2.073 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 11 Svar

Vægt sne/vand. Vægt sne/vand.

Jeg har brug for lidt hjælp her.
Nu går formiddagsaviserne i selvsving: Sådan redder du dit tag når sneen smelter og bliver tung!

Hvis der ligger 30 cm sne på taget, og sneen smelter/ bliver til tø-sne, så vejer den vel det samme?

Eller bliver vand i sne tungere på magisk vis?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Sætte 2 lamper op 500 kr.
  • Fallen dryer blocking entrance into bathroom 2.000 kr.
  • Reparation af sage espessomaskine 1.000 kr.
  • Flydespartel 1.500 kr.
  • Montering af låge på intregreret opvaskemaskine / Siemens 1.540 kr.
  • Ukrudt fjernes 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Vægt sne/vand.
  • #2   30. dec 2014 Jojo, men jeg taler jo om samme mængde sne, som blot smelter. Der tilføres hverken mere sne eller mere vand....

En kubikmeter sne vejer vel det samme selvom den smelter?

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

Følgere: 293 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.720
    #3   30. dec 2014 Jo det gør den da.

Jeg er uddannet VVS'er, så jeg ved den slags.

• #4   30. dec 2014 Den Vil selvfølgelig veje det samme :)! Molekylerne fortættes jo bare i vand og massefylden af vandet er jo bare det større end isens. smiley

• #5   30. dec 2014 Mente jeg også....

• #6   30. dec 2014 Nu har jeg kun lige googlet mig frem til annoncen på eb.dk - men problemet er jo når en stor mængde sne på taget pludselig smelter, og tagrender, afløb mm ikke kan tage det, så risikere du vandskade.

Samme når sneen smelter og begynder at sætte sig så bliver trykket pr. m2 jo større, da når det samler sig/glider sammen på fx tagrender

• #7   30. dec 2014 Sneen kan også finde på at slippe hvis hældningen er nok også får man lige 500++kg halvt smeltet sne ned oven i hovedet

• #8   30. dec 2014 Ja, de går i selvsivng uden at vide ret meget om hvad de snakker om.... Men det er ikke første gang og næppe heller sidste.

Som der er observeret vejer sneen ikke mere når den tør end når den er frosset (der kan kondensere lidt vand til den kolde sne som kan give ekstra vægt når der er fugtig luft omkring sneen).

Som det allerede er skrevet kommer problemerne ofte når sneen begynder at smelte og ikke kan ledes væk, så samler der sig meget vand rundt omkring som kan trænge igennem små utætheder i taget (dem er der ALTID).

Problemet med vægt kommer ofte steder hvor sneen glider sammen under smeltningen, hvor der så vil komme til at ligge en større vægt lokalt.

Der hvor det også kan gå galt er, at sne er rigtigt godt til at holde på sig selv, således vil trykket være godt fordelt når sneen er frosset, således at de steder der er understøttet godt bærer en del sne for resten af taget. Når nu sneen smelte og ikke længere "hænger sammen" kan der opstå tryk der lokalt er nok til at taget giver efter på svage steder.

• #9   30. dec 2014 Tak for forklaringerne. Jeg blev lidt klogere.

• #10   30. dec 2014 Det farlige kommer også hvis der ligger sne, og der kommer regn, så bliver sneen tung..

• #11   31. dec 2014 Nemlig Andreas ! Det er der problemer kommer....

Hvis du har en halv meter sne liggende på taget og de så slår over i regn, så "opsuger" sneen regnen som en svamp og så har du pludselig en stor vægt på taget.

Kommentér på:
Vægt sne/vand.

Annonce