{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.492 visninger | Oprettet:

Kørt tør for olie {{forumTopicSubject}}

Hej MC-galleri!

Jeg står i den trælse situation, at min Honda CB350F i går stoppede med at tage gas, og til sidst gik ud, da jeg prøvekørte den efter at have skruet lidt på den med nogle kammerater.

Finder derefter ud af at den mere eller mindre er tør for olie, og frygter og tror desværre at dette er årsagen til motorstoppet. Det skal lige siges at jeg kørte med lave omdrejninger(-4-5000), lav hastighed(-50) og kun i godt og vel 5 minutter.

Jeg har nu fyldt olie i, men har endnu ikke forsøgt at starte maskinen igen.

Mit spørgsmål er så;
Kan jeg forsøge at starte den, og være heldig ingenting har taget skadet, eller skal jeg forvente det værste, og vente med at starte den op igen til jeg har efterset knastaksel, stempel osv for ikke at risikere at forvolde yderligere skade på motoren?

Mvh en grædefærdig tumpe..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kørt tør for olie
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #1   23. apr 2019 Plejlstangslejer og knast lejer tager stort set altid skade.

    Jeg ville aldrig drømme om at starte den usen at adskille den og kontrollere alting først. Hvis et plejlstangsleje sidder fast, så tager det kun lige 2 minutter før den stikker et ben ud gennem blokken eller sætter sig helt, og så er det dyrt.

    Forvent ikke at en motor sætter sig på grund af manglende olie, uden noget tager skade. Det er naivt.


  • #2   23. apr 2019 5 minutter uden nok olie er en dødsdom for en motor, især hvis du siger den kørte dårligt og gik ud, det tyder meget på, at den har spist plejllejer. Der skal en ny motor eller den skal åbnes og renoveres.

  • Bib
    Bib Tilmeldt:
    okt 2017

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 83
    #3   23. apr 2019 Har du en ide om, hvor længe den har kørt med for lidt olie?
    Hvad er "mere eller mindre tør for olie"? Kunne du stadig nå olien med oliepinden?
    Var der lugt eller lyd i forbindelse med at motoren gik ud, eller døde den bare lige pludselig?

    B


  • #4   23. apr 2019 Hvad er "mere eller mindre tør for olie"?
    bare der er en smule så klarer sådan en Honda sig, fyld olie på og start, så vil du hurtig høre om den er helt gal


  • #5   23. apr 2019 Der var hverken lyd eller lugt i forbindelse med den gik død. Med næsten ingen olie, mener jeg et par millimeter på oliepinden, man kunne altså kun se et meget tyndt lag olie ligge i bunden af kammeret, da jeg åbnede det op...

  • #6   23. apr 2019 Nok et sted mellem 1-2 milimeter af pinden rørte den sidste klat olie

  • Bib
    Bib Tilmeldt:
    okt 2017

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 83
    #7   23. apr 2019 Nu var jeg der jo ikke, da det skete smiley Men hvis oliepinden kunne nå ned til olien, behøver du ikke være nervøs for at det er mangel på olie, der er skyld i motorens død.
    Er der gnist på tændrøret?
    Er der benzin i svømmerhuset?

    B


  • #8   23. apr 2019 Lyste olielampen? Hvis du er løbet tør for olie må den vel have lyst inden den døde???

    Kan du dreje motoren rundt med kickstarteren?


  • #9   23. apr 2019 De to yderste svømmehuds dryppede hver og især et par dråber efter den havde kørt

  • #10   23. apr 2019 Og ja, olielampen lyste sørgeligt men sandt... spørg mig ikke hvordan vi har kunne overse det. Tror vi havde for travlt med at se bremser, greb og alle de andre ting de havde hjulpet mig med.

  • #11   23. apr 2019 Tjaeh, så tror jeg desværre du har en havareret motor... hvis det kan være til nogen trøst aflivede jeg selv min 350F på lignende vis tilbage i forrige årtusinde.

    Jeg havde dog en god forbindelse og fik en ombytningsmotor monteret for rimelige penge.

    Nu ved jeg ikke hvad dine egne evner rækker til, men der skal jo ikke mange mekaniker timer på sådan en sag før det er billigere at købe en ny gammel four - måske endda en 400F?


  • #12   23. apr 2019 Hvis det var mig ville jeg overveje om jeg kunne/ville betale for en reparation. Hvis ja, ville jeg checke motoren op som Sajmon foreslår øverst i tråden.

