{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.533 visninger | Oprettet:

København til Kapstaden på en CB500s? {{forumTopicSubject}}

Hej,

Jeg har købt en Honda CB500s (2001), som jeg vil forsøge at køre fra København til Kapstaden (Sydafrika).

Hvad ville I medbringe af værktøj og stumper på sådan en tur?

Vi snakker cirka 20.000 kilometer, en stor den af dem på dårlige veje.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  København til Kapstaden på en CB500s?
  • #1   27. nov 2023 Jeg ville kun medbringe lidt alm, værktøj og en god pengepung.
    Og så ellers sørge for at have godt styr på forsikringerne.
    Dog ville jeg ikke have valgt så gammel en cykel, da det kan blive meget svært at finde reservedele ved nedbrud.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.663
    #2   27. nov 2023 Lige så snart du er ude af Europa, er der INTET håb om at finde stumper til sådan en, når den går i stykker - så du kan nemt regne med at skulle stå stille og glo i længere tid ad gangen, mens du venter på dimser der flyves ind.

    Du skal finde dig en Yamaha XT600, gerne luftkølet. Den er langt mere velegnet til den slags ture. Der er en årsag til at det er dem man stadig ser i afrikanske lande.

    Læs nogle rejseberetninger, og gør det samme som de folk... smiley


  • #3   27. nov 2023 #2
    Jeg har en del erfaring med at være uden for Europa smiley Og er klar over at det kan tage lang tid at få fragtet stumper. Derfor jeg spørger om der er nogle stumper jeg selv bør medbringe.

    Økonomi betyder at jeg er noget fastlåst på Honda'en. Så tænkte, om nogen her har erfaring med, hvad der typisk går i stykker på sådan en?
    Tænker eksempelvis også, om jeg kan sætte noget beskyttelse af en art på køleren?

    Jeg har læst masser af beretninger skrevet af folk på et markant højere budget end mit eget - men samtidig har jeg også hørt om et par gutter som klarede turen på 1000 dollars kina-motorcykler smiley


  • #4   28. nov 2023 God ide med at beskytte køleren, jeg ville tage en spændingsregulator med. Og skifte vandpumpen hjemmefra. Jeg har ingen erfaring med cyklen, men vandpumpen er en sliddel.

  • #5   28. nov 2023 Hvis du være sikker på at komme både ud og hjem igen, så find en velh. BMW R80 eller R100
    Hvis de er passet og holdt i orden, så kan de ikke slås ihjel og du kan næsten altid finde stumper til en BMW, uanset hvor i verden du er, fordi politiet bruger dem i mange lande og BMW har et stort globalt netværk.
    Alternativet er Yamaha XT modeller, de er gode og stabile cykler-
    Men god tur og husk nu, at der er ufattelige mange idioter på vejene, også i udlandet.


  • #6   28. nov 2023 En CB500 har været meget populær blandt motorcykelbudene i London. Og de holder ganske godt. 200.000miles er ikke unormalt for den motor, hvis service er overholdt.
    Hvis den er god serviceret, så er der ikke noget at frygte over de kun 20.000km.

    Jeg ville tage en ensretter med, sikringer samt ekstra pakdåser til forgaflen. Så burde du have hvad der skal bruges.


  • Notanymore
    Notanymore Tilmeldt:
    jul 2022

    Følgere: 27 MC-er: 3 Svar: 52
    #7   28. nov 2023 Synes det er en fin cykel til sådan en tur.
    Hvis du er presset på tid skal du have en del stumper med til just in case, så du kan komme videre. Men ellers er det vel bare at give hondaen lidt kærlighed inden afgang og så hav lidt penge på lommen til uforudsete udgifter.
    Man kunne få skiftet olie og filter, kølervæske, benzin filter, luftfilter, kædekit, dæk, pærer, ensretter, gaskabel og tændrør f.eks.
    Og få ordnet ventilindstiling med nye ventildækselpakninger, rens/synkronisering af karburator og renovere forgaffelen, så burde den da være fint kørende. Evt monter en bashplate under motoren.
    Af værktøj, en fornuftig stor svensknøgle af god kvalitet(stor nok til møtrikken på din bagsvinger), bahcos lille topnøglesæt, et bitssæt, en lille tang, strips, tape, to dåser dækspray, noget kædespray, motorolie, en lille håndpumpe, sikringer og et benzinfilter f.eks.


  • #8   29. nov 2023 Glemte lige et andet plus ved BMW, du behøver ikke at slæbe et rullende reservedelslager med på turen, for enten behøver du det ikke, eller også kan du købe det du mangler henne om hjørnet.
    En anden fordel, en bimmer kan køre med meget oppakning og mister ikke pusten på motorvejen, for den kan tåle det, selv over længere stræk. (taler af erfaring) smiley


  • #9   29. nov 2023 #8: Tænker du skal spørge nogle R1150 ejere om de har samme opfattelse ??
    Eller dem med F650/700/800GS og G650gs som ruster kraftigt i stellet.


