{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.748 visninger | Oprettet:

Lån mc uden kort {{forumTopicSubject}}

Hej .
Er i færd med at købe min fars jawa 350
Ville prøve den.

Og vi har en diskussion igang angående regler og bøde

Emnet er, får min far en bøde for hvis jeg har taget (stjålet) hans mc og kørt på den uden han ved det ?
Jeg har ikke kort til mc.
Hvis nu jeg bliver stoppet med hans plader på.
Får han en bøde hvis der bliver berettiget til politiet at jeg har taget den og han ikke anet det?

Vh Martin


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Lån mc uden kort
  • #2   20. mar 2020 Hm, godt spørgsmål. Bor i under samme tag? I så fald sker der ikke din far noget. Der var et afsnit i politijagt omkring dette, hvis ens samlever kørte i bilen uden kørekort, så ville der ikke ske ejeren noget.

    Hvis ikke, så tæller det vel som "tyveri" hvis du går med historien om at du tog den uden at spørge om lov.


  • #3   20. mar 2020 At blive stoppet, er nok. Det mindste problem, værre er hvis du bliver blandet ind i uheld, og uheld sker når man mindst venter det. Utroligt at din Far er med på den. Mht at du ingen erfaring har, ( mit gæt). Og kan komme rigtigt galt af sted,. Mit råd er at lade være, mvh hc.. PS igang med kortet.

  • #5   20. mar 2020 Ansvarsforsikringen skal nok dække og uden mulighed for regres, det er diskuteret til døde.
    Hvis du bliver stoppet og du er i gang med at tage kortet får du rabat på bøden der er 7000 rabatten er fleksibel afhængig af h ad din kørelærer siger til politiet. Hvis du har fået lov at tage den af din far får han en bøde, jeg mener at huske den er 2500.hvis du ikke har fået lov så er det tyveri og du får en bøde for det også.

    Ps. Jeg har ikke selv gjort det, men jeg ville gøre det hvis jeg var i gang med kortet smiley


  • #6   20. mar 2020 Hvis han stjæler den, så giver det vel også en plet på straffeattesten, - hvis han da bliver stoppet?
    Allerbedst så venter du til kørekortet er i hus. Mere haster det vel ikke?


  • #8   20. mar 2020 Hvis du tager den (stjæler den) uden hans tilladelse, så er det dit ansvar. hvis du fx tog naboens bil, ville det være det samme, ifølge mig.

  • #10   20. mar 2020 Hvis du har kørekort til bil må du jo køre på 45 scooter/knallert, så hvis du har adgang til et sted med stort set ingen trafik er det jo fristende med en lille tur på Jawaen. Sørg dog for at have helt styr på gas, kobling og bremser (og gear) helst inde i indkørslen eller på en gårdsplads

  • #11   20. mar 2020 Du for en bøde og nok udsat retten til at tage mc kort. Din far sker der intet men du for bøde på 7000kr plus sigtelse for tyveri.. så hold dig i indkørelsen til du har kortet..

  • #12   20. mar 2020 Tænk engang og ville tage en plet på sin straffeatest for at sige at man har stjålet en klam Jawa fra sin Far ....Det er sku humor

  • #13   20. mar 2020 Hvorfor dog en jawa 350? kunne til nød forstå det, hvis din gl havde foræret dig den.

  • #14   20. mar 2020 Ja du lever meget op til de 0 år som du har angivet som din alder smiley

  • #15   20. mar 2020 Hvad skal Jawa'en koste? Og ser den ok ud? smiley

  • #17   25. mar 2020 Andreas aka Ace NEJ DER ER SGU INGEN DÆKNING UDEN KORT ,hvad fanen er det for noget plader at komme med , bullshit passer ikke . Lad nu lortet stå eller kør på lukket område , bliver du stoppet får du bøde plus udsættelse af dit kørekort til mc , det er fanme da ikke det værd , så hellere kør på en mark eller ligende så kan du køre i fred .

  • #18   25. mar 2020 Og taler af erfaring , gjorde det selv da jeg skulle have kort , og reglerne er blevet meget meget hårdere siden .

  • #19   25. mar 2020 Tag et kørekort...

  • J M
    J M Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Svar: 46
    #20   25. mar 2020 NEJ DER ER SGU INGEN DÆKNING UDEN KORT
    Stjæler du den, så er bestemt ikke der er nogen dækning. Låner du den, og får lov, så hænger både dig og din far på bøden. Uanset, du eller andre har forsikring på motorcyklen, så vil den ikke dække.

