{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.106 visninger | Oprettet:

Syn af MC uden lyddæmper og med slidte dæk? {{forumTopicSubject}}

Jeg har købt en mc (Suzuki VS 750 fra 1987) som skal synes indenfor 14 dage ifbm. ejerskifte.
Der er to problemer ift. syn.

1. bagdækket er slidt ned.
Jeg køber nye dæk til både for og bag, men jeg vil gerne vente til foråret med at skifte dækkene. Er det muligt at få den betinget godkendt med nedslidte dæk?

2. udstødningen er hjemmelavet, og har ingen lyddæmpning.
Grundet alderen er der ikke krav om e-mærke, men den larmer for meget, både ift. syn og mine naboers ører, så jeg vil gerne have den dæmpet en smule, permanent. Jeg har hørt at db-killer er træls at køre med, nogen erfaringer?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Syn af MC uden lyddæmper og med slidte dæk?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #1   15. okt 2019 Nej til begge spørgsmål.

    Hvorfor vil du vente med at skifte dæk?

    Mit gæt er at du bare kan aflevere nummerpladen, og når du så skal have den på igen, har du sparet de 680 den koster, alene i forsikring... smiley


  • #2   15. okt 2019 Jeg tænker den lige så godt kan stå vinteren over på de gamle dæk, så der kommer friske dæk på til april, og så har jeg god tid til at skifte dem.

    Jeg vil ikke have den stående uden forsikring, det er netop derfor jeg skal have den synet inden sælgers forsikring udløber. Ny plade koster 800kr smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #3   15. okt 2019 Så er det bare i gang med at få den synsklar.

  • #4   15. okt 2019 Nye dæk og potte på inden syn. Der er ingen grund til at vente med at skifte dæk. De bliver slidt ned før de bliver for gamle smiley

  • #5   15. okt 2019 Du kan ikke få en betinget godkendelse med de ting. Få det lavet og synet eller afmeld den

  • #6   15. okt 2019 Spørgsmålet vedrørende udstødningen er ikke så meget "om", men "hvordan".
    Jeg vil gerne have en løsning der kan være i de nuværende rør, og som den kører fornuftigt med. Er en db-killer som den her god nok?


    profilbillede
  • #7   15. okt 2019 #6 Hvis den passer i udstødningen. Det betyder ikke at den ikke larmer, men kommer hvertfald til at larme mindre

  • #8   15. okt 2019 Er der nogen der kan svare på om jeg kan forvente at gå gennem syn med en db-killer som den på billedet? Der er ikke andet i rørene end den.

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #9   15. okt 2019 Ikke uden at vide hvilken MC det drejer sig om.

  • #10   15. okt 2019 Paknnoget asbest om den.

  • #11   15. okt 2019 #9: Jeg gætter på det er en Suzuki VS750 fra ca 1987...;)

  • #12   15. okt 2019 På med nogle nye dæk og få fixet lydpotter. Evt lån en til at syne den med. Så kan du bruge vinteren til at få den du har nu bragt ned på et lydniveau, som både Vlado og din nabo kan acceptere.

  • #13   15. okt 2019 Ikke for at tage illusionen fra dig, men hvorfor vil du ikke lade den stå vinteren over uden plade? Du betaler vel ikke KASKO/STILSTAND for en 32år gammel cykel (med nedslidte dæk og åben udstødning)?

    Men på med nye dæk, en fløjte i udstødningen og så ned til synshallen. Måske dumper han den pga udstødningen, måske ikke. Men er den nyvasket, med nye dæk, lys, bremser, dythorn virker og refleks bagpå går den sikkert igennem. Gør den ikke, har du en liste over hvad der skal fixes og det er det eneste de checker ved omsyn


  • #14   16. okt 2019 Hvis du gerne vil vente til foråret så afmeld den i stedet nu.

    Så skal du godt nok have en ny plade, men sparer omregistreringen så forskellen er ikke så stor på prisen.


  • #15   16. okt 2019 Nu har jeg ikke været til syn i flere år, men er der ikke noget med at der ikke er noget som hedder betinget godkendt længere? Syntes at jeg har hørt at det altid hedder nyt syn, hvis der er det mindste galt med køretøjet.

  • #16   16. okt 2019 Dine dæk bliver da ikke nyere ved at du gemmer dem?? smiley Smid dem da på nu..

