1.049 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

beway B
beway B
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 16

min. løn til bus chaufførere min. løn til bus chaufførere

Hej. Jeg er lidt i tvivl om der er nogle regler for min. løn til buschauffører.
jeg kan se fra trafik styrelsens hjemmeside at man som transportfirma skal overholde de kollektive overenskomster:

http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Erhvervstransport/Buskoersel/Saadan-bliver-du-busvognmand.aspx (under Løn- og arbejdsvilkår for virksomhedens chauffører)

Skal det forstårs at der altså er et minimumsløn da man skal overholde disse overenskomster? - lige meget om chaufføren er medlem af disse overenskomster eller ej?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Svejsning af en aluminium stol.En af de “brædder”man sidder på er gået i stykker i svejsningen 500 kr.
  • Stormsikring Pavillon 1.400 kr.
  • Hjælp til elstik 500 kr.
  • Vinduespudsning 600 kr.
  • Vandrør-skade 1.300 kr.
  • Luge ukrudt 1.375 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  min. løn til bus chaufførere
  • #1   22. okt 2013 Prøv her http://bit.ly/179059s

• beway B
    beway B Tilmeldt:
    okt 2013

#2   22. okt 2013 Hej. Tak.. jeg kan se at det er nogenlunde det samme som står i de eksempler på trafik styrelsen smiley

• #3   22. okt 2013 Ja..

Hvordan kan du være i tvivl??

[Løn- og arbejdsvilkår for virksomhedens chauffører
    En indehaver af en tilladelse til buskørsel skal følge de bestemmelser om løn- og arbejdsvilkår for chauffører, der findes i de pågældende kollektive overenskomster.

• beway B
    beway B Tilmeldt:
    okt 2013

#4   23. okt 2013 jeg kan være i tvivl fordi jeg igennem flere blogs kan læse fra folk at der ikke er noget som hedder mindsteløn i DK.
    Senest i denne blog fra Amino som jeg har oprettet:

http://www.amino.dk/forums/t/210926.aspx

• #5   23. okt 2013 Nej, netop ikke, det har ikke været nødvendigt pga. det velfungerende OVERENSKOMSTSYSTEM... Mindsteløn er noget som vedtages ved lov!

• #6   23. okt 2013 Der er ikke mindsteløn i DK. Endnu en grund til at det er så fandens vigtigt at være i fagforening, så der er nogle til at varetage lønmodtagerens interesse. Findes en overenskomst på området skal den følges, og rettighederne i denne overenskomst skal også følges overfor ansatte der ikke er medlem af en fagforening, eller f.eks. kun er medlem af én af "de gule"

• beway B
    beway B Tilmeldt:
    okt 2013

#7   23. okt 2013 Så hvis jeg nu vil arbejde som chauffør og ikke er medlem af en fagforening, vil jeg stadig kunne forvente en løn som er tilsvarende de personer som er medlem af en fagforening?

eller sagt på en anden måde fra arbejdsgiverens side. Vil en arbejdsgiver kunne tillade sig at kun give 15000 i løn/mdr, selvom det i overenskomsterne er angivet til fx 20000?

• #8   23. okt 2013 Vil du have rettigheder, så meld dig ind i en rigtig fagforening, så får du ordnede arbejdsforhold.

• #9   23. okt 2013 Der er ikke mindste løn i dk.. smiley
    Der er overenskomst mæssig løn smiley

• #10   23. okt 2013 Meld dig da ind i fagforeningen...Det er sgu usolidarisk ikke at være medlem af en fagforening når de nu har forhandlet lønnen.

• beway B
    beway B Tilmeldt:
    okt 2013

#11   23. okt 2013 Overenskomstmæssigt løn svarer vil også til mindsteløn så i følge trafikstyrelsens regler som jeg har skrevet om i første indlæg?

• beway B
    beway B Tilmeldt:
    okt 2013

#12   23. okt 2013 Nu står jeg i den situation at jeg gerne vil starte et transportfirma. Jeg vil dog ikke have problemer med forskellige fagforeninger - samtidig vil jeg jo gerne holde omkostningerne så lave som muligt. Derfor kunne jeg godt tænke mig hvor lavt et løn jeg reel set kan tilbyde? (ikke at jeg vil gør dette) men det kunne være interessant at vide.

• #13   23. okt 2013 Hatten af, - Beway B. smiley
    Der er brug for nogen der "tør/ kan/ gider/ magter og orker" at starte noget op selv..!!
    Du kan overveje at mødes med 3F/chaufførernes fagforening lokalt, og dels vende det med løndelen, - men de kan også hjælpe dig med at finde chauffører der matcher det du nu engang søger hos dine chauffører..
    En stor fordel for dig du slipper for 400 ansøgninger der kan være umulige at overskue.. smiley
    Thumbs up og 10-4..!
    held og lykke mæ'et..!

• #14   23. okt 2013 Nemlig. Afsted til 3F, de vil hjælpe dig med de oplysninger du har brug for.
    God vind smiley

Kommentér på:
min. løn til bus chaufførere

Annonce