1.904 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
43 Svar
syn af mc kontra bil syn af mc kontra bil
nu har jeg længe undret mig hvorfor der ikk er periodisk syn på motorcykler hvert 2. år ligesom på biler..
ikke fordi jeg brokker mig.. men synes det er lidt mystisk når man tænker på hvor meget flueknepperi der generelt er omkring regler og love vedr. køretøjer i Dk..
0 synes godt om
okt 2006
Følger: 14 Følgere: 53 MC-er: 2 Emner: 20 Svar: 2.157
Muligvis er det ud fra en tankegang om, at motorcyklister i højere grad end nogle billister er nogle som går meget op deres køretøj, og derfor er de nok i bedre sikkerhedsmæssig forsvarlig stand? Altså hvis man ser bort fra nummerplader der hælder for meget, blinklys med for lidt afstand, udstødninger der synger lidt for højt mv.
mar 2010
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 455
Var ved skovsøen i odense igår. Stod og kiggede på en gsxr250. Den havde kørt 609xx km. Så kom ejeren forbi og vi stod og snakkede lidt. Den var fra 91 og han havde haft den helt fra ny. Det er altså lige næsten 20år uden syn. Jeg er ikke tilhænger af periode syn, men omvendt igen så tvivler jeg sku på at den kunne smutte igennem...Jeg synes egentlig ejerskiftereglerne er gode nok, men de fanger jo ikke det hele
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 192 Svar: 7.504
Det holder ikk! hva så med alle de kinesiske cykler der kører i en atmosfære med ilt og ruster efter 2 måneder
vedr den gsxr der har rundet 609k, sådan en ejer bekymrer mig ikk, han har nok skiftet rigeligt med dele og serviceret før den kunne klare de km..
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.757
Grunden til jeg synes der skulle være syn på mc er at, der er mange der TROR de kan skrue på mc og vedligeholde den, men i virkeligheden fatter de ikke en brik....bare se på alle de forskellige indlæg der er herinde med hvorfor ditten og hvorfor datten....samt ved periodisk syn ville man sikkert komme en del ulovlige ombygninger til livs.
En anden side af medaljen, for mig, er at så får jeg lidt mere at lave :)...det ville være nice.
mar 2010
Der er sikkert en del af kinøjserne der ville have svært ved et syn selvom den kom direkte fra forhandleren. Jeg har ingen ide om hvorfor der ikke er periode syn, men jeg skal nok undlade at skrive til ministeren for at spørge
mar 2010
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
jul 2006
Med det antal af synshaller der er i DK nu, så skulle det undre mig meget om ikke der var tid til mc´ere også
Vi har skam kapacitet til det her hos os....og hvis det kommer til at knibe så ansætter vi bare nogle flere folk :)...pladsen har vi ihvertfald
Kasper>>>>takker....man gør vel hvad man kan
okt 2006
Men ja, der kører uden tvivl nogle mc'er rundt som ikke er i helt forsvarlig stand
jul 2006
Dem der har biler betaler jo ofte også et værksted for at lave service men de skal stadig til syn...hvorfor skulle en mc være anderledes?
Desuden koster det ikke det samme at få synet en mc som det koster at få synet en bil
apr 2009
For værksteder de laver ALT efter bogen
okt 2006
Men alt andet lige, så må det da være mere relevant at være efter dem som bare kører indtil der er et eller andet der står af, end dem som løbende for uddannede mennesker til at sørge for skidtet er i orden...
- Men ja, den problematik tages der heller ikke hensyn til omkring bilsyn. Det er jeg klar over... Og jeg har da heller ikke et realistisk bud på hvordan det ku lade sig gøre...
Men ja, uanset hvad så er der ingen krav om periodisk syn på mc'ere .... endnu.
apr 2009
Men alt andet lige, så må det da være mere relevant at være efter dem ikke fatter en brik af teknik og som bare kører indtil der er et eller andet der står af, og så får uddannede mennesker til at sørge for skidtet er i "orden"...
end dem som hele tiden sørger for at bremserne er i orden, væsken er frisk, dæmperen fungerer korrekt osv..
apr 2008
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 47 Svar: 319
apr 2008
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 229 Svar: 2.839
Modent, og lige til øllet
okt 2006
Nu blander du pærer og bananer.... Om ikke andet, så i hvert fald i forhold til det jeg skrev:
"Men alt andet lige, så må det da være mere relevant at være efter dem som bare kører indtil der er et eller andet der står af, end dem som løbende får uddannede mennesker til at sørge for skidtet er i orden..."
- Min opdeling går på at der er en gruppe der er ligeglad og bare kører indtil noget går i stykker..(og om de så selv fikser det, eller får en mekaniker til det er sagen udvedkommende i og med den nok har været i pænt dårlig stand et godt stykke tid inden den bryder ned).
