1.904 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 43 Svar

syn af mc kontra bil syn af mc kontra bil

nu har jeg længe undret mig hvorfor der ikk er periodisk syn på motorcykler hvert 2. år ligesom på biler..

ikke fordi jeg brokker mig.. men synes det er lidt mystisk når man tænker på hvor meget flueknepperi der generelt er omkring regler og love vedr. køretøjer i Dk..


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • 2 lamper og 2 billeder 500 kr.
  • Beskæring af buske/træer 1.000 kr.
  • Moving mattress up to loft 250 kr.
  • Vask af 3x hovedtrappe til 5'te sal og rengøring af gårdtoilet 700 kr.
  • Opgravning af kirsebærlaurbær 3.000 kr.
  • Opvaskemaskine reagerer ikke/ingen lys i display 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  syn af mc kontra bil
  • #1   7. maj 2010 Så glæd dig over at der netop ikke her er det samme niveau af flueknepperi?

    Muligvis er det ud fra en tankegang om, at motorcyklister i højere grad end nogle billister er nogle som går meget op deres køretøj, og derfor er de nok i bedre sikkerhedsmæssig forsvarlig stand? Altså hvis man ser bort fra nummerplader der hælder for meget, blinklys med for lidt afstand, udstødninger der synger lidt for højt mv. smiley


  • #2   7. maj 2010 Ja eller fordi det er de færreste der kører om vinteren hvor salt osv virkelig forringer materiellet.
    Var ved skovsøen i odense igår. Stod og kiggede på en gsxr250. Den havde kørt 609xx km. Så kom ejeren forbi og vi stod og snakkede lidt. Den var fra 91 og han havde haft den helt fra ny. Det er altså lige næsten 20år uden syn. Jeg er ikke tilhænger af periode syn, men omvendt igen så tvivler jeg sku på at den kunne smutte igennem...Jeg synes egentlig ejerskiftereglerne er gode nok, men de fanger jo ikke det hele


  • #3   7. maj 2010 "Ja eller fordi det er de færreste der kører om vinteren hvor salt osv virkelig forringer materiellet."

    Det holder ikk! hva så med alle de kinesiske cykler der kører i en atmosfære med ilt og ruster efter 2 måneder smiley

    vedr den gsxr der har rundet 609k, sådan en ejer bekymrer mig ikk, han har nok skiftet rigeligt med dele og serviceret før den kunne klare de km..


  • #4   7. maj 2010 jeg synes det er en skam der ikke er periodisk syn på mc og for den sags skyld trailere...men det er bare et spørgsmål om tid før det sker....svenskerne har syn på mc hvert andet år og på biler hvert år, efter de er fyldt 5 år....på den måde får man alle de gamle smadrekasser af vejene.

    Grunden til jeg synes der skulle være syn på mc er at, der er mange der TROR de kan skrue på mc og vedligeholde den, men i virkeligheden fatter de ikke en brik....bare se på alle de forskellige indlæg der er herinde med hvorfor ditten og hvorfor datten....samt ved periodisk syn ville man sikkert komme en del ulovlige ombygninger til livs.

    En anden side af medaljen, for mig, er at så får jeg lidt mere at lave :)...det ville være nice.


  • #5   7. maj 2010 den havde kørt 60900 km og ikke det du skriver, men den ligende nu ikke lige et pragteksemplar. Det var derfor jeg brugte den, men du har ret.
    Der er sikkert en del af kinøjserne der ville have svært ved et syn selvom den kom direkte fra forhandleren. Jeg har ingen ide om hvorfor der ikke er periode syn, men jeg skal nok undlade at skrive til ministeren for at spørge smiley


  • #6   7. maj 2010 Carsten: Du er sku en kammerat hva hehe smiley

  • #7   7. maj 2010 Carsten H: Men har synshallerne kapacitet til det??

  • #8   7. maj 2010 Jesper>>>>ja da...hvorfor skulle de ikke have det?

    Med det antal af synshaller der er i DK nu, så skulle det undre mig meget om ikke der var tid til mc´ere også

    Vi har skam kapacitet til det her hos os....og hvis det kommer til at knibe så ansætter vi bare nogle flere folk :)...pladsen har vi ihvertfald

    Kasper>>>>takker....man gør vel hvad man kan smiley


  • #9   7. maj 2010 Og hvad med os der betaler aut. værksteder i dyre domme for at lave service for hver 6.000 km? smiley Skal vi så også lige slippe 5-600 kr. for at få deres arbejde godkendt? smiley

    Men ja, der kører uden tvivl nogle mc'er rundt som ikke er i helt forsvarlig stand


  • #10   7. maj 2010 Stenskrog>>>>>det argument holder jo ikke en meter og det ved du godt selv.

