3.799 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

hvorfor ikke nærlys i 2 forlygter hvorfor ikke nærlys i 2 forlygter

Hvorfor må der ikke være 2 forlygter tændt når man kører med nærlys - men gerne med fjernlys - på nyindregistrede mc'er?
Hvem kan forklare mig grunden til det - det har jeg nemlig gået i lang tid og spekuleret på?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Brændekløvning 4.000 kr.
  • Hjælp til installation af LG smart tv og tv-streamer 800 kr.
  • Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Reparation af Weber gasgrill 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvorfor ikke nærlys i 2 forlygter
  • #1   17. okt 2007 der er en afstand som skal overholdes.... noget med 100mm, hvis mindre må der være lys i begge...

• #2   17. okt 2007 Køb en Aprilia - så får du lys i begge lygter :o)

• #3   17. okt 2007 hehe den er skeløjet smiley

• #4   17. okt 2007 jamen jeg har skam lys i begge forlygter også ved nærlys - fordi den er fra 2005 - vistnok

• #5   17. okt 2007 nix afstanden er mindre end 100mm...derfor

• #6   17. okt 2007 Det som synsfolkene skal holde sig til, er detailforskrifter for køretøjer. (kan findes som pdf på nettet).
    Følgende er klippet fra den:
    6.02.031 To-hjulet motorcykel
    (1) På to-hjulet motorcykel med to nærlyslygter må afstanden mellem disse ikke
    overstige 0,10 m.
    (2) Nærlyslygte kan være anbragt ved siden af fjernlyslygte. Lygterne skal være anbragt
    symmetrisk i forhold til køretøjets midterplan i længderetningen, og afstanden
    mellem lygterne må ikke overstige 0,10 m.

Det er de regler der gælder, så hvis man kan overholde det, kan man sagtens have to nærlyslygter.

• #7   17. okt 2007 ja ja ja.... men hvorfor gælder det ikke fjernlys....
    Jeg vil gerne have en naturlig forklaring - eller skal jeg spørge Poul Thomsen?

• #8   17. okt 2007 Takker til Brian i Vejle

• #9   17. okt 2007 Jeg har 2xH4 i min R1 fro 99

Dvs. både nær og fjernlys i begge lygter

• #10   17. okt 2007 Robert A: Det kan du også sagtens have. Det er ligeledes defineret, at afstanden måles fra lysåbning til lysåbning, der hvor der er kortest afstand imellem lygterne. Det må i dit tilfælde være helt nede i spidsen hvor lygterne er tættest på hinanden.

• #11   17. okt 2007 Jeg husker ikke historien i detaljer, men husker årsagen til at vi kun har lys i den ene lygte på mc-er her i landet som følge af en beslutning i EU hvor reglerne i danmark eller EU ikke passede ind i det som andre lande gjorde eller producenterne producerede. Et eller andet i den retning. smiley Tag historien med et gran salt. Jeg mener at jeg oprindeligt fandt den i en artikel på dba, men de har omarrangeret siden så jeg kan ikke orienterer mig det pt.

Der er lovmæssigt intet til hinder for at du sætter blus på begge lygter, men der kan være tekniske forhindringer der gør opgaven uoverskuelig. F.eks kan vi opleve at de to paraboler ikke er ens, altså de skal være hinandens spejling. Ofte er det sådan at positionslyset brænder med lavere effekt end det lange lys. Derfor de uens paraboler. Jeg har af den årsag opgivet at få lys i begge lygter på min TDM og jeg har ikke set andre der har løst opgaven for parabolen til TDMen kan ikke skaffes.

• #12   17. okt 2007 >parabolen til TDMen kan ikke skaffes.

Den spejlede parabol kan ikke skaffes.

• #14   17. okt 2007 Johan: Jeg er ikke helt med på det du skriver. Du skriver at du har nærlys i den en og fjernlys i den anden. Og det har du så kortsluttet, så begge er tændt på samme tid, hvis jeg forstår dig rigtigt. Har du så justeret dit lys ned så det ikke generer modkørende eller hva?
    Hvis du har nærlys og fjernlys i hver sig lygte, har man normalt ikke H4 pære, da denne har to glødetråde. Dvs. nær og fjernlys fra samme pære?

• #15   17. okt 2007 sig=sin

Kommentér på:
hvorfor ikke nærlys i 2 forlygter

Annonce