1.004 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 27 Svar

Ny tørretumbler pga havari på "gamle" Ny tørretumbler pga havari på "gamle"

Vores næsten 1 år gamle tørretumbler valgte for 1½ måneds tid siden at stå af. Den er købt i Punkt 1.

Vi fik fat i dem og de gav os nummeret på en Service Central, der tager sig af den slags ting. De sendte en montør, der kunne meddele at denne reparation krævede nogle reservedele. Og så daffede han af igen.

2 uger senere var intet sket, så vi kontaktede Service Centralen igen. De oplyste at reservedele var bestilt i Italien og de blot ventede på dem.

For 1½ uge siden var intet endnu sket. Jeg ringede atter til dem og de sagde at dele var kommet og en montør ville dukke op den følgende tirsdag. Det gjorde han også, men manglede stadig dele.

Jeg tog så ind til butikken, som i mellemtiden havde skiftet navn til ElPlus, men stadig i Punkt 1 / Expert regi. De trak i nogle tråde og enden blev, at vi ville få en helt ny tumbler istedet.

Så er det jeg er i tvivl. Den oprindelige kostede 4999 kr. Vi fik 1000 kr i rabat på tumbleren, da vi samtidig dengang købte vaskemaskine, emhætte og komfur.

Den nye tørretumbler koster 3999 kr. Altså 1000 kr mindre. Sælgeren i ElPlus siger, at vi ikke får nogen form for kompensation for de 1000 kr, pga rabatten og at vi havde den anden i næsten et år.

Hvis vi ikke var tilfredse med det, kunne vi blot vælge at beholde den oprindelige og vente yderligere på reservedele fra Italien (han kunne ikke sige hvor lang tid der ville gå).

Er det korrekt / fair?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Opsætning af gardin i Velux vindue. 1.000 kr.
  • Hæng 5 billeder op på vores kontor 500 kr.
  • Handyman 1.400 kr.
  • Sæt et skab fast mod vægen 799 kr.
  • Ophæng af en enkelt kommode, en hylde og to lamper 1.400 kr.
  • Klippe hæk 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ny tørretumbler pga havari på "gamle"
  • #1   3. aug 2012 Sådan som vi behandler vores sager i vores butik (ikke relateret til den kæde du har købt i), når vi når til sådan en situation. Er at vi køber varen retur til den pris kunden selv gav for den, det er det eneste fair at gøre.
    Og så kan kunden selv vælge et nyt produkt og/eller købe den hos konkurrenten, såfremt kunden ikke har været tilfreds med hvordan vi har behandlet sagen smiley


  • #2   3. aug 2012 Hej Lars

    Tak for svaret. Det burde faktisk også være det mest fair at gøre. Så er der ikke noget at være i tvivl om...


  • #3   3. aug 2012 Jeg har skrevet til Expert-Gruppen (som ejer ElPlus):

    "I forlængelse af foregående mailkorrespondance, vedr. vores havarerede tørretumbler:

    Som jeg skrev blev vi kontaktet af hhv. Service Centralen og El-Plus (by) der oplyste os om, at vi ville få en ny tørretumbler istedet. Dette er vi naturligvis rigtigt glade for. Men den nye tumbler er 1000 kr billigere, end den vi havde i forvejen (argumentet var, at den model vi har nu, er udgået) og butikken afviste overfor min kone pure, at yde nogen form for kompensation for dette. Heller ikke i form af en vare af mindre værdi. Hun fik derimod at vide, at hvis hun ikke var tilfreds med tilbuddet, kunne hun istedet vælge at beholde nuværende maskine og fortsat vente på reservedelene kom fra Italien.

    Vi fik ganske vist lidt rabat på tørretumbleren, da vi dengang vi købte den samtidig købte vaskemaskine, emhætte og et komfur. Jeg mener blot ikke, at denne rabat bør have indflydelse på værdi (og dermed mulig kvalitet) på den nye tørretumbler. Det er min opfattelse, at værdien af de to tørretumblere skal være overensstemmende - rabat eller ej.

    Er det normal procedure?

    Eller er der noget vi ikke har forstået korrekt?