OG der er en anden gruppe som får lavet service hos et værksted i det interval som producenten forskriver.... Ergo burde cyklen jo sådan set være i fuld forsvarlig stand.
Men jo, der er helt sikkert også nogle der selv har styr på det og som selv løbende skifter dele og vedligeholder.... - og de skal heller ikke straffes bare fordi JEG ikke har en dyt forstand på teknik og foretrækker at få værkstedet til at stå for serviceeftersyn... Skal man så til at have et bevis på at man er dygtig nok til at vedligeholde sin mc, at man ikke behøver at komme til syn? Det er jo ikke realistisk
Men som skrevet ^^ Syn på mc'ere er endnu ikke en realitet... Og når det bliver så bliver det nok noget ala de regler som der er på biler... Dvs. alle mc'ere (uanset om de ejes af mennesker der er komplet ligeglad med cyklens stand, af mennesker som selv har masser af viden og evner til at vedligeholde, eller af mennesker der ikke fatter en meter og har valgt at ringe til Peter hver gang cyklen skal til service
Og så er det vel bare at håbe på at det ik bliver alt for dyrt at køre til syn
apr 2009
okt 2006
"Men alt andet lige, så må det da være mere relevant at være efter dem ikke fatter en brik af teknik og som bare kører indtil der er et eller andet der står af, og så får uddannede mennesker til at sørge for skidtet er i "orden"..."
- Min pointe var bare at du blandede det samme ift. det jeg skrev...
Nu kan der vist ikke koges mere suppe på den høne
Og ja - det er mystisk der ikke er syn på mc'ere, men nyd det så længe det vare? (et svar på det oprindelige spørgsmål i den her tråd...)
jul 2006
Jeg har i min tid som synsmand (7 år) nu set en del fejl, også på biler som kommer direkte fra et værksted...der er desværre efterhånden en lidt lad holdning til kvaliteten af deres arbejde.
Har bla set feks. bærekugler på en bil som ikke var sikret (det være sig låsemøtrik eller split)...dette er bare 1 eksempel...men så er der utallige andre, hvor man virkelig græmmer sig på deres vegne.
Så bare fordi den har været forbi mekanikeren, er ikke ensbetydende med at bilen/m´en er iorden...langt fra.
Det er lidt det samme, med at folk tror at fordi en bil/mc er nysynet, at den så er i tiptop stand, for nysynet betyder i reglen bare at den lever op til mindstekravene til færdselssikkerhed og miljø...der kan være langt derfra til tiptop stand.
Men som sagt, tager jeg imod periodisk syn med åbne arme her
Kan I alle have en strålende god weekend...ved jeg vil
mar 2008
Følger: 4 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 97 Svar: 1.327
Hvis bremserne på min motorcykel derimod ikke virker, så slår jeg sandsynligvis kun mig selv ihjel.
Jeg har endnu aldrig mødt et menneske, som er blevet kørt ned af defekt motorcykel.
jul 2006
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.186
Men der ER da sjovt, at hver gang, de periodiske syn kommer på tale i statslig regi, er alle enige om, at det er totalt unødvendigt!
mar 2009
Følger: 1 Svar: 155
Min mc er i dag ethundrede procent i orden, jeg vil nødig have indført tvunget syn, for så vil min mc hurtigt blive lige så ringe som min bil.
Det at en bil eller mc er synet er ingen garanti for at køretøjet opfylder de lovmæsige krav. Det betyder kun at en pseudomekaniker har kigget på den uden at finde åbenlyse fejl.
mar 2009
Følger: 1 Svar: 155
mar 2010
mar 2008
mar 2008
Vi kan altså ikke bruge den statistik til noget uden en tilsvarende statistik, der f.eks. fortæller os, at 72% af alle danskeres km kørt på motorcykel bliver kørt af personer på mindst 40 år.
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.928
CITAT:
Det er lidt det samme, med at folk tror at fordi en bil/mc er nysynet, at den så er i tiptop stand, for nysynet betyder i reglen bare at den lever op til mindstekravene til færdselssikkerhed og miljø...der kan være langt derfra til tiptop stand.
----------------
Ja Carsten, JEG har så set en bil blive synet fredag kl. 13:45 (iflg papirer) af et værksted. NY ejer overtager den kl. 15:30..
KL. 22:30 klippes pladerne i en rqazzia, da den ikke var i orden!!!!!!
SÅ nej, der KAN være fejl i det jeg laver, det kan der også i det synsfolk laver..
JEG stoler på ingen, og laver ALT selv!!!! MEN det er rigtigt, jeg har da også på et tidspunkt kørt noget der ikke var i orden (forrige uge, da den smed olie ud af støddæmper, så forbremserne SEJLEDE I OLIE!!! (bremsede skide godt, det overraskede mig lidt) den kunne da stadig løfte bagenden lol (blev ordnet da jeg fik delene)..
