8.492 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 71 Svar

Kørsel uden hjelm! Kørsel uden hjelm!

Jeg kan se at diskussionen har været her før og der er lidt blandede meninger om emnet.

Nu hører jeg til dem der nyder at køre uden hjelm en gang i mellem. Jeg får også hovedpine af hjelm efter en times tid. Jeg vil helst undgå bøden på 500 dask så det er ikke så tit at jeg kører uden, men jeg ville høre om der er nogen herinde som har dispensation?

Hvad skal der til? Er en lægeerklæring nok eller skal man have dispensationen hos politiet på baggrund af en lægeerklæring, eller er det måske en psykologerklæring der skal til?

Er der nogen der kender reglerne?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte levende pumaer 570 kr.
  • Hæng spisebordslampe op 250 kr.
  • Græsslåning 950 kr.
  • El tjek og eventuelt fjerne stikkontakter i lejlighed 1.000 kr.
  • Montering af gardiner og TV stand 1.500 kr.
  • Fjernelse af ukrudt under hæk 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kørsel uden hjelm!
  • #1   10. aug 2007 din læge skal give dig en lægeærklæring... som du sikkert skal ned og fremvise på politistationen så du står i deres register... ellers skal du kører med den på dig hele tiden... men det er vidst ikke bare lige en lægeerklæring man bare sådan lige får...

• #2   10. aug 2007 En lægeerklæring skulle være nok, men genovervej lige sagen et par gange. Det er trods alt bedre at have hovedpine end at få flækket kraniet åbent i ulykke.

• #3   10. aug 2007 Altså hvis ikke du kan køre med hjelm så afskaf dig dog din mc.. De to ting hører bare sammen !

• #4   10. aug 2007 Jeg er klar over risikoen og den tager jeg gerne en gang i mellem - det er simpelthen vidunderligt, en solskinsdag, at køre uden hjelm, handsker og andet udstyr - det er en frihedsfornemmelse som ikke kan købes for penge!!!

Men når I siger at jeg skal have en lægeerklæring, hvor har I så det fra?

Ved I hvad begrundelsen skal være? Kan det måske være min hovedpine eller skal der andre forklaringer til?

• #6   10. aug 2007 de godkender ikke bare "jeg har ondt i hovedet, kan ikke kører med hjelm" jeg har en kammerat der får migræne af hans hjelm, og det var ikke nok til at han måtte få den lægeerklæring så tror det skal være ret ekstremt før man får den...

Men du må da kunne finde en hjelm du ikke får hovedpine af... :9 for det er jo for at se smart ud man kører med hjelm smiley

• Henrik x
    Henrik x Tilmeldt:
    jul 2006

Følger: 1 Emner: 4 Svar: 28
    #7   10. aug 2007 Den med hovedpine hjælper ikke, man skal have en deform hovedform, for at slippe. Har prøvet ved min læge. Han grinede, og sagde at det for det meste var rocker der havde deform hoved.

• #8   10. aug 2007 Sig du har klaustrofobi...

Men en ting er risiokoen for permanent cone head eller bare ligne en der er taget med sugekop, fordi man har smasket hovedet ind i noget med ganske høj fart. Jeg tænker mere på insekter.. De slå pokkers hårdt sådanne bæster når de bliver tværet ud..

• #9   10. aug 2007 Ja jeg kan sagtens finde en hjelm der sidder godt og ikke giver hovedpine! - det er bare en dårlig undskyldning.

Jeg har også en hjelm der er god, det er bare en crosshjelm, og den tager jeg sgu ikke på når jeg kører dragstar. Jeg har heller ikke hvide tennissokker og sandaler på til mit jakkesæt!(LOL) - Man må godt se lækker ud selvom man kører mc!

Jeg har læst at nogle for dispensation pga. klaustrofobi? Har I hørt om det?

• #10   10. aug 2007 Bare mal en på, så narre man fjenden.

