{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  momentnøgle
  • #1   7. jan 2023 Mmm… En kalibrering smager vel af minimum 1000kr pr stk
    Det har jeg nok aldrig tænkt at ofre.



  • #2   7. jan 2023 Man kan tjekke dem ved hænge vægt på dem, og så udregne om den klikker ved den rigtige belastning, man skal bruge en formel til at regne det ud, den kan du google dig til. Jeg tjekkede min gamle hjulmomentnøgle sidste år og selv om den har lagt uden at være løsnet i årevis passede den stadig.

  • #3   7. jan 2023 Den med vægten kan selvfølgelig bruges, men er selve vægten præcis? smiley
    Jeg har fået mine 2 nøgler kalibreret. D.v.s. den ene kunne ikke, da den var alt for upræcis. Nok købt for billig.
    Prisen for kalibreringen var høj, men så er man også sikker på den er ok.
    Den skal dog gentages efter et vist stykke tid, hvis man bruger den meget.
    Husk at løsne fjederen efter brug.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #4   7. jan 2023 100nm er 10 kilo i en meters afstand fra center af firkanten på momentnøglen.

    Dvs den skal klikke når du har fyldt en dunk med 10 liter vand, momentnøglen sidder i skruestikken og dunken sidder en meter fra skruestikken.

    Er den en halv meter lang, er vægten 20 kilo, som jeg lige hovedregner det.... smiley

    Begge mine 4 nøgler er tjekket for nyligt på den måde. De 3 af begge to er under en meter, så der sætter man den lodret og forlænger med et rør, og lader snoren i dunken trække igennem en trisse.

    Ja jeg er Ole opfinder når det handler om at spare penge. Alle 2 skulle ikke kalibreres.


  • #5   7. jan 2023 ok saymon den tror jeg sgu jeg vil prøve i morgen på mine 3 momentnøgler jeg havde helt glippet det med rørforlænger på ????????
    jeg tænkte på måske man kunne købe en måler som man kan kalibrerer som så virker på alle 3 , men den her med rørforlænger er helt sikkert den vej jeg vil gå ????
    br


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #6   7. jan 2023 Skal du forlænge med et rør, skal du enten veje røret, eller tage det ud af ligningen ved at stille det lodret, som jeg nævner.

    Det står og falder med hvor præcist du vil have det skal være.


  • #7   7. jan 2023 ok ja vægten på røret skal jeg nok trække fra , jeg vil spænde en unbraxotop i en skruestik og sætte momentnøgle 90 gr og forlænge med rør og så hænge dunk med vand- vægt af rør 100 cm fra center af firkant ?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #8   7. jan 2023 Vandet skal bare påvirke røret 100cm fra center af toppen. smiley

  • #9   7. jan 2023 ????jeg prøver

  • #10   7. jan 2023 #4:
    Har du et glad cognac mere jeg kan få, ellers tror jeg næppe jeg forstår følgende:

    “Begge mine 4 nøgler er tjekket for nyligt på den måde. De 3 af begge to er under en meter, så der sætter man den lodret og forlænger med et rør, og lader snoren i dunken trække igennem en trisse.

    Ja jeg er Ole opfinder når det handler om at spare penge. Alle 2 skulle ikke kalibreres.”


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #11   7. jan 2023 Det behøver du heller ikke. smiley

  • #12   7. jan 2023 #10 - Ja den der studsede jeg sgu godt nok også over smiley smiley smiley smiley

  • #13   7. jan 2023 ja det er nu ikke det der er pointen , jeg forstod nok hvad der menes ????

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #14   7. jan 2023 #12 - Det er bare ordsalat. smiley

    Jeg har 4 momentnøgler, som jeg testede - ingen af dem var upræcise nok til at jeg gad gøre noget ved det. Det ældste er 20+ år og tysk kvalitet. Den nyeste er fra biltema og går til 200nm.


  • #15   7. jan 2023 Klasning af instrumenter koster en bondegård,men så skal der følge et certifikat med fra et godkendt firma til jobbet,og i industrien er det ofte et krav at de skal klasses hvert år.

  • #16   8. jan 2023 Jeg har 2 momentnøgler, en hundedyr Wera der går fra 2,5-25 og en billig en der går fra 40-200nm

    Hvad angår begge to har man vel også en fornemmelse af om de er helt afsporet når man spænder noget, jeg bruger dem til alt hvor det er påkrævet.
    Det med fornemmelsen er nok lidt erfaring fra dengang man "bare" brugte jysk håndmoment.
    Men en spændende måde og teste på, og det skal da prøves en dag til foråret, lige nu er der for travlt i garagen til det smiley


  • #17   8. jan 2023 Har to i forskellige størrelser..
    Prøvede engang for sjov, at spænde dem op mod hinanden
    (Den ene i skruestikken, en bolt imellem..)
    I det område de er fælles om, klikkede de ud ca. samtidig
    Så tænker de må være gode nok til mit behov..
    (Det skal siges de altid opbevares tørt og lunt, skruet ud til 0, så de er ubelastede)
    Total uvidenskabelig redneck science.. smiley


  • #18   8. jan 2023 På mit job anvender vi kalibrerede moment nøgler.
    Vi har en “test stand” til at tjekke nøglerne for om de klikker korrekt. Er ikke lige vidende om hvor tit det hele tjekkes.
    Men har en T-Hansen nøgle til hjulbolte på bilen, og den har jeg altid undret mig over.
    Den viser sig at spænde og klikke helt som vinden blæser.