    Hvis konklusionen er, at jeg ikke har tid/evner til selv at reparere motoren alligevel, ville jeg tage chancen og starte den op. Den vil sandsynligvis ikke lyde særligt godt, men så ved du hvad du har at forholde dig til, og chancen er jo at den kører .... men den er nok ganske lille desværre smiley


  • #13   23. apr 2019 Du er ikke i tvivl hvis den har taget skade. Kan tydeligt hæres når du starter den op.
    Målte du olieniveauet lige efter du havde slukket for motoren?


  • #14   23. apr 2019 Nej, målte det et par timer efter, der var som sagt kun 1-2 millimeter på pinden.

    Hvor mange timers arbejde tror I det kræver, at få åbnet motoren og checket de dele som er mest udsatte?


  • #15   23. apr 2019 Var det min motor, så havde jeg fyldt olie på den og startet den op, for at høre hvordan den lyder, du gør måske skaden værre men efter min mening, så er det aligevælge en ny motor selvom det måske kan rep'es med nye lejer, sådan noget løber hurtigt op, specielt hvis man ikke selv kan lave det.

    Min srad'er åd et plejlleje for nogen år siden, bare nye lejer og slibning af sølerne/krumtappen kostede 6000kr, jeg kunne så selv lave resten, så det kostede mig "kun" 6000kr+1500 for et pakningssæt til motor, men skal du have en mekaniker til at ordne det, så vil jeg jeg tro det havde kostet omkring 15.000kr


  • #16   23. apr 2019 Pyhaa, det var ikke lige hvad jeg havde håbet på, er heldigvis god til at finde billige reservedele og har nogle kammerater med godt styr på skrue i motorcykler. De har desværre bare ikke tid den kommende måned, så må vente til sensommer eller næste sæson med at få den igang igen.
    Har ikke lige 15.000, og synes ikke cyklen kan trække så dyr en reparation, selvom det er en flot caferacer.


  • #17   23. apr 2019 Tak for god rådgivning mht. hvad der er fornuftigt at gøre efter sådan en brøler smiley

  • #18   23. apr 2019 Jeg stod selv i en lignende situation et sted på et bjerg i Østrig - eller jeg var bange for at jeg havde samme problem. Prøv at åbne et ventil-dæksel og se, om der er olie rundt omkring.

  • Bib
    Bib Tilmeldt:
    okt 2017

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 83
    #19   23. apr 2019 Med få mm. olie på pinden er der fint med olie til at køre stille rundt i kort tid - som du beskriver i starten. Høæd olie på og start den op. Så tror jeg du finder ud af, at grunden til at den gik ud, skal findes et helt andet sted.

    B


  • #20   23. apr 2019 Tag det øverste dæksel af og se om knasten har taget skade, evt alle tændrør ud og præv at dreje med hånden, kickstarter.

  • #21   23. apr 2019 Der står en 400 Four I Vojens til 7200..... hvis ellers den lyder ok i motor var det da et alternativ til at koste penge i din... men turn den nu lige rundt og start den op hvis du tør

    https://www.guloggratis.dk/transport/motorcykler-og-tilbehor/motorcykler/honda/annonce/43540080-honda-cb-400-four


    - og er du rigtig heldig ser det ud til der følger nogle dele til et stokerfyr med smiley


  • #22   24. apr 2019 Helt tom for olie har den nok ikke været, siden du kunne spotte et par mm yderst på oliepinden. Men den har nok haft svært ved at levere olietryk nok - derfor den lysende olielampe. Hvor meget olie har du måtte efterfylde?

  • #23   24. apr 2019 Jeg tænker lidt om du har skiftet luftfilter og udstødning uden at få den dyset om, og så det har nappet et stempel. Men prøv lige før du tørner motoren at give den rolig klem på kickstarteren (hvis den har en) for så at se om den vil tage en omgang. hvis den har sat sig burde dette ikke kunne lade sig gøre.
    Hvis den fint køre rundt i motoren, burde det ikke være et problem at fylde olie på og prøve at få liv i dyret igen, gerne med nye tændrør og tjek om der kommer brændstof til.


  • #24   24. apr 2019 Jeg har ikke kunne finde en kickstarter før nu, men der er en på vej fra Tyskland med posten. Så snart den er monteret, prøver jeg stille at starte den op.

    Har fyldt olie på, knap 0,75l og oliepinden viser nu olie op til den øverste tredjedel af indikatoren.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #25   24. apr 2019 Det er så heldigvis langt fra "tør for olie"... smiley



  • #26   24. apr 2019 Tap olien af så du ved hvor meget der er på. Hvis der var noget på så hæld nyt på og drej motoren rundt med topnøgle på tænding. Går den fri så prøv at start.

