{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.636 visninger | Oprettet:

Rådet for større Færdselssikkerhed {{forumTopicSubject}}

For et par uger siden sendte jeg et forslag om kampagner vedr. motorcyklisters synlighed og bilisters opmærksomhed til Rådet. Jeg har nu modtaget svar som kan ses herunder.

Jeg vil egentlig bede flere af jer forsøge at følge op overfor dem, men gør det endelig i en ordentlig tone. Det er embedsmænd vi kommunikerer med. Svaret taler for sig selv i den nuværende situation, men jeg aner også en åbning af muligheder - især hvis vi lægger et fortsat, sobert pres på dem:

<i>Hej Knud,



Tak for din opfordring til os om at tage emnet op. Problemet lader til at være stigende i år. Der er således allerede blevet slået 12 motorcyklister ihjel på de danske veje i år. En del af forklaringen på de stigende drabstal er, som du også påpeger, at der i det hele taget er kommet mange flere motorcykler på vejene i de senere år. Der er således sket mere end en fordobling i antallet inden for de sidste ca. 10 år. Det er dog værd at bemærke, at selv om antallet af motorcyklister er mere end fordoblet, er der samlet set sket mærkbart færre ulykker. Det ændrer naturligvis ikke ved, at det er en stor menneskelig tragedie hver eneste gang en motorcyklist eller anden trafikant bliver dræbt, men det er værd at holde sig for øje. Vi er derfor opmærksomme på problemet, og vil løbende overveje hvordan vi skal gribe problemstillingen an.



Når vi vurderer hvilke indsatser vi skal kaste os over, så vurderer vi lønsomheden af hver enkelt indsats. Med andre ord, vi vurderer hvor mange vi kan redde fra at komme til skade, i forhold til den enkelte indsats - altså mest trafiksikkerhed for pengene. Derfor er vores fokus traditionelt for høj hastighed, spritkørsel og manglende selebrug, da al tilgængelig viden viser, at disse tre faktorer er de vigtigste årsager til dræbte og tilskadekomne i trafikken. Det er derfor disse områder der er det primære fokus, når vi skal iværksætte kampagner. Vi vurderer dog løbende hvilke indsatser vi vil tage fat på, og i den sammenhæng, var det et godt input du har sendt os.



Tak for dit engagement for en fælles sag.





Med venlig hilsen
Lars Olsen
Projektleder, Dokumentation

Rådet for Større Færdselssikkerhed
Lersø Parkallé 111
DK-2100 København Ø
www.sikkertrafik.dk
www.rfsf.dk

telefon: +45 3916 3939
fax: +45 3916 3940
direkte: +45 3916 3934
mobil: +45 2891 7166
e-mail: lo@sikkertrafik.dk</i>


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rådet for større Færdselssikkerhed
  • #1   16. maj 2007 Godt initiativ

  • #2   16. maj 2007 Har du fået tilladelse til at poste hans mail offentligt?

  • #3   16. maj 2007 Går nok - nok ikke liige det vi skal hænge os i..

  • #4   16. maj 2007 Okay, det er bare ikke lige alle der syntes det er lige godt når man gør det, men det afhænger måske tit af omstændighederne...

    Jeg syntes da det er et fint svar han giver?

    De sætter indsatsen ind hvor der reddes flest liv, må da være det man forventer?


  • #5   16. maj 2007 Søren P:

    Nej, det har jeg ikke, men det er et dokument stilet til mig fra en offentlig institution. Det er efter min bedste overbevisning mig, der afgør, hvem der ser det!


  • #6   16. maj 2007 jeg tror ikke at Motorcyklisters sikkerhed er højeste prioritet hos Rådet for Større Færdselssikkerhed.
    Der er ikke ret mange "stemmer i", bevillingskroner eller anden goodwill i at tale MC'ernes sag.


  • #7   16. maj 2007 Rigtig godt initiativ og rigtig godt svar han giver, selvom det ikke rigtig var hvad du og vi andre sikkert håbede på...

  • #8   16. maj 2007 han lyder da meget som om han er med på idéen...-men det får vel bare folk til at tænke over det når de ser det og så køre videre med hovedet under armen...-vi bliver nok altid overset i trafikken...

  • #9   16. maj 2007 Carsten H:

    Jeg tror overhovedet ikke dette har med stemmer at gøre! Rådet består af uafhængige embedsfolk. De arbejder - som han skrive- efter et cost-benefit princip.