    15# Der er syn ved ejerskifte, hvis det er mere end 2 år siden med sidste syn


  • #17   16. okt 2019 #15.. manglende refleks bagpå f.eks eller pos lys giver stadig betinget godkendelse

  • #18   16. okt 2019 14 dage burde være nok til at du kan få nye dæk på og fixet udstødningen. Er den med løs bagpotte? Hvis ja, kan du så ikke låne en af en ven som kan godkendes?

  • #19   16. okt 2019 Er det ikke 21 dage man har efter køb til at syne og skifte ejer ?

    Reglen om godkendte/E-mærkede potter er for cykler efter 2004 mener jeg ... Så det er op til synsmanden at vurdere om den larmer for meget.


  • #20   17. okt 2019 jo, man har 3 uger

  • #21   17. okt 2019 Men det koster at komme igen, det er spild af penge.

  • #22   17. okt 2019 #21 sandt nok, men 249kr til et - eventuelt - omsyn er måske chancen værd? Jeg ville nok skifte dækkene, vaske kværnen og så tage chancen med lyddæmperen hos den lokale synsmand hvor man plejer at komme.

  • #23   21. okt 2019 Folk herinde har godt nok svært ved blot at besvare spørgsmålene der stilles, uden at stille spørgsmålstegn ved selve præmissen for spørgsmålet. Ud af 21 svar har kun tre personer formået at svare, men desværre kun på et af spørgsmålene.

    Nogen der har erfaring med typen af dæmper/fløjte på billedet, og kan svare på om jeg kan forvente at den går igennem


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #24   21. okt 2019 Jeg har svaret på begge spørgsmål og jeg kan sagtens tilføje et svar på det tredje.

    Du skal ikke forvente at en synsmand godtager at potterne pludselig er blevet forvandlet til rør med en db killer, uanset lydniveauet. Cyklen er født med potter - så skal der være potter.
    Det kan sagtens være du er heldig at finde en synsmand som ikke gør sit arbejde ordentligt og godkender den, men du kan ikke forvente det.


  • #25   22. okt 2019 Det er ikke rigtigt det du siger Sajmon

  • #26   22. okt 2019 Hvilken del er ikke rigtigt Simon?
    Nr 1 årsag til afvist syn er lyd


  • #27   22. okt 2019 Du mener ikke at forum magter at besvare dine spørgsmål.
    Nogen kunne mene at du har svært ved at tage et nej for et nej.
    Om den givne MC vil kunne synes med db killeren på billedet er vel ca lige så let at besvare, som spørgsmålet om hvad farve en kat har i måneskin. For at kunne give et reelt svar kræves en måling af støjen, lavet efter de gældende regler herfor.
    Mht slidte dæk har jeg sakset følgende fra færdselsstyrelsens side:

    Nedenstående er eksempler på fejl, der fra og med den 20. maj 2018 sender køretøjer til omsyn:


    - En baglygte der ikke virker

    - En blinklygte der ikke virker

    - En stoplygte der ikke virker

    - En tågeforlygte der ikke virker

    - En nærlyslygte der er fejljusteret eller ikke virker

    - Manglende reflekser på køretøjet

    - For stort oliespild fra motoren

    - Et el-stik til anhængertrækket der ikke virker korrekt

    - Et defekt horn

    - En defekt forrudevasker

    - En defekt kobling på bilen

    - Utæt eller utilstrækkelig fastgørelse af udstødningsrøret

    - Hvis mønsterdybden på dækkene er slidt ned til dækkets slidindikator, som på personbiler er 1,6 mm. Er mønsterdybden under 1,6 mm, medfører det et omsyn

    En MC må " nøjes" med 1mm mønster, så hvis der ikke er det på et eller begge dæk er det lig med omsyn.


  • #28   22. okt 2019 I mine øre lyder det mest som om man "håber" knallerten bliver stjålet eller brænder i løbet af vinteren... Alle mine alarmklokker bimler og bamler i hvert fald smiley

    95% havde ventet med syn til foråret.
    4,99% havde lånt en potte og skiftet dæk med det samme, udelukkende for at kører den sidste md i år.

    Resten vil have kasko på den gamle dame uden at ofre mere end højest nødvendig... Ja udover forsikring og vægtafgift de næste 6 mdr..... smiley


  • #29   22. okt 2019 Tak for hjælpen folkens.
    Jeg når ikke at få den synet til mandag, så pladerne bliver pillet af, og den kommer i vinterhi et sikkert sted.

    Vestjyden:
    Jeg er helt med på at den ikke går igennem syn med det slidte dæk, derfor har jeg købt nye.

