{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.505 visninger | Oprettet:

Tur til Spanien sidst på året. God ide? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg er ny på MC og jeg tænker at tage en tur sydpå til Barcelona sidst i november. Jeg tænker at undgå motorveje. Googles siger 32 timer non-stop kørsel.

1) Når man er kommet godt sydpå, vil man da kunne risikere at køre i frost? Jeg tænker, om man når så høje punkter, at der på årstiden selv sydpå vil være frost? Så vidt jeg kan se på Google, undgår man de værste bjerge på 32-timers turen.

2) Hvad skal jeg være opmærksom på? Vejskat/Low-Emmision-kort? Jeg hører, at nogle kører med reservehjul, når de tourer... men det vil jeg helst undgå.

Vh, Lars.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tur til Spanien sidst på året. God ide?
  • #1   18. okt 2019 Hvis du følger med i TV, så er området omkring Barcelona ret usikkert at besøge for tiden på grund af kraftige optøjer.

  • #2   18. okt 2019 ideen er god, inden du kommer er urolighederne forbi, så nyd turen, ekstrahjul nej, du kan få den lappet undervejs hvis der er noget, folk er meget hjælpsomme

  • #4   18. okt 2019 #3 hva faen er en bil?

  • Poul S
    Poul S Tilmeldt:
    okt 2017

    Følgere: 1 Svar: 5
    #5   18. okt 2019 Køb en elefanthue, uldtøj og en termoflaske. Så er du klar, hvis du sover udenfor om natten. Der er altid mindst 20 grader helt frem til midt i december i Nordspanien.

  • #6   18. okt 2019 Brug tiden på at planlægge turen til sommer... intet er så mc lyst ødelæggende som kulde smiley
    Vil kører i november så flyv derned og lej en knallert på lokationen smiley


  • #7   18. okt 2019 Barcelona har sne, næsten hver år...

    November plejer at være regntiden, på østkysten af Spanien.
    December derimod plejer at være tør, og 15-28 grader i dagstimerne. Der kan dog let være frost om natten.


  • #8   19. okt 2019 Barcelona er jeg helt med på. Jeg har været der 14 gange de sidste to år. Og sne... nej, det er der sjældent om vinteren. Jeg tænker mere på turen derned, om det er noget, man kan gøre i november.

    Jeg har lejet scooter flere gange dernede. Vil gerne have min egen derned, og har tænkt at lade den stå der indtil foråret, hvor jeg flyver ned og henter den igen.

    Vh, Lars.


  • #9   19. okt 2019 Vil det ikke give mere mening at leje en mindre motorcykel end en knallert/scooter?

  • #10   19. okt 2019 Hvis man vil leje, så jo. Eller rettere en stor motorcykel. Små scootere koster en formue at leje. Men jeg tror ikke, at I forstår. Jeg vil have min egen med. (-:

    Vh, Lars.


  • #11   19. okt 2019 Kørte for 10 år siden til Gibraltar i Påsken. Frankrig er det bare om at komme igennem hurtigt, ellers tar turen en helvedes tid, i Spanien kan du vælge mellem pest eller kolera: op i bjergene, hvor det er pissekoldt eller “på stranden” hvor det er masser af trafik. Ved betalingsstederne på motorvejene, skal du passe på. De kan finde på at kontrollere, hvor længe du har været om at køre mellem sluserne. Du skal presse på, på overnatningsstederne. Der er masser af rabat at hente. Go tur! Men vigtigt: vent til forår. Der er ikke meget at kigge på i november og serpentinerne er glatte.

  • #12   19. okt 2019 Der er flere der transporterer banecykler fra DK til Spanien og retur for små penge (1500,-) der kan du sagtens få din med. De kører temmelig ofte.
    Tjek Biosan Race Event på Facebook.


  • #13   19. okt 2019 Biosan Race Event, er baseret i Cartagena. Det vil helt sikker være en billig løsning.

    Hvis du er fællelskørsel så er der lokale grupper der køre hver Onsdag, Lørdag og Søndag.


  • #14   19. okt 2019 Transport af MC er ikke en dårlig idé. Der står nu 2.000,- for én vej.

    Jeg er med på den med foråret et perfekt tidspunkt at være i Barcelona i. Vinteren er nu ikke dårlig - langt bedre end i højsommeren, hvor der er for varmt. Jeg har nu ting at lave dernede om vinteren.

    Vh, Lars.


