{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.582 visninger | Oprettet:

Syn af MC {{forumTopicSubject}}

Hej. Har en Yamaha DT 175 fra 1991. Ville høre om der er nogen herinde der kan svare mig på om jeg kan få synet motorcyklen uden at lampen som skal være aktiveret når langt lys er tændt i instrumentbrættet ikke virker.. Har ikke tiden til at nå og få det lavet inden synsdato.. Det skal dog så lige siges at på kontakten til kort og langt lys står der ( LO) for LOW & ( HI ) for HIGH.. Så på den måde kan man jo osse se om man køre med kort eller langt lys.

På forhånd tak.
Mvh Jesper.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Syn af MC
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #1   7. aug 2020 Kan du sagtens, hvis det er det eneste.

    Er der refleks og virker alle pærer?


  • #2   7. aug 2020 Altså der ingen reflekser på hjulene og har der så vidt jeg ved aldrig været heller ikke fra ny. Men den er jeg ikke helt sikker på. Men når jeg kigger i værkstedshåndbogen kan man ikke se nogle reflekser på hjulene på billederne.... ?? Og alt lys virker som det skal.

  • #3   7. aug 2020 Der skal være rød refleks bagpå.

  • #4   7. aug 2020 Ok det er der ikke, altså ikke en seperat rød refleks udover den der er indbygget i baglygte glasset. Det er måske ikke nok?

  • #5   7. aug 2020 De eneste reflekser der sidder der er dem der er indbygget i lygte glassene.

  • #6   7. aug 2020 Det bør være nok.

  • #7   7. aug 2020 Ok super kigger lige for en sikkerheds skyld imorgen for mener at der er en refleks indbygget i baglygte og hvis ikke køber jeg så bare en ????

  • #8   7. aug 2020 I skal ikke tage jer af alle de spørgsmålstegn det er smiley'er jeg prøver at sende haha

  • Jesper H
    Jesper H Tilmeldt:
    sep 2014

    Følger: 1 Svar: 39
    #9   7. aug 2020 Den har helt sikker været der engang.
    Se nr. 9 på vedhæftet skærmprint,




    profilbillede
  • #10   7. aug 2020 Fedt tak skal du ha jeg får kigget på det så den får en refleks på inden syn smiley

  • #11   8. aug 2020 Jeg synede min i år, der købte jeg en billig cykelrefleks og skruede på en stump din-skinne, som jeg kunne skubbe op bag nr pladen (ja den kunne endda bare sidde i spænd)

    profilbillede
  • #12   8. aug 2020

    profilbillede
  • #13   8. aug 2020

    profilbillede
  • #16   8. aug 2020 Jeg tror desværre at manglende kontrollys kan give et omsyn, efter de nyeste opdateringer af Detailforskrifterne.

    "4,8 2 A V Lygter, refleksanordninger, konturafmærkning
    og markeringsplader bag
    Krav Anordning, reflekteret farve eller position, manglende eller reflekterende rød farve fremad eller
    hvid farve bagud.
    Væsentlig fejl Omsyn
    4,9 1 A M Lygter, påkrævede signallamper for
    belysningsudstyr
    Tilstand og virkemåde Virker ikke. Mindre fejl Betinget godkendt
    4,9 1 A V Lygter, påkrævede signallamper for
    belysningsudstyr
    Tilstand og virkemåde Virker ikke for fjernlyslygte eller tågebaglygte. Væsentlig fejl Omsyn
    4,9 2 A M Lygter, påkrævede signallamper for
    belysningsudstyr
    Krav Ikke i overensstemmelse med kravene. Mindre fejl Betinget godkendt
    4


    Og det blev rodet..

    https://www.fstyr.dk/da/Syn-af-koeretoej/Vejledning-om-syn-af-koeretoejer

    eSynfejlkoder

    4,9 1 A V

    Prøv selv at finde koderne der smiley


  • #18   8. aug 2020 Ok sætter i hvert fald en rød refleks bag på inden syn. Og nej den er ikke født med parkeringslys og det har den heller ikk. Hvis der sidder en dødmandskontakt nede ved støttebenet og den ikke virker kan man så "bare" fjerne den før syn? Der sidder jo en oppe ved styret..

  • #19   8. aug 2020 Den må godt fjernes, men det vil nok være en god idé at få sat en ny på. At starte kørsel med et udslået støtteben kan blive ret farligt.

  • #20   9. aug 2020 Ok super! Ja ved hvad du mener Matthias, køber også en ny en men kan ikke nå det før syn.. :l

  • #21   9. aug 2020 Har lige et ekstra spørgsmål har kun et sidespejl på motorcyklen fordi gevindet er ødelagt i højre side til det andet sidespejl så kan kun få det ene/det venstre på kan jeg godt få den synet kun med et sidespejl eller SKAL begge være der..?

  • #22   9. aug 2020 Kommer an på årgang?

  • #23   9. aug 2020 Hvis cyklen er ældre end 1/9-1995 behøver du ingen spejle. Hvis den er nyere end det, men har en topfart på højst 100 km/t så kan du nøjes med det venstre spejl. Ellers skal begge være der.

  • #24   9. aug 2020 Nu har du jo skrevet det er en 91’er, så du behøver ingen spejle på den..

  • #25   9. aug 2020 Den med p lyset, hvordan er reglen her?
    Havde noget af en tur med en synsmand engang ved syn af en gammel offroader.
    Han var sådan set ligeglad om ikke den var “født med det” for det skulle der altså være.
    Endte med bede ham stoppe og lade mig betale hvad han mente jeg skyldte, kørte et andet sted hen. Spurgte inden synet blev påbegyndt vedrørende p/positionslys, det var nummer to ret ligeglad med, og synede uden anmærkninger.

