{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.370 visninger | Oprettet:

Momentnøgle {{forumTopicSubject}}

Jeg står og skal ud og invester i en momentnøgle så jeg selv kan justere kæde osv. men jeg har ingen anelse om hvilket mærke jeg skal undgå eller kigge efter? ..

Jeg har fx fundet et tilbud på en Raze digital momentnøgle som står til 1300 men sat ned til 999, den kan indstilles fra 10 nm til 200 nm

Jeg spørger da jeg ikke selv er ekspert eller har god forstand på værktøj og mærker smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Momentnøgle
  • #1   8. jan 2019 Biltema har nogle ret fornuftige til en god pris. Husker jeg ret, så er der 10 års garanti.

    Tengtool er lidt i samme båd. Dog synes jeg bare ikke de er så nemme at indstille på skalaen. Skal det være RIGTIG godt, så er der sådan noget som Stahlwille.


  • #2   8. jan 2019 Altså opgradering fra ingen momentnøgle til den aller billigste, vil være en stor opgradering. Værktøj må gerne være kram, men at bruge 1000 kr på en momentnøgle, bare for at kunne justere kæden er overkill. Køb en fin billig en, så er der penge til mere benzin til sommer smiley

  • #3   8. jan 2019 Hvis du køber en digital så vær obs på den skal opbevares frostfrit, ellers kan batteriet sprænge og ødelægge udstyret

  • #4   9. jan 2019 Jeg bruger Stahllwille og de bliver sendt til justering ca. hvert 5 år. 1 lille og en større.
    Første gang jeg sendte ind til justering medsendte jeg en billig model af andet mærke.
    Den kom tilbage uden at være justeret. Den var så dårlig at man ikke kunne justere den.
    Det er helt klart det er bedre med en billig end ikke at bruge en, men jeg vil godt betale lidt mere for kvalitet.


  • #5   9. jan 2019 jeg har både
    skruetrækker 0.5-5 NM
    1/4" 4-30 NM
    3/8" 22-100 NM
    1/2" 80-230 NM

    det der er vigtigt, er at du får en nøgle der passer i det område du skal benytte den.
    derfor at få en som går i det store spænd, som du skriver, den er upræcis.

    Jeg kan anbefale tengtools, kamaza, bacho, stahlwill.

    synes de nøgler fra thansen ikke altid lige gode, jeg har flere gange prøvet de ikke spænder korrekt i de lavere områder.

    den her er rigtig fin
    https://www.biltema.dk/varktoj/handvarktoj/trakvarktoj/momentnogler/momentnogle-2000020911


  • #7   9. jan 2019 Find en mekanisk nøgle der passer til dit topnøglesæt og køb een der er certificeret. Husk at skrue den helt ned i moment når du ikke bruger den så fjederen ikke bliver slap og du har momentnøgle længere tid end du kører MC.

    Du kan ikke få een nøgle der går fra 4mm i alu topstykket til hjulboltene på landroveren, men en 10-100Nm er et godt valg til ½ topnøglesættet og vil dække det meste


  • #8   9. jan 2019 #7 BORTSET fra de mc der skalspændes med over 100nm på bagakslen.

  • #9   9. jan 2019 @8 korrekt, men så må trådstarter jo vælge en momentnøgle der passer til det interval han ønsker at spænde i, og skal han have over 100Nm vil han nok blive nødt til at undvære de lave momenter..... eller købe et helicoil sæt som supplement smiley

  • #10   9. jan 2019 Tusinde tak for de mange gode råd, grunden til at jeg kiggede på en der gik fra 10-200 er fordi jeg egentlig står og skal bruge en som kan spænde bagakslen til 108 nm og har også nogle andre som skal spændes med 11 nm .. men jeg hører hvad der bliver sagt at det er bedre at købe en lille til de mindre moment også købe en der kan klare det lidt større, men ud fra hvad jeg kan se vil det ca koste mig 500 kr pr stk ...

    Jeg har også kigget på nogle fra bauhause :

    https://www.bauhaus.dk/wisent-momentnogle-skralde-1-2.html

    Skal som sagt egentlig kun bruge det til at sikre det rigtige moment ved stramning af kæde... min skal bruge 108 nm


  • #11   9. jan 2019 Jeg har en Beta digital momentnøgler, som er kvalitet !
    4.000 kr.

    Er kommet frem til at hvis man køber ordentlig værktøj, så har man det resten af livet. I stedet for at købe lort i Harald og T-hansen der knækker og brækker hele tiden.



