{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.712 visninger | Oprettet:

Nogen gode tips til at køre med en MC der ikke har blinklys? {{forumTopicSubject}}

Hey all, nu har jeg endelig fået min drømmemotorcykel, en BMW R75/5, repareret, synet, og registreret. Jeg skal til at køre mine første ture med den inden så længe!

Den har ikke nogen blinklys, som heller ikke er et lovpligtigt krav da den er så gammel, men det betyder jeg er nødt til at bruge handsignaler i trafikken. Har ikke noget imod det, men jeg ville bare høre om andre folk har stået i samme situation med en gammel cykel, og om de havde nogen gode råd eller tips omkring handsignalering når man kører på de danske veje?

Mange tak smiley


Kommentarer på:  Nogen gode tips til at køre med en MC der ikke har blinklys?
  • Bib
    Bib Tilmeldt:
    okt 2017

    Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 83
    #1   6. sep 2019 Det er jo bare ligesom på trædecyklen: Ud med armen.

    Bib


  • #2   6. sep 2019 ja, lad være med at fjerne dem, det er så vigtig en del af din sikkerhed at du nok overlever de ikke helt falder i din smag.

  • #4   6. sep 2019 Bare set diskret nogen små blink så slipper du at vifter med armene

  • #5   6. sep 2019 Sæt blinklys på, de andre trafikanter forventer du har det.

    Jeg havde ikke blink på min veteran, men det kom der ret hurtigt. Find nogle der ser acceptable ud. Det er heller ikke behageligt i dagens trafik at skulle vælge mellem at vifte med armen, eller have bremse eller kobling.


  • #6   6. sep 2019 For din egen sikkerheds skyld så sæt for fisen da blinklys på.
    Ja det ser smartere ud uden, men siden du spørger er det jo fordi du ikke er bekvemt ved situationer uden.
    Skal du dreje til højere eller venstre længere fremme, ja så ser en billist altså ikke nødvendigvis en arm der lige ryger ud kortvarigt. Holder du stille og skal svinge er der ingen der aner hvor du skal hen.
    På en træde cykel har man jo ikke gas, kobling, bremse osv. man skal operere med under kørslen.
    Jeg havde på et tidspunkt en baglygte med integreret blink på min Aprilia, den så pokkers smart ud, men blink sad så tæt og var så svage at jeg ikke turde satse på blive set. Herfor var det ofte med armen ud, og nervøse trækninger når der skulle svinges.

    Ja i de gode gamle dage havde man ikke blinklys på, her var trafikken også kun en brøkdel hvad den er i dag. Bilerne havde dårligere bremser, men hver anden sad heller ikke og spillede SMS, Pokemon go eller fjadrede i telefon.

    Nå det var udenoms snak, vil du anvende håndsignaler så tag dig i agt hver gang du skal svinge, ifør det meget farvestrålende tøj så du bliver set. Hånden på hjertet, man kan få mange små fikse blinklys i dag der blinker meget tydeligt ...


  • #7   6. sep 2019 Jeg har haft mange motorcykler uden blinklys...
    I "gamle dage" var det helt almindeligt at række armen ud - det var andre trafikanter vant til at se.
    Men i dag er det blevet væsentlig mere sikkert, at benytte "at række hånden ud"!
    Hvorfor dog det?
    Fordi det er så usædvanligt at se motorcyklister med armen ude, så usædvanligt, AT DET VÆKKER STOR OPMÆRKSOMHED - du bliver altså bemærket!
    Så kør du roligt ud i trafikken - men husk at bruge spejlene extra meget.


  • #8   6. sep 2019 "AT DET VÆKKER STOR OPMÆRKSOMHED - du bliver altså bemærket! "

    Hold da op et argument uden nogen form for støtte


  • #9   6. sep 2019 Den tror jeg overhovedet ikke på, en langt ude påstand vil jeg næsten sige.


  • #10   6. sep 2019 Det rager ikke de andre hvor jeg skal hen af ?? spøg til side, havde en gl kawasaki uden blink, nu kørte jeg sjældent i tæt trafik, det er en øvelse og vane at få viftet med armene før man bremser og kobler ud. Men jeg er nu glad nok for min nye har blink.

  • #11   7. sep 2019 Det kan godt gøres pænt (synes jeg!) på en gammel MC. Her undgik jeg at bore hul, for jeg borede en nitte ud i skærmbeslaget og monterede lygten der. Der er tre, o0g de lyser begge veje med forskelligt farvet lys. Man skal så også huske at sådan en stopper altså ikke lige med det samme, når man bremser, så det kan godt blive et pænt langt stykke med armen ude og kun bagbremsen.
    At køre på gamle MC ude i trafikken er lidt en balance mellem sikkerhed og originalitet. Vi kender vores begrænsninger, men det gør Hr. Jensen i sin Citygo ikke. Derfor er det svært at holde en passende sikkerhedsafstand, for der er altid en der mener at der kan han/hun lige være. De vil også tro, man bare skal strække sig lidt, når man vifter med armen, for ikke engang cyklister viser jo af når de skal dreje.

