{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
833 visninger | Oprettet:

Bønder!!! {{forumTopicSubject}}

Nu er foråret jo kommet! Desværre er vi ikke de eneste der nyder godt af dette. Bønderne begynder at arbejde på alle markerne. Det er desværre ikke andet end en lille brøkdel af alle bønder der sætter skilte op, når de grundet pløjning (eller hvad de nu laver) får lige så meget jord op på vejen, som de har på marken, og endnu mindre glemmer at feje det til side bagefter! (mener helt bestemt det står i loven de skal).

Er jeg den eneste der til tider har lyst til at stoppe op, og køre ind og spørge landmanden ham selv, hvorfor han er så egoistisk ikke at tænke på andre trafikanter - der er jo mange eksempler på jordvoldende på vejen koster en smadret mc.

Og hvordan står man forsikringsmæssigt hvis dette sker og landmanden IKKE har skiltet med "jordkørsel"?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bønder!!!
  • #1   11. apr 2007 .. Synes måske ikke problemet er så stort. De holder da mest til på de noget mindre veje, og der kører man vel forsigtigt alligevel? smiley Vi skal vel alle være her, og synes måske det er lidt meget at forlange at de skal feje og skrabe vejen når dagen for dem slutter ved midnat.. - Er selv i landbusinessen, som man måske kan høre.. smiley

• #2   11. apr 2007 Jeg vil da mene at hvis det er et problem med jord på vejen, så er det da så absolut fordi der blir kørt for stærkt. Generelt kan man da sagtens nå at spotte det og køre lidt forsigtigere.

• #3   11. apr 2007 Jeg syntes godt nok også det er noget svinderi, altså det er jo lovpligt at hvis de trækker jord hen over vejen så skal de altså sætte et skilt op.. Det er da helt normalt at lige tænke på de andre på vejene også.. Det er da pisse farligt hvis man kommer kørende og der lige pludselig ligger en masse jord..

• #4   11. apr 2007 Det er altså ikke til at se f.eks oppe over bakker eller rundt i sving og så er det da næsten lige meget hvor hurtigt man kommer vil jeg mene..

• #5   11. apr 2007 Nemlig! Men hvordan står man forsikringsmæssigt, hvis man grundet jord totalskader ens mc i grøften?

• #6   11. apr 2007 Kommer vel an på omstændighederne.. Din fart, osv. Det nye er jo vejens forløb, stand og brug, så det spiller nok ind..

• #7   11. apr 2007 jeg kender en som vælde pga landmandens jord lå på vejen og han fik da landmandens forsikring til at betale skaderne...

• #8   11. apr 2007 Det er sku også noget svineri når man ikke ryder vejen efter endt arbejde , og så kan andre trafikanter kører rundt i gylle, lort og jord med fare for skader på matriel og personel , men også med tilsvinede maskiner til følge ,som man så skal hjem og vaske, ligge på knæ og pudse på så man får lort på fingrene ..Måske er det politiet der ikke er hurtige nok med notesblokken i de tilfælde , de kan meget nemmere stå med en laser og inkasserer bøder for folk der kører 2-3km/t for stærkt på motorvejen i påsken , så de får en rigtig rigtig god start på deres påskeferie.....:-)

• #9   11. apr 2007 Nemlig Peter: Efter en tur på en halv time, kan man bruge 3 timer på vasken og polering...

• #10   11. apr 2007 Småvejene er bestemt farligere , det lige der der kan køres sjovt med knæet i asfalten ... når der så ovenikøbet er en bondeknold der smider hans jord og lort overalt ....

motorvejen er den mest monotone stykke landevej i hele danmark og enhver skovl kan køre 200km/t ligeud

pudseklud ? vil skide den et stykke , men når det koster liv med sådan et stykke landbrugsværktøj på vejen ! bør der fandme afmærkes et stykke i forvejen så alle har en chance for enten vælge en anden rute eller sætte farten ned så lortet ikke sprøjter en om ørerne med risiko for et alvorligt styrt

• #11   11. apr 2007 Det er sgu noget værre svineri, når de bønder ikke kan gøre rent efter sig ....

• #12   11. apr 2007 Ja hvis bare man kan finde ud af hvilken bondemand der har svinet på vejen - så skal han dække skaderne ved et evt. styrt.
    Kender en kørelære hvor han havde en elev der væltede i en omgang l.... (lækkert !!) - og i første omgang ville bondemanden ikke dække - men han ombestemte sig da kørelæreren ringede efter politiet... for som de sagde - det skulle han da han IKKE havde sat afmærkning om jord/l.... på vejen op...

