4.723 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 14 Svar

Blanding af viskocitet på olie. Blanding af viskocitet på olie.

Hej MG
Da jeg satte min GS'er i vinterhi, tappede jeg den gamle olie af, og fyldte noget nyt på.
Jeg lå desværre kun ind med en 1-liters dunk, som jeg fyldte på, og smed bøtten ud.
1 liter er jo ikke nok til gs'ern, og mit spørgsmål lyder så på om jeg kan efterfylde med en anden olie, uden at vide hvilken type jeg har hældt på, eller skal jeg tappe af igen, og fylde noget helt nyt på?
Er nemlig lidt i tvivl om, om der sker noget ved at blande forskellige typer viskociteter /typer olie!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • rengøring 1.000 kr.
  • Montering af skab 1.560 kr.
  • Handyman: lampe og gardin opsætning 800 kr.
  • Fejlsøgning ovn - relæ slår fra 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Blanding af viskocitet på olie.
  • #1   20. feb 2012 Dvs. du har smidt noget olie på som du ikke ved om det passer til maskinen? Tøm den for olie igen, og køb noget nyt. SÅ er du da sikker:)

• #2   20. feb 2012 det duer IKKE at blande viskositeter, du kan godt blande mærker med samme viskositet, men det der duer ikke. Så er olie heller ikke dyrere..

• #3   20. feb 2012 Har ikke hældt noget på som ikke passer til maskinen, men er bare i tvivl om hvilken type det er.
    Men tænkte godt at den rigtige vej var at tømme af igen, og så hælde noget helt nyt på. smiley

• #5   20. feb 2012 Du kan sagtens blande olie af forskellige viskositeter, så hæld bare en 10w-40 delsyntetisk oveni.

• #7   20. feb 2012 Olien er som blod i din krop, og skal dæleme også behandles sådan. Diverse hjemmesider skriver, at man godt kan blande diverse olier med hinanden. Dog anbefaler FDM det ikke som en optimal løsning, da man også blander oliernes forskellige egenskaber og additiver sammen. Jeg ville aldrig aldrig aldrig spare på en motorolie, og jeg ville med 110% sikkerhed, aldrig blande olier sammen.

• #8   20. feb 2012 Det er ligegyldigt min har kørt på 3 forskellige slags olier ned gennem europa på lang tur.. Dog var det hele 10w-40 semi synt. Så det med additiver fra forskellige olie ødelægger noget tror jeg sgu ikke på.

• #10   20. feb 2012 Det billigste semi der findes i tyskland til 32 kr pr liter det dur !! Den drikker alligevel en del af det.. haha

• #11   21. feb 2012 Meget kort... Bland ikke olien!

• #12   21. feb 2012 Folk er godt blevet religiøse herinde!

Viskositeter kan sagtens blandes...gøres faktisk ofte i forbindelse med olie til affjedring.
    Hvis du tager en 10W olie og blander med en 5W olie, får du en viskositet der ligger et sted mellem 10W og 5W og hvis blandingen er 50/50 vil du lande tæt på 7,5W

Hvis du blander forskellige mærker olie, kan du ikke være sikker på at alle additiver virkelig lige så godt som hvis olien var "ren", men hvis de begge eks er mineralske eller semi-syntetiske eller syntetiske, så er der ingen problem i det.

Hvordan gør i, der ikke om nogen omstændigheder blander olier, når i skifter olie???...For i blander da ikke den nye olie med de gamle, slidte rester, som har mistet deres smøreevne og har opsamlet skidt og andre partikler siden sidste skift!...Det må da være et No Go? smiley

• #13   21. feb 2012 Det meste olie burte i dag være blandbart. så længe de holder dig til mineral-mineral, syntetisk-syntetisk. Jeg ville ikke blande mineral-syntetisk. Men jeg er også lidt forsigtig.
    Mærket er underordnet da olie skal opfylde helt specifikke normer.

Tager du to forskellige olier og blander får du....(trommehvirvel)......
    ET gennemsnit af de to olier, tada smiley
    Lidt lige som at blande cola og fanta. bagefter er det stadig sodavand, det indeholder stadig tilsætningsstoffer, og det kan stadig drikkes. Men ingen af de to sodavand har deres originale smagsegenskaber intakt, men en mellemting af de to.

Utroligt at nogle kan gøre noget så simpelt som olie, så kompliceret. Langt de fleste gademaskiner kan køre på det meste olie, blot man tilpasser skifteintervaller herefter.

• #14   21. feb 2012 Kan fornemme at der er mange delte meninger på dette område smiley

Jeg tror jeg holder mig på den sikre side og skifter hele skidtet.
    Hvad vil i så anbefale at jeg vælger; syntetisk eller mineralsk olie?

Og skal jeg vælge en 5/40 eller 10/40 olie når nu jeg er i gang? smiley

• #15   21. feb 2012 10w/40 semi syntetisk til din maskine..

• #16   21. feb 2012 Jeg takker for alle input'ne, altid rart med en lille diskussion smiley

• #17   21. feb 2012 http://gstwin.com/oil_change.htm

Kommentér på:
Blanding af viskocitet på olie.

Annonce