    Mht. støj, så søger jeg noget faktuelt omkring støjgrænser, da forum her er fyldt med postulater som det #24 skriver

    Udover oplysninger om støjgrænser søger jeg, som sagt, erfaringer fra folk der ved om de nævnte dæmpere i tomme rør, er nok til at give et fornuftigt/lovligt støjniveau. Hvis man ikke har erfaring med det, er ens kommentarer jo spild af tid.

    #28
    Latterlig kommentar, hvad dine klokker gør eller ikke gør, rager ikke mig.
    Jeg får sikkert 20.000kr i erstatning hvis den bliver stjålet, min selvrisiko er 7000 og cyklen står mig i 22.000kr, altså et tab på 9.000kr+arbejde - så havde det været nemmere at smide pengene ud af vinduet.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #30   22. okt 2019 Svaret på dit udstødnings spørgsmål står her: https://www.fstyr.dk/~/media/3E739FC3448E4A76B566B2765DB08A48.ashx side 253/254.

    Kort fortalt så må du larme standard + 3db og der skal være dokumentation for at de tal er overholdt, så det kan blive anført i DMR.

    Kan du dokumentere det, med dine rør + evt db killere som har erstattet potterne?

    Nej?

    Det er fint beskrevet hvilken målemetode der kan anvendes, som er "Metode IV" / "nærfeltmåling", og et godkendt prøvningsinstitut som f.eks autoconsult kan hjælpe dig med papirarbejdet, vil jeg tro...

    Selv tak.


  • #31   22. okt 2019 Tak Sajmon

    Du refererer dog til den generelle bestemmelse, og ikke bestemmelsen om motorcykler, hvor der i 7.05.030 står:
    Før 01.10.90: Der gælder følgende støjgrænser efter metode I:
    • 86 dB(A) for motorcykel med slagvolumen på mere end
    500 cm3.

    Kravene til godkendelse ved prøvelaboratorium gælder konstruktive ændringer, men jeg kan ikke finde noget der konkluderer at skift af ændring skulle være en konstruktiv ændring. Kan du finde noget på dette?


  • #32   22. okt 2019 Under metode 1 står følgende:
    Støjmålemetode I (kørselsmåling)
    (1) Støjmålemetode I er de målemetoder, der er fastsat
    a) for bil i direktiv 70/157/EØF med senere ændringer for bil.
    Før 01.10.82: Målemetoden for bil er fastsat i Detailforskrifter for Køretøjer 1982.
    b) for motorcykel og knallert i forordning 168/2013/EU og dens gennemførelsesforanstaltninger.
    Før 01.01.17: Som alternativ kan for motorcykler benyttes målemetoden
    fastsat i direktiv 97/24/EØFmed senere ændringer.
    Før 01.04.04: Målemetoden for motorcykel og stor knallert er fastsat i
    direktiv 78/1015/EØF (med senere ændringer.
    Målemetoden for lille knallert er fastsat i ECE-Regulativ
    63 (annex 3, pkt. 3.1. og 4. for knallert med en konstruktivt
    bestemt maksimal hastighed på højst 30 km/h).
    Før 01.10.90: Målemetoden for motorcykel er fastsat i direktiv
    78/1015/EØF.
    Målemetoden for lille knallert er fastsat i
    Detailforskrifter for Køretøjer 1982.

    Direktiv 78/1015/EØF https://eur-lex.europa.eu/legal-content/DA/TXT/PDF/?uri=CELEX:31978L1015&from=DA
    Kort sagt: målingen foretages ved, at man kommer kørende med ca 50km/t i 2. gear og ved linje A giver man fuld gas, og 10 meter senere kører man forbi måleapperatet som står 7,5 m væk.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #33   22. okt 2019 #31 - Ja det har du ret i, men den generelle inkluderer jo også MC'er...

    Jeg tror det med konstruktive ændringer, vedrører den bestemmelse det står under, som er MC'er fra før 1.10.69 - det er jo ikke din.

    #32 - Og desværre er det jo ikke en måling man bare laver selv. Det kræver stort set altid noget papirarbejde = institut der skal udfærdige dem...
    Det dokumenterer at målingen er lavet korrekt og validerer tallet man får...