• #13   11. apr 2007 inkl. i dette så er tit og ofte kutyme at lade tvillingmonterede hjul side på traktoren når de kører til og fra marken = dobbelt så meget lort på vejen og fylder mere end 2,55meter i bredden hvilket heller ikke er lovligt !
    kan ikke passe man kun kan bevæge sig sikkert i trafikken på motorvej E45 udenfor myldretiden
    ?
    bare lige et par bøvs herfra

• #14   11. apr 2007 Kristian (Aalborg) R....
    Hvorfor vil du skide pudsekluden et stykke, vedligeholder du ikke dine køretøjer..:-)
    Men iøvrigt er det ikke helt korekt Kristian at et landbrugskøretøj kun må blive 2,55m , det må faktisk blive op til 3,3m (mærkeligt tal) men det kommer nok af den gamle måleenhed der så er 10 fod (1fod = 33cm)
    Faktisk kan landmanden kører med væsentligt større og bredere køretøjer feks i forbindelse med høst da han7hun må beholde skærbordet på mejetærskeren ,hvis det er kørsel mellem to marker eller mellem gård og egen mark.....

• #15   11. apr 2007 er du helt sikker på det med skærbord på mejetærskeren peter ?

• #16   11. apr 2007 Så er spørgsmålet bare om hvor langt fra mudder-banen bonden skal sætte skiltet op? - Ligesom med advarselstrekant eller hvordan?

• #17   11. apr 2007 Advarselstavler opsættes med en afstand af 150-250 m før faren der advares om ,normalt udenfor tættere bebygget område , opsættes tavlen tættere på eller længere væk skal det angives med en undertavle.....:-)

• #18   11. apr 2007 Mark Kjærulff N.... Ja 99,9% med mindere der for nylig er kommet nye ændrede regler , og det tror jeg ikke er tilfældet må jeg sige ......Har du selv andre oplysninger .??

• #19   11. apr 2007 Ja, det er skide irreterende at der ligger jord på vejen når man er på vej hen mod ynlingssvinget, og man må køre igennem med 70%.

Ja, det er skide irreterende at de ikke sætter skilte op, som de er forpligtede til iflg. loven.

Ja, det er skide irreterende at med de monster brede traktore (2,55 eller 3,3 m ved jeg ikke, men brede er de i hvert fald)

MEN!!!!!!!! lad nu være med at panikke når der ligger lidt jord på vejen. Det er panikken, mere end jorden, der er skyld i uheldene. Punktum, ja. Det betyder ikke noget at cyklen skrider lidt igennem jorden - den skal nok få fat igen (med mindre selvfølgelig man køre på skridgrænsen) tro mig.

CB.

• #20   11. apr 2007 synes bare jeg har hørt at de slet ikke må køre med dem på, men det er nok bare mig der har hørt forkert... men det kommer vel også an på hvor store skærbord de har på deres maskiner.
    mange af de nye maskiner har jo så store skærbord at de ikke ville kunne være på en vej med dem på.

• #21   11. apr 2007 Rigtigt

• #22   11. apr 2007 Ja ja slap af drenge. De skal jo også være der ligesom os. Så må man jo bare finde nogle andre veje hvor der er til at være. Sådan er det. Vi skal alle være på vejene. Ja altså lige med undtagelse af alle billister og cyklister samt fodgængere.... Naturligvis

• #23   11. apr 2007 Nikolaj (Hornsherred) A..Ja selvfølgelig skal de da det , men de skal også skilte når de sviner og rydde op efter endt daglig arbejde ..Og det er de ekstremt dårlige til .Ekstremt....... Måske pga. der ingen sanktioner er fra det offentliges side (læs Politi), Hvis det kostede 5000-10000 kr i bøde ved første gangsforseelse og derefter sættes bøden op med det dobbelte , så skulle du bare se dem købe skilte og opsætte og efterfølgende løbe rundt med koste og feje jord/gylle og lort op , så vi sndrer medtraffikanter kunne færdes helt og tørskoet på de danske offentlige veje...:-)

• #24   11. apr 2007 Jeg bor på landet og synes sgu ikke det er så slemt... Måske bare mig.... Men jeg synes altså ikke at der ligger jord og gylle alle vegne... Kan sgu godt forstå at de ikke render rundt med koste og fejer veje når de er færdige med at køre om aftenen/natten hvis de skal ud på marken og arbejde igen dagen efter. Det drejer sig jo om nogle enkelte uger om året og så må man da bare være ekstra forsigtig i de uger. Desuden så giver jeg CB ret i at de fleste uheld sker fordi folk slår en skid og panikker bare de ser en fugleklat på vejen. smiley Hvis det virkelig er sådan en god vej så kan man jo køre den igennem og se hvordan tilstanden ser ud inden man vender om og giver den maks gas..... Sådan ser jeg på det. Hyg jer i det gode vejr og pas på jer selv.