    Dem der har biler betaler jo ofte også et værksted for at lave service men de skal stadig til syn...hvorfor skulle en mc være anderledes?

    Desuden koster det ikke det samme at få synet en mc som det koster at få synet en bil


  • #11   7. maj 2010 "Grunden til jeg synes der skulle være syn på mc er at, der er mange der TROR de kan skrue på mc og vedligeholde den, men i virkeligheden fatter de ikke en brik"

    For værksteder de laver ALT efter bogen smiley


  • #12   7. maj 2010 Det er en smagssag... smiley
    Men alt andet lige, så må det da være mere relevant at være efter dem som bare kører indtil der er et eller andet der står af, end dem som løbende for uddannede mennesker til at sørge for skidtet er i orden...
    - Men ja, den problematik tages der heller ikke hensyn til omkring bilsyn. Det er jeg klar over... Og jeg har da heller ikke et realistisk bud på hvordan det ku lade sig gøre...

    Men ja, uanset hvad så er der ingen krav om periodisk syn på mc'ere .... endnu.


  • #13   7. maj 2010 Stenskrog, man kan vende den om og sige:

    Men alt andet lige, så må det da være mere relevant at være efter dem ikke fatter en brik af teknik og som bare kører indtil der er et eller andet der står af, og så får uddannede mennesker til at sørge for skidtet er i "orden"...

    end dem som hele tiden sørger for at bremserne er i orden, væsken er frisk, dæmperen fungerer korrekt osv..


  • #14   7. maj 2010 Er den danske bil park blevet så meget bedre efter synsperioden er indført ?

  • #15   7. maj 2010 Synsmænd og værksteder = Døøøøøøøøøøøøøøøøøø

    Modent, og lige til øllet


  • #16   7. maj 2010 Mirza A
    Nu blander du pærer og bananer.... Om ikke andet, så i hvert fald i forhold til det jeg skrev:
    "Men alt andet lige, så må det da være mere relevant at være efter dem som bare kører indtil der er et eller andet der står af, end dem som løbende får uddannede mennesker til at sørge for skidtet er i orden..."

    - Min opdeling går på at der er en gruppe der er ligeglad og bare kører indtil noget går i stykker..(og om de så selv fikser det, eller får en mekaniker til det er sagen udvedkommende i og med den nok har været i pænt dårlig stand et godt stykke tid inden den bryder ned).

    OG der er en anden gruppe som får lavet service hos et værksted i det interval som producenten forskriver.... Ergo burde cyklen jo sådan set være i fuld forsvarlig stand.

    Men jo, der er helt sikkert også nogle der selv har styr på det og som selv løbende skifter dele og vedligeholder.... - og de skal heller ikke straffes bare fordi JEG ikke har en dyt forstand på teknik og foretrækker at få værkstedet til at stå for serviceeftersyn... Skal man så til at have et bevis på at man er dygtig nok til at vedligeholde sin mc, at man ikke behøver at komme til syn? Det er jo ikke realistisk smiley

    Men som skrevet ^^ Syn på mc'ere er endnu ikke en realitet... Og når det bliver så bliver det nok noget ala de regler som der er på biler... Dvs. alle mc'ere (uanset om de ejes af mennesker der er komplet ligeglad med cyklens stand, af mennesker som selv har masser af viden og evner til at vedligeholde, eller af mennesker der ikke fatter en meter og har valgt at ringe til Peter hver gang cyklen skal til service smiley )
    Og så er det vel bare at håbe på at det ik bliver alt for dyrt at køre til syn smiley


  • #17   7. maj 2010 Stenskrog, du fik det jo til at lyde som om at alle der kører på et værksted har en motorcykel der er fejlfri..


  • #18   7. maj 2010 Hvis man beder mekanikeren om at udføre service efter de forskrifter der nu engang er opstillet? + Han som sælger nok også vil påpege hvis dæk fx er ved at trænge til udskiftning...? Så er motorcyklen vel også ret fejlfri? Umiddelbart i hvert fald... Bare kald mig blåøjet... Ok, der kan ske meget på 6.000 km mellem to service... Men der kan også ske meget på to år mellem syn?

