{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.820 visninger | Oprettet:

Birgit O
Birgit O
Tilmeldt:
7. mar 2015
Emner: 2 Svar: 4

Placering {{forumTopicSubject}}

Hej. Jeg oplever gang på gang, at der kommer mc 'er kørende helt over i højre side, har de så også en topboks bagpå, kan man til forveksling tro det er en scooter der kommer kørende, jeg er bange for, at mange ældre tager fejl, af en scooter og en mc, og jeg tror også, at mange ældre mc kører, stadig kører efter den regel, der hedder - hold til højre . Min kørelærer sagde til mig, at jeg skulle placerer mig, der hvor venstre forhjul på bilen ville være, det synes jeg er et godt råd.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Placering
  • #1   18. jul 2018 Man skal også passe på med at køre der, hvis en eller anden idiot der haster så kan de godt finde på at overhale på højre side.

  • #2   18. jul 2018 Jeg lærte også primært at holde mig i venstre side smiley
    Og ville helt sikkert også frygte at blive forvekslet med scooter...
    Skulle der være en tosse, der overhaler venstre om, ville de nok miste et sidespejle (selvfølgelig fordi de kørte for tæt, da de overhalede) smiley
    Skulle du så køre i midten af vejen, ligger der ofte en masse møg smiley


  • #3   18. jul 2018 Kører også i bilernes venstre hjulspor.
    Dog foretrækker jeg at køre i deres højre spor når jeg ligger i en overhaling på motorvejen. Jeg er flere gange tidligere blevet klemt af en bilist der trækker ud fordi han ikke kunne se mig i hans blinde vinkel.


  • #4   18. jul 2018 Det står i færdselsloven at du skal holde så langt til højre som muligt, - dette gælder også motorcykler, og især ved højre sving. Så det er ikke en gammel regel, men ganske enkelt loven.

    Med undtagelse af venstre sving selvfølgelig, her skal du holde så du sætter din fod lige højre fra vejstribens midte smiley

    Jeg selv ligger ca. 100-130 cm. fra højre kantlinje.


  • Gert J
    Gert J Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 31
    #5   18. jul 2018 Har tidligere af kørelærer fået det råd, at vi skal prøve "at fylde" som en bil. Det må vel også gælde lidt hvad placering angår. Altså ikke helt ude i højre vejkant, men heller ikke som de tumper der i bil gerne ligger ½ meter længere ude (til venstre) end den forankørende.

  • #6   18. jul 2018 I skal give SÅ meget gas at ingen bil har lyst til at tage jer venstre om.. Hvis i kører som om i er på mc så er der ingen der forveksler jer med en scooter. Det sker kun når i tosser rundt i snegle fart og synes at 200m afstand til foran kørende er passende...

  • #7   18. jul 2018 Tror jeg skal til at huske at jeg pludselig er møj bredere med alutaskerne på smiley


  • #8   18. jul 2018 du skal placere dig der hvor du føler det er bedst for dig, sådan er det bare

  • #9   18. jul 2018 @Bodie B
    Ikke korrekt, længst til højre på kørebanen


  • #10   18. jul 2018 Vrøvl. En mc må fylde lige så meget som en bil.

  • #11   18. jul 2018 @Matthias H.M
    Hvem har dog bildt dig det ind smiley


  • #12   19. jul 2018 Han har jo netop ret.
    Fik det samme af vide af kørelæren.
    Fyld så meget som muligt, fyld som en bil.

    Ellers er det problemet opstår.


  • #13   19. jul 2018 Min kørelære henviste altid til denne:

    Færdselsloven § 15.
    Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt.


  • #14   19. jul 2018 Ja, når der er flere vognbaner skal man holde så langt til højre som mulig. I vognbanen må du fylde som en bil. I øvrigt må der ikke køre flere køretøjer ved siden af hinanden i den samme vognbane, så hvorfor køre helt ude ved højre kant? For at få en bil op på siden af dig? - Meget dumt.

  • #15   19. jul 2018 @Matthias
    Hold til højre er også gældende på en alm. to sporet vej.


  • #17   19. jul 2018 Klippet fra undervisningsplan for køreruddannelser:
    https://www.politi.dk/NR/rdonlyres/DB9F7DF6-21F6-4106-BB65-EE4BBAC637DF/0/Undervispl_katA_9_06.pdf

    Kapitel 7.2.4
    Manøvre-færdigheder.
    Eleven skal beherske følgende
    manøvre-færdigheder under ligeudkørsel:
    -
    Placere sig i højre vognbane og kun bruge venstre vognbane til eventuel overhaling eller
    forbikørsel.
    -
    "Placere sig således i vognbanen, at motorcyklen
    bliver så synlig som muligt for andre
    trafikanter (for eksempel umiddelbart til højre
    eller til venstre for en tænkt midterlinie
    ),
    at afstanden til andre trafikanter bliver størst
    mulig, at bilister ikke fristes til at køre ved
    siden af i samme vognbane, og at det bedst mulige vejgreb opnås."
    -


  • #19   20. jul 2018 Danny H:
    Ja men du skal læse hele den paragraf du henviser til:

    Færdselsloven § 15.
    Kørende skal under hensyntagen til anden færdsel og forholdene i øvrigt holde så langt til højre som muligt.

    og ikke bare 'så langt til højre som muligt'.