Mvh
    Nikolaj

• #25   11. apr 2007 Nikolaj...Bor også selv på landet og vil til dels give dig ret , men til gengæld ser man efterhånden også noget værre svineri da der ofter ligger meget store dynger jord nettop fra de store maskiner de efterhånden kører rundt med , de trækker jo mange hundrede kilo jord med ud på vejen som de så spreder jævnt over de første 200-300 meter hen af vejen , og det er virkelig store dynger vi snakker om her .... Det er sku noget svineri, så må de stå ud og skovle jorden af hjulene inden de kører ud på offentlig vej.....Bare min mening og sikkert også mange ander mcísters og andre almindelige trafikanters....:-)

• #26   11. apr 2007 Ja direkte jordvolde er sgu ikke sjove at møde men ærligt så har jeg heldigvis ikke de problemer.... Kan være at bønderne i mit lokal område bare er rigtigt rigtigt flinke.. smiley
    Der er i hvert fald en milliard million andre ting der er mere generende i trafikken for mig....

• #27   11. apr 2007 Jamen, det er jo netop det, Hekto. Efter min mening udsætter lidt jord ikke ens liv og førlighed for fare. Generende, ja - men ikke direkte til fare.

Det er rigtigt at de burde sætte skilte op (selvom de nok bare ville blive stjålet), men ligefrem at forlange at de skal feje og skovle, syntes jeg nok er lidt i overkanten (jeg ved godt at det er lovpligtigt). Ligesom det er i overkanten at forlange bøder svarende til en hastigsoverskridelse på ... hvad ... 70 - 100%

Desuden - I kører vel aldirg så stærkt på offentligt vej, at I ikke kan nå at reagerer på sådanne ting? - altså jord på vejen, traktor efter sving/bakke, biler der laver U-vendinger efter sving/bakke o.s.v. o.s.v. Det er jo det vi har trackdays til smiley

CB

• #28   11. apr 2007 Hekto: Det er altså en Jyde-debat! - hehehe

• #29   11. apr 2007 Nej nej, Hekto - det er nu heller ikke fordi jeg mener at de ikke skal skilte - uanset hvor meget jord - våde eller tørt - de trækker med ud på vejen. Jeg tror at det er omsonst, da skiltene hurtigt ville blive væltet eller stjålet ... eller måske endda mudderet til smiley

Jeg agumenterer bare for at det ikke er så farligt som det i tidligere indlæg, blev gjort til. Dette for at folk ikke skal panikke, og hugge bremserne i, ved synet af en smule jord på vejbanen.

Slutteligt syntes jeg ikke at det er særlig mange steder det forkommer - og de steder det så forkommer, er det meget korte strækninger. Men det kan godt være at det skuldes at jeg bor i 'Danmark' smiley

Hvad jeg syntes er meget være er campingvogne, autotraljer og Brian'er (undskyld Brian - men jeg ved ikke hvordan jeg ellers skal forklare det) der skærer svingene, og som følge heraf, slæber en masse småsten og grus ud i svingene.

CB

• #30   11. apr 2007 Jo jo, men gruset er ikke særligt synligt i modsætning til jord, ligesom det (næsten) altid ligger i svinges ?apex?

• #31   11. apr 2007 ... og selvfølgelig i LANGT flere sving end landbrugsjorden.

• #32   11. apr 2007 Sjov drejning denne tråd har taget smiley

Men ja, du har ret, Hekto. 3/4 igennem svinget og alt det der - og ... shuuu ... det ved campingvognene ikke smiley Endvidere er der jo også tit 2 hjulspor hvor der ikke er grus, man bare kan følge. Jeg kan godt se det nu, at jeg ikke har formuleret mig særlgt klart, men jeg mente også bare, at jeg syntes at grus i sving er være end jord fra traktore. Gruset i sving ligger altid i sving, og jord fra traktore ligger ikke nødvendigvis i sving. Begge dele er ikke et stort problem (igen efter min ydmye mening), hvis man styrer udenom i stedet for at bremse igennem.

Enig?

CB

Kommentér på:
Bønder!!!

Annonce