    Jeg er på job på søen og kan derfor ikke selv tage ned i butikken for at få en ordentlig forklaring på disse ting. Min kone følte sig behandlet på en lidt afvisende facon og bryder sig derfor ikke om at træde yderligere på ovenstående sti, men jeg er lidt skeptisk overfor det - derfor denne mail.

    Med venlig hilsen

    Jesper H"

    Så ser vi hvad der kommer ud af det. Den pågældende butik er naturligvis sat på i cc. Det er ikke noget jeg har tænkt mig at bringe ret meget videre... 1000 kr overlever vi nok, men så er vi blevet lidt klogere smiley


  • #5   3. aug 2012 Udover pointen med "livslængden" og strømforbruget af tømbleren sat op imod prisen (pris og kvalitet hænger som regel sammen), så er det egentligt også en princip-sag.

    Jeg gætter på, at tørretumbleren bliver fikset og sat til salg igen som "returvare". derved har Punkt1 / ElPlus scoret godt på den og kan stikke en mer-fortjeneste på 1000 i lommen (pga prisforskellen på "gammel" og ny).

    Jeg gætter på, at der først kommer svar på min henvendelse næste uge. Så ser vi hvad der sker.


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #6   3. aug 2012 Du har fået 1.000,- i rabat ift. initielt købt, og har kørt med tumbleren i næsten ét år. Nu går den så i stykker.... og service centralen fucker reparationen op... første gang du kontakter butikken forsøger- og løser de dit problem, hvor du straks og uden tøven får 3.995,- at købe ny tumbler for. Det er sgu' da en fair løsning. Undskyld mig, men jeg vil sætte BROKKERØV på dit hovede hvis ikke du er tilfreds med den service du har oplevet (ikke fra service centralen), men fra butikken!

  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #7   3. aug 2012 ....og ironien vil nok også påpege, at du indenfor 12. mdr. kan købe en tumbler som er både billigere og bedre! smiley

  • #8   3. aug 2012 Hans (GTR1400)

    Det er som altid en fornøjelse at læse dine indlæg. Nu er der ikke tale om brok, som sådan, men mere tvivl i forhold til principper.

    Hvis din GTR1400 brækker ned, så gætter jeg på, at du vil brokke dig højlydt herinde, hvis du kun kan få CBR 600 uden yderligere form for kompensation for forskellen. Jeg ved det er proportionsforvrængning, men det er for at anskueliggøre princippet lidt mere for dig.

    Yderligere..... jeg "fik" ikke 4000 kg at købe ny tumbler for. Tumbleren blev valgt af ekspedienten som et "take it or leave it".

    Og du har da fuldstændigt ret... kan man ikke lide lugten i bageriet, kan man vælge at fise af.

    Og så lige denne her: <i>og har kørt med tumbleren i næsten ét år</i>

    Mener du dermed, at hvis vi nu havde kørt med den i knapt 2 år, så skulle vi kun have haft en tumbler til 2000 kr?


  • #9   3. aug 2012 Jeg forstår det sådan at tumpleren kostede 4999kr og du forhandlede dig til 3999kr?
    I det tilfælde syntes jeg det er god service at du får en ny tumpler til den pris du rent faktisk har betalt, altså 3999kr.
    Jeg købte feks en akku boremaskine for lidt tid siden og lidt andet til værkstedet.
    Jeg fik den handlet ned i 2200kr fra 3100kr, brækker den ned og er udgået regner jeg kun med at få en ny til de 2200kr da det jo er det den har "kostet".
    Ellers ville jeg jo i teorien have "tjent" de 900kr på at den brækkede ned.
    Har du derimod handlet den ned i 4999kr syntes jeg helt sikkertat det er det beløb du skal ha tumbler for.

    Mvh


  • Esben F
    Esben F Tilmeldt:
    sep 2011

    Emner: 17 Svar: 454
    #10   3. aug 2012 Men Simon, dvs. hvis du har forhandlet en boremaskine fra 3100 ned til 2200 og den går i stykker - så er du tilfreds med at få et andet produkt der kun koster 2200 som listepris... Arrrhhh?

  • Esben F
    Esben F Tilmeldt:
    sep 2011

    Emner: 17 Svar: 454
    #11   3. aug 2012 Jesper hvis ikke de vil give dig 4995 at købe en anden tumbler for, kan du jo tilbyde de kan tilbagekøbe hele pakken til den pris du har givet for et år siden.