    Sådan nogle mennesker kanpåvirkes af lobbyister - altså os, hvis vi gør det ordentligt

    Han erkender, at der er et problem. Han erkender at det er stigende om ikke relativt så i hvert fald absolut.
    Han er oven i købet så flink, at skrive hvilke emner de prioriterer højst.

    Så er det op til os - mine damer og herrer - at bygge det rigtige budskab med de foreliggende lego-klodser.


  • #10   16. maj 2007 Og Daniel....

    ...ikke for at være skolemester, men det er sgu da en opgivende - undskyld udtrykket - taberholdning.


  • #11   16. maj 2007 Kære Knud

    Hvsi du selv tror på det der så held og lykke...

    Jeg har respekt for du gider bruge tid på at påvirke Rådet på den måde. Men jeg tror stadig ikke på at MC kørernes sikekrhed har højeste prioritet for deres arbejde.


  • #12   16. maj 2007 næh knud...-det er bare realitet...-vi er svære at se i trafikken...-og folk ser sig ikke ordentligt for...-men taberen er nok ham der ender som kølerpryd på en taxa den dag han regner med at bilerne har set ham...

  • #13   16. maj 2007 bliver næsten dagligt overset i trafikken og hvis jeg ikke forventede at bilerne ikke ser mig er jeg sikker på det allerede var gået galt når jeg kører rundt i århus


  • #14   16. maj 2007 hæ hæ...

    Jeg har også fået mail fra Lars i dag..

    Hej Jakob,

    Tak for din opfordring til os om at tage emnet op. Problemet lader til at være
    stigende i år. Der er således allerede blevet slået 11 motorcyklister ihjel
    på de danske veje i år. Vi er således opmærksomme på problemet, og vil
    nøje overveje hvordan vi skal gribe problemstillingen an.

    Jeg har videresendt din opfordring til relevante medarbejdere her i huset.

    Når vi vurdere hvilke indsatser vi skal kaste os over, så vurderer vi
    lønsomheden af en indsats. Med andre ord, vi vurdere hvor mange vi kan redde
    fra at komme til skade, i forhold til den enkelte indsats - altså mest
    trafiksikkerhed for pengene. TV-/Biografspots er en meget dyr form for
    kommunikation, og vi må nøje overveje mulighederne.

    Men jeg vil love dig, at vi til stadighed vurderer, hvilke indsatser vi vil
    tage fat på, og i den sammenhæng, var det et godt input du har sendt os.

    Tak for dit engagement for en fælles sag.

    Med venlig hilsen
    Lars Olsen
    Projektleder, Dokumentation

    Rådet for Større Færdselssikkerhed
    Lersø Parkallé 111
    DK-2100 København Ø
    www.sikkertrafik.dk
    www.rfsf.dk

    telefon: +45 3916 3939
    fax: +45 3916 3940
    direkte: +45 3916 3934
    mobil: +45 2891 7166
    e-mail: lo@sikkertrafik.dk

    smiley

    ____________
    Jakob


  • #15   16. maj 2007 Jeg synes godt nok I er nogle defaitister!

    Hvordan man end vender g drejer det, er antallet af trafikdræbte i dette land halvveret i de sidste 20 år, mens den kørende trafik ersteget til næsten det dobbelte.

    I de seneste små 10 år, har derværet skæret ned på investeringi og vedligeholdelse af færdselsanlæg!

    Der er ikke kommet mere politi på gaderne - tværtimod!!

    Jeg vil vove den påstand, at den voldsomme forbedring i overlevelseschancer kan tilskrives 4 faktorer:

    1: oplysningsarbejder (som I mener ikke hjælper)
    2: bedre biler (som så slår andre trafikanter ihjel)
    3: reduceret hastighed(hvor vi hele tiden siger, at det ikke er hastighed, der er farlig
    4: bedre køreuddannelser.

    Jo-kampagner hjælper-lige som reklamer.

    Der vil altid være nogle individer, der er uden for pædagogisk rækkevidde, men der er altså også en de, der kan påvirkes.


  • #16   16. maj 2007 tror faktisk (selvom jeg ikke vil idrømme det) at klippe ordningen er det bedste tiltag de nogensinde har gjort...-folk vil sgu ikk af med kortet...