• #11   10. aug 2007 Nu kører jeg i forvejen ikke med fullface, men Davida Classic (halvæggeskal) og ja insekter de gør ondt, men det hører med! Ellers kører jeg tørklæde de tager det værste.

Jeg blev ramt af et større insekt i mundvigen i forgårs på motorvejen og det kunne jeg godt mærke i en times tid, men sådan er det bare!

• #12   10. aug 2007 sunestar hvorfor fand-- køber du ikke bare en ny smart hjelm så... men når du nu vil se godt ud kan du jo lige gå ind og se på nogen der haft haft hjelm på også lige forestilli dig dit hoved uden bagefter...

www.ride2die.com

• #13   10. aug 2007 Nej du.. jeg kan desværre ikke følge dig i at det kan være en fornøjelse at køre uden hjelm... Jo, hvis jeg skulle flytte dyret 30 meter...

Hjelm på.. Eller så ville jeg hellere brække armen -på langs!

• #14   10. aug 2007 Du har ret, ride2die er god pegerfinger, og det mest fornuftige er at køre med hjelm, men det ændrer ikke på den frihedsfølelse at køre uden hjelm giver mig, og det er den jeg bare gerne ville kunne få - lovligt!

• #15   10. aug 2007 sunestar... kan godt følge det princip at du føler dig fri... men tro mig.. jeg vil nødig være den falck mand der skal samle en op uden tøj og hjelm fra vejen . hvis han/ hun er blevet påkørt... så mon ikke det er bedre at finde en smart hjelm og leve det længere lidt mere tryk smiley

• #16   10. aug 2007 SuneStar: Det ser da på ingen måde fedt eller smart ud at køre rund uden hjelm.. Nok en af de mest latterlige ting folk bilder sig ind!

• #17   10. aug 2007 Jeg er helt klar over at jeg godt kan finde en hjelm der sidder bedre end den jeg har.
    Pointen i denne tråd er ikke typen af hjelm, men simpelthen det at køre uden hjelm!

Jeg kan lide det og vil gerne kunne gøre det uden at risikere en bøde!

• #18   10. aug 2007 du kan omvendt også sige at, hvad faen det fleste fornøjelser koster jo så hvorfor ikke bare kører når du får den der trang til at fjolle lidt rundt uden hjelm....
    men det er sgu dumt... og der skal bare ikke ret meget til før det går rigtigt galt.. i bedste fald bliver du kun skamferet for livet og hvor fedt er de så lige at stå i baren og prøve at score en som hvis man ligner frankenstein.. smiley

• #19   10. aug 2007 Dette er ikke konkret, men jeg har også hørt at dem der har en erklæring om at hjelm kan fratages har kørt en røver af med klaustrofobi.

Det skal politiet så vide og der skal trykkes nyt kørekort på hvor der vil stå en kode på som fortæller om begrænsninger osv...

• #20   10. aug 2007 Sunestar... jamen så har du jo fået løsningerne ovenfor... take care...

• #21   10. aug 2007 tinnie s jeg er helt enig med dig, er sku glad for jeg havede hjelm på da jeg blev kørt ned

• #22   10. aug 2007 SuneStar: "Uden at risikere en bøde"... Det er en grund til der er bøde for at køre uden hjelm!!! Så hvis man vælger at gøre noget ulovligt må man tage konsekvenserne. Man kan jo ikke gøre alt det ulovlige lovligt, så er der ingen mening i det!

• #23   10. aug 2007 Jeg vil sgu heller ikke være den falckmand!

Det er en risiko - og også risiko for andre end mig selv - det ved jeg godt - har selv børn!

Det er bare fedt uden hjelm. Nogle kan lide at springe i faldskærm nogle kan lide bungy jump, nogle kan lide at se på fugle andre samler på frimærker og jeg får et kick når jeg kører uden hjelm!

• #24   10. aug 2007 Og nogle kører uden hjelm og giver dårlig omtale for andre motorcyklister!