    "Men alt andet lige, så må det da være mere relevant at være efter dem ikke fatter en brik af teknik og som bare kører indtil der er et eller andet der står af, og så får uddannede mennesker til at sørge for skidtet er i "orden"..."
    - Min pointe var bare at du blandede det samme ift. det jeg skrev... smiley

    Nu kan der vist ikke koges mere suppe på den høne smiley Uhmm... Middagsmad! Blir helt sulten af at diskutere et tiltag som ikke engang er vedtaget...

    Og ja - det er mystisk der ikke er syn på mc'ere, men nyd det så længe det vare? (et svar på det oprindelige spørgsmål i den her tråd...)


  • #19   7. maj 2010 Stenskrog>>>>>Selvom man har "styr" på det hele, så kan den altså smutte...selv for en "professionel" mekaniker.

    Jeg har i min tid som synsmand (7 år) nu set en del fejl, også på biler som kommer direkte fra et værksted...der er desværre efterhånden en lidt lad holdning til kvaliteten af deres arbejde.
    Har bla set feks. bærekugler på en bil som ikke var sikret (det være sig låsemøtrik eller split)...dette er bare 1 eksempel...men så er der utallige andre, hvor man virkelig græmmer sig på deres vegne.

    Så bare fordi den har været forbi mekanikeren, er ikke ensbetydende med at bilen/m´en er iorden...langt fra.

    Det er lidt det samme, med at folk tror at fordi en bil/mc er nysynet, at den så er i tiptop stand, for nysynet betyder i reglen bare at den lever op til mindstekravene til færdselssikkerhed og miljø...der kan være langt derfra til tiptop stand.

    Men som sagt, tager jeg imod periodisk syn med åbne arme her smiley

    Kan I alle have en strålende god weekend...ved jeg vil smiley


  • #20   7. maj 2010 Jeg kan godt forstå, at min gamle bil skal synes engang imellem. Virker bremserne f.eks. ikke, kan jeg komme til at slå mennesker ihjel.

    Hvis bremserne på min motorcykel derimod ikke virker, så slår jeg sandsynligvis kun mig selv ihjel.

    Jeg har endnu aldrig mødt et menneske, som er blevet kørt ned af defekt motorcykel.


  • #21   7. maj 2010 Michael>>>enig....man skulle faktisk indføre kontrollerende køreprøver hvert 5. år når man er over 50 år...det ville nok fange lidt af de "gamle" som ikke fatter en hat af færdselsloven/regler

  • #22   7. maj 2010 Jeg synes, at det er morsomt, at hver gang, talen falder på periodisk syn, er Carsten Synsmand der som et bøjet søm! Ikke fordi, at jeg har nogen mistanke om interessekonflikter der, jeg synes jo også, at der er for få vindmøller i verden!

    Men der ER da sjovt, at hver gang, de periodiske syn kommer på tale i statslig regi, er alle enige om, at det er totalt unødvendigt!


  • jens r
    jens r Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Svar: 155
    #23   7. maj 2010 Efter de periodiske syn blev indført er min bil i dårligere stand end før, for nu bliver den ikke længere regelmæsigt serviceret af en mekaniker. Jeg nøjes med at få skiftet olie, og når den er synet får mekanikeren synslisten over ting der skal repareres. Tidligere var min bil altid ethundrede procent i orden, det er den ikke længere.
    Min mc er i dag ethundrede procent i orden, jeg vil nødig have indført tvunget syn, for så vil min mc hurtigt blive lige så ringe som min bil.
    Det at en bil eller mc er synet er ingen garanti for at køretøjet opfylder de lovmæsige krav. Det betyder kun at en pseudomekaniker har kigget på den uden at finde åbenlyse fejl.


  • jens r
    jens r Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Svar: 155
    #24   7. maj 2010 Kontrollerende køreprøver er da en god idé! - Det er bare ikke de 50+ årige. der har behov for den, det er de 18+ årige der stadig ikke har fattet selv de enkleste færdselsregler. Det fremgår tydeligt af de spørgsmål der kommer på bil/mc-galleriet.

  • #25   7. maj 2010 Det med de kontrollerende køreprøver kommer jo helt af sig selv hvis man prøver motorcyklen af engang i mellem smiley

  • #26   7. maj 2010 Høhø. smiley

  • #27   7. maj 2010 Vi har lige læst, at gennemsnitsalderen for en dansk motorcyklist er 48 år, så at 40+ står for flest dødsfald er ikke nødvendigvis mærkeligt.

    Vi kan altså ikke bruge den statistik til noget uden en tilsvarende statistik, der f.eks. fortæller os, at 72% af alle danskeres km kørt på motorcykel bliver kørt af personer på mindst 40 år.