  • #16   19. okt 2019 Jeg studser lidt over "ny på mc og 32 timers non stop"

    Kan godt huske min ambition da min første mc kom i stald... og den tur der ville jeg ikke kunne ha klaret..:-)


  • #17   19. okt 2019 Der er iflg. Google 32 timers non stop kørsel fra omkring Travemünde til Barcelona. Jeg har naturligvis ikke tænkt mig at køre 32 timer i træk. Ny eller garvet mc-kører.

    Jeg har haft MC-kort i lidt over en måned og har kørt 5.000 km MC (og en del på 125 CC scooter i Spanien).

    Vh, Lars.

    Vh, Lars.


  • #18   19. okt 2019 Tænkte nu heller ikke du ville tá den i er hug...

    Men det er sq en lang tur... jeg tror ikke jeg ville kunne holde til det... nok mest pga det er en racer der står i garagen..


  • ken H
    ken H Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 13 Emner: 4 Svar: 75
    #19   19. okt 2019 Hvad er det for en MC du vil tage turen derned på ??

  • #20   20. okt 2019 Den på mit profilbillede - Suzuki V-Strom 650

  • #21   20. okt 2019 Glatte veje undgår man nok ikke, selvom der er ikke er frost, vil det være koldt og vådt.
    Turen ned gennem gamle Østtyskland, Tjekkiet, Bayern og så over Brenner, der er ikke så højt og du undgår sne på toppene, men får set og oplevet fine mc veje. så videre forbi Genova og Nice til Spanien. I Italien og Frankrig er der motorvejsbetaling som er dyrt og tager tid. I Østrig køber du en Vignete for begrænset periode til små penge. Schweiz bruger også Vignete, men kan kun købes for et år og fartbøder er ubetalelige.
    Køb evt lappekit med små gaspatroner og medbring lidt værktøj, sikring, olie og SOS kort.
    Hjelm med Pinlock er guld værd når det er koldt
    Portugal er også fint i November.


  • #22   20. okt 2019 Tak for svar, Preben. Mange gode pointer.

    Hvorfor vejen østpå? Fordi du gerne vil drikke mozelvin i Tyrol? Google foreslår vejen vest for Schweiz. Og dermed undgår jeg både besværlig vignette i Østrig og dyre fartbøder i Schweitz (-;

    Østvejen virker noget længere, og jeg vil gerne gøre turen så kort som muligt via vest, og så evt. vælge den anden vej øst til foråret.

    Baseret på historiske temperaturkort burde jeg kunne holde den lige under 10 grader et langt stykke af vejen med mindre jeg kommer op i høje bjerge.

    Jeg læste et sted at Frankrig kræver HiVis hjelm?

    Pinlock har jeg overvejet. Kæmper meget med dug i øjeblikket.

    Motorveje vil jeg generelt undgå - især hvis de er besværlige med toldafgifter.


  • #23   20. okt 2019 Er de der do-it-yourself dækrepair sæt safe to use? Er der ikke høj risiko for dækeksplosioner efterfølgende? En "rigtig" lapning lappes jo indefra.

    Vh, Lars.


  • #24   20. okt 2019 Kanon ide!
    Den bedste ide..!
    Jeg har kørt derned i nov. Uden der var antydningen af frost.. smiley
    lidt regn..? Jovist.. smiley men det tager godt køre dress sig jo af.. smiley
    Tog en tidlig morgen færge til Femern.. og første stop i Baden-Baden..
    Passende afstand og behageligt overskud til at få en afslappet aften
    Næste stop Montpellier.. god mad og rødvin.. smiley tidlig i seng..
    Sku møde bekendte i Valencia.. så vi kunne fortsætte til Sierra Nevada på hygge ski dagen efter..
    De sidste 50 km.. på fine tørre og rydede veje helt op til Resortet på toppen i klingende frost. smiley
    Det ER dette en mini v-strom er bygget til.. en tro rejsemakker der er sjov i ‘bakkerne’ selv med fuld oppakning.. jeg havde Annakee dæk på og følte mig tryg og sikker all the way.. også når det regner skomagerdrenge..
    Min vigtigste rejse buddy undervejs er kaffe koppen og eller cola med mini snickers fra sidste tank stop.. på denne måde kan du ligge med ro i stellet omkring de 150km/t i snit og tanke for hver 4-450 km afhængig af bakkerne.. smiley
    ( inden du tager afsted..! Skal du lige tjekke hjemmefra hvor langt du kan køre på den sidste røde klods der blinker i benzin måleren.. på min var der 120 km tilbage.. og det er irriterende og holde ind 120 km ‘for tidligt’ hver gang.. når man ved man skal langt og bare har lyst til at fortsætte.. smiley ) husk medbring en lille 1/2L reservedunk til MC, så har du ro i sjælen.. vejarbejde i Tyskland kan gøre man skal springe et tankstelle over.. ( OG... kan du nå det..? Øv dig i kvik shift..! Så du har mulighed for at spare på koblings arm når du kommer til bakkerne.. med lidt øvelse kan du nemt få det til at sidde lige i skabet.. ikke at der er vildt mange bakker på den nævnte rute.. smiley smiley
    Pin lock er et must på langtour.
    5 CO2 patroner (der går to til et bagdæk) og et kvikfix sæt er godt hvis det er søm eller lign.. og holder fint dækkets levetid..
    Sørg for usb eller powerbank tørt i topboxen så telefon og pad.. kan ligge og lade (evt. M tracker slået til, find en tracker der kun bruger GPS signal så det er gratis smiley )

