Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Ukrudt 800 kr.
  • Græsslåning 800 kr.
  • Wc + armatur installation 1.500 kr.
  • Samle et skrivebord 400 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Græsslåning maskine skal medbringes 675 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  cb900 generator.
  • #1   4. maj 2006 Hejsa. Jeg må hellere korrigere en udbredt misforståelse her på MCG. En generator, hvis vi skal kalde den det, på en mc giver IKKE 12-14V. Den afgiver en 3-faset vekselspænding hvor størrelsen er afhængig af omdrejningstallet på motoren. Der kan sagtens være 20-30V VEKSELSPÆNDING ud af statoren. Denne vekselspænding ensrettes og via en regulator sendes der så en lettere stabiliseret spænding på ca 14V til Batteriet. Nogle cykler, f.eks. min gamle GS550 bruger kun to faser til at lade på batteriet og den sidste fase giver strøm til lyset når man kører. Da det er en vekselspænding der kommer til lyset og der samtidig er strøm fra batteriet på det samme lys, betyder det ikke noget da ensretteren sørger for fælles stelpotentiale. Herved vil statoren (generatoren) ikke trække strøm fra batteriet, men "hjælpe" med at lade i de positive halvperioder.

Torkild

• #2   4. maj 2006 Hej Lars.

På en måde er det ikke helt ligegyldig. I "gamle" dage havde man et dynamolignende system og da hed "generatoren" en dynamo. En generator er en vekselstrømsproducerende enhed, hvor dynamoen var en jævnstrømsproducerende enhed. Virkemåden har jeg beskrevet lidt mere indgående her: http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?MSG_ID=15696

Vekselspændingens størrelse ( og dermed DC'en) afhænger af omdrejningerne og derfor tror mange at de kan måle i tomgang og på de 3 viklinger.

Måler du direkte på batteriet, så har du ret og virkemåden er ret ligegyldig.

• #3   4. maj 2006 Ved godt at man måler ladespænding over batt, gerne omkr. 14v dc. ved 2000 o/m (tror jeg) hvis alt er ok.
    Men er det så lade-ensretter eller generator der er defekt, kan jo så være spørgsmålet, når den ikke lader.
    Går ud fra det er ac fra generator, men ved ikke hvilke omdr. man måler spændingen på.

• #4   4. maj 2006 Hej Henrik.

Har du et diagram over den?? Er ensretter og regulator sammenbygget eller separate enheder??

• #5   4. maj 2006 intet diagram.
    det er seperate enheder.

• #6   4. maj 2006 ok. Find + og - på ensretteren. start kværnen og mål om der er en DC på OVER 15 V. Hvis ja, check regulator.
    Hvis nej - Mål om der er AC på indgangen til ensretteren. 3 ens spændinger på ledningerne. Hvis ja, check ensretter. Hvis nej - defekt stator eller knækkede ledninger.
    Husk - STEL er Meget vigtig. mål både fra batteri + til minus og fra + til stel. kan være en simpel defekt ledning. smiley

• #7   4. maj 2006 ok, tak, prøver imorgen smiley

Kommentér på:
cb900 generator.

Annonce