    Hensynet til at du skal have et rimeligt udsyn og være synlig for den øvrige trafik gør at du skal ud ca midt i højre vognbane. Lige præcis midt i er ikke så smart så lige til venstre eller lige til højre for midten af vognbanen er det korrekte sted at placere sig.

    At jeg ikke er ene om den fortolkning fremgår at den undervisningsplan som Rigspolitiet at udarbejdet til brug for køreundervisning til kategori A:

    7.2.4 Manøvre-færdigheder

    Eleven skal kunne opfatte og bedømme følgende faremuligheder ved valg af egen placering i vognbanen og reagere hensigtsmæssigt over for dem:

    1) Ved placering helt til højre på kørebanen forøges risikoen for at blive overset eller forvekslet med knallerter.

    2) Ved placering ved vejmidten i skarpe venstrekurver, hvorved man læner sig ind over de modkørendes kørebanehalvdel, øges risikoen for påkørsel af modkørende.

    Eleven skal beherske følgende manøvre-færdigheder under ligeudkørsel:

    1) Placere sig i højre vognbane og kun bruge venstre vognbane til eventuel overhaling eller forbikørsel.

    2) Placere sig således i vognbanen, at motorcyklen bliver så synlig som muligt for andre trafikanter (fx umiddelbart til højre eller til venstre for en tænkt midterlinje), at afstanden til andre trafikanter bliver størst mulig, at bilister ikke fristes til at køre ved siden af i samme vognbane, og at det bedst mulige vejgreb opnås.

    3) Trække til højre på smalle veje før bakketop.

    4) Trække ud mod vejkanten før vejsving til venstre og ind mod midterlinjen før vejsving til højre for at opnå bedst muligt udsyn over svinget. Derefter følge den såkaldte »ideallinje« gennem svinget hen mod dets »toppunkt« og således mindske risikoen for udskridning ved at »flade svinget ud«.


  • #20   20. jul 2018 @ *Lange*
    Jeg henviser bare til hvad kørelære sagde i mit forløb.


  • #21   20. jul 2018 Det er muligt, men det er så ikke hvad han er forpligtet til at undervise i.


  • #22   20. jul 2018 Jeg tror at Danny nu har lært hvordan han skal placerer sig. Og samtidigt hvad for en kørelærer han ikke skal anbefale....

  • #23   20. jul 2018 20#
    Ja ufattelig nok, har kørelærer ikke altid styr på hvad de egentlig siger..
    Ikke nemt for nye trafikanter, der får noget forkert forklaret.. smiley


  • #24   21. jul 2018 Jeg sad lige og skulle have tiden til at gå og fandt så dette klip:
    www.youtube.com/watch?v=e-LiPIi__8o
    Hvis man kigger på klippet mellem minut 3 og 4, vil man helt tydeligt kunne se hvad der kan ske, når man kører helt til højre.


  • #26   25. jul 2018 Jeg lærte, som en del andre, at vi skal som udgangspunkt placere os, så vi fylder som en bil.

  • #27   25. jul 2018 Danny H

    Du skal simpelthen have fat i din kørelærer og fortælle ham at den lærdom han deler ud af, er helt i skoven. For det er absolut ikke rigtigt, det han har fortalt dig og lært dig.

    Udover hvad der står i det citerede - flere steder i denne tråd - så må det også være almindelig logik, at man som MC'ist bør gøre hvad man kan, for at udskille sig fra scootere/knallerter, netop for ikke at blive forvekslet.

    Og ligger du og kryber rundt, helt inde til højre, så er der en ret god risiko for, at du netop VIL blive forvekslet og din hastighed ligeldes antaget for at være 30 km/t istedet for de faktiske 50-80 km/t.

    Og holder der en bil der skal til venstre og tror du kun kører 30 km/t og dermed vurderer afstanden for sikker nok, til at han/hun kan gennemføre svinget - så har du pludselig balladen.

    Så derfor: Fyld som en bil. Både på vejen, i opmarchbåse osv osv......

    Det er almindelig logik og det som langt de fleste (99%) kørelærer underviser ud fra og instruerer deres elever i.


  • #28   25. jul 2018 Sjældent set: En lukket tråd smiley

Kommentér på:
Placering

Annonce