    Så ved tvivl omkring ligegyldigheder, så tril forbi og spørg inden.


  • #26   9. aug 2020 Går ud fra det er muligheden for at holde positionslyset tændt uden tænding på maskinen, du mener med p-lys? Det eneste jeg lige kan finde, er at positionslys+baglys+nr.pladelys, skal tænde samtidigt og ikke må kunne slukkes når nærlyset er tændt (med mindre cyklen er ældre end 1/1-1971.

    Der SKAL være positionslys, men decideret parkeringslygter skal du faktisk have en 3-hjulet MC for overhovedet at må have og så er det stadig ikke et krav..


  • #27   9. aug 2020 Har haft adskillige motorcykler hvor der var positions/p lys på når man drejede nøglen en tand længere en styrlås, det er der sjovt nok ikke på min nuværende, her kan man åbenbart så tænde et blinklys og det lyser efter man har forladt motorcyklen.
    Men kender ikke reglen, og har aldrig brugt det.


  • #28   9. aug 2020 Ja det gør min også, fandt jeg ud af da jeg en dag havde fået drejet nøglen det ekstra hak efter styrlåsen, da jeg parkerede cyklen på jobbet. Da jeg fik fri og skulle hjem igen, var den sjovt nok flad for strøm smiley - godt den ikke er større end den kan løbes igang smiley

  • #29   9. aug 2020 Mange biler har også den funktion, at hvis du efterladen den med blink armen aktiveret, så lyser positionslyset og baglyset i den ene side

  • #30   9. aug 2020 Hvor om alting er, som man siger, så har de skide synsfolk meget forskelligt syn på tingene. Nogle gange er det som om man bare rammer dem på en dårlig dag.
    Glemmer aldrig den ret højlydte diskussion jeg havde med en sur synsmand over en udstødning, synet var gennemført osv. men han ville så ikke godkende den da udstødning var en Racing udstødning - der var bare lige den detalje at det var den originale udstødning der sad på. Det var han overhovedet ikke lydhør overfor, inden han gav sig måtte jeg både nævne klage til Færdselsstyrelsen, FDM og Biblen.
    Hold da op en sur stodder han var. Det er langt fra eneste gang jeg har døjet med den slags folk der ikke er deres job professionelt, de ser nok også at folk kommer med meget lort.


    profilbillede
  • #31   9. aug 2020 Ja de kan vel også have en låårte dag som os andre “alm” mennesker.. men man er sgu stadig nød til at være sit arbejde voksent smiley

    Andre gange er det så lige før man er kørt grinende hjem efter veloverstået syn uden anmærkninger og bare tænkt, gik den virkelig lige igennem syn?! smiley


  • #32   9. aug 2020 Ok tak! nu må vi se på mandag hehe bliver spændende at se om den går igennem syn smiley

  • #33   9. aug 2020 det er sgu lidt sjovt med de DTere min nuværende 125r (1994) havde heller ikke poslys over batteri men min gamle dt125LC ypvs havde positionslys over batteri (1987) smiley

    men det er da heldigvis nemt at omgå , det kræver kun et par ledninger ekstra til/fra kontakten og så et relæ , har det nu bedst med at man kan trække lidt lys i begge ender over batteri hvis man skulle køre tør/brække ned på en mørk landevej


  • #34   9. aug 2020 Er der nogen der ved hvad størrelsen på sikringen skal være på en DT 175 fra 1991....? 6V system!?

  • #35   10. aug 2020 mener det er en 10A

  • #36   12. aug 2020 Brug din sunde fornuft. Er bremser, lys og horn ok? Er der ingen revner eller alvorlig rust i bærende dele? Er dækkene ok? Larmer den meget?
    Tag et overordnet kig på din cykel.
    Kør til syn. Tal med synsmanden undervejs, virk interesseret i hans arbejde og vær høflig.
    Betal og nyd din cykel smiley


  • Peter R
    Peter R Tilmeldt:
    feb 2016

    Følgere: 1 Svar: 147
    #37   12. aug 2020 Husk at rengøre reflekserne på pedalerne.

  • Ole B
    Ole B Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 2 Svar: 61
    #38   12. aug 2020 Jeg har synet flere motorcykler, hvor frigearskontakten var sparet for at give plads til en blå fjernslyskontrollampe - dem lavede jeg bare om ved at flytte nogle ledninger, så jeg fik en frigearkontrollampe igen - og det har de aldrig bemærket - og desværre er et blåt lys også svært at se i daglys.

    Men kan forstå at du ikke er vant til at syne motorcykler - så kør forbi en synsmand og stil dine spørgsmål - har de tid, vil de sikkert gerne informere dig om lov og regler, så du er bedre rustet næste gang.


  • #39   12. aug 2020 Jeg synes nu blåt lys er ret tydeligt at se i dagslys. Især hvis det sidder på taget af en hvid bil. smiley

  • Ole B
    Ole B Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 2 Svar: 61
    #40   12. aug 2020 #39 Det synes jeg faktisk ikke det er, især ikke i dagslys - måske derfor de i USA også bruger rødt lys til politibiler og redningskøretøjer.

  • #41   13. aug 2020 #40 Hvis du gerne vil have kontrollamperne mere synlige i dagslys, så prøv at skifte de gamle glødepærer ud med diodepærer i rette farve, de bliver meget lettere at se!

Kommentér på:
Syn af MC

Annonce