• #25   10. aug 2007 Lento ---> kunne det måske bare være af omsorg... ??? jeg vil sku nødig komme kørende efter en lige er veltet uden hjelm... men som sagt er der også givet løsningsmuligheder... og håber da Sunestar finder den rette løsning på hans non hjelm problem...

• #26   10. aug 2007 Lento: sorry, er sikker på han nok skal få lov at køre uden hjelm hvis der er en grund til det.. Men at finde på en grund fordi man synes det ser smart ud.. det er da noget af det mest latterlige.

• #27   10. aug 2007 Lento der er ingen grund til at blive grov !!!!

• #28   10. aug 2007 Jeg er glad for omsorgen - tak for den!

Den med klaustrofobien lyder jo næsten som om at det er en psykolog, der skal ind over?

• #29   10. aug 2007 Kan sagtens følge dig SuneStar, der er intet som at mærke vinden, høre hvert et stykke metal der arbejder, en af rulerne på kæden skal have lidt ekstra fedt osv. smiley

Put en 20'er i sparebøssen hver gang du tager en tur med hjelm, efter kun 25 ture har du råd til en tur uden hjelmen.
    For hver en tur uden hjælm du ikke bliver stoppet bliver det til overskud som kan bruges til at forkæle dig selv, f.eks. til lidt plastic-kirugi hvis en dag uheldet skulle indfinde sig.

Som Line har linket til er det tydeligt bevist at hjelmen ikke altid hjælper alligvel, så hvor for ikke nyde det så godt man nu kan når man får den trang!

• #30   10. aug 2007 Sunestar vi er jo nød til at passe på hinanden smiley ss...
    hmm ja det tror jeg... men prøv da at snakke med din egen læge først, det kan jo være at du har en flinker læge der kan se dit problem smiley men Hey lange ture = hjelm ikke smiley ??

• #31   10. aug 2007 Klaus (Kbh./Nyk.Sj.) D >

Det lyder som en god ide =)

• #32   10. aug 2007 Line (Horsens) smølf D>
    Ja jeg må prøve min egen læge ellers har jeg en læge i familien jeg kan prøve, jeg er bare bange for at han også vil passe på mig!=)

• #33   10. aug 2007 hehe Lento godt så er du tilgivet smiley hihi

• #34   10. aug 2007 Jesper lol det er sku fredags humor smiley

Sunestar ja det vil de fleste jo smiley

• #35   10. aug 2007 Ellers må du ned til "smeden"... - Så må vi håbe der ikke er luft i radiatorrørene smiley
    *fra Klovn...

• #36   10. aug 2007 Hej Sunestar..............

Kan godt følge dig et lille stykke af vejen. ( FRIHED )

Men jeg bruger altid hjelmen. For jég elsker min familie og de og så mange andre elsker mig. smiley

Det er jo ikke mig der mærker noget når jeg er kradset af.
    Men de som elsker mig.......................
    Ja, de vil lide. Især mine drenge og min forlovede....

Men tilbage til emnet.........:-D
    Klaustrofobi i svær grad og deformt hoved vil nok være de mest sandsynlige lovlige grunde til at køre uden hjelm.
    Medmindre du er medlem af noget "magtfuldt".

HIL´sen

Frank

• #37   10. aug 2007 SuneStar...gå ned i din lokale Bandit eller HA afdeling og lov dem en tjeneste.....så er jeg sikker på at de kender en flink læge.........

• #38   10. aug 2007 Jeg har en makker der har sådan en læge erklæring men det var fra før der blev strammet op. Han fik den af sin læge ved jeg. Så det er da der du skal spørge.

• #39   10. aug 2007 sunestar... kan du ikke bare købe en braincap... den er godt nok ikke lovlig.. men tror ikke de gider at stoppe dig med den... og man kommer ikke tættere på at køre uden hjelm end når man køre med den...

• #40   10. aug 2007 kenn synes det er et dårlig råd det der... og lyder også temmelig farligt...

