{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.351 visninger | Oprettet:

2-takt lyd vs 4takt lyd? {{forumTopicSubject}}

Godeftermiddag MG

Bare rolig, jeg vil ikke starte en diskution om hvorvidt 2- eller 4-takt lyder bedst. Det er jeg er nysgerrig efter er hvorfor lyden er anderledes? En 250cc 4-takt lyder jo som oftest dybere end en 250cc 2-takt. Jeg er klar over at en 2-takt ofte kommer op i flere omdrejninger end en 4-takt, hvilket giver en højere frekvens og dermed en "tyndere" lyd.

Men lader vi en motor fra hvert hold med samme volumen køre med fx 5.000 omdrejninger, så lyder en 4.takt stadig dybere. Hvorfor?


/Arsukfjorden


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  2-takt lyd vs 4takt lyd?
  • #2   1. sep 2012 der er kun 1 takt der ydes i de andre er forbrugende :), så er det godt man har 4 stempler så der er altid et af dem der får lavet noget power smiley

  • #3   1. sep 2012 Hmm.. Kaster lige lidt grus i dit "maskineri" smiley
    En 1 cyl. 3L hundesteder er 2 takt
    Står du blot 2 m fra den, er lyden så dyb at du kan mærke hvert stempelslag i mellemgulvet.. Hmm... Sweet.. ( NÅ Sorry back 2 emnet)

    Tror det er som du siger.. Højere frekvens..
    5000 omdr. - 2 takt er dobb. så mange knald i potten.. smiley


  • #5   1. sep 2012 Jeg er udmæetk klar over hvordan en 2-takter og en 4-takter fungerer. Har arbejdet med begge typer. Men når det siger "bang" i et 250cc kammer, så burde de akustiske forhold være de samme uanset om motoren er baseret på 2- eller 4-takt principet.

    Så ser vi isloeret set på den takt hvor forbrændingen sker, så burde lyden være den samme. Altså om jeg slår 1 gang i bordet pr sekund eller 2 gang pr sekund ændrer jo ikke på de frekvenser der forekommer hver gang jeg rammer bordet.


  • #7   1. sep 2012 Ja det med svingninger jeg som sagt klar over. Men en 250cc 4-takt med 6.000 omdrejninger lyder jo bestemt ikke ligesom en 250cc 2-takt ved 3.000 omdrejninger.

    Samtidig ville det også betyde at en 2-cylinderet(med takterne forskudt 2 takter) 4-takter burde lyde ligesom en 1 cylinderet 2-takter. Det er jo bare slet ikke tilfældet?


  • #11   1. sep 2012 det er fordi at på firtakteren lukkes hver udstødningsslag ud som en slap fis der kun skal sørge for at fjerne den brugte gas hurtigst muligt, på totakteren er den samtidigt igang med at suge frisk gas først igennem cyl, for derefter at proppe det tilbage igen, så den lyd du hører bliver en blanding af den takt der sker nu, samt resten af den sidste samt resonansen fra den forrige, det giver tilsammen den herlige snerren.

  • #13   1. sep 2012 Hmm. Er det ikke lidt som at sammenligne pærer/bananer tingen..?
    Konstruktionerne ER jo meget forskellige.. Ikke mindst udstødnings forholdene som jo er meget afgørende for der hvor jeg tolker du vil hen..
    Teoretisk burde vi tage potterne af og - som du siger lyd teste ved forskellige omdr. - dobb. op på 4 takteren..
    Men.. 2 takt får mere power af mindre modstand så udstødningsknaldet bliver blot skarpere.. 4 takteren har brug for en vis modstand i udstødningen, så uden potter bliver den jo blot et vattet skud mæ vådt krudt..! (sammenlignet m 2 takteren !)
    Hvilket i sig selv er en dybere frekvens..
    Wanckel er også 4 takt, men har igen en helt anden zindzyg lækker lyd.. Jeg heller ikke mener man kan sammenligne m en (i denne sammenhæng) røvkedelig stempelmotor.. smiley ;-)
    Nå - min point er blot pærer-banan argumentationen.. smiley


  • #15   1. sep 2012 Henrik A-->
    Husker du ikke forkert på 2 og 4T mht udstødningen?

    En 4T er (næsten) ligeglad med hvor meget modstand der er i udstødningen, hvorimod en 2T er meget afhængig af at der er den rette modstand.


  • #16   1. sep 2012 som der allerede er nævnt, så er handler del om hvilke frekvenser det der frembringer lyden svinger med...udstødningssystemet spiller en kæmpe rolle på en totakter, prøv blot at sammenligne lyden fra en 250mz med en 250 2t crosser...men det er altså ikke antal slag der er afgørende for svingningsfrekvensen...en tromme svinger med samme frekvens selv om jeg trommer dobbelt så hurtigt på den smiley
    ligeledes har mange 4t også overlappende ventiltider og en på en 2t styres indsugningstidspunkt og udstødningstidspunkt jo af stemplet eller af feks. drejeventil så der bliver da lukket og åbnet ligesom på 4t blot er det andet mekanisk udstyr der udfører arbejdet...


