{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.176 visninger | Oprettet:

Køb af ny MC fra forhandleren, uden prøvetur? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle

Jeg formåede ikke at blive fyret fra Københavns Universitet under de nedskæringer i går, Youpee. Jeg havde ventet på dette, før jeg kunne tage en beslutning, men nu er det lykkes (OK end of life history).

På lørdag vil jeg kikke på en Aprilia ved lokal MC-forhandler.
Der er en slags en drømmecykel for mig, selv om det er 16 år gammel. 1000 CCs of Italian stallion to chuck round the corners, mawhahaha

Men jeg må ikke test ride det, da det er uden for sæsonen, og de har ingen forsikring. Garantien er 6 måneder, men kun på motor og gearkasse (er det normalt? og faktisk lidt skræmmende). Jeg har hørt, blandt andet, at diskene kan finnde på at warp pa dem.

Hvor skal jeg stå, hvis der er problemer, når jeg kommer hjem? Hvorden kan jeg sikker mig i forhold til et privat handle? Har jeg nogen rettigheder, og hvad skal jeg være opmærksom på?

Tak for alle hjælp


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Køb af ny MC fra forhandleren, uden prøvetur?
  • #2   10. feb 2016 Jeg ville ikke købe en så relativt gammel cykel uden en prøvetur.
    Forhandleren kan ikke komme udenom den almindelige reklamationsret (ikke at forveksle med garanti) - hvis han siger noget andet så kan det være en indikation på hvad du kan forvente hvis der skulle blive problemer.


  • #3   10. feb 2016 Vent? der er 3 uger til du må prøvekøre osv.

  • #4   10. feb 2016 Aftal med forhandleren at du køber hvis du skader cyklen under prøveturen. så burde den være klaret smiley

  • #5   10. feb 2016 Hvis sælger forsøger at snige sig udenom købeloven/reklamationsretten, så er det ikke ved ham du skal handle. Og heller ikke denne cykel. Hvis sælger ikke tør give en ordentlig garanti, så er det helt sikker fordi han ikke selv er tryg ved cyklen.
    PS: Har du undersøgt hvordan det står til med reservedele til så gammel og ikke særlig udbredt cykel?


  • #6   10. feb 2016 At du ikke må prøve den undre mig. Har i dag aftalt med en forhandler, at jeg skal ud og prøvekøre, en Triumph st1050 på mandag.
    Hvis det sner eller regner kraftigt, så kan jeg godt forstå, at han måske siger nej.


  • #7   10. feb 2016 Vent med at købe til du har prøvet den.
    Du har 24 måneders reklamationsret, på hele MC'en. Ikke kun motor og gearkasse.


  • Morten D
    Morten D Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 70
    #8   10. feb 2016 Hvis du mener det er DEN det SKAL være og ikke den der står ved naboen. Så lav en kontrakt med ham at du har købt cyklen efter prøvekørsel på dato xx.xx.xxxx hvis MC'en viser sig efter din mening at være 100% som forhandleren siger.
    Ham vil sikkert forlange xx% i udbetaling, og den skal du selvfølgelig forlange at få tilbage 100% hvis ikke den lever op til din forventning.


  • #9   10. feb 2016 Inden i nu høvler forhandleren helt ned! smiley

    I skal lige være opmærksomme på at reklamationsret og garanti IKKE er den samme ting.

    http://taenk.dk/gode-raad/garanti-og-reklamationsret

    Så ud over de 6 måneders garanti han yder på motor/gearkasse er der selvfølgelig 2 års reklamationsret.

    Ang. det med prøveturen, så kan forhandler jo meget vel have en forsikring der kun dækker inde for sæsonen. Er det tilfældet... Så forstår jeg godt at han ikke giver prøveturen uden for sæson.


  • #10   10. feb 2016 Vent til du må prøve den .. Gad ik´købe noget jeg ikke havde prøvet, med mindre det var et samlesæt .. Måske er den super fed, måske er det noget lort .. Der er for meget måske !!!

  • #11   11. feb 2016 Bare for at sige mange tak til alle.

    Der er en masse gode udtalelser.

    Meget godt at finde ud af "reklamationsret" (Tak Jakob et al.). Alt god stof til eftertanke. Jeg forsøgte at få personlig forsikring fra mit forsikringsselskab . Men de kunne ikke hjælpe ikke ingang kun ansvar.

    Så det ser ud som om jeg ikke vil være i stand til at køre det (undre mig også Thomas, held og lykke med ST).

    Jeg vil gå og se det alligevel. Og en anden af samme model, på samme dag (at finde dele kunne aligevel være et problem Matthias) fra en privat annonce.

    Så vil være i stand til at sammenligne dem. Det kunne være, at jeg bliver nødt til at vente et par uger til at ride den / dem (Morten D god ide).

    Det bliver interessant at se, hvad butikken siger at opmuntre mig til at købe deres cykel over den anden, især hvis de siger, at der ikke er nogen reklamationsret og jeg ikke mo køre på den.

