2.001 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 24 Svar

Halogen lys går... Halogen lys går...

Iforbm. renovering af vores køkken, har jeg haft en autoriseret elektriker til at lave alt elarbejde. Han anbefalede os at benytte denne type Halogenlys i loftet: (link fjernet)

Vi har derfor sat 6 stk. i serie - med korrespondance og lys dæmper.

Meen; når vi slukker lyset i vores bryggers (1 stk. lysstofrør) - ryger een eller flere af halogenlysene i køkkenet. Trafoen er simpetlhen brændt af - hvilket man kan uden på.

Alt andet lys i hele huset fungere upåklgeligt - og ingen sikringer ryger. Det skal lige bemærkes at lyset i bryggers og køkken går på samme fase/sikring.

Vi har nu haft elektrikeren ude flere gange - og jeg fornemmer at vi er ved at ramme udenfor for hans comfort zone.

Er der nogen her, som har en ide til - hvad vi kan gøre/forsøge?

Pfht og God jul........

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Brændekløvning 4.000 kr.
  • Hjælp til installation af LG smart tv og tv-streamer 800 kr.
  • Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Reparation af Weber gasgrill 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Halogen lys går...
  • #2   25. dec 2010 Hvis du kigger på linket så er der en Trafo bygget ind i hver Halogen..

• #3   25. dec 2010 skriv evt en besked med tlf nr..

• #4   25. dec 2010 Der er ingen trafo på den viste spot i kinket.
    GU10 er en 230 volt-fatning og pæren ligeledes.

Korrespondance? -med lysdæmpning? er det en af de ældre lysdæmpere, som kan indgå i en korrespondance eller er det en nyere, hvor det er med kip-tryk (fjeder-tryk og ikke korrespondance)?

Er det lysdæmperen der går eller er det spotten/noget i spotten?

• #5   25. dec 2010 kinket = linket

• #6   25. dec 2010 -Og så har i forhåbentligt sat dem parrallelt og ikke i serie ;o)

• #7   25. dec 2010 Allan har ret,det er en alm.230volt spot med en sløjfedåse.

• Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    apr 2006

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 52
    #8   25. dec 2010 Du har nok et problem med spids spændinger, det er typisk noget der sker hvis du bor tæt på en transformerstation. Man kan få sådan en lille "lakrids" som man montere paralelt over primær siden på trafoen. Det plejer at hjælpe.

• #9   25. dec 2010 jeg synes det kunne lyde som om du har en nul der mangler et sted, og så træker den nul igennem dit lys amatur

og du har vel monteret dem PARRALELT, og ikke i serie............

men jeg ville ALDRIG montere halogen direkte i isolering, selvom fabrikanten foreskriver det

jeg ahr set flere af disse, "direkte i isolerings halogen" være monteret efter foreskriften, og STADIG har fået glasuld til at smelte

køb nogle gode LED

(link fjernet)

• #10   25. dec 2010 men hvis din elektriker ikke kan finde ud af det der, så synes jeg SERIØST du skal finde en anden elektriker

• #11   26. dec 2010 Er du sikker på han er elektrikker.

• #12   26. dec 2010 Sorry - det er mig der har linket til en forkert halogen:

Det må være dem her: (link fjernet)

Det er selve lampen der går og ikke dæmperen. Med serie mener jeg at de tænder/slukker sammen. De er formodentlig parallel forbundne..

Og de er ikke monteret direkte i isoleringen...

Jeg kunne da godt prøve at finde en ny elektriker - men så starte jeg ligesom forfra på en ny regning - og det har sq været dyrt nok indtil nu...

Tak for svarene..

• #13   26. dec 2010 nu har jeg lagt og tænkt lidt på dig her i nattens løb, og jeg synes det lyder som en løs ledning et sted..

brænder trafoerne af permanent?

