{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.432 visninger | Oprettet:

El bil... skal/skal ikke..:-/ {{forumTopicSubject}}

Overvejer meget om næste bil skal være en ren el bil...

https://m.hyundai.dk/modeller/kona-electric

Planen med næste bil var en Octavia igen, men men

Prisen på hyundai'en vil blive den samme som en ny Skoda... ca 360.000kr

Det er gør det virkelig spændende er..

For 600 kr om mrd. Bliver der opsat en ladestation i min garagen med FRI strøm, samt fri strøm på de ladestationer der er rundt omkring...

Med de ca 25.000 km jeg køre om året er der ca en besparelse 18.000 kr om året i besparelse..

Det er da tiltalende..:-)

Men er teknologien for tidlig at springe på nu..


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  El bil... skal/skal ikke..:-/
  • #1   6. feb 2019 Prøv at se den her anmeldelse af Hyundai'en. Sidst i videoen nævner han også Kia E-Niro som kommer lidt senere på året, som måske er værd at vente på?..

    https://www.youtube.com/watch?v=TNb8y42Jfpg


  • #2   6. feb 2019 Hvis der er fri strøm, så udlejer du jo blot opladning til 20 biler om måneden for 200 kroner og så bliver det et rigtig godt regnestykke smiley

    Spøg til side. Jeg tror ikke teknologien er for dårlig. Det eneste reelle problem er vel hvis du skal køre længere ad gangen end èn opladning kan klare. Jeg "gad" da i hvert fald ikke holde X antal timer på en tank og vente på at kunne komme videre.

    Endelig en nogenlunde fornuftig pris på en elbil.


  • #3   6. feb 2019 Er helt enig i at optankning også er med i overvejelserne... men 0-80% kan lades på under en time, og det svare til ca 325 km..

  • #4   6. feb 2019 Jeg vil vildt gerne have en el-dyt - største udfordring for mig er, at man ikke kan få træk på (vistnok af afgiftsmæssige grunde?).

    Har været ude at prøve både Hyundai Kona, Ioniq og Nissan Leaf..
    Af dem kører Nissan Leaf bedst - Hyundaierne er lidt stive i undervognen - som om affjedringen ikke er ordentligt afstemt til den ekstra batterivægt.


  • #5   6. feb 2019 En time er selvfølgelig ikke lang tid. Men "gider" man stå og trippe en time, når man bare gerne vil hjem? smiley

    Var det i øvrigt ikke Kona, der kunne tilkøbes til en rækkevidde på over 700 km? Så kunne man omgå det, selvom det selvfølgelig koster lidt ekstra.

    Nå ja, og træk. Hvis man har det behov. Ellers virker det til at være en rigtig spændende bil.


  • #6   6. feb 2019 Den er vist opgivet til 450 km... og det med træk... satser stærkt på at det bliver godkendt...

    Model x skulle vist ha fået lov..


  • #8   6. feb 2019 Det her er de ladestationer hvor strømmen er til fri afbenyttelse... køre man længere ned i Tyskland, skal man på alm ladestationer hvor der er egenbetaling.

    profilbillede
  • #9   6. feb 2019 Hvad med en Golf GTE?

  • #10   6. feb 2019 Golfen køre faktisk godt... men gte er en hybrid... hvis det er en ren el golf, så er rækkevidden på lige over 200 km for lidt..

  • #11   6. feb 2019 Er der Elstation i nærheden af dit arbejde?
    Men jeg ville da sige go for it!
    Jeg glæder mig til at prøve den nye Kia Niro EV! Det eneste der stopper mig for at kaste mig ud i en elbil, er at jeg hader at skylde penge væk, og har ikke lige de 300.000 til en bil, så jeg beholder min Opel Astra fra 2010 nogle flere år smiley Hvis du bare smider den i laderen, når du kommer hjem, så er det da de færreste som kører mere end 400 km om dagen, med mindre deres bil er en del af arbejdet (konsulent og chauffør)


  • #12   6. feb 2019 Golfen køre faktisk godt... men gte er en hybrid... hvis det er en ren el golf, så er rækkevidden på lige over 200 km for lidt..