  • #17   1. sep 2012 @ MiChRev.. Årv-Yearh..!
    Der var altså noget ved en motor dengang man kunne tune blot ved at lave et hak med en fil og plane topstykket på en have flise..
    Easy- piecy.. smiley

    smiley jow jow omvendt selvf.. - siger noget om hvor lang tid siden jeg har haft fat i en totakter.. smiley


  • #20   1. sep 2012 En encylle i firetakts slår et knald for hver 2 omdrejninger. En 2 takter slår 2 knald for hver to. Det er ikke nok at sammenligne volumen, du skal også have cylinderantal med. Herefter er det simpel fysik. På 4 takteren er "knaldfrekvensen" altså kun halvdelen af en totakter - altså dybere lyd - so fucking simple.

  • #22   1. sep 2012 afhænger af hvor langt der er til kysten, om stenene er lige tungere osv, da der kan opstå både konstruktiv og destruktiv interferens smiley
    det er altså ikke kun antallet af anslag der bestemmer frekvensen af motorlyden, men selvfølgelig er den medvirkende årsag smiley se bare hvor mange der skifter udstødning på deres mc for at få en dybere lyd...
    Som der bliver nævnt er det samlede lydbillede fra en motor ikke blot en frekvensen af antal "knald", men et samlet bidrag fra mange forskellige processer som tilsammen udgør motorens lyd..enhver der har prøvet f.eks. en honda vtec motor må give mig ret i at der er en tydelig ændring af motorlyden når der skiftes ventiltider...tænk også på forskydningen mellem antal "knald" eks. en 270graders twin sammenlignet med en 180graders twin...


  • #24   1. sep 2012 smiley nå for syv.. Så må den gamle Herr Wankel selv tage fejl.. smiley

    Vi tager dem lige fra en ende af:

    http://referate.mezdata.de/sj2007/15verbrennungsmotor_marius-schmiedt/ausarbeitung/index.html


  • #25   1. sep 2012 Vil fremstille en 3 takts motor... hvem er sponser????

  • #26   1. sep 2012 Niklas - ja wankler ligner mest en 2 takt den har også et arbejdtsslag pr omdr.

  • #27   1. sep 2012 smiley tror vi har hægtet stakkels Emil af.. smiley
    Han sidder sikkert i grønnedal og ryster på hovedet, der ER jo ikke noget at stille op over for sådan en "pose nødder" som os Emil..;-)

    Fortæl os nu bare hvilken snescooter der er hurtigst r det den 2takts ski-doo eller Den 4 takts yamaha..?? smiley
    (nu vi er dybt off topic anyway)
    smiley


  • #29   2. sep 2012 Niklas, de fik da ikke liv i den... gg

  • #30   2. sep 2012 He he he....
    Min skal også kun kunne køre på oktan 108 og svine som pæsten smiley


  • #31   2. sep 2012 + ekspansionspotten..

  • #32   2. sep 2012 Henrik A:

    Hehe jeg bor skam ikke i Grønnedal længere. Det er faktisk nogle år siden efterhånden. Men dengang jeg tog dervækfra, var jeg temmelig bedrøvet over det(jeg var vel 11 år) og dengang var internettet næsten ikke eksisterende deroppe, så da jeg tog til Danmark og begyndte at bruge diverse internet sider, så skulle jeg jo finde en brugernavn og det blev pga "hjemve" til Arsukfjorden. Det har hængt på lige siden.

    Nå men for at vende tilbage til on-offtopic, så husker jeg ikke at der dengang var nogen snescootere der udmærkede sig. Dengang var der kun faldefærdige snescootere og ATV'er.

    Men jeg ville da klart foretrække en 4-takter i en snescooter, for det kræver en hel del moment at drive sådan et bælte igennem tung sne op af en stejl fjeldside smiley


  • #33   4. sep 2012 Emil M

    derfor har snescootere cvt-træk for at kunne være i momentområdet , husk på at 2vs4-takt intet har med moment at gøre , har de samme effekt har de også ca samme moment , dog ved forskellige omdrejningstal (effekten er kalkulerbar udfra momentet så de 2 tal kan altid tilbageregnes udfra en fast formel jeg dog ikke lige kan huske)


  • #34   4. sep 2012 Turbo, vægt af masser i motor, ccm osv osv har en betydning.
    Diskuteret i denne tråd:
    http://www.motorcykelgalleri.dk/forum/generel-diskussion/50578-hk_moment___sammenhaeng


  • #35   4. sep 2012 Niklas

    den er nu god nok , spørg hvilken som helst rullefeltsoperatør , man måler kun moment og regner sig frem til HK ud fra RPM mit eksempel var måske lidt tyndt da jeg ikke havde regnet med trykmotorer eller dieseler, men når alt kommer til alt kan man altid regne sig til effekten hvis man har moment og RPM


  • #36   5. sep 2012 dingle har ret..

    formlen hedder "NM*omdrejninger/7026 = effekt [hk]"

    Så ja hvis effekten er ens og momentet er ens.. så vil den eneste forskel være arbejdsområdet effekten bliver leveret i.. Men en 2-takter har jo dobbelt så meget moment som en 4-takter ifht volumen..


  • #37   6. sep 2012 takker mirza , kunne ikke huske formlen og kunne ikke lige google mig til det smiley

  • #38   6. sep 2012 dingle man kan også bare regne sig baglæns hvis man sidder med en rullefeltsudskrift.. smiley

Kommentér på:
2-takt lyd vs 4takt lyd?

Annonce