{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
851 visninger | Oprettet:

Frederik F
Frederik F
Tilmeldt:
9. jun 2011
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13

Registreringsafgift osv. på brugt cykel {{forumTopicSubject}}

Hej alle. Jeg står i den situation at jeg har solgt min trofaste GPZ fra 92.

Den har imidlertid stået stille siden sidste år og jeg mistænker den for at være hydrolocked. Køber er selvfølgelgit bekendt med dette.

Når nu jeg laver en slutseddel, så er jeg faktisk blevet i tvivl om køber skal have synet den indenfor 3 uger for ikke at at skulle genregistrere den. Altså mister man registreringen på den hvis man afmelder den? Den kunne nok godt trænge til en større omgang så det er jo lidt en presbold at den skal kunne starte indenfor 3 uger hvis ikke man skal ud og have den genregistreret.

Det er nok et fjollet spørgsmål, men jeg er oprigtigt i tvivl om hvordan det fungerer og jeg vil jo gerne kunne give retvisende oplysninger videre til køber (selvom han sikkert har bedre styr på det end mig).

Jeg har tænkt mig at tage udgangspunkt i FDMs skabelon for en slutseddel: https://fdm.dk/sites/default/files/inline-files/10.3.16_mc_private.pdf


/Frederik


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Registreringsafgift osv. på brugt cykel
  • #1   5. nov 2023 Registreringsafgiften ændres der ikke på uanset hvor længe den står uden plader.

    Ved handel har køber 4 hverdage til at omregistrere og syne (hvis dette er nødvendigt)
    ellers skal pladen afleveres.


  • Frederik F
    Frederik F Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #2   5. nov 2023 Okay - super. Det var dét jeg skulle høre!

    Tak for hjælpen!

    /Frederik


  • #3   5. nov 2023 #1:
    Omregistrering er 4 dage:
    https://motorst.dk/borger/registrering-og-omregistrering/omregistrering
    ...men gøres som regel på stedet ved handel i dag, da det sikrer sælger mod at stå med uberettigede regninger.

    For syn er fristen 3 uger efter omregistrering:
    https://www.elov.dk/bekendtgorelse-om-godkendelse-og-syn-af-koretojer/paragraf/20/
    https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/2114 (§20)



  • Frederik F
    Frederik F Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #4   5. nov 2023 hm... okay ja. Jeg har lavet en fdm slutseddel med køber og vi har afsluttet salg i dag. han fik nummerpladen med og jeg har fortalt ham at den enten skal omregistreres eller afmeldes indenfor 4 dage. Alternativt må jeg jo melde den stjålet. Det tror jeg dog ikke er nødvendigt.

  • #5   5. nov 2023 Svar til #3Mupersule

    Interessant, det ser ud til at være lidt modstridende.
    4 dages frist til at omregistrere, eller afmelde.
    3 ugers frist til at få køretøjet synet.
    Men hvis der ikke foreligger et gyldigt syn, kan man ikke omregistrere.
    Ud fra teksten om 3 uger til at få køretøjet synet, ser det ud til at man faktisk har 3 ugers frist til at få syn og omregistrering på plads, forudsat syn er nødvendigt før omregistrering, hvilket det nok ofte er, ved handel af brugte motorcykler.
    Det er nyt for mig og bestemt af interesse for dem, som køber en brugt motorcykel, eller et andet køretøj, som ikke er underlagt periodisk syn, fx en trailer.
    Så er der selvfølgelig muligheden for at køber kan “snyde” og fx få en hastighedsbøde, inden køretøjet bliver synet og omregistreret. Men har man sørget for at lave en slutseddel, med angivelse af dato og tilstrækkelig oplysning om køber og sælger, kan man tage det roligt. Skulle køber få en bøde, havner regningen hos sælger i første omgang, her gør man så blot opmærksom på, at der er en ny ejer.
    Det har jeg selv prøvet med en P afgift, intet problem, de sendte regningen til tidligere ejer, da det var ham, som havde parkeret et sted uden at betale.


  • #6   8. nov 2023 #4 Du skal ikke melde den stjålet, når du har slutseddel så skriver du bare ind til skat med slutseddel og tvangsafmelder den....Så er nummerpladen ugyldig og manden er nødt til at syne den før han kan få en ny plade...

  • Frederik F
    Frederik F Tilmeldt:
    jun 2011

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 13
    #7   9. nov 2023 #6 det lyder som en bedre løsning smiley

Kommentér på:
Registreringsafgift osv. på brugt cykel

Annonce