2.168 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Klip i kortet - hvad er reglerne Klip i kortet - hvad er reglerne

Hej

Jeg har fået et klip i kortet for at køre over for orange på min mc. Jeg diskuterede noget med civil-betjenten og civil bil om det rimelige, men gider på den anden side ikke spilde tid og penge på at gå i retten. For der var orange. (Betjenten sagde rødt, men det var der nu ikke).

Jeg fik for et halvt års tid siden et klip for at køre uden sele i bilen, og nu skal jeg godtnok til at passe på, og jeg er også for dum.

Men hvordan er reglerne? Har man tre klip til både bil og mc? Eller er det tre klip per kort i alt? Og skal jeg så op til både mc- og bil-prøve, hvis jeg får klip nummer tre?

Er der nogen, der ved det?

mvh

Dan

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af loftslampe som er ved at falde ned og pt hænger i én skrue 400 kr.
  • Lavt tryk på varmt vand bruser 1.000 kr.
  • Gravearbejde med minigraver, 12kvm 1.600 kr.
  • Den gamle opvaskemaskine skal udskiftes og der skal monteres en ny opvaskemaskine. 625 kr.
  • 16A Kraftstik 1.500 kr.
  • Løsne 10 skruer 800 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Klip i kortet - hvad er reglerne
  • #1   19. maj 2008 Det står her (link fjernet)

• #2   19. maj 2008 orange, du mener gult ikk?

• #3   19. maj 2008 Der findes reelt kun 2 typer lys

Grøn og rød.

Det orange gælder også som rødt lys, så kører du overfor orange/gult lys, så kører du over for rødt lys. Det er kun tilladt at køre over for gult, hvis du ikke kan nå standse - og hånden på hjertet, det kan man jo for det meste smiley

Om det er tre klip per kort, det vil jeg da klart mene, men jeg lytter lige med her smiley

• #5   19. maj 2008 Hej

Det er ikke klippet, jeg er i tvivl om. Reglerne for det ene og andet, kender jeg godt, og jeg har fået klippene, og sådan er det.

Jeg er i tvivl om, hvorvidt man har tre klip per kørekort eller tre klip per køretøj, som man har tilladelse til at køre. Dette skyldes, at jeg nu har et klip i bilen og et klip i mc'en.

smiley

/dan

• #6   19. maj 2008 klip for at køre uden sele..? havde du en med unde 15 der ik havde sele på..? ellers kan du da ik få klip for det..!

• #7   19. maj 2008 Tre klip i dit kørekort!!!!

Du har kun et kørekort - ligegyldigt hvilken kategori køretøj vi taler om, er der et og kun et kort:-)

Det er selvfølgelig ærgerligt for dig, men skal jeg være helt ærlig, ser jeg pissefarlige situationer hver eneste dag, pga gult-orange-rødt lys, der ikke respekteres.

Egentlig så jeg allerhelst, at polities nogle perioder hvert eneste år, stillede sig ved et antal større kryd, og klippede nogle kørekort i spåner.

Som Mads skriver, følger man bare lidt med, kan man nærmest altid standse!

• #8   19. maj 2008 Det står ikke rigtigt formuleret, men jeg tror altså det gælder "samlet" Tror ikke man kan få 3 klip i bil-kørekortet, 3 i mc-kortet osv.?
    Dan: klip for at køre uden sele? Får man ikke kun et klip, hvis det er et barn i bilen uden sele? Hvis det er én selv, er det så ikk bare en bøde på 500 kr?

• #9   19. maj 2008 Jo, jeg blev standset en lørdag eftermiddag på vores blinde villavej af politiet, der kom ud af en indkørsel. Jeg trillede 200 meter med min datter på skødet, hvor hun styrede løs og så faldt hammeren.

Klart ulovligt, men jeg ærgrede mig, fordi det altså ER en blind forstadsvillavej en lørdag eftermiddag, hvor alle ungerne render rundt og leger. Og vi kørte i første gear med 10-15 km i timen. Sådan kørte jeg også rundt med min far, da jeg var dreng (jeg kommer fra landet), og sådan gjorde man derude.

Men der er ingen tvivl om, at det er i strid med færdelsloven.