  • #12   3. aug 2012 Ja det er jeg for det er jo det boremaskinen har kostet mig.
    Hvis jeg køber et fjernsyn til super amok kun søndag pris til 2500kr men normal liste pris er 10000kr, kan jeg jo heller ikke sige aaaaarh jeg skal ha den nye derovre i hjørnet til 10k for det er det fjernsynet stod til.
    Så skal jeg da kun ha de 2500kr det er jo det der står på bonnen.
    Ellers er det pengene tilbage, hvis servicen er go


  • #13   3. aug 2012 Det der nok er omdrejningspunktet i denne her sag, er at forhandleren handler på den den rabat vi fik ved købet sidste år, fremfor at levere en model der er mage til eller tilsvarende, som købeloven foreskriver.

    Istedet for at yde en samlet rabat, da vi købte sagerne, fordelte de rabatten ud på de forskellige maskiner således at forhandler åbentbart kun skal levere en maskine i det prisleje vi rent faktisk gav fremfor en maskine der er af samme kvalitet, som den vi oprindeligt valgte.

    Jeg fandt dette afsnit fra købeloven (tolkning) på www.forbrug.dk:

    <i>Det er ombytning, når den vare, du har købt, har en fejl eller en mangel, og du får leveret en ny vare.

    Den nye vare, du får leveret, skal være magen til den, du købte. Det vil sige samme farve, samme model, samme funktioner – helt magen til. Varen skal være fabriksny. Du kan komme ud for, at sælgeren tilbyder dig en nyere model, hvis den, du oprindeligt købte, ikke længere kan skaffes. Du bestemmer selv, om du vil tage imod det tilbud.

    Du kan også komme ud for, at sælgeren ombytter til en vare, der ikke er fabriksny. Det kan fx være en brugt mobiltelefon, butikken har modtaget retur fra en anden kunde. Telefonen har de så sat i stand og udleverer derefter til en ny kunde, der har krav på en ombytning. Sådan en vare kan du nægte at tage imod. Hvis du først opdager det senere, kan du klage over det.

    Du kan kun vælge ombytning, hvis det er muligt. Det er fx ikke muligt at ombytte en brugt vare eller en udstillingsmodel, da der ikke findes en anden vare præcis magen til. Der kan også være varer, der er så specielle hver især, at det kan være svært eller umuligt at finde en magen til. Det kan fx være en pels, et håndlavet smykke eller en hund.

    Hvis varen er udgået af produktion og ikke kan skaffes, kan du heller ikke forlange ombytning. Hvis varen ikke er udgået af produktion, men sælgeren bare ikke har flere på lager, kan du i nogle tilfælde forlange, at sælgeren skaffer varen hjem til dig, men det vil afhænge af, hvor dyrt det er at skaffe varen.Hvis varen er udgået af produktion og ikke kan skaffes, kan du heller ikke forlange ombytning. Hvis varen ikke er udgået af produktion, men sælgeren bare ikke har flere på lager, kan du i nogle tilfælde forlange, at sælgeren skaffer varen hjem til dig, men det vil afhænge af, hvor dyrt det er at skaffe varen.</i>

    Og endvidere:

    <i>Det er ophævelse af købet, når du afleverer varen tilbage til butikken og får dine penge igen. Det beløb, du har krav på, er det, du i sin tid betalte for varen, og ikke det, varen koster på det tidspunkt, hvor købet hæves. Hvis varen fx i mellemtiden er kommet på udsalg, skal du have den fulde pris tilbagebetalt og ikke kun udsalgsprisen</i>

    Lad os nu se bort fra "brokke-islættet" i denne tråd og se tingene mere fra oven (hvis GTR1400 evner det) smiley

    Hvis forhandler havde smidt de 2000 kr af rabatten på tørretumbleren, skulle jeg så bare have accepteret en ombytning til en tumbler til 2000 kr og se glad ud? (Jeg skulle jo nødigt være en kværulant eller brokkehoved, vel Hans)?...

    Der står intet i købeloven om, at forhandler har ret til at handle på en rabat der blev givet for et år siden. Derimod står der, at hvis varen på reklamationstidspunktet er på tilbud, så er det den oprindelige pris der skal kompenseres.

    Og det er her min tvivl er. Må forhandler handle på en rabat der blev givet for et år siden?



