{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.439 visninger | Oprettet:

Stille stående i 12-18 mdr. hvad så nu? {{forumTopicSubject}}

Hej med jer

Jeg har en cykel fra 2009 der har stået stille længe, inden den blev sat væk fik den stort service inkl nye dæk, batteri osv. og har kørt max 20 km. efter.

Cyklen starter fint og lyder godt i motor. Men den har svært ved at holde tomgang og når man køre kan den også let gå ud.

Mit spørgsmål er:
1) Kan benzinen være blevet ringe?
2) Er olien OK eller bør det skiftes?

Eller skal den bare hjælpes lidt igennem tomgangen, efter den længe stille stand?

/Danny


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Stille stående i 12-18 mdr. hvad så nu?
  • #1   18. jul 2018 Ja, der kan være være kommet kondens i benzinen. Du kan eventuelt prøve at tømme tanken og fylde frisk benzin på.

  • #2   18. jul 2018 Benzin holder kun et år, så ud med det gamle i nyt på.

    Olien.......hvis det er mineralsk olie, så skift den.
    Er den fuld syntetisk, burde det ikke have nogen betydning, men flertallet vil tro motoren eksploderer hvis du ikke skifter olien.


  • Carsten H
    Carsten H Tilmeldt:
    aug 2012

    Emner: 11 Svar: 278
    #3   18. jul 2018 Benzinen som stod i kabu'erne er fordampet og har formentlig efterladt lidt slam i bunden af kaburatorene. Du skal have bundkarene af kaburatorene og give dem en let rensning. Kig på dyserne også når du nu er der inde smiley

  • #4   18. jul 2018 Skift olie, benzin og bremsevæske hvis du ikke er klar over hvor gammel den er. Det koster under 1000kr hvis du gør det selv og så kan du med ro i sindet køre ud og nyde sommeren.

  • #5   18. jul 2018 Tak alle!

    @Carsten
    Må se om jeg kan finde ud af det.

    @Per
    Sidste service er fortaget for 13 mdr. siden helt præcis og har kun kørt 17 km. siden.


  • #6   18. jul 2018 @5 - I så fald ville jeg brænde benzinen af hurtigst muligt uden tomgang ..... he he ... eller hælde den på plæneklipperen og fylde en frisk tank på.

    Motorolien burde være fin, vent du til sæsonafslutning med at skifte den. Og er bremsevæsken også skiftet ved sidste service er det bare med at komme ud og få nogle km på tælleren


  • #7   18. jul 2018 @Per
    Jeg tapper af og smider nyt benzin på smiley

    Tak din tid.


  • #8   18. jul 2018 Kontroller væsker, dæk/dæktryk.
    Start så maskinen og kør, som du tidligere har gjort smiley


  • #9   18. jul 2018 Stil tomgangen lidt op. Og ud og ræs den godt igennem, ca til 3 klip, i 20 min. Så er den super igen smiley

  • #10   18. jul 2018 Du burde være MC doktor HC. "3 klip een gang dagligt i 14 dage imod hostende tomgang"

  • #11   18. jul 2018 @hc
    Nu fik jeg den til, ikke at dø i tomgang. Blot ved at åbne til benzintanken og lukke igen.

    Det bliver noget værre griseri hvis jeg skal tømme tanken hjemme i indkørslen, så håber jeg kan køre det gamle benzin op smiley

    Jeg bor heldigvis tæt op ad 130-zone, så den får lige en god tur senere.


  • #12   18. jul 2018 Problemet kan være den dør pga vand i tanken, så er det bedre at tømme den og fylde nyt i.
    Det kræver bare en slange og en dunk, hvorfor skulle det svine?


  • #13   18. jul 2018 Du også prøve den nemme først.
    Kør på tanken eller thansen og køb noget additiv, giv den ca 20ml.
    Det tager en hel del fugt og kondens. Kør derefter på Shell tank og tank op med Vpower
    Kør en længere tur og så burde der være løst. Hvis den har stået rimeligt tørt.
    Skift så olie en dag du har tid, hvis den altså har kørt FS.


  • #14   18. jul 2018 jaja hc vi har set hvad der sker når betjenten tager gas på dig smiley

  • Gert J
    Gert J Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 31
    #15   18. jul 2018 Det kan nok betale sig at afprøve nogen af de gode råd her inden du evt. gi'r op og sender dyret på værksted.
    Min søn har lige haft sin Yamaha på værksted med tilstoppet kaburator efter stilstand.
    Regningen lød på 9 arbejdstimer, og det er altså ikke timer til 250 kr. !
    Ak ja, det var så de feriepenge.


  • #16   18. jul 2018 Der var ca. 2-3 liter tilbage i tanken efter "udpumpning", har efterfyldt så den er fyldt helt op. - Den køre som en drøm! smiley

    Rådførte mig også hos den lokale MC mekaniker, han sagde som flere af jer, at jeg sagtens kunne køre med den olie, filter og øvrige væsker, som er på i denne sæson også skal den bare have skiftet det inden sæson start næste år smiley

    Tak til jer alle.


  • #17   19. jul 2018 Du skal så heller ikke hælde den gamle benzin på din plæneklipper. Gammel benzin er årsag nr 1 til at plæneklipperen ikke vil starte eller kører mærkeligt. Brug det til at vaske af med.

  • Gert J
    Gert J Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 31
    #18   19. jul 2018 Du kan jo også bruge det til at tænde Sct. Hansbålet med.

Kommentér på:
Stille stående i 12-18 mdr. hvad så nu?

Annonce