gjorde i søvne næsten uden at røre bremsen.
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.046
apropos verifikationisme
Der.... Findes.... Kun.... Hvide.... Svaner... !!!!
Din attitude gør mig dog bekymret for om du vil stå og spille kæphøj og fortsat ignorere den pointe jeg prøver at skære ud i pap/bukke i neon, hvis jeg skal bruge 550 cm på at bremse ned fra 50.
Navnlig at den generelle opfattelse af risiciene ved færdsel på scooter med 50 km/t er kraftigt overdrevet.
... Jeg prøver at være konstruktiv her..
Lad os lige arbejde hen imod målet i stedet for bare at bruge flere store bogstaver og udråbstegn mens vi gentager os selv
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
DU skrev at det var nemt at bremse fra 50 - og du mente du kunne klare det på 5m eller derunder - min påstand er at du MEGET nemt bruger 10 meter på det inklusive reaktionstid (for det er der bare altid) - og der er en helvedes stor forskel på 5 og 10 meter, og der er en endnu forskel på hvilken kraft man rammer ting med, hvis man møder dem efter 5 meter og skal bruge 10 på at stoppe fra 50.
MIN pointe, er at scooter og MC folket (og især også bilister) generelt har en helt forkert opfattelse af hvor lang tid, og hvor meget plads de skal bruge på at stoppe deres køretøj.
Så du kan bukke neon og skære i pap alt det du vil - men du har endnu ikke brugt så meget som 5 sekunder på rent faktisk at bevise noget som helst.
Uanset om du bruger 5 eller 10 meter på det, vil det åbne nogle menneskers øjne for hvad fysikken sætter af grænser, og hvis du nu, stik imod al logik og fysik, har ret - så er det de nemmest tjente 2000 kroner du nogensinde har lavet..
Men nejnej - konstruktiv involverer åbenbart kun dumme undskyldninger, bortforklaringer, pegen fingre og påstande grebet ud af den blå luft.
Fair nok - så er du da konstruktiv... MEGET konstruktiv...
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.683
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 294 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 126 Svar: 20.717
jun 2011
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 56
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.683
aug 2009
Følger: 3 Følgere: 3 Emner: 127 Svar: 818
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.160
Det er ganske få kryds der har indbyggede lyssensorer
jun 2014
Følger: 10 Følgere: 9 Svar: 2
feb 2014
Følger: 7 Følgere: 6 Svar: 5
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.160
sep 2011
Følger: 22 Følgere: 22 Emner: 42 Svar: 474
HIHIHIH
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 138 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.160
sep 2011
Følger: 22 Følgere: 22 Emner: 42 Svar: 474
maj 2008
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 75
Undrer mig personligt, hver gang jeg ser en modkørende i et lyskryds, som blinker med lyset. Jeg kører gennem adskillige sensor styrede lyskryds hver dag, på vej til / fra arbejde. Jeg har for flere år siden bemærket de sensorer der ligger 2 - 3 steder i vejen, længe før end jeg kommer til lyskrydsene. De registrerer et køretøj og der regnes også på en hastighed for køretøjet. Har prøvet at hamre afsted imod krydset og det er HELT SIKKERT at jeg kommer til at holde stille før end det skifter. Men hvis jeg holder den tilladte hastighed, skifter lyset i god tid og jeg "rider på den grønne bølge" - naturligvis forudsat, at der ikke kommer køretøjer fra siderne. Er også blevet overhalet af adskillige som kom med høj fart og blinkede lystigt med lyset og alligevel enten fik lov at holde stille, eller hamrede over for rødt på "forventet efterbevilling".
Tjah - det er mine observationer gennem flere år i det sydlige Århus.
Over for rødt!