  • #13   6. feb 2019 Du skal bare have en "Tesla trailer" så er alle problemer løst smiley

    profilbillede
  • #14   6. feb 2019 Mener at have læst at hurtigopladning ikke er vildt sundt for batteriet som i forvejen ikke holder evigt og kostet kassen at udskifte?

  • #15   6. feb 2019 Ja et nyt batteri koster små 150.000 kr, men med 8 års garanti er der jo lidt sikkerhed der...

    Planlægger heller ikke at ha en bil mere end 5 år..


  • #16   6. feb 2019 Den er så bare stort set værdiløs efter 8 år ved videresalg. Men det er nok det samme som en alm bil smider i værdi.... bare at man tænker hele vejen rundt, overvejer selv elbil som min næste men da de ikke kan trække en trailer og holde til langtur bliver det nok ved tanken lidt endnu smiley

  • #17   6. feb 2019 Som bil nr 2 er de dog stadig spændende at kigge på smiley

  • #18   6. feb 2019 Jeg tror udviklingen går SÅ stærkt at værditabet om 3-5 år er enormt. Så tror oprigtig ikke der bliver nogen reel besparelse. Men om 5 år så er det hul i hovedet ikke at købe på strøm.... Tror jeg smiley

  • #19   6. feb 2019 Det er også det mit dilemma bla ligger... køber jeg nu en benzin bil nu, er den så til at sælge om 5 år hvis alle vil ha en el bil...

    Det er ligesom med en aktie... man skal ind på det rigtige tidspunkt:-)


  • #20   6. feb 2019 Du skal ikke regne med anhængertræk medmindre sælgeren kan garantere det.
    Elbiler er ikke konstrueret som brændstofbiler, og markedet for anhængertræk ude i den store verden er stort set lig 0. Det er kun i Norden folk synes det er fedt at køre med trailer.
    Jeg er ikke i tvivl om el/hybrid er fremtiden. Men der går nok små 4-5 år før bilerne er på højde med benzinbiler, samt ladetiden er nedbragt.

    Octaviaen er altså også noget større end en Kona.


  • #21   6. feb 2019 Hvis det var mig, så ville jeg beholde den gamle øse 3-5 år mere. Udelukkende fordi jeg tror det giver et økonomisk overskud på str med en fin motorcykel smiley

  • #22   6. feb 2019 Nu er det ikke kun valget mellem el og benzin, men også valget mellem Hyundai og Skoda. Har du gjort helt op med dig selv, at du er villig til det?

  • #23   6. feb 2019 Det er jo det store spørgsmål... nu har jeg booket en Kona til en 3 timers prøvetur på søndag... så når jeg er færdig med den... så kommer svaret i det øjeblik jeg lander i skodaen igen..

  • #24   6. feb 2019 Med tanke på kvaliteten i nyere Skodaer ville jeg ikke være i tvivl, hellere vælte på cykel og brække begge arme end køre i en Skoda...

  • #25   6. feb 2019 Vores næste bilskift falder helt sikkert på en elbil, først nu har de en overbevisende rækkevidde der gør vi kan Få en hverdag til at hænge sammen..
    Vi har begge haft el og brint biler på jobbet i mere en 10 år, så selve teknologien har vi , ligesom flere af jer også giver udtryk for, - ingen problemer med.. smiley

    Bare ærgerligt, det virker som om elmotorcykler ikke har gennemgået samme udvikling, der sker for lidt..! Men forhåbentlig kommer der også snart et gennembrud der.. smiley
    Har lejet Brammos og Zeros flere gange nu, - og det ER en rasende sjov men meget kort fornøjelse.. smiley