  • #12   9. jan 2019 Hvis du kun vil købe een og skal spænde både 11Nm og 108Nm vil jeg alligevel sige en 10-100Nm er et godt køb: Du kan spænde de små skruer uden at rykke gevindene i stykker og du spænder din bagaksel med 100Nm og enden lader den blive ved det (8% for lavt) eller giver bolten et lille nøk ekstra....

    Generelt spænder man for hårdt UDEN momentnøgle og derfor ødelægger man de små gevind. Eller spænder uens så f.eks topdækslet bliver skævt.

    Ja, jeg ved godt det er forkert og puritanerne vil sikkert tæske mig med deres volddyre momentnøgler hvis de vidste hvor jeg bor men 100Nm eller 108Nm eller 100Nm + et lille ekstra tryk skal nok holde dit baghjul på plads


  • #13   9. jan 2019 Jeg kan godt se at hvis man virkelig skal have top kvalitet koster det flere tusinde , dette er jeg ikke villig til at betale da jeg blot skal bruge en momentnøgle et par gange i løbet af en sæson , umiddelbart tænker jeg at købe en fra biltema da de ligger i et budget jeg kan være med til smiley jeg må lige høre dem i forhold til kalibrering af værktøjet ..

  • #14   9. jan 2019 enig med Per, det er ikke bagaksel der kommer til at give dig problemer hvis du nøjes med en der går til 100Nm.
    Noget andet er at det er rart at have en lille nøgle til småbolte hvis pladsen er trang.

    Jeg har 1/4", 3/8" &1/2" fra Tengtools pg har brugt dem jævnligt de sidste 5-7år uden problemer. de kan jævnligt findes online eller på tilbud til fornuftig pris.
    som allerede nævnt, så er det en god ide at få dem kalibreret en gang i mellem og husk at slække dem når de ikke er i brug.
    Rustfribolte.dk har Tengtools på bud - ved dog ikke om de kan findes billigere andre steder.
    https://www.rustfribolte.dk/779-momentnoegle-12-tengtools-40-210nm.html?gclid=Cj0KCQiAsdHhBRCwARIsAAhRhskw-iND7gBuvPd80EqDSmjOGYAkB4ynoA-ruxPbZ3Vmkq8ZB9-X6VcaAkOdEALw_wcB&tax_display=2
    mvh


  • #15   9. jan 2019 Det er super nemt at kontrollere om en momentnøgle er nogenlunde nøjagtig. Du spænder firkanten op i en skruestik, og lader stangen pege ud til siden så vandret som muligt. Så stiller du den til 98 Nm og så hænger du 20 kg op på stangen 50 cm ude, så skal den være lige ved at klikke eller lige præcis klikke. Det kan gentages med halv moment og halv vægt.

  • #16   9. jan 2019 Jeg mener, at jeg gav omkring 400-500 for mine to Tengtool på Ebay. De spænder fra 5-25 og 20-100, så man er rimeligt dækket ind med de to og lidt overlap imellem dem.

    Altså kan man få tre, hvis man napper en fra Biltema også, og være fint dækket ind fra 5-200 til samme pris som sådan en Raze koster normalt. Det ville jeg vælge fremfor èn.


  • #17   9. jan 2019 Jeg tror at jeg tager hen til en biltema og køber enten en eller to .. en lille og en stor .. men jeg er lidt i tvivl om hvordan man får dem tjekket/kalibreret (det er ikke noget jeg vil gøre selv) .. kan butikken gøre det eller ?

  • #18   9. jan 2019 Kenneth, de fleste nøgler er kalibrerede fra fabrikken, Biltemas kvalitets produktlinie skriver kalibreringscertifikat medfølger.

    https://www.biltema.dk/varktoj/handvarktoj/trakvarktoj/momentnogler/momentnogle-2000020911

    Fair nok at nogle vælger at kalibrere deres nøgler med intervaller, men som hobby bruger tror jeg ikke du behøver at bekymre dig, blot du opbevarer nøglen uspændt og ikke overbelaster den til at løsne store bolte med osv.

    Som Andreas skriver længere oppe, 20kg på en vandret stang på 1/2M længde giver et moment på 98Nm: 20*0,5*9,8.

    Du kan selv lave et andet momemt ved at gange vægten med længden af armen i meter gange tynge accelerationen (9,8). Så har du brug for 50Nm hænger du bare 10kg på stangen i stedet.... eller rykker de 20kg ind til 0,25m i stedet.

    Faktisk kan du som nødløsning bruge dig selv som vægt, f eks da jeg skulle spænde 260Nm på et trailer hjulnav og kun kunne komme til med en fastnøgle.... så var det op på badevægten og regne ud hvor langt ude jeg skulle træde. Faktisk kortere end jeg regnede med.... må på slankekur


Kommentér på:
Momentnøgle

Annonce