    Dengang jeg tog kørekort, kunne bøden blive nedsat, hvis man
    1) Havde modtaget betydeligt antal køretimer hos en kørelærer og kunne dokumentere det med logbogen.
    2) Som minimum havde været oppe til teoriprøven, og bestået denne.
    Det er dog en del år siden, og loven er ændret siden. Den gang, kunne man ikke få udsat kørekortet.
    3) Derudover kunne den reduceres, hvis man havde meget lav indkomst, f.eks. var studerende.

    Jeg vil anbefale dig, at få taget kørekortet, og at vente til du har bestået. Skulle du vælte, er det desuden langt bedre at gøre det på kørelærens MC...


  • rainer w
    rainer w Tilmeldt:
    feb 2011

    Følger: 14 Emner: 2 Svar: 3
    #21   25. mar 2020 jeg lånte kværnen ud en gang for længe siden..han sagde at han havde kort.. men blev standset af politiet og havde ikke nogen kort.jeg fik en retsag på halsen men slap med en forskrækelsse fordi jeg kun bevise via min kammerat at der blev påstået manden havde kort.. men jeg skulle have set den med mine egne øjne...så du skal ikke køre uden kort.i dag er reglerne meget skrapper.mvh rainer

  • #22   25. mar 2020 Jeg gentager lige igen. Ansvar dækker altid også selvom man ikke har kørekort. Søg evt her på forummet, så vil man finde at det er blevet diskuteret, og der er oven i købet en forsikringsjurist der har bekræftet det. Kasko dækker ikke ansvar gør. Der er regler for regres fra forsikringen men der er meget strenge regler for hvornår de kan kræve regres. Man kan også hvis man ønsker finde lovteksten hvor det står.

  • #23   25. mar 2020 smiley

  • #24   25. mar 2020 Hvis man er interesseret i at vide om forsikringen dækker kunne man ved lidt søgning finde denne side:
    https://www.findforsikring.dk/bilforsikring/forsikring-og-uagtsomhed/

    der står: Forsikringen dækker ikke grov uagtsomhed. Hvis du handler uansvarligt og havner i en ulykke eller påfører andre skade, så skal du ikke regne med, at forsikringen hjælper dig

    og finder man så definitionen på grov uagtsomhed kunne man læse dette dokument:
    http://nft.nu/sites/default/files/93306.pdf

    her står bla. at grov uagtsomhed i mange tilfælde er lig med forsæt, altså at man skal have skabt ulykken med vilje. det gør man så afgjort ikke ved at køre uden føreret.


  • #25   25. mar 2020 Kørsel uden førerret:
    Bøde på 1500 hvis du har kørekort til kat A
    Bøde på 7500 hvis ikke du har kørekort til kat A

    Kørsel uden kort:
    Uagtsomhed = forsikring dækker ikke, du kan altså her se frem til en meget høj regning.

    Udlån af motorkøretøj:
    Ejer skal sikre at vedkommende har førerret til den kat det kræves, hvis ej kan han få en bøde.

    Hvis du tager den uden at spørge, vil det betragtes som tyveri, og kan se frem til bøde på 1500 kr.

    Ovenstående er udelukkende, hvis du ikke tidligere er dømt for lignede forseelser.


  • Ole B
    Ole B Tilmeldt:
    jun 2016

    Følger: 2 Svar: 61
    #26   25. mar 2020 Smid den på en trailer eller få din far til at køre den hen et sted, hvor du kan prøve den af på et lukket område eller en ubefærdet blind vej, industrigrund, P-plads eller lignende.

    Evt. kan du jo også bare sidde bagpå, når din far gir den gas smiley


  • #27   26. mar 2020 #75 ansvar dækker altid, de kan så bagefter kræve regres, og det er kun hvis ulykken er forsaget af grov uagtsomhed. Det er det ikke at køre uden føreret. At nogen siger de har betalt regres gør det ikke til praksis, bare fordi de bukkede sig og spredte ballerne uden at sætte sig ind i loven. Hvis sagen var kommet i retten er loven klokkeklar. Ingen regres ved manglende føreret.

  • #28   26. mar 2020 Ja i min bog er det tydeligt at du bor hjemme hos far..
    Mener så dumt et spørgsmål skal man være rimeligt ung for at smide her...


  • #29   26. mar 2020 Tror godt vi kan spare på krudtet. Trådstarter oprettede emnet d. 20 marts og har ikke været online siden.

  • #30   26. mar 2020 Det er fordi han har lidt problemer som du kan se hvis du trykker på linket her under.
    Han kan hverken se eller høre noget og derfor syndes jeg I skal gi ham lidt ro. smiley

    https://chaosnavigator9.files.wordpress.com/2016/07/5174d-photo.jpg


  • #31   27. mar 2020 @ Christian - det er sgu da Søren Brostrøm du der har fået på foto

Kommentér på:
Lån mc uden kort

Annonce