  • #28   7. maj 2010 JAMEN, jeg har svært ved at modargumenterer. DET til trods, er jeg imod det!!

    CITAT:
    Det er lidt det samme, med at folk tror at fordi en bil/mc er nysynet, at den så er i tiptop stand, for nysynet betyder i reglen bare at den lever op til mindstekravene til færdselssikkerhed og miljø...der kan være langt derfra til tiptop stand.

    ----------------

    Ja Carsten, JEG har så set en bil blive synet fredag kl. 13:45 (iflg papirer) af et værksted. NY ejer overtager den kl. 15:30..
    KL. 22:30 klippes pladerne i en rqazzia, da den ikke var i orden!!!!!!
    SÅ nej, der KAN være fejl i det jeg laver, det kan der også i det synsfolk laver..

    JEG stoler på ingen, og laver ALT selv!!!! MEN det er rigtigt, jeg har da også på et tidspunkt kørt noget der ikke var i orden (forrige uge, da den smed olie ud af støddæmper, så forbremserne SEJLEDE I OLIE!!! (bremsede skide godt, det overraskede mig lidt) den kunne da stadig løfte bagenden lol (blev ordnet da jeg fik delene)..

    MEN igen, det havde ikke ændret sig af periodisk syn, da det var pludseligt opstået!!

    MIN TRAILER derimod, ville sku dumpe i et syn, sammen med 30% af alle trailere!! og der ville det give fornuft (men iriterer mig, med de få km, min trailer kører, er det knap så vigtigt, set med mine øjne.. smiley

    Egoist åbenbart smiley


  • #29   8. maj 2010 jeg har sku også mødt synsmænd som selv mener det er unødvendigt med periode syn på mc'er da størstedelen er i orden ville det jo bare være penge i statskassen, mange mc'er er jo næsten ejerens lille barn og jeg er enig med de synsfolk, min kan ski synes når som helst og hvor som helst, men gider da ikke betale staten og synshallerne en masse penge for 5 minutter, til gengæld så få indført periode syn af trailer og menneskers kørekort (jo har selv en trailer men der virker lyset faktisk til forskel fra mange andre) og med henhold til kørekort gik der 10 år fra jeg tog b og til jeg tog a kort og hold op hvor har man da glemt mange ting så det der med at det kun skulle være de gamle holder ikke

  • #31   8. maj 2010 MIKE, men hvordan ser vanger/bespændinger ud under traileren?

    MANGE tror traileren er i orden, men kigger man nedefra, bliver mange overrasket smiley


  • #32   8. maj 2010 Jesper S>>>>og sådan en synsmand som har godkendt den omtalte bil burde heller ikke syne biler.
    Jeg kunne personligt aldrig finde på at godkende en bil som ikke er iorden.
    Problemet er at der er mange synsmænd som er for nemme at overtale enten på den ene eller den anden måde.
    De "svage" skulle bare fyres på stedet....selvfølgelig er synsmænd heller ikke ufejlbarlige...men sådan en slem en som du der kommer med, er ikke bare en lille fejl...det er bevidst

    At du ser det som knap så vigtigt med trailersyn undrer mig en del....du ved lige så godt som jeg at rigtig mange trailere ikke er iorden...feks med lys.
    Hvordan ville du have det med at køre på mc bag en sådan trailer hvor lyset ikke virker....forestil dig du er ved at lave en overhaling og bilen med trailer beslutter sig for at lave et venstresving...du kan ikke se det, da lyset ikke virker korrekt.,,.,hvad tror du så der kan ske??

    Kenneth>>>>>Argumentet kunne jo være at "hvorfor skal mc´ere holdes fri for syn, når andre motoriserede køtj ikke er"...her tænker jeg busser, traktorere (dem med plader), lastbiler osv..

    Det er jo netop en forskelsbehandling som vi jo generelt ikke er så glade for her i DK.
    Se bare på svenskerne....de kan jo godt finde ud af det.
    En anden fordel med periodisk syn er jo at så KUNNE man lempe lidt med reglerne vedr. ombygninger, da de jo så alligevel ville komme til regelmæssig kontrol....igen..se det svenske system.


  • #34   8. maj 2010 Desværre har du ret i de trailere uden lys, men det var nu ikke dem jeg tænkte på, det er bare latterlige personer, der er dovne!! de GIDER ikke.... jeg tænker mere på dem med deffekte hjullejer, revnede vanger, bukkede vanger osv... dem anser jeg for farlige, da de kan gå fra hinanden!!