• #41   10. aug 2007 Line.....jaja det var nu også ironisk... men hvis hvis man tør at kører uden hjælm, så tør man vel oz at snakke lidt med en HABan.....

• #43   10. aug 2007 Øøøh, Kenn skrev:
    "gå ned i din lokale Bandit eller HA afdeling og lov dem en tjeneste".

Ikke sikker på at det er en god idé. Dummebøder, sikkert højere end lovens. smiley

• #44   10. aug 2007 kenn hehe ja den havde jeg nu luret.... så blond er jeg heller ikke smiley

• #45   10. aug 2007 se billederne af min hjelm efter et styrt hvor jeg bare cruisede med 50 km/t og et fjols pludselig svingede til venstre. Havde jeg ikke haft hjelm på var jeg her ikke idag. Det er tåbeligt at køre uden. Hovedet er det mest sårbare du har.

• #46   10. aug 2007 Jeg får et kick ud af at køre uden bremser på min Hayabusa.
    Der er ikke noget der giver en større friheds fornemmelse!

• #47   10. aug 2007 HALLO!!!

Hvorfor skal folk prædke om, at det farligt og ALT for dumt at køre uden hjelm? Det har jo intet med jer at gøre, så hvorfor ikke bare blande sig uden om, og svare på den SuneStar spørg om?...

Han spørg jo ikke om, folk synes det er dumt at køre uden hjelm.

KAN godt forstå jer som siger det er for dumt, hvilket jeg også synes, men samtidig kan jeg godt forstå Sune også. Det trosalt forskel på at køre ræs og køre ligeså stille. VED godt man kan være uheldig, men det satme sjældent MEGET sjældent hvis man kører 100% ordentlig.
    Det var bare lige for I ikke skulle svine mig, men som sagt har dette intet med sagen at gøre.

SUNEstar:
    Tror bare du skal prøve at gå til din læge, og så fortælle problemet, men mener man skal til psykolog osv faktisk.

// Søren

• #48   10. aug 2007 Halooo selv søren... utringsfrihed er en dyd,... og der blev svaret på hans spørgsmål inden du farer i flint...

• #49   10. aug 2007 sikker på at siden du for hovedpine om det er for din dragster larmer for meget? prøv evt. en anden potte

• #50   10. aug 2007 HAHA Thomas P! =)

Se DET er sgu et godt alternativt forslag.

• #51   10. aug 2007 Det er da det mest fjollede jeg længe har hørt... køre uden hjelm...

Men hva´ så bliver der jo hurtigere plads til alle os andre derude, når nu du ikke er der længere ;n)

• #52   10. aug 2007 Ja line... NOGLE svare på hans spørgsmål, men det da langt fra alle...

Ja, ytringsfrihed det jeg godt klar over, men alligevel. Han spørg jo ikke om hvad i synes, men om hvad der skal til for at han må kører uden hjelm. Synes bare det lidt latterlig at sidde at læse om noget som slet ikke har noget at gøre med emnet. Tror godt han ved, hvad der sker, hvis han kommer ud for et uheld.

Det var jo også kun til dem som har valgt at se bort fra det han spurgte om, som mit indslag var til. Der såment også kommet nogle ret gode ideer til hvad han kan

• #53   10. aug 2007 Søren ja men man kan næsmest ikke lave sådan et indlæg uden at der vil komme sådanne svar... men der blev jo svaret så alt er fryd og gammen smiley

• #54   10. aug 2007 Nej det er helt rigtig, self vil der forekomme nogle svar som overhovedet ikke har relation til emnet. for bare ondt i røven over det hehe. Synes bare det er irriterende at læse, men JAAAA, kan bare ladevær hehe...

Men god weekend til jer alle, kør ordentlig, med eller uden tøj, hjelm, handsker, underbukser osv :D:D

• #55   10. aug 2007 Søren, hvis der nu var en som spurgte hvordan man kører på baghjul med 300 km/t ville der jo nok også være nogen som prøver at tale ham fra det. Og heldigvis for det. Det er da en naturlig reaktion.