  • #14   3. aug 2012 Der står til sidst at du har krav på det bøløb du BETALTE for varen.
    Kig evt på din kvittering hvad tørretumbleren har kostet, det må være det beløb du får. medmindre der kan skaffes en maskine nøjagtigt magen til den der havarerede?


  • #15   3. aug 2012 Simon

    Det er jeg helt klar over.

    Og så er det jeg spørger: Er det tilladt for butikker at handle på den måde? At handle på rabatten man fik for et år siden. De gav til start (mundtligt) en samlet rabat, men på fakturaen blev den delt ud på de forskellige maskiner.



  • #16   3. aug 2012 Jeg er bange for at det beløb der står på fakturaen er det beløb du har krav på, det mundtlige er self. bindende men næsten umuligt at bevise for dig nu.
    Jeg syntes du skal køre på at du vil ha en nøjagtigt magen til eller en af samme mærke og funktioner osv!.
    Jeg vil lige sige at jeg syntes det er pisse ærgeligt for dig og jeg syntes ikke du er en brokrøv, da det da er pisse surt at lave en god handel der så bare bliver mindre god uforskyldt


  • Esben F
    Esben F Tilmeldt:
    sep 2011

    Emner: 17 Svar: 454
    #17   3. aug 2012 Det er vel fair nok at du kun får den forholdsmæssige rabat tilbage. Men hvis de tager maskinen retur kan du forlange pengene og gå et andet sted hen.
    Men de må da også være interesseret i en "mindelig" løsning.


  • #18   3. aug 2012 Hej Jesper H,

    Det er jo individuelt fra butikskæder og deres egne regler om ombyttning af vare, dog nogen af reglerne er jo altid der i henhold til garanti osv..

    Jeg førstår din furstration at du føler dig snyt da i gav 4.999 for den første og, fordi i købte lidt fler hvidevarer fik i en rabat på 1.000 kr, denne her nye maskine som ni fik koster så 3.999 kr. Jeg vil dog mene Jesper, at man bytter maskinen til den nu værende dagspris, og serføligen en maskine som er lignende til den i købte for et år siden. Hvis man så får en nyer model er jo kun godt.

    Jeg ser det ikke som brok fra din side, men mer som du siger et princip, men jeg tror alt om alt skal i være glade da det såg ud til at reservedelerne til jers 1. maskine tog sin tid at få på plads, og igen hvis i så fik delerne, hvem siger at det hele fungerede igen, måske i bare været uheldige at få en søndags maskine.

    Skal dog sige jeg har aldrig arbejdet med at sælge hvidevarer, men arbejdet med herrtøj i sin tid, så lidt anderledes jeg/min kæde såg på defekte varer som kom retur. Og ved siden af det har jeg installeret hvidevarer alt fra kyle/frys, vaskmaskiner, tøretumbler osv, så set en del af det du beskriver.

    Men førstår godt din pointe, men tro mig vi er mange som prøvet lignende og man bliver noget frustrered over at tingerne ikke funker korrekt. Har det selv på samme måde, på en eller anden mærklig måde hvad mig og konen køber så sker det noget, ihvertfald 7/10 køb smiley Men sådan er nu livet og jeg tager personligen det der fra. Så hvis jeg være jer vil jeg nok alligevel være godt tilfreds med det i fik fra butikken. Servicen fra service-centret lyder jo ikke så godt, så den ville jeg aldrig bruge igen, men isted gå direkt ind til butikken, trods alt der de alligvel fik styr på tingerne for at mindst prøve at få en tilfreds kunde igen.


    Håber det hele køre igen, så konen din ikke sætter dig til håndvask smiley


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #19   3. aug 2012 Jamen Jesper H.... Hvorfor går du ikke ned til forhandleren og foreligger ham dine synspunkter. Jeg er sikker på at en god dialog og forberedelse vil føre noget positivt med sig. Forøvrigt var "brokkehovede" skrevet med islæt af ironi og et smil smiley - idet jeg reelt mener, at du har fået en god service og et god alternativ til at få løst dit akut opstået problem. Men du er åbenlys ikke enig heri siden du konstant hænger dig i princip og købelov... man kommer langt med god forberedelse "på den svære samtale", argumentation og høflighed..... En butik er da godt klar over at nogle kampe ikke skal kæmpes - og din kamp var bestemt én af dem... en flot gestus at få 4k tildelt tumbler (ny) efter du har brugt din egen i ét helt år....