    Den med lyset, JA den er farlig også, men da jeg ikke stoler på nogen i traffiken, ville jeg måske fange den før det sker, det gør jeg ikke med en trailer der taber et hjul foran mig. MEN trailere hver 5 år, ville for mig være ok (har selv 2 trailere) periodisk "syn" af mit kørekort hver 10 år, ok med mig!!) (eller en begrændsning af "holdbarheden på et kørekort, men det er en anden diskussion smiley


  • #35   8. maj 2010 Kenneth>>>>så vend den om....hvorfor skal der så være periodisk syn på de andre køtj?

    Jeg ser grunden til at indføre syn på mc/trailere, som værende, som jeg skrev højere oppe) at der er mange der TROR de kan skrue på deres køtj, men som reelt ikke har forstand på det.
    Og man kan jo ikke nøjes med at sige at dem der HAR forstand, ikke skal til syn...det er det samme som at sige at alle dem der kører Mercedes ikke skal til første syn efter 4 år...de kan sagtens vente til 8. år.

    Den duer bare ikke


  • #36   8. maj 2010 ja lad os få nogen flere regler og love så der kan komme lidt penge i statskassen

    kom nu med det statiske materiale der viser at periodesyn på MC vil gavne trafiksikkerheden.


  • #37   8. maj 2010 Da jeg fik synet min cb500 for et par uger siden blev følgende tjekket:
    1. hornet virker
    2. blinklys blinker foran (han kiggede ikke bagud)
    3. der er lys foran (han holdte hånden foran og så at der var forskel på kort og lang lys)

    Denne procedure kostede 330 kroner.


  • #38   8. maj 2010 Jesper, ham der synede min offroader i vinters, han checkedde ALLE eger i hjulene, om de var stramme, kørte en tur, blev belært af mig, om regler for blinklys og spejle, det havde han ikke styr på!!

    smiley


  • #39   9. maj 2010 Hvad ville det hjælpe at man fik endnu en kornfed synsmand i træsko, til at kigge på ens MC ? Udover at vi selvfølgelig kunne aflaste a-kassen.


  • #40   9. maj 2010 i den store forkromede ulykkesrapport der kom for et halvt års tid siden var konklutionen at mc'ernes stand generelt IKKE var årsag til ulykker...

    Så hvorfor gøre noget til et problem der ikke er det??


  • #41   9. maj 2010 Carsten H: Der er stadig en meget stor forskel på motorcykelister og bilister. Bilen har de fleste af nødvendighed, motorcyklen har man af interesse/hobby. Derfor har man også større indsigt/interesse i at pleje MC'en, mens bilen bare får service når det står i bogen (eller er blevet slidt).
    Og ja, du har set nogle MC'er der ikke burde være på vejen, men er nu ret overbevist om, at procentdelen af MC'er der er sikkerhedsmæssigt uforsvarlige vs. biler med samme, er langt lavere for MC'erne.

    Dem der får størst gevinst af periodisk syn på MC'er, er dem der får penge ind på det. Trafiksikkerhedsmæssigt er der intet at hente af betydning. Som Robert også peger på, så er det ikke dårlig stand der har præget ulykkerne...


  • #42   9. maj 2010 Jesper>>>>jeg kan godt se hvor du vil hen, men hvorom alting er, så kan man ikke differentiere på den måde og sige at nogle skal til syn og andre ikke skal.
    Personligt er jeg ligeglad...jeg har intet imod at komme til syn....nu kommer jeg så også til syn 3 gange på 2 år, pga de svenske regler, og det er fint med mig.

    Selvom der er nogen der kan ordne deres egen mc, så er der STADIG nogle som IKKE kan...


  • #43   9. maj 2010 Carsten: Jeg synes netop godt man kan differentiere på den måde. Hvis man tager den fra udgangspunktet, så har der ved ejerskifte syn på biler, været den betydning at der var mange "farlige" biler på vejen. Og der har man så valgt at tage konsekvensen af at mange biler ikke bliver holdt, og kalde dem til syn hvert 2. år. Det er jo derfor periodesyn er indført.
    IMO er det så tåbelighed at MC'er også skal indkaldes for det samme, når problemet netop ikke er til stede her.
    Det er 2 vidst forskellige køretøjer og ejere, og derfor skal de ikke ligestilles.


  • #44   9. maj 2010 Dem der kører Honda skat ikk til syn, heller ikk biler! EOD

  • #45   9. maj 2010 Mirza>>>hahaha....ja sådan kunne man jo også gøre forskel

Kommentér på:
syn af mc kontra bil

Annonce