  • #26   6. feb 2019 #25
    Jeg kunne RIGTIG godt tænke mig at prøve en lightning smiley også selv om fornøjelsen er relativ kort smiley


  • #27   7. feb 2019 Cool bike.. ligner vel noget omkring et par sek. Max 3 til 100 km/t.. uden at ligge og rode m gear eller noget.. smiley

    profilbillede
  • #28   7. feb 2019 24# Gad godt høre en uddybning af der svar Kenneth. Har kørt skodaen i 9 år og den har kun været på værksted til service

  • #29   7. feb 2019 Nu kan kvalitet vel måles på flere faktorer. Mon ikke der tænkes på kvalitetfornemmelse fx i kabinen, for der halter de (og VW) altså noget efter andre tyske mærker smiley

  • #30   7. feb 2019 Ja nogen luksus færge er det ikke smiley

  • #31   7. feb 2019 Årh.. sorry guys.. #28 & #29.. smiley Meeeennn..
    Er det ‘Mærke-race’ ikke kørt for små 12-15 år siden..
    Det halve af indmaden på alle biler nu om stunder, står der alligevel ‘Bosch’ på...
    På de chip konen har i sin PSA 208 står der Toshiba på.. og det gør der sikkert også i flere andre fabrikater.. smiley hendes AC er en Siemens/Bosch enhed.. smiley
    I USA hedder det en ‘Dodge Sprinter’.!! Fordi mange Mercedes modeller derovre er produceret hos ‘Dodge’ smiley Hyundai og Honda er Et hvad angår hydrid teknologi og biler, - VW Amarok = Toyota.. et eller andet (Kan ikke lige huske hvad)..
    de Sidste Saab’s er GM biler, Volvoer indeholder og ER Ford teknologi.. Kylle, pylle og rylle bilerne ved sikkert alle, er en og samme bil fremstillet på to forskellige fabrikker..
    Samme med VAG mii, up! And Down, same.. same - Ibiza og Polo er same, same teknologi, det samme op igenne størrelserne I VAG søskende flokken Pissat/Octavia osv.., afhængig af årgangen er den ene first mover i forhold til den anden..
    Alle chevroletter i DK er Daewoo’s og Isuzu remstillet på licens.. og aldrig set skyggen af en US Chevrolet.. osv..osv.. Du kan sikkert selv fortsætte der ud ad.. smiley

    Der findes en hjemmeside et sted ‘Outthere’ - ‘You Google for me.! smiley hvor alle disse crossovers og produkt sammenhænge er remset op..

    Som jeg ser det, er det udelukkende moderselskabets reklame og markedsførings afd. Der bestemmer hvilket mærke der skal ramme hvilket segment.. eks.. at til de unge pusher vi dette bilmærke i vores gruppe, og så ser vi dansende biler i reklamerne der spy’er farveklatter ud over din TV skærm (Cash-Kaj)
    Den ‘fornuftige bogholder far’ tænder vildt på reklamen med familie faderen der sidder og styrer, i mens han fortæller hvor fantastisk en bil han har købt, bliver afbrudt af teenage datteren, som han så sætter på plads.. hvilket han syntes er vildt sjovt - og køber skod bilen.. smiley smiley
    Overdrivelse fremmer forståelsen..!
    smiley
    PS: at kalde en Ignis..! Danmarks første mini SUV..?? Hvad..?? STOP DET.!
    Der er mange ÆGTE mini suv’s før den.. tror de vi er dumme..!!
    En forudindtaget argumentation der ‘pi... biib.. er’ mig af.. smiley smiley
    Ikke engang ‘adventure..!!’ Modellen har 4 hjuls træk...??

    NÅ - skulle lige af med det .. smiley


  • #32   8. feb 2019 #31:

    En VW amarok er ikke en toyita. De gamle vw taro var hilux, men amarok er vw's egen - hvilket blandt andet viser sig på antallet af værkstedsregninger smiley


  • #33   8. feb 2019 Om kort tid er det garanteret ikke gratis at få ladet op. Regn hellere dette med ind i din kalkule.