  • #18   16. maj 2007 Hans S

    Det synes jeg da er en glimrende ide.Jeg ser bestemt ingen grund til, at en form for demonstration kan øge pressebevågenhed og dermed eventuel effekt af anden pression.


  • #19   16. maj 2007 Henrik Aalborg

    Med al respekt - det var måske sandt før man lydisolerede bilerne.

    en anden sag er, at netop den type argumentation i hvert fald <b>ikke</b> hjælper med at råbe noge myndigheder op.


  • #21   17. maj 2007 Jeg synes egentligt, at det er fair nok, at de laver disse cost benefit beregninger, statestik kan rigtigt meget. Det er surt for folk som ikke falder i de grupper, men som samfund er det den bedste investering.
    Og til Ernst - kan godt følge din logik, jeg kører også som en spadser på cykel. Men alligevel tror jeg det hjælper. For 2 år siden var der ikke mange cykelhjelme i bybilledet, men de er relativt hyppige nu. Min pointe er, at forandring ikke sker fra en dag til en anden, og måske er de officielle kampagner ikke nok. Men i hvertfald skaber de fokus på problemet og herved kan rådet for større færdselssikkerhed, lovforslag og pressen stykke for stykke ændre vores traffik mentalitet.

    Og med al respekt for alle herinde, synes jeg trodsalt, hvis jeg skulle vælge. ( Hvilket jo ikke er urealistisk idet det skal Rådet jo. ) At det er vigtigere at undgå børn og cyklister bliver dræbt i traffikken end MC'ister som kender den større risiko de udsætter sig selv for.


  • Onkel Ray .
    Onkel Ray . Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 39
    #22   17. maj 2007 Søren B

    Skal vi så bare af finde os med at vi bare skal køres ned, eftersom mange mener det er jo dødsens farligt bare at sidde på en mc.
    de har reklameret for husk selen i så mange år.. Hvad med at huske motorcykelisten snart...


  • #23   17. maj 2007 Onkel Ray- Næ og omvendt vil jeg heller ikke så gerne have at der er ventetider på sygehuse, mange børn i hver folkeskole klasse og for lidt politi på vejene. Er sikker på, at rådet hvis de havde et ubegrænset budget ville lave kampagner til beskyttelse af alle. Men så længe de ikke har det, er det ok at de beslutter hvor de kan få mest værdi for pengene. Og jeg synes som sagt også, at det er surt, men har tiltro til at dem der bestemmer hvordan rådets kampagne pulje skal fordeles, har kalkuleret med alle variabler.

  • #24   17. maj 2007 I øvrigt vil jeg lige tilføje, at selvom det er nemmest at kigge på billister og sige at de har skylden i alle ulykker. Så vil jeg efter at have læst de artikler om ulykkerne i det sidste år påpege, at oftest er det en kombination mellem billister som er uopmærksomme, for høj fart hos begge parter og MC'en som laver en fejl.
    Derfor tror jeg, at det er for nemt at tro at en kampagne vil hjælpe os særligt meget. Den største opgave ligger i vore egne rækker, vi skal blive bedre til at køre, vi skal køre mere ansvarligt og vi skal bla. herinde fortælle folk, at det ikke er ok at køre alt alt for stærkt, bare fordi man kan. Tilsidst må vi stå sammen mod dem som mener, at det er hyklerisk at sige sådan - idet de ødelægger andres positive intentioner.


  • Onkel Ray .
    Onkel Ray . Tilmeldt:
    apr 2007

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 39
    #25   17. maj 2007 klart, jeg siger heller ikke at det kun er bilisternes skyld, man må jo selv ta ansvar for sine handlinger som for høj hastighed.
    det jeg syntes er problemet, er at bilister ikke er særlige koncenteret når de kører de ryger, passer børn, spiser, læser, hører musik eller bare sludrer med veninden. og så den jeg syntes der ryger for mange mc`er på er at de ikke gider dreje deres hoveder for at orientere sig bagud inden de trækker ind..
    det handler sku om at ha lidt respekt for at andre folks liv, og at de osse gerne vil hjem i live..


