{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.127 visninger | Oprettet:

Momentnøgle {{forumTopicSubject}}

Hej alle,
Jeg har brugt for hjælp til den torque som olie skruen skal have. Jeg har prøblemer med de værdier som bliver anbefalet af en Hayne bog.
Problemet er at den momentnøgle som jeg købte har newton og kg.

ft lbs - skrue til at tape oil fra motoeren brue 22 ft lbs i følge en Haynes bog som jeg købte og 15 ft lbs til olie filter.
når jeg konvertere de værdier til newton bliver resultatet næsten 30 ft-lbs

1. min momentnøgler går slet ikke så høj
2. Det virker efter min mening ret overdrevet til en olie skrue. Jeg har en gang ødelagt en skrue for at stramme den for hårdt. Det var et helvede.
Er der nogen der kan hjælpe med værdierne eller eventuelt anbefaler en anden momentnøgle eller hvad kan jeg gøre.?
Jeg har en ZZR 1200 fra 2003
Jeg håber at nogen kan komme med noget råd.
Tak for hjælpen.
Mvh.
Luis Daniel A. Lewis


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Momentnøgle
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #1   25. feb 2022 15 ft lbs er 20nm eller 2 kilo, men man spænder ikke et oliefilter med moment. Man drejer det på med fingrene, og når gummiringen rammer kanten, spænder man 3/4 omgang - så sidder det som det skal.

    22 ft lbs er 30nm eller 3 kilo.

    Lad os tage et par eksempler:

    Oil drain plug på en GSXR1000 skal spændes 16,5 ft lbs eller 23nm. Den er vist 12 eller 14mm fingevind.

    Oil drain plug på en 2002 R1 skal spændes 31ft lbs eller 43nm, og det er en 14mm.

    Oil drain plug på en CBR900RR er 12mm og skal spændes 22ft lbs eller 29nm.

    Så jeg tror ikke dit tal er så langt fra sandheden. smiley


  • #2   26. feb 2022 Har lige skiftet olie og filter på min nabos Suzuki, der skulle bundproppen spændes 27nm (newton) iflg. manualos
    Og det er 12mm fingevind, tager du en topnøgle på bagefter og mærker efter føles det absolut ikke som om den falder af igen af sig selv. 23nm ødelægger ikke sådan en bundprop.
    Min Yamaha skal have 43nm iflg. Haynes og er større end 12mm (tror det er 14mm)

    Hvad er det for en momentnøgle du har fået købt dig??


  • Don D
    Don D Tilmeldt:
    sep 2021

    Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 102
    #3   28. feb 2022 Hvis det er en lille 1/4 tomme du har dig går den nok ikke så højt. Er det en 1/2 tomme burde den kunne gå et stykke over 100NM. Du har næsten brug for en a hver. For en 1/2 tomme går ofte ikke langt nok ned til de mindre gevind.

    30NM lyder meget sandsynligt for en bundprop. Det kan variere meget i forhold til størrelse og pakningstype.

    Vi er nogen stykker der bruger Irimo nøgler på arbejdet. De fleste har da klaret den årlige kalibreringstest et par gange nu. De er nok brugt noget mere end hvad den typiske hobbymekaniker ville gøre.


  • #4   1. mar 2022 Hej,
    jeg har købt denne momentnøgle.
    Tak alle sammen for info.
    Jeg kigger på den igen.


    profilbillede
  • #5   12. mar 2022 Jeg har selv sådan en Raze ting der og den virker fint til alt det der skal spændes mellem 30 og 120nm på Yamahaen.
    Til motor og tændrør osv. har jeg købt sådan en Wera click torgue A5
    Den har en 1/4 tommer tilslutning, jeg har så adaptere så jeg også kan tage 3/8 og 1/2 tommer toppe og bruge dertil.
    Men den er ??


  • #6   12. mar 2022 Husk, at hvis man vil arbejde med præcision, så skal momentnøglen justeres med mellemrum. Man anbefaler 1 gang årligt eller efter 5000 tilspændinger.
    Vores krav til nøjagtighed er nok ikke så store, men jeg fik for nogle år siden teste mine 2 nøgler.
    Den ene var så upræcis, at man ikke kunne justere den, så den blev erstattet med en ny i bedre kvalitet.


Kommentér på:
Momentnøgle

Annonce