  • #20   3. aug 2012 Altså...

    Lige for at få den med brokrøven på plads.... Det har ikke været intentionen med tråden. Det er stadig kun en Tudse det drejer sig om.

    Det er klart, at hvis Expert-gruppen bakker op om butikkens beslutning, så gør jeg ikke mere ved det. Vi klarer os helt sikkert fint med den tumbler vi får. Men i den umiddelbare situation, virker det (principielt) ulogisk at vi stilles ringere end vi stod før, også selvom det kun er en tudse det drejer sig om.

    Vi vil ikke begynde med at forlange at butikken køber deres sager tilbage. For det første er vi fint tilfreds med de øvrige ting og for det andet er nogle af dem fastmonteret efter besøg af tømrer.

    Man kan sige at der er lært en lektie i forhold til de rabatter man opnår ved stort indkøb. Der står nemlig ikke en tøddel om det i købeloven, og det er ganske givet det som butikken udnytter for at undgå tab, når en maskine melder pas efter kun 9-10 måneder.


  • #21   3. aug 2012 <i>Jamen Jesper H.... Hvorfor går du ikke ned til forhandleren og foreligger ham dine synspunkter</i>

    - Jeg er på job på søen (som nævnt længere oppe). Ellers havde jeg gladeligt gjort det smiley


  • HM
    HM Tilmeldt:
    apr 2006

    Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.542
    #22   3. aug 2012 Forøvrigt kan jeg kun tilslutte mig din opfattelse/oplevelse ift. Service Centralen. Havde et næsten nyt komfur (Gram) hvor lågen (glas) sprang, hvorefter de skulle bruge pænt lang tid på at finde ud af hvem der skulle lave skidtet... måtte også køre ud til Punkt1 og fortælle dem, at NU finder I ud af hvem der skal lave/skifte lågen, således vi kan få gang i bøf-stegningen igen... Det endte med at det var Gram's egen serviceafd. der kom.... men først efter at Punkt1 havde lagt pres på Service Centralen......

  • #23   3. aug 2012 Det beløb som du gav for maskinen, som står på fakturaen, er det beløb som du skal handle for igen. Længere er den ikke, så hvis dens org. pris er 4999.- men du fik den til 3999,- pga en større handel, så skal du selvfølgelig have 3999,- og handle for, da det var den pris du gav for den, det er en fair løsning.

    Du skal se det på den måde at butikken "køber" din vare tilbage, for den pris du gav for den, så det skal selvfølgelig også være fair for butikken. Da de højst sandsynligt skal tabs føre den smiley


  • #25   3. aug 2012 Kasper K.

    Prøv at læse Cocio's indlæg længere oppe. Hvordan ville du agere (husk vi snakker om principper samt hvad vi lovmæssigt har rygdækning til)?

    Jeg "hænger" mig ikke i de 1000 kr, som jeg jeg skrevet et par gange nu, så er det ikke dem der er til diskussion, men princippet samt lovgivningen og detail-handlens måde at "omgå" den på.

    Den tørre tumbler vi får nu (og det har jeg <i>også</i> skrevet, er ganske givet fin og helt på højde med den defekte. Det vides ikke præcist, vi har ikke modtaget og testet den. Men det er vi nødt til at formode.

    Mit oplæg går på, at man får hvad man betaler får. Den første var 5000 værd, den næste er 4000 værd. At begynde at begynde at spekulere i prisudviklingerne kan man som forbruger ikke bruge til meget, når man står og kigger på prisskiltet.


  • #26   28. sep 2012 Hejsa
    Må vi ikke hører hvad enden blev ?
    Tommy


  • #27   29. sep 2012 Vi fik en tumbler der i ny pris var 1000 kr billigere end oprindelige. Og med fornyet garantiperiode (den måtte vi hale ud af dem).

    Og så orkede vi ikke at tonse mere rundt i det

    smiley


  • #28   3. okt 2012 og så handler man ikke der mere ..


  • #29   3. okt 2012 Neeex smiley

Kommentér på:
Ny tørretumbler pga havari på "gamle"

Annonce