    Nyd det..! Og hyg dig..! Langture ‘mand og maskine’ er jo på højde m sex..
    her kan du bare mule på i 6-8t om dagen.. så det er faktisk bedre.. smiley
    Pis-misundelig er man IKKE.!
    Afsted med dig..!
    smiley


  • #25   20. okt 2019 Jeg synes det vil være synd at køre udenom alperne, når du alligevel prioriterer køreturen.
    Generelt synes jeg Frankrig uden bjerge er dødkedeligt, derfor over alperne.
    Guldruten kunne gå over Stelvio videre ind i Schweitz, Süsten og Grimselpass inden Bernadino og over ned over Como, men det er alle de høje og måske snefyldte pas.
    turen kan klares uden motorvej/vignette.
    Dækfix holder fint hvis man ved hvad man laver, og dækket vil jeg alligevel skifte ved første lejlighed, da reparationen ikke er lovlig.


  • #26   20. okt 2019 Men ellers som #24 siger, se og komme afsted.

  • #27   20. okt 2019 Koblingsfri skift har jeg helt tjek på. I hvert fald opad. (Slider det i øvrigt ikke ret meget på kæden?) Quickshift er så vidt jeg ved noget MC'en skal være bygget til - den slår automatisk tænding fra lige i det øjeblik man løfter gearskiftet, så gearet flyttter sig.

    Jeg har længe villet vide, hvornår den løber tør. Faktisk så sent som i dag. Den stod i laaaaang tid på 59 KM range left, så røg den op på 61 i noget tid, og så hurtig på 51, dernæst 49. Jeg fyldte den op, med 17 liter. Så der må alligevel have været 5 liter tilbage.

    Jeg noterer mig de alternative ruter og især guldruten (-:

    Og Henrik. Jeg læste lige din profil. Blev selv som 50-årig bidt af scooter i Spanien, og tænkte ligesom dig... hvorfor faen har jeg ikke gjort det noget før. Så jeg købte Stromtrooperen i april i år mest fordi den passer mig, og jeg følte, at jeg havde kontrol over den. Langt mere end tunge sportsMC'er som Honda 1300, som jeg også prøvede. Fed MC, men for tung og ukontrolabel. Især fordi jeg er meget høj. Kigger pt. på 2020 udgaven af Honda Africa Twin, men er slet ikke ked af Stromtrooperen. Mht. gearet synes jeg nu at den er klodset sammenlignet med f.eks. Honda.


  • #28   21. okt 2019 Gid det var mig!.. smiley Jeg er også på "Go" holdet. Hvis ikke du har nogen tidsfrist for hvornår du skal være der, ville jeg ikke lægge mig et fast rute, men bare tage den 1 dag ad gangen og løbende tjekke vejrudsigt. Ikke super fedt at køre bjerge i massivt regnvejr, men i tørt vejr, bliver det ikke bedre.. Pinlock er et must.. og så vil jeg anbefale en Airhawk luftpude, som afhjælper ondt i røven.. Jeg kører aldrig uden min og kan tage 15-timers stræk problemfrit hvis nødvendigt. Puden løfter dig også 4-5 cm., så knævinklen bliver mindre skarp. Hvilket kan afhjælpe følelsen af, at skulle strække ben hele tiden. Måske kunne et Givi Airflow kåbeglas også vise sig at være en rigtig god investering. Med mine 185cm. sad jeg helt utroligt godt i læ på min dl650. Med kåbeglasset i øverste position, kunne jeg køre med åbent visir uden at få vind i ansigtet. Nok ikke den pæneste løsning, men den virker!! smiley Så er der bare at ønske dig rigtig god tur smiley

  • #29   21. okt 2019 Airhawk. Never heard of it. Men ondt i røven er noget jeg ofte har (altså bogstaveligt talt), så det vil bestemt være noget jeg vil kigge på. Jeg kan se, at der er forskellige størrelser. Du ved vel ikke, hvilken der passer en DL650?