  • #10   29. nov 2023 Som foreslået : BMW R100 eller R80 de er gamle og yderst velafprøvede, med simpel og enkel teknologi, uden alt mulig elektronisk tingel tangel og kæder der kræver vedligehold og kan købes til yderst fornuftige priser.
    Det er 2 modeller jeg ved noget om og derfor kan anbefale. uden at ryste på hånden smiley


  • #11   29. nov 2023 Men nu spørger OP jo til sin cb500 som jeg forstår det, han har købt smiley

  • Knud
    Knud Tilmeldt:
    mar 2013

    Følger: 2 Emner: 1 Svar: 37
    #12   29. nov 2023 1/4" topnøjlesæt med bits. 1 pappegøjetang, lille svendsnøjle, stor fastnøjle til baghul, pakningspap og pakkecreme, wd40 mm.
    Du bør prøve alt vedligehold hjemmefra: Skifte dæk, kæde, olie og vand, afmontere: tank, sæde, skærme, kaburator, luftfilter, tændrør, og motordæksler.
    Når du har prøvet det, har du erfaringen og kan se hvad du har brugt og skal have med.
    Det er ikke så behageligt at stå på en motorvej og skulle pille den ene side dæksel af motoren af, men det er billigere end 3×34. I Afrika er mekanikerene vandt til hvadsomhelst, men der kan være flere hunderede km til den nærmeste.


  • #13   30. nov 2023 #11
    Han er jo ikke kørt endnu, så jeg prøver bare på at forhindrer en fejltagelse og skåne ham for problemer, så han kan jo nå at bytte fejltagelsen ud. smiley


  • #14   30. nov 2023 #13: Så uanset hvilken R80/100 man køber, vil den altid være fejlfri og driftstabil?

  • Notanymore
    Notanymore Tilmeldt:
    jul 2022

    Følgere: 27 MC-er: 3 Svar: 52
    #15   30. nov 2023 (Næsten)alle motorcykler man elsker og har økonomi til at vedligeholde kører godt og længe. En gammel BMW er helt håbløst hvis man ved meget lidt om motorcykler og man ikke rigtigt bliver blød i knæene når man kigger på den. Der skal noget passion til for lige nøjagtigt dét brand og deres måde at være på. Dermed ikke sagt det ikke er en fed maskine, men hvis trådstarter skulle starte forfra og skaffe en anden mc til turen, så ville der dukke mega mange andre op i mit hoved før der stod BMW på noget af det. Just saying. Hvis du får problemer med en BMW, så er der en høj chance for at så kommer du ikke videre sådan lige.

  • #16   30. nov 2023 Lappegrej og en lille håndpumpe.
    Ekstra pærer til for og baglygte. Blink pærer ka vente til man rammer en by der har dem. Også noget man ka justere kæde med.
    En pose med præcis det værktøj knallerten bruger. Man plejer at ku ha maskinespecifikt værktøj på meget lidt plads.
    Evt tændrør og sikringer. Men ville til enhver tid få lavet et ordentlig service på svinet inden afgang og bruge en masse loctite. Inkl forgaffelservice og ny bremsevæske og tjek af slanger kabler lejer simmeringe osv osv.
    Hvis det er den mindste smule tvivlsomt om det vil holde så hellere få det ordnet inden turen, end efter eller endnu værre undervejs.
    Og så ville jeg køre en solid stress test med maskinen herhjemme inden afgang. Ud og bumle på noget hullet vej og spul den våd i alle revner og ud og bumle lidt mere, så hjem at inspicere og efterspænde og vurdere om den er helt klar eller hva der ska til for den bliver det.


  • #17   30. nov 2023 #15 "En gammel BMW er helt håbløst hvis man ved meget lidt om motorcykler " og hvad mener du så med det ??

  • #18   6. dec 2023 Hvis man har set Itchy Boots tur ned gennem Afrika (på YouTube), så forstår man bedre, hvorfor hun har valgt en off-roader. Men selv dén fik hun problemer med….

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.663
    #19   6. dec 2023 #18 - Der er ingen der lytter. smiley

    Alle er klogere end det.....


  • #20   21. dec 2023 Prøv at se Itchy Boots S7 E66. Kan din mc klare sådanne vejforhold?

  • #21   29. jan #20 Kun én måde at finde ud af det på smiley

    Er så småt begyndt at lægge lidt videoer op fra turen, kig hvis I har lyst: https://youtu.be/QH_tlz6vcMw?si=ASimHPsZ-17WJGkK


Kommentér på:
København til Kapstaden på en CB500s?

Annonce