  • #34   8. feb 2019 Nej når først tilstrækkeligt mange bruger el skal det nok blive beskattet

  • #35   9. feb 2019 Jeg kommer aldrig frivilligt til at køre ren el-bil.

    Grønne El-biler findes ikke idag. Det kan godt være at de ikke forurener her, den er blot flyttet et andet sted hen. Jeg læste et sted at Tyske ADAC lavede nogle beregninger som senere er blevet bekræftet i Norge, nemlig at fx en Tesla skal køre omkring 500.000 km før den er “grønnere” end en Mercedes 220 CDI (hæng mig ikke op på de specifikke detaljer) når den lades på Konventionel produceret strøm og ca halvdelen hvis det var Vind/Sol produceret strøm.
    Beregningerne er baseret på fra produktion til skrot.

    Jeg synes at hele dette el- bils hysteri bygger på politiske mærkesager og tanken om at vise sig mere “grøn” end sine oppositions modstandere. Der findes idag flere alternativer, som blot ikke har fået den samme opmærksomhed eller midler til udvikling. El-bilens indtog havde aldrig fået samme modtagelse hvis ikke Elon Musk havde meldt sig på banen. Elon Musk har altid været kontroversiel og for at gøre sig ekstra bemærket måtte det jo være at bevise at en El- bil kunne være smart og hurtig og sætte selv superbiler til vægs med performance.
    Og netop begrebet El-bil er kontroversielt i den forstand at verden og den måde vi idag lever på, ikke er klar til El-bilen før problemet med “tankningen” er løst samt holbarheden på netop den del af køretøjet som tegner sig for den største reservedelsomkostning.
    Til sammenligning, hvor mange BMW/Mercedes/Porscher ville blive solgt hvis man på forhånd viste at motorens levetid kun var 6-7 år og skulle udskiftes til en omkostning, der svarer til næsten 50% af nybilsprisen. næppe særlig mange.

    Og så kommer vi til bagtanken med min første sætning - Hvad er det der tiltaler folk ved en El-bil?
    Er der lyden - eller manglen på lyden ?
    Er det konen som bestemmer ?
    Er det politik ?
    Er det tanken om at forurene mindre ?
    Er det køreglæden ? .....
    Ja - der kunne sikkert stilles flere spørgsmål med glimt i øjet.

    Lyden er squ da kedelig, det svarer jo til at hive den dyre Akrapovic potte af MC’en og påsætte den største og næsten lydløse lyddæmper for derefter at flippe skråt ud over lydindtrykket den giver.
    Flere i min omkreds som har anskaffet aig El-bil, er det direkte konen somhar gjort valget for manden som nægtede at vise sig i en Citroen Berlingo eller en Multipla.
    Polititisk overbevisning - dem har jeg opgivet at diskutere med.
    Folk køber El-biler men tager på ferie på den anden side af jorden Flere gange om året fordi det er billigt og noget skal de jo bruge de sparede brændstof penge til....
    Køreglæde.... hvormange cruiser en tur i deres El-bil op og ned af strandvejen om søndagen?

    Jeg kommer aldrig til at køre i el- bil - måske noget hybrid af en art eller en bil med et helt tredie brændstof. Eller måske skulle politikerne gøre noget mere for at omstille til ethanol som bl.a mexico har benyttet i de sidste 30 år, men igen det vinder man ingen taburetter i folketinget på.