    Jeg er lige lidt mere end 10 cm højere end dig, og det gør, at jeg får ret meget vind på hjelmen selvom jeg også har sat vindskærmen i øverste position. Jeg er lige der, hvor al vinden bliver presset sammen. Nogle har anbefalet mig helt at fjerne skærmen.

    Jeg han netop tænke mig at lade mig styre af vejrudsigten. Jeg har brugt forskellige vejrudsigter den seneste tid, og jeg synes, at de alle er ret utilregnelige, så jeg ved ikke hvor stor værdi de har.


  • #31   21. okt 2019 Jeg købte min Airhawk for ca. 15 år siden, og dengang var der kun een størrelse.. og den er stor. Den passer dog fint til DLs store rummelige sæde. Det med kåbeglas er jo meget individuelt.. - har du allerede et Givi Airflow kåbeglas? De 3 vejr-apps jeg følger og også sjældent enige.. dog kommer man langt med en finger i vejret og intuition smiley

  • #32   21. okt 2019 Hej Morten KD. Kiggede/klikkede lige på din profil, hvor du skriver om, hvor fedt det er at køre i Sverige (i forhold til at det ligger tæt på København). Gælder det også Skåne, som jo er forholdsvist tæt befolket, eller skal man længere væk? (Foretrækker også asfalterede veje).

  • #33   21. okt 2019 Airhawk? Den rektangulære ca. 30x20cm passer som Kurt i Birthe til v-strom sædet, der ellers er ganske godt til langtour, (husk at skyde røven tilbage så du kører med rank ryg.. (men det ved du sikkert! smiley ))
    husk fidusen er at de kun skal pustes halv op, for at virke optimalt.. smiley

    Vejrudsigt på tour? Yr.no er svaret på dine bønner, du kan følge bygerne, så man kan køre imellem dem hvis man vil.? Og den er lige god i hele eu.. (eller hvad der nu er tilbage af EU! )

    Kædeslid kvækshift smiley ? Nøøh.. jeg har ikke oplevet ekstra kædeslid i den tid jeg havde den, en 530 kæde kan klare det, Du husker selvfølgelig at slå gassen af i sekundet før du skifter gearet.. på min v-strom kunne koblingen justeres til mindste micro meter smiley Med den lille ‘guldskrue’ der sidder midt i koblings mekanismen under koblingsskjoldet. (Har du hydraulisk kobling? Ved jeg intet! smiley )
    Skiftet kan forløbe helt uden klonk lyde, rusk og ryk, men blot ‘winchester riffel’ lade lyd.. smiley du ved hvad jeg mener.. smiley

    HViS dette r din første lange langtur..??? Hø..hø.. så afmål dags marcher så du er sikker på det er overkommeligt, man KAN sagtens køre i 14-16timer - men du skal have plads i dit tidskema til at komme efter det i den anden ende.. og det er anderledes surt at køre ‘træt’ et sted man ikke havde planlagt, og måske endda farligere hvis ikke du langsomt har lært dig selv og MC’en at kende i ro og mag.. så derfor.. smiley
    Tilrettelæg din første tour rute relativ direkte, - uden for mange afstikkere.. for de tager altså gruelig meget tid og trækker på det overskud som du måske skulle bruge på at nyde den mere direkte vej.. der kan sagtens opstå umleitungs og knald, som gør man får brug for det sidste ekstra overskud.. smiley
    Bliver denne tour en succes for dig er det nemt at tage fremtidige ture til Alperne, pyrenee’erne osv.. v-strommen er klar til en ny tour !! så snart du er hjemme igen smiley

    En sidste ting.. (som jeg tidligere er blevet mobbet for herinde smiley ) og fint nok for det.. smiley er at første gang du har pakket dyret og havelågen er fyldt op med toplæs..!!