• #14   26. dec 2010 Da du har haft en autoriseret elektriker til at lave alt elarbejde, så er der jo garanti på installationen. Brænder trafoerne af med det samme ??? Elektroniske trafoer betragtes som en sliddel (bare spørg glamox!) og tåler ikke trancienter (spændingsspidser).Så hvis de er et par år gamle så er bare "slidt" op. Jeg ville gå alle samlinger igennem i den berørte installation. En defekt kondensator i dit lysrørsamatur (hvis det er med jernkerne) kan også være en del af problem. (Er selv elektriker)

• #15   26. dec 2010 Det kan virkelig være et helvede at stå med det problem. Jeg har selv haft en kollega der var ude for det og efter lang tids diskussion var konklusionen at det var netop transienter der lavede balladen.

Der blev skiftet spot mv til en anden type og problemet blev løst.

• #16   26. dec 2010 Min elektrikere nævner også transienter.

Vi vil nu forsøge at flytte spotsene til en anden fase - samt skifte al kabel til lysstof armaturet (som er helt nyt)

Lev. har indtil videre byttet spotsene - uden probs - men det får jo også en ende..

Muligheden for at skifte til en anden type spot - er begrænset - da frihøjden under listeloften er ca. 10 cm. Loftet er helt nyt...

Jeg kan også nævne at før lysstofarmaturet blev sat op - sat to enkelte alm. lamper. Disse sprang også af og til - så der er eet eller andet med det kabel i bryggerset. Jge har skiftet kontakter og gået kablet igennem uden at fine fejl....

Men som skrevet - nu flytter vi armaturet til en anden fase, skifter alt kabel iform. dette - og så må vi se.

Jeg ville bare lige høre her - det kunne jo være at der var een der havde det ultimative bud...

Tak for alle svarene...

• #17   26. dec 2010 Bær venligst over med div. stavefejl smiley

• #18   26. dec 2010 den gruppe dit lys kører på er det en 4 polet eller 2 polet?? Det der er en løs nul du har i dit system!
    Sådan noget der er jo helt unormalt! Nu har jeg været trikker i 8 år.. tror ikke på noget med de trancienter i det her tilfælde! Og de spot er noget skrammel! De bliver for varme også brændes trafoen af

• #19   26. dec 2010 Stefan M: Jeg ved ikke om det er 2 - eller 4 polet.

En løs nul - skal det forstås som en løs forbindelse et sted?

Er det præcist de spots der bliver for varme - eller er det spots i al almindelighed?

• #20   26. dec 2010 hvis det er en 2 polet gruppe er der 1 sikring i
    og en 4 polet er der 3 sikringer ligesom til en kraftgruppe til dit komfur osv..
    ja en løs nul er et stort problem hvis det er en 4 polet gruppe!!! der vil ligge nogle forskellige potientaler og der vil kunne komme alt fra 100 till 400v ud hvor der burde være 230v...
    ja det er en løs forbindelse..

spot i almindelighed bliver varme.. men nu har jeg selv erfaret at de spot med påbygget trafo ikke holder i så lang tid, og det er noget skrammel når man engang skal udskifte disse..

jeg forstår ikke præcist din problemstilling..

skal det forstås sådanne at når du slukker for lyset i dit bryggers, så går nogle af dine spot ud i dit køkken? og at trafoerne på spottene er brændt af og blevet sorte?

• #21   26. dec 2010 du skriver din elektrikker vil skifte kablerne til dit armatur.. er det den faste installation du mener?
    vil da håbe han har målt kablerne igennem først ellers er det spild af tid.. dette udføres gerne med en såkaldt megger..

• #22   27. dec 2010 Det er korrekt at spotsene går når lyset SLUKKES på/i armaturet.

Kablet vi vil skifte - er det kabel som går til/fra afbryderen - herunder checke div forbindelse - netop for at finde evt. løse forbindelser.

• #23   27. dec 2010 der er ikke noget galt med dine kabler.......

jeg tyder måske lidt at din elektriker ikke lige ved hvad han går og laver........

• #24   27. dec 2010 det kan højt sandsynligt være lige gyldigt.. fandt du ud af hvilken gruppe du havde?

• #25   27. dec 2010 Jeg er ikke kommet videre med det.

Skal nok vende tilbage med nyt...

Kommentér på:
Halogen lys går...

Annonce