    Kom nu med alternativer - forbrændingsmotoren er stadig den sjoveste og hvis vi tænker lidt frem i tiden så står vi med et vandproblem og for lidt Ilt i atmosfæren - så lad os dog forbrænde noget vand og skabe noget Ilt - det kræver jo blot lidt strøm..... smiley


  • #36   9. feb 2019 #35: Jeg tror dine kilder er nogle år gamle, der sker rigtigt meget på området, og noget af det seneste omkring miljøpåvirkningen kan du læse her:
    https://www.eea.europa.eu/publications/electric-vehicles-from-life-cycle

    Mht. valg af bil... Så tror jeg at der er mange der ikke vælger bil udelukkende for at det skal være sjovt. I en hverdagsøkonomi/praktik er der mange andre parametre der vægtes, såsom drifts-pris, komfort, plads, nemhed, you name it. For mit eget vedkommende vil jeg da gerne have en sjov bil, men det spiller ikke altid sammen med en driftsøkonomi der tilsiger 30.0000km om året - så går det en forskel om der køres 20 eller 10 km/l. Jeg vælger så at få mit sjov på 2 hjul i stedet - der skal alligevel smides en del penge efter en bil før den bliver rigtig sjov, og for hver 25.000 kunne jeg have fået en god ferie med familien med masser af sjov!?

    Hvis du aldrig vil køre el-bil, så vil jeg råde dig til at hamstre sjov indenfor de næste 10 års tid, for jeg tror ikke at du finder en bil baseret på ren ICE der vil blive produceret når vi når den tid...


  • #37   9. feb 2019 #28 René
    Vi købte for 3 år siden en 2013 Superb med lige knap 60k på tælleren, total lækker specialversion med alcantara sæder samt alt andet guf, en virkelig lækker bil, en 2.0 tdi, vel og mærke commonrail for optimal holdbarhed, hentede den en fredag ved Skoda næstved (bor udenfor viborg) og allerede natten mellem mandag og tirsdag startede mareridtet, det første var knækket aksel i turboen og så fortsatte det derfra, dyser, topstykke, ville ikke starte, når den endelig startede gik den så urent at instrumentbordet mindede om en gammel golf 2 diesel, dyser blev pakket om, næsten fast tid i Viborg hver anden uge for at få opdateret software, efter 5 mdr hvor knap halvdelen af tiden var gået i en citigo og de havde spyttet 65k i den lortegryde bare i dele havde jeg fået nok, gad simpelthen ikke stå op før tid om morgenen og gå ud og starte bilen bare for at være sikker på den ville starte. Derfor kommer jeg aldrig nogensinde til at eje noget fra vag gruppen igen, og de så er sidste producent på jorden så cykler jeg bare....


  • #38   9. feb 2019 #36
    Kilderne er faktisk ret nye
    Denne er fra Sep. 2018 og beskriver ADAC’s seneste rapport vedr. Co2 og El-biler
    http://notrickszone.com/2018/09/19/new-study-german-mid-sized-e-cars-produce-less-co2-than-diesel-autos-but-only-after-585000-kilometers/

    Hvis motivet er for at mindske ens personlige CO2 aftryk, så vil jeg kalde det hyklerisk. Man sparer nogle penge i den tro at man er grøn og brænder dem af på at flyve med en co2 bombe til den anden side af jorden... smiley
    Og hvis co2 aftrykket fra en el-bil alligevel ikke er så grønt alligevel, så kommer vi alle endnu hurtigere til at sejle rundt i kajaker og kanoer langt tidligere end beregnet....
    Jeg skal nok i min levetid finde et køretøj som både i mine øre lyder rigtig og giver mig det frirum til at nyde transporten fra a til b i en hektisk hverdag.