  • #26   17. maj 2007 Godt arbejde!! Knud og jer andre, som har skrevet mail, til Rådet for større færdselssikkerhed.. Men jeg har lidt svært ved at se Cost benefit... I svaret som Lars Olsen giver. Der i skriver han, at der er blevet dræbt 12 motor cyklister bare i år... Mig bekendt, er der ikke dræbt nær det antal cykelister, i højre svings ulykker.. Men trods det, har man lavet en reklamekampagne, for netop de ulykker... Min opfattelses af tingene er, at vores indstilling til individualisme, er også vores hæmsko.. Vi formår ikke at samle os, og have et slagkraftigt organisation, som kan tale vores sag blandt politikerene og beslutningstagerne.. Vi køre stadig rundt, med for høj afgift, i forhold til biler, vi kan ikke sætte en dagsorden, for vores sikkerhed. Vi behandles efter for godtbefindende i dagspressen, uden at der bliver tage til genmæle for de påstande der fremsættes.. Desværre er Mc touring klubben, ikke interesseret i politisk arbejde, trods det, at det er den største mc organisation i DK. Der skulle være en anden organisation, her hjemme men, kender ikke navnet på den (paradoks) ,som skulle lave lidt lobby arbejde. Men tilslutningen til den er for lille og derfor bliver deres ord ikke vægtet nok blandt beslutningstagerne.. Så,, så længe, vi ikke er organiseret i en forening, som har tilslutning fra flertallet af motor cyklister i Danmark med. så vil vi ikke være der, Når dagsorden sættes..
    Mvh


  • #28   17. maj 2007 Jeg er 100 % enig med Moto.
    Det eneste de fokuserer på er hastighed.
    Hvis de virkelig skulle gøre noget effektivt, skulle de analysere omstændighederne ved de enkelte ulykker og så starte en hurtig målrettet indsats baseret på det statiske materiale.
    Politikken havde for nogle måneder siden en kort omtale af samtlige trafikulykker i 2006.
    Det var interessant at se, at under en fjerdedel af dem kunne forklares med for høj hastighed.
    Hvis man virkelig skulle gøre noget for trafiksikkerheden skulle man:
    1) Etablere langt flere spritkontroller. Jeg har kørt over 50kkm om året i 30 år og har blæst een gang!!!!!!
    2) Bedre køreuddannelse af både bilister og mc-ister, og her mener jeg KØREuddannelse ikke paragrafrytteri.
    3) Regelmæssige praktiske prøver(måske hvert andet eller femte år) på lukket bane hvor styre- og bremseøvelser skal bestås i/på eget køretøj.
    4) Tillade højere hastigheder, hvor omstændighederne er til det. Så ville respekten for lavere hastighedsgrænser også øges de steder, hvor de er påkrævet.
    5) Undlade at hælde grus ud i samtlige vejsider hvert forår. Vi ved jo, at de dårlige bilister ikke kan holde deres køretøj på vejbanen, så gruset bliver kørt ud på asfalten.
    6) Undlade de tåbelige skarpe granitkantsten og istedet anvende afrundede støbte.
    7) Lave hastighedskontroller de steder hvor man virkelig bør overholde grænserne, og ikke de steder hvor der kommer flest penge og klip i kassen.

    Hvis en eller anden spade kører 200km/t gennem byen og forårssager en ulykke, taler man straks om lavere grænser for de lovlydige borgere, velvidende at spaden ville have kørt med samme hastighed uanset grænse.

    Mvh.
    Jan L


  • #29   17. maj 2007 Jeg glemte at tilføje:
    Jeg finder det fuldstændig uacceptabelt, at man herhjemme kan miste kørekort og dermed sit indtjeningsgrundlag ved at køre med hastigheder, der er forsvarlige og fuldt lovlige i Tyskland på sammenlignelige strækninger.
    Mvh.
    Jan L


  • #30   17. maj 2007 I min mail til færdselrådet, som de svarede på, (se svar længere oppe i denne tråd) der havde jeg og vedhæftet denne film, da jeg synes den er rigtig god..

    http://www.youtube.com/watch?v=zl7KoeVIh-k

    smiley

    ___________
    Jakob


  • #31   17. maj 2007 Mener osse at Jan L er inde på noget af det rigtige... Men der skal da vist ske mirakler hvis dem inde på christiansborg skal fatte bare 10% af det


  • #32   17. maj 2007 Desværre tor jeg, du har ret Søren P.