Og så giver det også motorcyklister et dårligt ry når vi kører rundt i t-shirt,shorts og uden hjelm. Det går ud over alle motorcyklister.

• #56   10. aug 2007 Ja, men alligevel smiley

• #57   10. aug 2007 Her er en lille video som viser vigtigheden af at bære hjelm

http://www.youtube.com/watch?v=atSNhS_C55o

• #58   10. aug 2007 Jeg fatter det ikke, du vil gerne tage risikoen med dit liv, men du vil ikke tage risikoen for at få en bøde på 500,- spir.... smiley

Hvis du vil ligne en rebel, så opfør dig som én... betal ved kasse ét, eller kør fra dem... smiley

• #59   10. aug 2007 Og her en fotostribe som siger at det ikke behøver hjælpe det store. (link fjernet)

Der er vel ingen som er i tvivl om at en hjelm KAN redde liv men der er godt nok nogen der får det til at lyde som om at de er ude for ulykker hver gang de starter kværnen.

• #60   10. aug 2007 - Buggi - har skrevet de klogeste ord i denne sammenhæng.
    Hvis du vil køre uden hjelm lovligt. Så køb en trædecykel.

• #61   10. aug 2007 Det er jo hans problem om han vil køre med hjelm eller ikke,men vi andre skal passe på med ikke at blive dobbelt moralsk, for køre man meget for stærkt som mange gør og det går galt så ender det for det meste med dødelig udgang og så kan det være lige meget med hjelmen da kroppen står af pga indre blødninger.Her til sidst tror jeg ikke at man bare lige kan få lov til at køre uden hjelm med mindre der er en rigtig god grund til det og det skal være mere end bare lidt hovedpine.Mvh Ken C

• #62   10. aug 2007 Nå ja, men om ikke andet så kom der da gang i sjov debat! =)

tak for alle indlæg, kan i øvrigt fortælle, at jeg lige har bestilt en braincap på louis.de...
    !

• #63   10. aug 2007 Ved ikke om den holder endnu men kender en som på et tidspunkt fik bøjet et ribben og fik en lægeerklæring på at han var fritaget for at køre med sele/hjelm. Det er åbentbart en standard erklæring og der stod ikke nogen dato for udløb. Han har den endnu flere år senere.
    Så få en ven til at give dig en ordentlig krammer og gå så en tur til lægen. ellers skulle klaustrofobi nok være den mest sansynelige mulighed. Har selv prøvet den på et tidspunkt men uden held. det kommer an på hvilken læge du har tror jeg.

• #64   10. aug 2007 Der er bare det lille problem ved en braincap at den ikke er godkendt og sidestilles med at køre uden hjelm hvis betjenten følger loven til punkt og prikke. Jeg har selv en.

• #65   10. aug 2007 Michael
    Det må du sku selv om du vil kigge over skuldren,men pointen var at fordi man køre i fuld udrustning skal man jo ikke tro at man er udødlig.Godt være at jeg lyder som en gammel mand ,men så er det kun af ydre jeg kan bestemt også godt lide at være med på noderne bare det er gennem tænkt.Mvh Ken C

• #66   10. aug 2007 Michael H
    Ja ja det ved jeg godt at du mente det ironisk,men det var bare for at lave lidt rav i den nu hvor jeg sad på mit arbejde og kedede mig.No hard filings.Ken C

• #67   10. aug 2007 Tror ikke du skal være bange for bøden..

Her i kbh er de fuldkommen ligeglade.. de stopper ikke folk der kører nogenlunde pænt og uden hjelm.

De er jo også mennesker der selv har forståelse for at det kan være fedt at cruise med fed stil.

Jeg har aldrig selv kørt uden hjelm og kommer heller ikke til det, men kører alligevel i shorts og tshirt nogle gange for at få den fri fornemmelse som du også søger.