    Hvad vil du i øvrigt gøre når det bliver mørkt? Have en lygte i hånden?


    profilbillede
  • #12   7. sep 2019 Ingen problem i det, medmindre du har problemer med at køre med en hånd på styret ? smiley

  • #13   8. sep 2019 Hey allesammen, tak for jeres kommentarer.

    Jeg vil også gerne have blinklys på, men den tidligere ejer har savet blinklysmontreringerne af foran. Jeg kan stadig godt få blinlys montreret bagpå, men hvis de skal op foran så kommer det til at blive en lidt størrere udfording.

    Jeg er bare lidt nysgerrig over lovgivningen i forhold til dette... nu uden blinklys kan jeg køre lovligt på gaden, men hvis jeg fx kun installerer blinklys bagpå (hvor der er montreringsplads til det) så kommer mine blinklys til ikke at være lovligt, da jeg er sikker på at når først man har dem installeret at de skal både være foran og bagpå...

    Det er det der gør mig lidt nervøs på at begynde at lege rundt med blinklys installationen. Der kan måske være at der er nogen aftermarket blinklys der er nemme at installere uden en rigtig montreringsplads foran... men i mine undersøgelser syntes jeg ikke helt jeg kunne finde nogen.

    (Jeg vil også sige at i min korte erfaring nu at det vækker opmærksomhed når man handsignalerer. Har haft flere biler køre forbi mig mens de kigger og griner efter jeg har lavet en svingmaneuvre lol. Men så længe det har fanget deres opmærksomhed kan jeg være lidt ligeglad med om de griner eller ej :D)


  • #14   12. sep 2019 Ud med armen kører selv nimbus og ku aldrig drømme om at Mont noget sådant ..

  • Henning M
    Henning M Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 67
    #15   12. sep 2019 Spændebånd og gaffatape gør underværker smiley
    Gå evt ind på www.louis.de De har meget godt skrammel. Det tager en lille uge at få det herop, men de er yderst pålidelige og varerne er iorden.


  • #16   12. sep 2019 Jeg har to 'Veteran' køretøjer - MZ ES 150 fra 63, der ikke har blinklys, og en MZ ETS 250, der bliver brugt til daglig transport, og den har fået blinklys- Jeg kan ikke være andet bekendt overfor resten af trafikken! Da jeg købte den i 1972 diskuterede vi blinklys en del i butikken, og vi var alle enige om, at det ville være godt hvis de var der, men det var ulovligt på det tidspunkt. Faktisk var de første lovlige blinklys baseret på BMW 75/5, og blinklysene skulle sidde præcist hvor de sad på sådan en tingest - Det gjorde det vanskeligt for alle andre!
    Kig på https://www.motorworks.co.uk/vlive/Shop/Parts.php?T=5&NU=10&M=20&Ct=QA&SbCt=BA_10_20_QA_75

    Du kan faktisk købe hvad du mangler til absolut fornuftige priser, og en 75/5 forgaffel er meget nem at skille ad til at sætte beslagene på plads. Og med Brexit er pund kursen jo til at have med at gøre!


  • Henning M
    Henning M Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 2 Følgere: 2 Svar: 67
    #17   13. sep 2019 Øhhh, når nu det er en bimmer det drejer sig om, så var det måske en ide at søge brugte stumper på www.ebay.de (Tyskland) Der er oceaner af stumper og de handler i europæiske træpenge, hvor kursen er konstant trods brexit. Det er tysk, hurtigt og effektivt - men meget lidt charmerende smiley

  • #18   13. sep 2019 De første MZ kom med blinklys der sad i enden af styret. Dem skulle importøren pille af for at få dem godkendt. Jeg har oplevet at blive standset der midt i 60'erne og sendt i synshallen på Kalvebod Brygge fordi min forbremse var for stor. Synsmanden ville køre en tur på den, og kom tilbage og brokkede over at pedalerne var for små. Da jeg høfligt fortalte ham at jeg normalt heller ikke kørte med træsko, røg pladen af og den fik køreforbud. De ER blevet bedre.

    profilbillede
  • #19   13. sep 2019 #17 -Jeg har faktisk bedre erfaringer med engelske end med tyske leverandører. Moterworks har næsten alt, leverer hurtigt, og har fornuftige priser og en god kvalitetskontrol.

Kommentér på:
Nogen gode tips til at køre med en MC der ikke har blinklys?

Annonce