  • #34   22. okt 2019 I den generelle du henviser til på side 253 står:
    (4) For ibrugværende bil, motorcykel og knallert må støjniveauet ikke overstige det
    ved første registrering efter metode IV målte støjniveau med mere end 3 dB(A).
    I tilfælde af udskiftning/ændring af lyddæmpere til andre konstruktioner, ved
    fjernelse af luftfilteret, eller ved udskiftning/ændring af bilens oprindelige luftfilterkasse til anden konstruktion gælder følgende:
    • For personbiler, varebiler og to-hjulede motorcykler findes bestemmelserne
    i afsnit 18.05.

    bestemmelsen om støj findes på side 752/753
    Hvis motoren udskiftes til en ikke tilsvarende, eller det originale standstøjtal ikke er
    til rådighed eller er overskredet med mere end 3 dB(A), skal der foretages kørselsmåling (efter metode I) af en prøvningsinstans , hvor kørselsstøjtal ikke må
    overstige følgende i afhængighed af årgang:
    Før 01.10.90: 86 dB(A) for motorcykel med slagvolumen på mere end 500
    cm3




  • #35   22. okt 2019 Jeg fandt denne artikel på dr hvor man kan slå den originale støjmåling op på nummerplade og min er sat til 90dB. Hvilket passer med de 87dB der står på typegodkendelsen + 3dB

    https://www.dr.dk/nyheder/indland/interaktiv-grafik-saa-meget-maa-din-motor-larme


  • #36   23. okt 2019 Hey fedt du fandt ud af det Bjarke smiley
    Der er så vidt jeg ved efter at have snakket med en del syns-folk om det kun to steder i landet de kan foretage en reel måling, et sted i Jylland og på DTU. Derfor kom reglen med at det er op til synshallen om den larmer for meget. Gør hvad du kan for at dæmpe den, læs op på reglerne så du kan argumentere for din sag. De kender ikke reglerne bedre end du gør. 90dB A eller C ?


  • #37   23. okt 2019 Simon H
    Ja i sidste ende bliver det jo synsmandens subjektive vurdering (medmindre man får et af de prøvelaboratorier til at lave en godkendelse) og det er jo lidt en skam, da det er svært at arbejde ud fra.

    Både typegodkendelsen, og de +3 er angivet som dB(A)


  • #38   23. okt 2019 ville bare lige gøre dig opmærksom på at en anden udstødning er en konstruktiv ændring, (og hvis jeg har læst rigtigt, har du ikke papirer/dokumenter der viser at den er godkendt), så lige meget om den har nye dæk og ikke larmer for meget, er der stadig chance for at du ikke ryger igennem syn.

  • #39   23. okt 2019 Svar til#38
    Det er meget muligt at det tæller som konstruktiv ændring af udskifte udstødningen.
    Men til mange bare lidt ældre motorcykler er det umuligt at anskaffe en ny original.
    Så hvis den originale er rustet væk, er der ingen anden udvej end at montere en uoriginal.
    Jeg gad iøvrigt godt vide hvor mange bilejere, der har fået deres bil synet med konstruktive ændringer, blot fordi de har sat en uoriginal udstødning på istedet for den originale, som var rustet væk. Mit helt og aldeles udokumenterede gæt lyder på et rundt NUL


  • #40   25. okt 2019 #38
    Påstande uden henvisninger, er der ingen der kan bruge til noget. Det du siger er sikkert rigtigt for en nyere MC, men for cykler registreret før 2004 (hvilket tråden handler om) er der ikke krav om e-mærke, som er den godkendelse der normalt kræves. "Vejledning om syn af køretøjer":

    7.05.001 Generelle bestemmelser
    "E-godkendt køretøj registreret første gang efter den 1. januar 1998 (motorcykel dog 1. januar 2004) må kun monteres med e-/E-godkendt udstødningssystem"

    Desuden tror jeg heller ikke du har ret i at udstødning nødvendigvis er en konstruktiv ændring, men jeg vil gerne se en reference omkring det?


  • #42   25. okt 2019 #40 Udstødninger som har indflydelse på forbrænding er en konstruktiv ændring, men som du siger, er din MC jo før de der euro love, så det er vel ikke en konstruktiv ændring på din MC?

  • #43   26. okt 2019 Konstruktiv ændring der stort set altid bliver godkendt så længe de er e mærket og inden for DB grænsen

  • #44   26. okt 2019 #43 bare fordi at man kommer gennem syn, betyder det ikke at den er godkendt. Du skal have dokumentation på at den konstruktive ændring er godkendt og lovlig.

Kommentér på:
Syn af MC uden lyddæmper og med slidte dæk?

Annonce