    Det ville stadig være svært at vente, efter jeg har set frem til det så længe og endelig fik det hele sammen, men såden må det være.

    :).


  • #12   11. feb 2016 er det en motorcykel eller en hest du skal købe. smiley

  • #13   11. feb 2016 Hvis det er hos en forhandler så ER der reklamationsret. Den kan han ikke frasige sig.

  • Morten D
    Morten D Tilmeldt:
    aug 2015

    Følger: 1 Emner: 8 Svar: 70
    #14   11. feb 2016 Men man skal huske er der stor forskeld på reklamationsret og garanti.
    Men man kan jo også vælge at handle med en butik som står inde for det de sælger, og så bare psyke dem til at give et års eller 6mdr 100% garanti.
    Hvis de står inde for det de sælger og absolut mener at det er så godt som de står og fortæller når man er lige ved at skrive under, betyder det vel ikke alverden at de skal give garanti i stedet for reklamationsret smiley


  • #15   11. feb 2016 #14 Hvad er den store forskel på en 100% garanti i 6 måneder og så de første 6 måneder af reklamationsretten, hvor sælger har bevisbyrden?

  • #16   11. feb 2016 At du er bedre sikret med en garanti frem for reklamation.

  • #17   11. feb 2016 Ved reklamationsret er du ikke 100% dækket ved køb af brugt, idet ting der kan forventes at gå i stykker på en brugt maskine ikke vil være dækket.
    Ved garanti er det normalt dækning mod alt, men det er helt op til forhandlerens betingelser.


  • #18   12. feb 2016 Jeg troede ellers ikke de måtte ryge , derinde på universitetet .
    Og slet ikke sådan noget stads smiley


  • #19   12. feb 2016 Ved reklamationsret er man dækket af fejl der var til stede da man handlede.
    Ved garantier man dækket af fejl der opstår.

    Deri ligger forskellen mellem de 2. Men når jeg skriver om de første 6 måneder af raklamationsretten, så er det fordi formodningsreglen gælder her. Hvis en fejl opstår inden for de første 6 måneder, formodes det fejlen også var til stede ved handlens indgåelse.
    Derfor er der ingen reel forskel mellem en 6 måneders garanti, og så de første 6 måneder af reklamationsretten.


  • #20   12. feb 2016 Det vil være tilfældet for en ny vare, men ikke nødvendigvis for en brugt.

  • #21   12. feb 2016 Formodningsreglen gælder også for en brugt vare.
    Det skal dog huskes at det altid skal ses i forhold til hvad man kan forvente på det konkrete produkt.
    Hvis f. eks knastkæden springer efter 2 måneder på en 17 gammel motorcykel, så vil en reklamationsret ikke omfatte det, da det vil være forventeligt at en motorcykel af den alder kan have sådanne fejl.


  • #22   12. feb 2016 Ja, det var netop min pointe - her vil der være forskel på garanti og reklamationsret (indenfor de første 6 måneder).

  • #23   13. feb 2016 Selv uden et prøvetur jeg følte mig mere sikker på at købe denne (forholdsvis højt kilometertal) Falco end en anden, at jeg så tidligere samme dag (idag).

    Jeg spurgte forhandleren, hvad der ville ske, hvis jeg kom hjem og fandt en fejl, der ikke var dækket af garantien. De sagde, de ville fix det, hvis jeg fandt nogen (og at jeg har fortrydelsesret). Det omdømme forhandleren har på motorcykelgalleri er ikke godt. Men så vidt jeg tror, aer jeg blevet behandlet retfærdigt (hidtil udmærket), og kan ikke klage. Hvis der er nogen problemer, og jeg finder ud af at jeg har lavet en dum fejl, vil jeg være sikker på at sige, efter 25/2, når jeg kan hente cyklen. Indtil da vil jeg krydser fingre og ser frem med en positiv attitude smiley


    profilbillede
  • #24   13. feb 2016 Er der nogen der kan oversætte fra kjøvenhavner til jysk.... Jeg fatter ikke hvad der står i post # 23..

    Mvh Brian


  • #25   13. feb 2016 Tak for komplimenten, hvis det hvis det virker som hvad som helset form for dansk.

    Det er faktisk Danglish ...


  • #26   13. feb 2016 For mig er det vrøvl fra ende til anden.

    Er der indgået en handel ?
    Fik du en prøvetur ?
    Hvordan formulere forhandleren sin garanti hvis man handler hos ham?

    Og min personlige undren..... hvorfor ikke finde en forhandler med et ordentlig ry?

    Mvh Brian


  • #27   13. feb 2016 For mig er det vrøvl fra ende til anden.
    Sorry

    Er der indgået en handel ?

    Ja

    Fik du en prøvetur ?

    Nej

    Hvordan formulere forhandleren sin garanti hvis man handler hos ham?