  • #19   8. jan 2023 Hvis i ikke går mere op i det end at kontrollere en moment nøgle med en stang og en vægt i en skruestik, så kan det hele hvis være ligegyldigt.

    Det svare jo til at bruge en træsko som skydelærred


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #21   8. jan 2023 #19 - Næste skridt er at betale sig fra det. Det gør du bare hvis du lyster... smiley

    Men inden da, så fortæl lige hvad fejlen er ved den metode med vægten. smiley

    Og jeg er også nysgerrig på hvorfor du vil bruge skydelærreD og ikke en skydelære til at måle noget. smiley


  • #22   8. jan 2023 #19 alt kan flueduskes….
    At spænde en bolt i tør tilstand vs smurt med dit eller dat, giver meget stor forskel i stræk af bolten. Genbespænding af en bolt giver andre værdier, end den helt nye bolt.
    Og kender du altid momentet, eller spænder du bare efter boltestørrelse?


  • #23   8. jan 2023 10 kg på en 1 meter arm er kun 98 nm, hvis du skal have den præcist testet

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #24   8. jan 2023 #23 - Ja 98,1 nm. De fleste fabrikanter er fint afklaret med 1,9% afvigelse.

  • Erik N
    Erik N Tilmeldt:
    jul 2019

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 33
    #25   9. jan 2023 Citat: "Det svare jo til at bruge en træsko som skydelærred" (Citatfunktionen er væk)

    Om man skyder på en træsko eller et lærred kan vel være lige fedt?

    Definitionen på moment er kraft gange arm, så selvfølgelig kan man efterprøve sin momentnøgle på den måde, bare man husker at tyngdekraften på et 10 kg lod er 98,2 Newton.
    Til vores hobbybrug er det ikke så vigtigt om der spændes med 95 eller 105Nm, det er mere vigtigt at f.eks. alle topbolte spændes ens.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #26   9. jan 2023 (Citatfunktionen er væk)

    Den er der på web versionen af siden. smiley

    Jeg er super nysgerrig på hvordan man kalibrerer en momentnøgle uden en vægtkonstant. Men det forklarer Tommi nok lige om lidt. smiley


  • #27   9. jan 2023 #26

    Man kan benytte en teststation, som viser hvor stort moment du trækker.
    Når du kalibrerer skal du ikke kun teste for en enkelt indstilling.
    En momentnøgle kan godt klikke ved det indstillede moment i fx den lave ende af skalaen, men være helt ved siden af i den høje ende.
    Metoden med vanddunken kan sagtens bruges til at undersøge det også, bare med to dunke med forskellig mængde indhold. Til hobbyformål er det bestemt meget bedre, end blot at håbe på den passer.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #28   9. jan 2023 #27 - Den teststation forlader sig nok stadig på en given vægtkonstant, som man så kan ændre på eller flytte ud fra eller ind til vippepunktet, efter en udregning som omsætter tallet til nm.

    Måske kan man bruge tryk, men så er manometeret jo en fejlmulighed. smiley


  • #29   9. jan 2023 Skiv til:
    https://forcetechnology.com/da/ydelser/kalibrering/kalibrering-af-maaleudstyr
    De er sikker behjælpelige med at svare på hvordan de kalibrerer momentnøgle.


  • Peter R
    Peter R Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Svar: 147
    #30   11. jan 2023 #19
    Hvordan tror du da, man kalibrerer moment korrekt og basalt, Tomi?


  • #31   12. jan 2023 I henhold til diverse ISO standarder hvor skruestik og andre hjemmefabrikeret vægte ikke indgår i smiley https://www.teknologisk.dk/ydelser/kalibrering-og-reparation-af-momentnoegler-og-kalibrering-af-momenttransducere/29837

    Men det afhænger jo meget af hvor meget man går op i det.


  • #32   14. jan 2023 Og hvis nogle skulle have lyst til at eje proff testudstyr har jeg et komplet sæt Norbar Pro-test og TST fra 0.5Nm til 400Nm der kan købes

  • #33   17. jan 2023 hey en lille opdatering på mine målinger
    Har lavet 2 målinger brugt et rør der vejer 1,5 kg og total vægt 1= 2kg vægt 2 = 8kg

    Lille moment nøgle 4-20nm
    indstillet på 20nm klikker ved 110cm
    indstillet på 18 nm klikker ved 100cm

    Mellem momentnøgle 20-110nm
    med 2 kg vægt lod
    indstillet til 20nm klikker ved 110cm

    Nu med 8 kg vægt lod
    momentnøgle indstillet til 80nm klikker ved 86cm
    Momentnøgle indstillet til 90nm klikker ved 100cm

    Stor moment nøgle
    indstillet til 80nm klikker ved 100cm

    SÅ ja ok den lille og den mellem trænger til lidt justering, men den store er lige spot on,

    Man skal fandme være forsigtig med stroppen hvor vægten hænger i så man hænger den meget forsigtigt på momentnøglen med røret på,
    Men med lidt øvelse lykkedes det,
    br
    Mikael



Kommentér på:
momentnøgle

Annonce