    Nej hvis menneskerne virkelig vil ændre udfaldet af co2 balancen er det en radikal ændring af den måde vi lever og tænker på. Og her hjælper sølle 5 milioner mennesker i lille danmark ikke en døjt.
    Amerikanerne har designet deres land til bilkørsel, Kina og Asien er godt igang og bliver en kæmpe co2 bombe - Afrika er slet ikke startet rigtig endnu.
    Konkurrencen i alle markeder betyder at økonomien presses til at højne produktionen centralt og fragte vores fødevarer/forbrugsvarer ud til kunderne hvor end de måtte være...
    Tænk selv på regne stykket - okonomisk kan det svare sig men co2 mæssigt nej.
    Så køb bare en el- bil i den tro at du sparer miljøet for mange tons co2 - det passe bare ikke
    smiley


  • #39   9. feb 2019 Jeg er som sådan lidt ligeglad med grøn CO2 osv... katalysatoreren til mange motorcykler ligger ofte på hylden og bliver kun brugt til syn..:-)

    Gevinsten for mig vil være en 15-18000 kr om året i besparelse ved at skifte..

    Havde hver kørt km været det samme, havde det jo slet ikke været et spørgsmål..:-)


  • #40   9. feb 2019 34# ja det lyder som en total dårlig erfaring, vores Fabia er dog den mest stabile bil jeg nogensinde har haft men har ingen erfaringer med den øvrige vognpark. Dine erfaringer matcher dog mine på VW området.... Og chevrolet smiley

  • per N
    per N Tilmeldt:
    aug 2013

    Følgere: 25 Emner: 5 Svar: 79
    #41   9. feb 2019 nicky kan se du har booket en i 3timer i morgen, fedt så kan du jo prøve den ordenlig af både motorvej og landevej det blir spændende at høre din erfaring

  • #42   9. feb 2019 #38
    Jeg tror at vi er enig meget langt hen af vejen, og jeg er selv blandt de meget skeptiske når folk bruger “red planeten” som begrundelse for at købe el-bil. Skal man spare miljøet for noget som helt (bil-mæssigt) skal man hellere holde liv i si gamle bil, da produktionen og afskaffelsen er de absolut størte kilder til miljøbelastningen for en bil.


  • #43   9. feb 2019 Mange tror jo at vi alene her i DK kan redde jorden, hvis vi handler lidt anderledes.
    Nej, man burde nok sætte fokus ind i f.eks. Indien.
    Så forleden i TV, at unge helt ned til midt 20-erne dør af luftforurening i storbyerne.
    Man fyrer og laver mad over kul eller man brænder affald.
    Dagligt lukker man lufthave på grund af smok.
    I det spil betyder en el-bil fra eller til i DK ikke en skid.


  • #44   9. feb 2019 Ja, der er mange store problemer rundt om i verden, men det er lidt som at sammenligne æbler med fisk. Jeg er ret overbevist om at hvis du regner en gennemsnits danskers klimaaftryk ud og sammenligner det med en gennemsnitslig inder slår inderen os med længder på trods af brændebål i køkkenerne.

  • #45   9. feb 2019 Nicky, nu skriver du at du ville kunne spare mellem 15- og 18000kr om året.. Men hvad med værditabet i selve bilen pr år? Ville du kunne sælge den igen uden, at miste for mange penge kontra de penge du kan komme til at spare? Det tror jeg nu ikke smiley

  • #46   9. feb 2019 Det er sq svært at vide på en helt ny model, også derfor jeg er i tvivl...

    Det er jo ligesom en aktie... det kan gå godt eller skidt..:-)


  • #47   9. feb 2019 #42
    Min pointe skåret ned til 5 linier.... smiley

    Jeg har jævnlig en heftig diskussion med el-bils ejere om netop formålet ved anskaffelsen af sådan en.
    Shell udviklede får nogle år siden en diesel fuelsom hedder GTL (Gas To Liquid) - en diesel udvundet syntetisk fra Naturgas. Utallige tests og forskningsresultater viser en reduktion på 40% NOx og 35% CO2 udledning fra samme motor endda uden omstilling.
    Med 1 slag kunne politikerne “fjerne” 1/3 af alle diesel drevne køretøjer ved at ved lov indføre denne type diesel som erstatning for konventionel diesel.
    De har vist endda restet en jetfuel på samme princip med lovende resultater.

