18.153 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 25 Svar

Luftgeværer. General brug og jagtregler Luftgeværer. General brug og jagtregler

Jeg har læst bekendtgørelsen: https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=13103
Men har nogle spørgsmål, som jeg ville høre om nogen vidste noget om?

- Må jeg skyde på , tyrkerdue, kragefugle, vadefugle og stær, selvom jeg ikke har jagttegn, eller skal dette erhverves, trods det blot er skadedyr der beskydes?
- Hvor må et luftgevær benyttes?
- Hvilken afstand er et luftgevær effektiv på?
- Nogen der har en skabelon for beregning af projektilets bane?

Stats for mit Luftgevær: Hatsan Torpedo 150th 5,5 mm, mundingshastighed 305 m/s, hagl: 1,4 g spidshagl (har også nogle andre guldbelagte spidshagl af lavere vægt)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle kommode 400 kr.
  • Skifte cover til lampe i loft 500 kr.
  • Utæt afløb i køkken 1.500 kr.
  • Sæt en loftslampe op i udtaget 400 kr.
  • Cykelkæde 475 kr.
  • Tømrer til reparation og ophængning af badeværelses skab 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Luftgeværer. General brug og jagtregler
  • #1   7. jun 2011 ja alt små vilt måger og råger gå du bare i gang men husk at overholde jagt tidpunkter

• #2   7. jun 2011 Du må alt når du overholder denne....

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=127099

• #3   7. jun 2011 Tak for det yderst brugbare link. Det er dog en ordentlig smøre. Du ved ikke ca hvor der står noget specifikt for brugen af luftgeværer?

• #4   7. jun 2011 Man skal have jagttegn for at jage, og det er uanset om det er real jagt eller jagt på skadevoldene vildt/regulering....... det enste du må skyde er skiver, dåser osv. altså intet levende.......

• #5   7. jun 2011 Er dette inlæg en joke...?

Self. må du ikke skyde på nogen former for dyr nå du ikke har erhveret et gyldig jagttegn.
    Og selv om de fulge du nævner muligvis er skade dyr, skal jagttiden følges på de fulge der er jagtbare. " Man respektere vildt, og skyder ikke på dyr for sjovt !!"
    Har fx. aldrig hørt at der er jagt tid på en stær, men de må reguleres hvis man har tilladelse til det. Og Vadefugle, der er de fleste fugle der fredet. Så mon ikke det er en god ide at du for tage et jagttegn, så jagtreglerne følges, og du ikke laver noget ulovlig.

Mht til dit luftgevær, må det godt bruge til jagt, da det er en kal.22 = 5,5 mm og har en mundingshastigheden 305 m/sek. skal mindst være 150 m/sek ved munding. Og man må skyde flg. fugle : Ringduer-tyrkerduer og kragefugle med luftbøsse. Mht skydeafstanden skal du nok ikke over de 20 meter vil jeg tro.

Mvh Herfra

• #6   7. jun 2011 Tak for svarene folkens:
    Lige et par rettelser/kommentarer til Ronny(Ved Tisvildeleje)
    1. Mundingshastigheden for jagtbrug er min 200 m/s
    2. Grunden til at jeg opretter dette indlæg, er jo netop for at få indsigt i reglerne, således at jeg ikke overtræder dem. Jeg har ofte hørt landmænd, og deres teenagesønner der uden jagttegn skyder rotter, duer og lignende på deres gårde..
    3. Luftbøsse må benyttes på følgende fugle: tyrkerdue, kragefugle, vadefugle (selvfølgelig ikke alle arter) og stær

• #7   8. jun 2011 vær også lige obs på nye regler der er på vej med hensyn til luftvåben (hvis du ikke har jagttegn)

http://www.justitsministeriet.dk/index.php?id=573

• #8   8. jun 2011 http://www.nordisk-forum.dk/

Under kategorien PCP,Co2 og fjedervåben finder du svar på alt hvad der er omkring luftvåben og brugen af dem....

Kim.

• #9   8. jun 2011 Du skal ikke bruge spidshagl til at skyde fugle med.

Brug Hollowpoint hagl, så er du sikker på du ikke kun skader fuglen/rotten mm.

• #10   8. jun 2011 Det er sgu lidt fesent at hvis den nye lovændring træder i kræft, at man så skal hen og have jagttegn for at måtte bruge det 5,5mm gevær man har nu!
    Det vil jo komme til at betyde gul og gratis kommer til at blive overfyldt med 5,5mm geværer og pistoler, for der er da ingen der gider blive straffet af våbenloven for et luftgevær!

Hvad koster det at tage et jagttegn, og hvor lang tid tager det at få det?