    Det er bare endnu mere sørgerligt, at der er nedsat et dyrt råd med det ene formål at øge trafiksikkerheden, og de så fatter så lidt af, hvad det drejer sig om og angriber problemerne så unuanceret.

    Jeg glemte helt at skrive, at registreringsafgifterne skulle sænkes, så alle fik råd til trafiksikre køretøjer.

    Jan L


  • #33   17. maj 2007 Fantastisk MOTO.. Du er handlings mand.. Du har nok ret i, at det sted, vi har den største muligheder, er gennem FDM.. Det der så, må være vores opgave, er at få nogle folk placeret i FDM, så vi får muligheder for at komme til orde, hvor det er vores sag der skal tales.
    Mvh


  • #34   17. maj 2007 Pas nu på! Det for stort arbejde i dette med for meget kontakt til diverse politikere, branche organisationer osv kan jo også medføre forringelser af vores "rettigheder" som MC'ister.

    Hvor mange ville synes det var fedt med et lovkrav om gul refleksvest? Hvor mange ville synes det var iorden med elektronisk kamera kontrol på flere strækninger? Hvor mange ville synes det var iorden at der måske kom en max begrænsning på HK på alle nye motorcykler?

    Jeg kan sagtens forstå jer alle sammen og hvis der er noget jeg ville så var det også at dødsulykker for MC'ister blev reduceret til 0. Det tror jeg bare desværre ikke er muligt, grundet det stykke legetøj vi sidder på. Det er ikke bygget til at være "sikkert", og hvis politikere osv fandt ud af det (de ved det godt i forvejen, men hvis der nu kom rigtig meget fokus på det ville de måske åbne øjnene endnu mere) så kunne man måske forestille sig at det var den vej de ville lave indgreb.

    Bare lige mine tanker.

    Ha en god regnvejrsfyldt fridag smiley

    Mvh/Henrik


  • #35   17. maj 2007 Hekto... Nu var det med bagskærme jo ikke bare et dansk fænomen.. Det havde med typegodkendelsen af motorcykler i EU at gøre.. Når en mc var godkendt i et EU land var det også godkendt i de andre.. Så bagskærmen kan ikke helt tilskrives DMC. Det er rigtig nok at DMC er de eneste som bare gør lidt.... Men meget lidt..
    Kender du/I Dansk cyklist forbund, Dansk natur frednings forening, dyrenes beskyttelse FDM og mange flere..?Ja dem kender vi , af navn om ikke andet. Hvor mange kender lige DMC.. ??????? som skulle være vores organisation...
    Mvh


  • #36   17. maj 2007 Ja det er da klart, at opbakningen ikke vil være der, hvis vi nærmest skal klædes ud som klovne... Vi havde for snart mange år siden, at mc skulle køre med lys på døgnet rundt.. det gav en hvis form for sikkerhed.. Desværre forsvandt den, da biler også skulle køre med lys om dagen... Efter min opfattelse er vibralys eller gul lys en ok ide´ Det skæmmer mindre, ødelægger ikke designet på motorcyklen eller dragten og har sikkert en ok effekt.... For jeg tror ikke, der skal så meget til, for at vi kan rede nogle liv..
    Mvh


  • #37   18. maj 2007 Du er da velkommen til at montere et gult roterende blink på hjelmen .. Jeg skal nok lade være med at grine.. jeg ved jo du gør det for din egen sikkerhed.. Vi ses.. :o))

  • #38   18. maj 2007 Det eneste der hjælper er at bruge den indenvendige side af bolden. Kør som om alle andre kan finde på at køre ind i dig. EXPECT THE UNEXPECTED!!
    Alt det andet med regler og kampagner og dit og dat, det gør det bare endnu mere kedeligt at være mc'ist. Lad os da bare fortsætte som vi har det nu.

    Det her er bare min mening omkring hele den her polimik med ulykker.

    Mvh
    Nikolaj


  • #41   18. maj 2007 SPOT ON STRADA smiley Jeg selv er ligesådan.. Det er lige mig det du skriver... haha. Men så længe man er klar over det så er man godt hjulpet.

  • #42   18. maj 2007 Hans S, Så er vi to, der ikke forstår.
    Mvh.
    Jan L


  • #43   18. maj 2007 Jeg må også erkende, at jeg også synes, at Strada rammer lige på kornet.

Kommentér på:
Rådet for større Færdselssikkerhed

Annonce