6.412 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 12 Svar

Udregning af acceleration?? Udregning af acceleration??

Hej.
Jeg vil gerne kunne regne ud hvor hurtigt min cykel sådan ca accelerere.

Jeg kender godt alle formlerne fra fysik, men de kræver at jeg ved hvormange Newton motoren trækker. men da jeg jo kun har HK at bruge så ved jeg ikke lige hvordan jeg skal få regnet den ud.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skif af toiletsæde. 500 kr.
  • Tilslutning af strøm + afløb af opvaskemaskine 500 kr.
  • Samle klædeskab 1.500 kr.
  • Samle ikea pax skabe 1.200 kr.
  • Beskæring af buske og grøft 1.000 kr.
  • Repetition af vaskemaskine (E15 fejlkode) 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Udregning af acceleration??
  • #1   11. sep 2007 ta din sluthastighed (i m/s) og træk fra din begyndelseshstighed (i m/s) og divider med det antal sekunder du har været om at nå op i fart. så har du din acc i m/s2.

/risum

• #2   11. sep 2007 Har du ikke selv skrevet 30.2 Nm i din profil? smiley
    Eller er det mig der har misforstået noget? :S smiley

• #3   11. sep 2007 du kan ikke rigtig bruge det til noget da du skal modregne trækket i modsat retning... samt leverer din mc ikke samme træk hele vejen i omdrejninger.. derfor er det et meget meget meget.. ja fektisk umuligt regnestykke.. accelerer fra et sted og tag tid til du er kommet en afsatnt så kan du regne gennemsnits acc ud...

• #4   11. sep 2007 Jeg ved godt at det ikke er det mest præcise tal i verdenen, men det vil kunne sige en lille smugle om hvor hurtigt den accelerere.

Rapo, det er ikke den enhed jeg skal bruge, også fordi Nm er hvormange Newton motoren trækker forenden af en pind på 1 meter, der så er spændt fast på akselen, altså siger den ikke noget om hvormeget energi motoren giver fra sig. det jeg skal og kan gøre er at bruge watt, altså regne HK om til watt.

Den formel du kommer med Risum kan jeg ikke bruge da jeg gerne vil vide både m/s^2 og hvormange sek jeg er om at gå fra 0-100km/t, kendte jeg m/s^2 så var det intet problem at finde tiden, og det samme omvendt.

• #5   11. sep 2007 Hvorfor regne i m/s2 vil du dividere med 9,82 for at se hvor mange g du trækker?

Hvis det drejer sig om en 0-100 tid er det vist nemmere bare at tage tid på det.

Man skal være en haj hvis man skal kunne tage højde for alle parametre i sine beregninger. Her tænker jeg specielt på vind og rullemodstand.

• #7   11. sep 2007 Nu har jeg fundet frem til en metode, hvis min motor foreksempel yder 57.000W så kan jeg bruge energiindholdet som motorcykelen har når den køre med den fart jeg gerne vil måle op til. da Watt jo er Jule per sekund så kan jeg udfra hvormeget energi MCen indeholder delt med det antal gange motorkraften går op i tallet, finde ud af hvorlænge den er om at komme fra 0-100.

Efter formlen her:
    (0,5*Masse på MC*fart^2)/motorkraft i watt

så det bliver som eksempel:
    (*185kg*27,77^2m/s)/57000j/s=2,5sek i 0-100km/t
    Og det er så uden at der er taget højde for vind og grarskift.
    talende i formlen er taget fra en Ducati monster 900 fra 2001

• #8   11. sep 2007 You gotta be kidding - 0-100km/t på 2,5 sek for en Monster 900 fra 2001 - Lidt mere regneri, lidt carbon og et skud metanol, så kan du teoretisk sikkert sende den Monster til månen på en god dag.

Dit eksempel illustrerer jo meget fint at der er teori og der er praksis, tag dog et stopur og allier dig med en god ven, stik lappen i vejret når cyklen runder 100km/t (brug evt en GPS monteret med gaffatape). Kør 10-20 forsøg tag gennemsnittet og du er sikker ikke meget mere end en til to tiendedele fra sandheden.

JLL

• #9   11. sep 2007 Nu skal du huske at du også skal koble til, det tager tid, og du får ikke motorens fulde energi med det samme...
    Desuden bliver noget af energien optaget i affjedringen, løft af forhjul (nå nej, det er jo en ducati *G*)

Så der er uendelig mange variabler som spiller ind, så det er praktisk taget umuligt at regne på...

Bortset fra det, så hvorfor ikke bare køre en tur istedet for at sidde og nørde over sådan noget ???

• #10   12. sep 2007 Lidt til Robert A :o).

Hvorfor ikke bare køre en tur i stedte for at sidde og nørde ........... ENIG, det er vel derfor man har en MC.

Baghjulskørsel og Ducati: tjaeeeee, der er vel ikke noget forgjort i at bygge cykler der rent faktisk bliver ved jorden og dermed opnår maksimal accellerationsevne - som bogen "MoTo GP Performance riding techniques" af Andy Ibbot så smukt udtrykker det: "Wheelies may impress your girlfriend, but they just waste time".

;o)

JLL

• #11   12. sep 2007 "Baghjulskørsel og Ducati: tjaeeeee, der er vel ikke noget forgjort i at bygge cykler der rent faktisk bliver ved jorden og dermed opnår maksimal accellerationsevne" <--- Så sandt så sandt... min egen knallert, er til tider alt for villig til at løfte forhjulet... :o/ Får man først en trunte bag på er den helt gal da bagsædepassageren sidder lige bag bagakselen

• #12   12. sep 2007 Trunte bagpå - det findes der råd for "monoposto", se min profil ;o). Det kostede så en Monster til konen :o)

JLL

• #13   12. sep 2007 Per E Det er fordi den bestemmer RPM ud fra lade spændningen på batteriet. Smart ikke??? smiley

CB

Kommentér på:
Udregning af acceleration??

Annonce