• #11   8. jun 2011 Torben, jeg tog mit i en ungdomsklub for 300 kr. Det tog en 3-4 måneder

• #12   8. jun 2011 (link fjernet)

2 dags Weekendhold/Jagttegnskursus m. E-undervisning EFTERÅR 2011 Fyn/Odense.
    Hold 125 Odense/Fyn: Lø/Sø 24. og 25. september 2011 v/Odense Skydebane.gebæk (Vordingborg).
    + 7 ugentlige internetlektioner, der starter 6/8. - Gå til TILMELDING hvis du vil med!
    Kursusafgift kr. 2.995,-

• #13   8. jun 2011 Torben(Odense) F
    som jeg har forstået det kræver det ikke et jagttegn "kun" en tilladelse , har du jagttegnet behøver du ikke tilladelsen

når jeg skriver "kun" så er det fordi det kan være lidt som vinden blæser hvem der kan få sådanne tilladelser da det ikke er alle i politiets våbenafdelinger der er lige lette at danse med

• #14   8. jun 2011 Der står i det nye lov forslag, at du bare skal have en tilladelse for at have geværet, men hvis du vil bruge det, skal du have jagttegn!
    3000kr for at få lov at blaffe lidt hagl med et luftgevær, det er sgu da for galt!!!!

• #15   8. jun 2011 ja og "10.000,- bare for at få lov til at race lidt rundt, det er sku´da også for galt........."

Gu´ er det da ej, hvis man vil, så må man bare til lommerne, sådan er det bare.....

Syntes fandeme det var på tide at der blev strammet op på våbenloven ang. luftvåben...

• #16   8. jun 2011 Det bliver vi sgu ikke enige om Rene!
    Hvis du vil race rundt, og du bliver knaldet, så ja du må til lommerne og betale, hvis du bryder færdselsloven!
    Hvis du bruger dit luftgevær til at rende rundt og skyde efter alt hvad der bevæger sig, så ja selvfølgelig skal du da straffes for at handle uagtsomt!
    Men bruger du luftgeværet hjemme i haven/egen grund, under ordnede forhold syntes jeg det er strengt at man skal have jagttegn!
    Hvis der skal en ny lov til, må det være på alt det der bliver købt efter loven træder i kraft!
    Og det er også fair nok man skal være over 18år for at købe skidtet!

• #17   8. jun 2011 Det er korekt, der bliver vi ikke enige......

• #18   8. jun 2011 Som jeg ser det, så rammer den nye lovgivning primært de forkerte, altså dem der bare hygger sig med geværet hjemme i haven, hvorimod de egentlig syndere - 15 årige knægte der køber et 4,5 mm luftgevær til 250 kr på et marked, fortsat kan rende rundt og skyde i vildskab..

Spørgsmål (til reglerne som de er nu)
    Hvor må man ta' hen og skyde til måls, ud over skydeklubber og ens egen have? Er der ikke nogle offentligt tilgængelige skove eller lignende, hvor man kan gøre det.. ?

• #19   8. jun 2011 Torben(Odense) F det er vel meget naturligt med et jagttegn når man vil skyde fugle.

• #20   8. jun 2011 Silas A
    som det er nu er der kun haven/anden privat grund , skydeklubber vil ikke se andet end cal .177 så har man et gevær der skyder med .22 , .25 eller størrer , så er der ikke mange alternativer udover jagtriffelskydebaner eller egen stor have hvis det skal foregå uden at være til fare for andre

• #21   8. jun 2011 citat
    "Er der ikke nogle offentligt tilgængelige skove eller lignende, hvor man kan gøre det.. ?"

Er du helt seriøs der, Silas A?
    Spørger du, om der er nogle offentlige skove, hvor man kan snige sig rundt og plaffe på alt der rør sig?
    Er der ikke også nogle gader i den indre by, hvor man kan afprøve topfarten?

• #22   8. jun 2011 Kasper K

kartofel - Kartoffel

• #23   8. jun 2011 Kasper K
    Er du læge?

• #24   8. jun 2011 Jeg er trods alt medicinsk uddannet!

• #25   9. jun 2011 Henrik
    Nu har jeg jo ikke skrevet noget om at skyde fugle!
    Der står bare i det nye lovforslag, at hvis man vil bruge, og ikke kun eje et lufgevær på 5,5mm eller der over skal man have jagttegn!
    Og jeg vil da vurdere at skyder jeg til måls selv om det er nede i min kælder, er det vel at bruge luftgeværet!?

Hvornår mon man skal have våbentilladelse og jagttegn til sømpistol?

Kommentér på:
Luftgeværer. General brug og jagtregler

Annonce