    Du kan PM mig hvis du vill høre mere

    Og min personlige undren..... hvorfor ikke finde en forhandler med et ordentlig ry?

    Det var MCet jeg vil har.

    Mvh Brian

    Best

    Tim


  • #28   13. feb 2016 Tillykke med den nye bike herfra smiley
    Vi håber den køre som en drøm, og ikke giver anledning til yderlig dårlig omtale af pusheren smiley


  • #29   13. feb 2016 Jeg vil også sige du skal læse korrektur på dit indlæg igen.
    Og nej, MC Hjørnet har ikke det bedste ry, men de gange jeg har smidt penge i butikken har jeg altid fået god service og vejledning, hvad enten det er Per eller Robin der har stået bag skranken.


  • #30   13. feb 2016 Sorry, not sure it would get any better by reading through it for the 20th time, but wouldn't say no to a native looking it over :).

    The service I got was just as good as I would expect to give my self.


  • #31   14. feb 2016 Hvis ikke det direkte er skrevet i købekontrakten, så har du ikke fortrydelsesret.
    Fortrydelsesret er noget man har ved nethandel.


  • #32   14. feb 2016 Tim E, Skriv på engelsk fra nu af, det var pludseligt 100 gange nemmere at forstå. smiley
    Men hvis du ikke har været her i særligt mange år, er det nu stadig fint dansk.
    Jeg har i hvert fald set meget værre.

    Held og lykke med din nye MC, den ser sprød ud! smiley


  • #33   17. feb 2016 Selvfølgelig skal du prøve den- det er helt enkelt - vil forhandleren sælge eller vil han ikke sælge- Hvis du ikke får lov at prøve, så spørg meget præcist hvorfor? og vend så om på hælen og gør os alle den tjeneste at gå!!!

  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #34   17. feb 2016 Knud. Motorcyklen er vist købt, så du er lidt på bagkant.

    Tim, du skriver lige så godt dansk (eller bedre) som flertallet af brugerne herinde, som er født og opvokset i Danmark.


  • #35   17. feb 2016 Har du været på druk uden internet i 2 mdr Knud ???

    Tim havde ikke nosser til at forlange en tur, Og det havde forhandleren nok luret smiley Vi er forskellige og skal alle være her. Hvis alle var som jeg ville den slags butikker være lukket for længst. Men hvor skulle Tim så havde købt sin drøm henne ?? der er måske en dybere mening...... smiley smiley smiley


  • #36   17. feb 2016 Jeg har læst tråden - nu - og må desværre med beskæmmelse meddele at jeg har sovet i timen. Men Sikkert er, at han skulle ikke have givet sig!!!!

  • #37   17. feb 2016 Hej Knud. jeg føler mig ikke især solidarisk, du har ret, af principet, jeg skulle ikke have givet mig. Men jeg håber, at cyklen køre O.K. alligevel ;).

    Brian, de sagde at jeg ville ikke være forsikret som de ikke har vinter dækning. og ieg ville ikke ønske at køre uden ansvar forsikring, selvom jeg fik tilladelse.

    Esben, tak, fejlene er der, men ikke fordi, jeg ikke prøve :(. Det er simpelthen sååååååå langsom at skrive på dansk at det gør ondt.

    Fuck 25/2 er langt væk.


  • #38   17. feb 2016 Bare skriv engelsk Tim smiley det er der ingen problemer i.

  • #39   17. feb 2016 bare du ikke har købt den fra mc hjørnet hillerød, så skal alt nok gå godt

  • #40   17. feb 2016 Jeg ville ikke have handlet et sted som ikke har ansvar på deres prøveplade 24/7/365 det er sgu useriøst (lignende løgn)
    Men igen. Det er min holdning smiley


  • #41   25. feb 2016 Så fik jeg endlig min prøvetur, og tro at Aprillaen er et keeper (den er hjem hus mig nu).

    De behandlede mig meget godt. Jeg kunne ikke have bedt om mere, helt klart 10 ud af 10.

    Jeg spekulerer på, om et ry tjente på internettet, kan være misvisende? Og undertiden overdrevet fordi man har et tendens til at forsøge/onske at gøre noget, efter en dårlig oplevelse?


  • #42   25. feb 2016 kom du og sørgede for en indtægt på 15-25.000 ville jeg også være meget flink smiley smiley

    Tillykke med geden.


  • #43   25. feb 2016 Alle kunder kommer jo for at lægge penge, men ikke alle bliver behandlet ens, desværre.

  • #44   26. feb 2016 Allan. Jeg ved ikke helt om man skal sige desværre- skal alle så behandles skidt?. Man har jo altid sin mund med så man kan jo bare sige hvad man vil have:-)

  • #45   27. feb 2016 Der er nogen som først siger noget når de kommer hjem bag tastaturet, det er jo lidt synd.

Kommentér på:
Køb af ny MC fra forhandleren, uden prøvetur?

Annonce