  • Peter R
    Peter R Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Svar: 147
    #27   24. apr 2019 Jep, start lortet, men husk olie - en fem liter plejlstangsolie skulle kunne gøre det - og at skifte filteret. Jeg forstår at et fra en Scania Vabis passer.


    smiley


  • J M
    J M Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Svar: 46
    #28   24. apr 2019 Tap olien af så du ved hvor meget der er på. Hvis der var noget på så hæld nyt på og drej motoren rundt med topnøgle på tænding. Går den fri så prøv at start.

    Du får også fjernet urenheder hvis du fjerner olien, og hælder nyt på. Har du bare hældt olie på, kan der være urenheder.


  • #29   24. apr 2019 Olie på dyret, og træd den nogle gange, så der er olie i systemet. Så starter du den og lytter efter sjove lyde..
    Tror ikke der er sket noget videre, hvis der er olie på pinden, men nu har du da lært det det smiley


  • Simon
    Simon Tilmeldt:
    jun 2017

    MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 26
    #30   24. apr 2019 Det her var min motor sidste år. Jeg tog chancen og fandt en ny (læs: brugt) motor uden garanti fra England til 700 kr + fragt.
    Div. pakninger, olie og oliefilter på, og den kørte fantastisk smiley
    blot lidt opmuntring


    profilbillede
  • Gert J
    Gert J Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 31
    #31   24. apr 2019 Ak ja, i de glade MZ-tider (2-takter tider) skete det ret hyppigt, at motoren satte sig bedst som det gik derud af. Men så ventede vi bare, til den var kølet lidt af, så kørte den igen.

  • #32   24. apr 2019 Min kone havde engang en suzuki gs 500 der var kørt helt tør for olie ( intet på oliepinden) den kørte meget underligt i motor den tog gas og gik ud i tomgang.
    Det kørte hun med i et par uger før jeg fandt ud af det, den fik bare olie på og så kørte den helt fint igen ingen lyde eller andet.
    Så jeg havde bare helt olie på og startet den.
    Held og lykke med maskinen.


  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    mar 2012

    Følger: 2 Svar: 8
    #33   24. apr 2019 Jeg ville nok have startet med at tappe olie af og se om der er metallisk glimmer i, du kan både være heldig at den klarer sig, men os uheldig at maskinen er død. Det billigste er jo nok med en anden motor på hånden. Hvis lejer er slidte kan man hælde lidt tykkere olie på

  • #34   24. apr 2019 Hej start den igen du kan ikke skad den mere prøver måske du har været heldige

  • #35   24. apr 2019 Olien ud først er faktisk det bedste råd jeg har hørt her, så kan man se hvor meget der er og om der er metal i, men nu har du jo hældt olie i, så det er lidt for sent.

  • #36   24. apr 2019 Jeg kan vel bare tappe det olie jeg har fyldt på, af igen? Se det an, og fylde det på igen, såfremt det ser fornuftigt ud?

  • Tage G
    Tage G Tilmeldt:
    jul 2018

    Følger: 9 Følgere: 8 Svar: 1
    #37   24. apr 2019 Tænker lige: Hvad med kølervæske? Hvis det mangler, så bliver den jo også varm og stopper. Check det

  • #38   24. apr 2019 Jeps, olien af, undersøg det, hæld det evt på igen hvis ok.
    Senere kan du så lave et komplet olieskift på den.


  • #39   24. apr 2019 Et olieskift inden du går videre skader aldrig.
    Men du skal spørge dig selv: "Vil jeg ofre det, det koster at renovere motoren, hvis den har taget skade??"
    Det vil med al sandsynlighed være langt hurtigere og nok også betydeligt billigere at finde en anden motor, evt. fra en donor MC fra Tyskland.
    Er svaret til dette spørgsmål NEJ, så start motoren og lyt efter diverse (Nye) mislyde.
    Lyder den som den plejer, så ud og trille en lille forsigtig tur, hvor du er MEGET opmærksom på om der kommer underlige lyde, rimelig træls med en motor, som sætter sig mens man er på vej rundt i et 90 graders sving med fuld nedlægning smiley
    Er svaret JA, så start med at skille den ad inden du så meget som overvejer at starte den, det kan KUN blive værre fra nu af.


  • #40   24. apr 2019 Jeg har prøvet det samme jeg kom olie i og start den jeg var heldige den stat og køer god prøver du kan ikke skade mere på motor ved start den en gang

  • #41   24. apr 2019 Hvis du ikke vil vente på kickstarteren kommer hjem så tag tændrørne ud og sæt den i gear så kan du bare dreje baghjulet og se om den har sat sig.

Kommentér på:
Kørt tør for olie

Annonce