MEN igen, det havde ikke ændret sig af periodisk syn, da det var pludseligt opstået!!
MIN TRAILER derimod, ville sku dumpe i et syn, sammen med 30% af alle trailere!! og der ville det give fornuft (men iriterer mig, med de få km, min trailer kører, er det knap så vigtigt, set med mine øjne..
Egoist åbenbart
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 240
mar 2007
MANGE tror traileren er i orden, men kigger man nedefra, bliver mange overrasket
jul 2006
Jeg kunne personligt aldrig finde på at godkende en bil som ikke er iorden.
Problemet er at der er mange synsmænd som er for nemme at overtale enten på den ene eller den anden måde.
De "svage" skulle bare fyres på stedet....selvfølgelig er synsmænd heller ikke ufejlbarlige...men sådan en slem en som du der kommer med, er ikke bare en lille fejl...det er bevidst
At du ser det som knap så vigtigt med trailersyn undrer mig en del....du ved lige så godt som jeg at rigtig mange trailere ikke er iorden...feks med lys.
Hvordan ville du have det med at køre på mc bag en sådan trailer hvor lyset ikke virker....forestil dig du er ved at lave en overhaling og bilen med trailer beslutter sig for at lave et venstresving...du kan ikke se det, da lyset ikke virker korrekt.,,.,hvad tror du så der kan ske??
Kenneth>>>>>Argumentet kunne jo være at "hvorfor skal mc´ere holdes fri for syn, når andre motoriserede køtj ikke er"...her tænker jeg busser, traktorere (dem med plader), lastbiler osv..
Det er jo netop en forskelsbehandling som vi jo generelt ikke er så glade for her i DK.
Se bare på svenskerne....de kan jo godt finde ud af det.
En anden fordel med periodisk syn er jo at så KUNNE man lempe lidt med reglerne vedr. ombygninger, da de jo så alligevel ville komme til regelmæssig kontrol....igen..se det svenske system.
mar 2007
Den med lyset, JA den er farlig også, men da jeg ikke stoler på nogen i traffiken, ville jeg måske fange den før det sker, det gør jeg ikke med en trailer der taber et hjul foran mig. MEN trailere hver 5 år, ville for mig være ok (har selv 2 trailere) periodisk "syn" af mit kørekort hver 10 år, ok med mig!!) (eller en begrændsning af "holdbarheden på et kørekort, men det er en anden diskussion
jul 2006
Jeg ser grunden til at indføre syn på mc/trailere, som værende, som jeg skrev højere oppe) at der er mange der TROR de kan skrue på deres køtj, men som reelt ikke har forstand på det.
Og man kan jo ikke nøjes med at sige at dem der HAR forstand, ikke skal til syn...det er det samme som at sige at alle dem der kører Mercedes ikke skal til første syn efter 4 år...de kan sagtens vente til 8. år.
Den duer bare ikke
feb 2008
Følger: 29 Følgere: 30 MC-er: 1 Emner: 112 Svar: 7.300
kom nu med det statiske materiale der viser at periodesyn på MC vil gavne trafiksikkerheden.
aug 2007
Følger: 8 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 2 Svar: 1.944
1. hornet virker
2. blinklys blinker foran (han kiggede ikke bagud)
3. der er lys foran (han holdte hånden foran og så at der var forskel på kort og lang lys)
Denne procedure kostede 330 kroner.
mar 2007
okt 2006
Følger: 17 Følgere: 16 MC-er: 3 Emner: 167 Svar: 3.621
jul 2007
Følger: 45 Følgere: 44 MC-er: 3 Emner: 67 Svar: 2.936
Så hvorfor gøre noget til et problem der ikke er det??
dec 2003
Og ja, du har set nogle MC'er der ikke burde være på vejen, men er nu ret overbevist om, at procentdelen af MC'er der er sikkerhedsmæssigt uforsvarlige vs. biler med samme, er langt lavere for MC'erne.
Dem der får størst gevinst af periodisk syn på MC'er, er dem der får penge ind på det. Trafiksikkerhedsmæssigt er der intet at hente af betydning. Som Robert også peger på, så er det ikke dårlig stand der har præget ulykkerne...
jul 2006
Personligt er jeg ligeglad...jeg har intet imod at komme til syn....nu kommer jeg så også til syn 3 gange på 2 år, pga de svenske regler, og det er fint med mig.
Selvom der er nogen der kan ordne deres egen mc, så er der STADIG nogle som IKKE kan...
dec 2003
IMO er det så tåbelighed at MC'er også skal indkaldes for det samme, når problemet netop ikke er til stede her.
Det er 2 vidst forskellige køretøjer og ejere, og derfor skal de ikke ligestilles.
apr 2009
jul 2006
syn af mc kontra bil