Back to topic: Hvis jeg nu får klip nummer tre, skal jeg så op til to prøver? Altså en til mc og en til bil?

mvh

Dan

• #10   19. maj 2008 Du skal kun op til en prøve, for at få kortet tilbage..

• #12   19. maj 2008 Du har kun et kørekort og derfor gælder alle klip det kort.
    Du skal kun op til prøve i en kategori. ( og den kan du forøvrigt selv vælge. )

• #13   19. maj 2008 Et klip ved forseelse i personbil + klip ved mc + klip ved fx lastbil = 3 klip = betinget fra kendelse af kørekortet + Teoriprøve + praktisk køreprøve i køretøj efter politiets valg (det køretøj forseelsen er sket i).

• #14   19. maj 2008 Æv.. Det lyder godt nok som nogle 'små' klip, der kunne være set igennem fingre med, hvis betjenten ellers havde haft en god dag. I hvert fald det første. Hvordan det virker er vist allerede forklaret..

• #15   19. maj 2008 Hej alle

Tak for kommentarerne og for at dele jeres viden og holdninger her på kanalen.

To af mine kolleger, der også kører mc, er også blevet knaldet i de seneste par uger - også af civil-betjente. Og i går så jeg en tredje motorcyklist i 'samtale' med hvad jeg tror var en civil-betjent i civil-bil.

Måske panserbasserne har gang i noget med mc'er? Jeg ved det ikke, men ønsker alle god vind og god kørsel.

Måske mødes vi derude...

smiley

Mvh

Dan

• #16   19. maj 2008 Jens F.. det er ikke politiet der vælger køretøj.. det er skam din kørelære, Der er mange som tager mc kortet hvis de skal op til orienterende køreprøve...

• #17   19. maj 2008 Når vi nu snakker klippekorsregler har jeg lige et spørgsmål... Jeg fik bil kørekort for 4 år siden det betyder at jeg har 3klip. for snart 2år siden fik jeg så Mc kort hvor mange klip har jeg jeg så 2 eller 3 ??

• #18   19. maj 2008 Uden at være sikker, så tror jeg ovenstående argument holder:

Du har et og kun et kørekort. Har du haft det i mere end to år, så ryger det på tredie klip.

• #19   19. maj 2008 Tore: Kørelæreren har intet at skule have sagt (måske desværre?)

Det er bekendtgørelsen der "bestemer" (og dermed Politiet).

Jakel: præcis som Knud siger.

• #20   19. maj 2008 Lidt lovstof:
    Læg specielt mærke til § 84 stk. 2

Hvad er en betinget frakendelse?

En betinget frakendelse betyder, at du beholder dit kørekort på betingelse af at du

består en såkaldt kontrollerende køreprøve (dvs. en almindelig teoriprøve og en praktisk køreprøve) inden for 3 måneder.
    i de næste 3 år ikke overtræder bestemmelser i færdselsloven, som i sig selv vil kunne medføre betinget eller ubetinget frakendelse. De 3 år efter den betingede frakendelse fungerer altså som prøvetid.
    Hvis du i løbet af prøvetiden på 3 år fra den betingede frakendelse laver en forseelse, som i sig selv ”kun” udløser en betinget frakendelse, får du frakendt kørekortet ubetinget i mindst 6 måneder.

Hvis du dumper, bliver kørekortet inddraget
    Hvis du dumper til den kontrollerende køreprøve, bliver kørekortet inddraget. Og det er uanset om du dumper til teoriprøven eller den praktiske køreprøve. Du får først kørekortet igen, når du har bestået både køre- og teoriprøve.

Hvad koster det?
    Det koster for tiden 870 kr. at gå op til en kontrollerende køreprøve efter en betinget frakendelse. Dertil kommer udgift til lån af godkendt køretøj til køreprøven og eventuel undervisning på en køreskole.

Hvis du har kørekort til flere kategorier og dumper 3 gange
    Hvis du har kørekort til mere end 1 kategori og og dumper 3 gange i alt, får det store konsekvenser. Så mister du alle dine kategorier og skal generhverve dem enkeltvis. Det vil sige, at du skal bestå teori- og køreprøve i alle de kategorier, du ønsker at generhverve.

Og

§ 84. Er førerretten inddraget af politiet, fordi en kontrollerende køreprøve ikke er bestået eller aflagt, kan generhvervelse først ske, når en ny kontrollerende køreprøve er bestået.