Mht. dårlig omtale så tror jeg det er 100 gange værre at en med superudstyr og airbag i hjelmen overhaler fru hansen med 150 km/t på baghjulet end der kommer en mand cruisene uden hjelm.

• #68   11. aug 2007 har lige en kammerat som skred ud i et sving pga sand på kørebanen, han ligger nu på intensiv med en brækket ryg, hvad var der ikke sket med ham hvis han ikke havde haft hjelm på ???

• #69   11. aug 2007 Når nu folk snakker om at prædike/ikke prædike.
    Hvem skal betale for ambulancekørsel, operation, optagelse af sengeplads og genoptræning, hvis manden vælter og slår hovedet? Nemlig skatteyderne, som også er mig. Derfor kan jeg ikke acceptere folk kører uden hjelm. Eller uden sele, for den sags skyld.

Så på med hjelmen, og andet udstyr, gutter!!!!!

• #70   12. aug 2007 Rasmus-->
    Nemlig! Og hva med de folk der skal hen og tilse manden umiddelbart efter styrt? Det er Hr. og Fru Danmark, og jeg ville sgu nødig have min kæreste eller folk jeg kender skal hen og glo på et åbent kraniebrug og knoglesplinter på asfalten.

• #71   22. maj 2008 må men gerne køre med braincap Hjelm

http://www.louis.de/_105af27b8d64c4d6e399be3ff16c145106/index.php?topic=search&searchterm=braincap+&cmd.x=10&cmd.y=9

er det lovligt

• tonny h
    tonny h Tilmeldt:
    apr 2008

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2
    #72   7. jun 2008 ja ja der er mange gyldige grunde til af få en erklæring, men den kan fås af egen læge, speciallæge, psykolog, og den bliver ikke taget igen, hvis du køre med hjelm indimellem eller, hver anden gang

• #73   27. maj 2010 Min pappa er speciallæge og jeg har også spurgt ham fordi jeg syntes det var "sejt" engang hvis man lovligt kunne fræse rundt uden hjelm.

Han siger at storset den eneste acceptable grund til at køre uden hjelm, er en stor fed hjerne svulst og andre helt EKSTREME årsager (deformiteter), lad være med at gøre dig besværet med at booke tid hos en læge, du spilder andre folks tid der kunne bruge den konsultation og en af grundene til staten vil have du kører med hjelm er ikke at de vil passe på dig, men fordi det koster en helveds masse penge og tid for dem hver gang en person dør / kommer til skade af sådanne årsager, det koster rigtig mange unødvendige penge at have dig boende på et plejehjem som grøntsag der sidder og savler fordi du har slået hovedet ned i en kantsten.

Hjelme i USA er sjovt nok ikke påbudte da man selv betaler for sin sygeforsikring / behandling / sit ophold på plejehjem / institutioner for grøntsager og hjerneskadede.

Desuden får du ikke en læge til at udstede denne type lægeerklæringer på falsk grundlag, da de mister deres embede hvis DU bliver taget med en hjelm fks. (Hvem gider miste mange års intensiv boglig langtrukken uddannelse bare fordi en eller anden skaldet biker vil ligge og køre uden hjelm for at spille smart?) Jeg ville ikke!

Og nej... Klaustrofobi er HELLER IKKE en undskyldning, så skal du bare køre med flipup hjelm, da klaustrofobi er visuelt udløst og ikke noget dit baghovede eller siden af hovedet udløser..

Desuden er der også krav til fysiske skavanker når du tager kørekort så pas på hvad du siger til din læge (nakkeproblemer kan forårsage skærpet orientering), ellers kan kørekortet ryge på de grundlag, man skal jo have en godkendt lægeattest der skal afleveres til borgerservice i DK for at kunne få kørekort.

Gammelt sår at kradse i endnu en gang, men håber det kan hjælpe folk af med at prøve at skaffe lægeerklæringer.

Kommentér på:
Kørsel uden hjelm!

Annonce