    Men politikere kan jo ikke favorisere et fabrikat frem for et andet og desuden er alt brændstof som skal igennem en forbrændingsmotor ikke lige en valgbar kartoffel så taburetterne forbliver på ens røv.

    Hykleri og atter hykleri.

    Sålænge politikerne gentager en trend længe nok, skal folket nok følge dem, uanset om det er smart eller ej. Mennesker er flokdyr og rygklappere, og vil til alle tider helst befinde sig på vinderholdet. Og skifter gerne side hvis trenden bærer derhenad.
    Se bare USA og fake news - folk befynder at tro på det, hvis det bliver gentaget længe nok.

    Tro mig, der er opfindelser nok derude, de ligger blot i skufferne hos Olieselskaberne.

    I maj 1995 kunne vi i MCN læse om en motor opfindelse lavet af en englænder og en østriger - en motor på 600 cc, 48 keramiske stempler, og 300 hk.
    Motoren kostede 105 pund at pruducere, og kørte på 60% vand og 40% benzin.
    I august 1995 erfarede vi at deres selskab var opkøbt af Texaco.

    Jeg tror bare ikke på batteri-biler som teknikken er idag. Og slet ikke gensalgs værdien af en bil som i realiteten er udtjent på blot 6-7 år.

    Stil jer selv det spørgsmål hvad du maks vil betale for en bil som har 1 eller 2 år til næste syn og du ved at den skal skrottes bagefter på grund af økonomi.

    Havd er en El-bil til 300.000 værd efter 7 år, hvor batteriet skal udskiftes til en pris på 100.000 eller mere?
    Deri skal ejren også tænke på at de sidste år man selv benytter bilen er ydelsen på batteriet dalet kraftigt af alle de klat ladninger og speed charges man igennem tiden har udført.
    Cellerne i litium batterier dør med tiden og jo færre celler, desto kortere range - altså rækkevidden på de lovede 400-500 km er udregnet på et nyt friak batteri og ikke et 6-7 år gammelt batteri. Hvor længe holder din 4 år gamle smartphone strøm ? Eller hvor længe holder din 5 år gamle laptop strøm?
    Sikkert ikke så længe som producenten lovede.

    God jagt på el-biler - sælg jeres benzin/diesel biler i massevis, så de dumper priserne fo så skal jeg ud og hamstre til laden og legepladsen...;)

    Jeg glæder mig til at starte V8’eren :):)


  • #48   10. feb 2019 Har du regnet på hvor meget det ville koste dig at lade den op UDEN at få den lader sat op til 600 kr om måneden?
    Jeg synes det lyder dyrt at give 600 kr for det.
    Mit forbrug af strøm til hele husstanden ligger på omkring 200 kr pr måned (godt nok i sverige, men alligevel)


  • #49   10. feb 2019 E-biler er nok ikke meget andet en politisk ide on centraliseret kontrol … som så meget andet ! …


    jov jov .. og de snakker om 7 års garanti .. tjaa .. producenterne ved godt efter 5 år begynder pøblen selv at syntes at deres køretøj er ved at være gammelt, og så vil man af med det igen ..


    Det er straks værre med MC´er .. Dem vil vi gerne ha´ i mange år .. Så hvad så med F eks. den nye HD ?? .. så efter du har været ude at betale de 250.000kr ( eller hvad det nu er den koster ) , og du ikke gider at ha den mere efter 5 år, hvem skal så købe den for ret meget mere en 40kr ??


    Hvad vi du sige til køber ; den er fin nok, den skal "bare" ha´et nyt batteri til flere penge end cyklen er værd !! ..

    Ud over at alt hvad der er eksotisk omkring en Harley er totalt væk, så kan den INTET som en hvisken som helst anden korea, kina osv. producent kan .. På den måde vil meget af det vi syntes er fedt lige nu, være dødt om allerede 10 år ..
    Jeg ser ikke meget andet i den nye HD end et stort klamt batteri på hjul .. Men jeg er jo også bare en gammel idiot ..