    Smid en gl. madras i haven og læg dyret ned lige så stille... smiley
    OG rejs den så op igen..! smiley smiley (Du ved, som du har lært, løft med røven og ryggen moset ind under pakæslet, imens du støtter/løfter i nederste passagerhåndtag og styrhåndtag) smiley
    Du får sikkert ikke brug for det in real life, - men giver altså ro på hvis du skulle komme til at ‘tabe’ den imens du venter på grønt lys.. smiley smiley
    jeg har ikke selv haft brug for det, men havde da fornøjelsen af at hjælpe en smuk ung kvinde der havde lagt sin Harley i en kryds under venstresving.. krydset var spærret og fem/seks personer stod og hev og flåede i dyret.. smiley smiley
    NÅ - swam darüber.. smiley

    afsti - afsted..!


  • #34   21. okt 2019 #32 Claus P.

    Yes, det er netop min pointe.. Hvis du er lidt ferm i feks. Garmins Basecamp, så kan man lave de fedeste 1-dagsture i Skån Län.. Der er små-veje til mange tusinde km. og man kan lave lange ture med et super lækkert flov, på de fedeste små veje. Det bliver aldrig det samme at køre i lille DK igen.. smiley


  • #35   21. okt 2019 Tak for svaret Morten, og undskyld for at bringe et nyt emne op i tråden. Jeg bruger Kurviger, og den skulle være fin nok (man kan også vælge udelukkende "paved roads"). Der er jo masser af gode småveje på Sjælland (for os der bor dér), men også den ulempe at der kun er få kilometer mellem landsbyerne.

    Forøvrigt er det her en superfin tråd med rigtig mange gode indlæg. Især Henrik A kommer med en masse guldkorn, som mange kan have glæde af. smiley


  • #36   21. okt 2019 Hvis man alligevel kører mange kilometer med Airhawk, kan jeg anbefale at få Bagster til at modificere det originale sæde.
    De 2500,- jeg har betalt for Bagster med gel, har været alle pengene værd, det bliver aldrig en sofa, men jeg kan køre 12 timer om dagen i otte dage, uden problemer.
    Pas på med vindskærm, hvis ikke du vil køre mere end 140, så har du ikke behov for en stor skærm. Faren er at du kommer til at sidde i turbulens, det larmer og vibrerer.


  • #37   19. nov 2019 Er der nogle af jer der ved noget omkring reglerne omkring hjelm i Frankrig? Der er noget med krav om reflekser i alle retninger. Og noget med undtagelse, hvis man har en orange hjelm. Hvad hvis man har en gul hi-vis hjelm?

    Vh, Lars.


  • #38   20. nov 2019 Her lidt om regler i de forskellige lande:
    http://www.fema-online.eu/website/index.php/consumer-information/riding-abroad/


  • #39   20. nov 2019 ... Hvor der netop står at udlændinge skal have stickers på hjelmen. Men bliver det håndhævet? Der står også et sted at det ikke er nødvendigt hvis man har en orange hjelm, men hvorfor er en gul, HiVis hjelm så ikke også ok?

    Vh, Lars.


  • #40   20. nov 2019 Og her fra hollandsk side

    profilbillede
  • #41   20. nov 2019 I dit eget skærmbillede står der netop at alle andre end franskmændene (antager at det omhandler kørsel i Frankrig) ikke behøver reflekser. Helst præcist står der, at hjelme købt i Frankrig skal være med reflekser men jeg gætter på at det betyder at franske mcister skal have refleks på hjelmen.

  • #42   20. nov 2019 Jeg er med på hvad der står. Men nu modsiger de forskellige sites hinanden

  • #43   20. nov 2019 Jeg ville køre uanset der ikke er reflekser på hjelmen. Generelt er det ikke tilladt at klistre eller male noget på hjelmen uden producentens tilladelse, så hvordan myndighederne ser på det problem er ikke godt at vide. Kør evt. med en god gul vest med reflekser. Så er det ikke sikkert de lægger mærke til hjelmens manglende reflekser.

  • #44   20. nov 2019 Jeg har kørt lidt i Frankrig og har ingen reflekser på hjelmen. Og det lyder jo til at du har synligt tøj. Kan dog huske at der er krav om refleks vest i nogle lande men om en jakke med en tilpas mængde reflekser fritager for at medbringe en vest er jeg ikke klar over. Men jeg ville ikke være bekymret over lige netop hjelmens udseende.

Kommentér på:
Tur til Spanien sidst på året. God ide?

Annonce