Stk. 2. En kørekortindehaver kan i stedet for at aflægge kontrollerende køreprøve i henhold til stk. 1 ansøge om udvidelse af kørekortet til at gælde yderligere kategorier, såfremt udvidelsen indebærer aflæggelse af en køreprøve, jf. § 40, stk. 2. De for kontrollerende køreprøver gældende retsvirkninger finder i disse tilfælde tilsvarende anvendelse.

(§ 40 Stk. 2. Køreprøven består af en teoriprøve og en praktisk prøve. )

Oplysninger hentet fra www.sikkertrafik.dk og www.retsinfo.dk

• #21   19. maj 2008 Nogle af spørgsmålene om at have klip til rådighed i hver kategori undrer mig i øvrigt!!!

Der er ingen mening i, at man først skulle kunne pådrage sig 2 klip til bil, dernæst 2 klip til MC, dernæst to klip til Lastbil osv.

Det ville jo være at give plads tiil en urimelig masse "kardinalsynder", der hver for sig sætter spørgsmålstegn ved en førers duelighed .-)

• #22   19. maj 2008 Da jeg var til erhvervskøreprøve spurgte jeg motorsagkyndig om hvordan reglerne var med mistet kort, og ny køreprøve. Han sagde, at den kontrollerende køreprøve altid fandt sted i den først erhvervede kørekortskatagori - som regel B.

Men hvad, for da jeg var oppe til lastbilprøven, sagde den motorsagkyndige også, at jeg kun havde lille kort til mc. - Sagde så, at jeg havde fået at vide, at politiet bare lagde 2 år til erhvervelsesdatoen, men han sagde at man efter 2 år selv skulle få kortet fornyet, så der stod stor kort... (Fik at vide af en anden sagkyndig, at han tog fejl).

Sagt med andre ord, de har ikke altid helt styr på reglerne, og hvis ham den motorsagkyndige der ikke kendte reglerne havde stoppet mig, så havde jeg vel fået en ordentlig bøde?...

• #23   19. maj 2008 Lige for at runde den af:

Bekandtgørelse nr 801 (om kørekort)

§ 49. Såfremt prøven er begrundet i vedkommendes kørsel med en anden kategori, kan politiet bestemme, at prøven aflægges efter de regler, der gælder for køreprøven til denne kategori, forudsat at ansøgeren har eller har haft kørekort til den pågældende kategori. Bestås køreprøven, udstedes kørekort til de tidligere erhvervede kategorier.

Og sådan blver det praktiseret i København.

• #24   19. maj 2008 Hej Knud fra vestegnen

Hvordan kan spørgsmål undre dig? Man stiller vel spørgsmål, hvis man er i tvivl om noget.

Mit spørgsmål bunder i, at jeg var oppe til to teoriprøver og to køreprøver, da jeg tog kort til hhv bil og mc. Og derfor er det vel nærliggende at synes at det er underligt, at man kan blive knaldet på mc, men skal til køreprøve i bil.´

Jeg kan sgutte se sammenhængen. Og så kan du da undre dig så meget du vil.

/dan

• #25   19. maj 2008 DanJ:

Beklager, det var måske ikke så heldigt formuleret. Prøv at se det på denne måde:

Du har et (1) kørekort. Det giver dig ret til at føre flere forskellige køretøjer, men altsammen under et(1) fælles sæt færdselsregler. Kørekortet er din attest for, at du kan spille efter færdselsreglerne i forskellige køretøjer.

Når man fået et klip, er det færdselsreglerne,m man har forsyndet sig mod - ikke et køretøj. Derfor er det for mig helt klart, at der ikke kan blive tale om et antal klip pr. type køretøj.

Jeg undrede mig over, at den logik ikke var ganske klar.

Mere er der såmænd ikke i det, så jeg beklager, hvis jeg har trådt nogen over tæerne - det var utilsigtet smiley

• #26   19. maj 2008 Hvis du vil have et endegyldigt svar, så er det måske hos Politi'et du skal spørge?

• #27   19. maj 2008 Steen: Så får han forhåbentlig samme svar som ovenfor. Det er gældende bekendtgørelser/love der refereres fra.

Kommentér på:
Klip i kortet - hvad er reglerne

Annonce