    Men for de mænd der sidder bag og vil kontrollere al ting er det fedt med e-køretøjer og der er nok i virkeligheden mere formålet ..


  • #50   10. feb 2019 Så er prøveturen i Hyundai kona elbil overstået..

    Og lidt som forventet levede den ikke helt op til den påstået rækkevidde på 455 km på en opladning..

    Den demobil vi prøvede havde gået 1600 km og havde et gennemsnit på 4,7 km pr. Kw..

    Det svare ca til en rækkevidde på små 300 km... dog har den jo nok fået lidt at leve af når andre har været ude og teste den... for den er sq kvik når man trykker til den..

    Min lille test var med et gennemsnit på 130 km/t på motorvejen, og der lå den på 4,8 km pr. Kw, og det gir lige nøjagtig 297,6 km på en opladning...

    Så til mit forbrug er den dumpet...

    Vi prøvede også en kia niro plug in hybrid, den målte vi ikke forbruget i, men motor messigt er en hybrid en langt bedre løsning for vores vedkommende..

    Desværre er langt de fleste hybrid motorer lavet uden turbo, lige på nær golf gte. Det undre mig sq en del da da trykladet motor har flere heste og køre længere på en liter.

    Det korte af det lange er... elbilen er ikke klar til mig endnu.. men det er en hybrid..

    Og Skoda kommer med en hybrid eller 2, med en trykladet motor, i løbet af i år..så dem holder jeg lige øje med:-)



  • Ronni G
    Ronni G Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Svar: 13
    #51   10. feb 2019 Hvis du venter til slutningen af 2019 og 2020 er der en større udvalg af elbiler på vej, bla vw med deres første rigtige el bil ID.

  • #52   11. feb 2019 #50.. jeps.. præcis det der problemet.. De kan kun sælge ‘elastik’ i metermål når man omtaler anslået rækkevidde.. smiley
    Det ER sjov at trække folien af taxa’erne når der skiftes til grønt.. men det hakker umådelig meget af rækkevidden..
    Dog kan jeg trøste dig med de opgivne tal er realistiske at nå, efter man har prøvet det i noget tid vender man sig til at køre ‘el bil økonomisk’ så man uden de store problemer kan køre længere end computeren beregner det til..

    En prøve bil er nok som du selv er inde på, en der får tæv fordi Kick Down funktionen er ret sjov og (næsten!) sætter en tilbage til 60’ernes amerikaner biler, der rejser sig i fjedrene, løfter op i trompet bukserne og høvler hen til næste røde lys.. smiley smiley


  • #53   11. feb 2019 BMW 330e er da trykfodret !? smiley

  • #54   11. feb 2019 Kender en familie som lige har købt Yaris hybrid og har Octavia 1.9 TDI st car til de lange ture og træk af campingvognen, tror det er ideelt for dem, men spændende at følge med i.

  • #55   11. feb 2019 330e ser spændende ud, helt bestemt.

  • #56   12. feb 2019 Hvis man i dag spekulerer i, at man om 6-8 år skal udskifte et batteri som i dag koster 150.000,-, så bør man overveje hvordan teknologien var for 6-8 år siden og så spørge sig selv, om man også tror, at det pågældende batteri vil koste 150.000,- om 6-8 år.

    Mon ikke at der til den tid er langt bedre og effektive eller billigere batterier...


  • #57   12. feb 2019 #56 : Det kan du da have ret i.

    MEN passer de “langt bedre og effektive eller billigere batterier” så til den grimme el-bil, som du købte tilbage for 8 år siden i 2019?


  • #58   12. feb 2019 #56
    Hvis det går ligesom med acu værktøj, så regn ikke med at udviklingen kommer tidligere modeller tilgode. Tvært imod smiley


Kommentér på:
El bil... skal/skal ikke..:-/

Annonce