2.123 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 35 Svar

For lille bremsemaster? For lille bremsemaster?

Hejsan
Har monteret en GSXR 600K5 komplet forgaffel, med kalibre und alles på min Suzuki B 650. Har ligeledes armerede slanger og har udluftet efter bogen, men kan bremsemasteren være for lille?

Syntes ved bremsning den virker anderledes end før. Den tager ikke ordentlig fat og jeg føler jeg skal presse igennem før der sker noget. Kan det virkelig have noget at sige eller er jeg bare lidt små paranoid smiley

Takker

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  For lille bremsemaster?
  • #1   29. okt 2012 hvordan anderledes?

• #2   30. okt 2012 Du har ikke bare luft i slangen over skærmen? Kan være svær at lufte ud. Du kan event afmonterer den calibre hvor slangen ender og holde den over skærmen samtidigt med du lufter den ud. Alternativt er en radial master på ebay.

NB; sæt moget mellem klodserne så du ikke skal til at hive dem fra hinanden bagefter

• Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
    #3   30. okt 2012 Luft ordentligt ud: Pak gevind i de 3 udluftningsskruer med teflon tape. En klar slange som går lodret op før den ender ned i en beholder. Nu åbner du lidt, så der stadig er modstand i grebet. Du pumper nu til der helt sikkert ikke kommer bobler, vær ikke fedet og fyld efter løbende. Slut af med masteren. Det kan være nødvendigt at gentage prosedúren. Du har nu nyt væske uden luft. Tab lidt på slangerne, med en 13 nøgle, løbende. Denne metode forebygger at luften kan nå at stige op i slangerne, mens du åbner-pumper-holder-lukker-pumper-åbner. Tape, fordi gevinderne, af en eller anden grund, ikke er tætte på en mc.

• #4   30. okt 2012 Hvis bremsehåndtaget er hårdt og har kort vandring, så er stempet i bremsemasteren for stor. Og omvendt, hvis der er lang vandring og der skal meget lille kraft til at trække det ind, er stemplet for lille.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.719
    #5   30. okt 2012 Dine bremseklodser kan også være problemet.

Har du modstand med det samme når du hiver i grebet? Hvis ja, så er den fint luftet ud. Din standard master er lige en anelse mindre end den fra min SV'er så den burde ikke gøre sådan der, men det modsatte som Brix forklarer. Jeg kører med identiske kalipre, og har erfaret at der er en verden til forskel på hvilke klodser man bruger.

• Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

#6   30. okt 2012 Naaa Saj mon dog:) Luft er jo svær.
    Køb Dansk. SBS hver gang.
    Måske det er blevet lidt fedet under processen, prøv med bremserens.

• #7   30. okt 2012 Det kan altså også godt være vejret, skal også hive langt hårdere i bremsen her om vinteren end om sommeren, højest sandsynligt pga klodserne er designet til at virke optimalt med mere varme i.

• #8   30. okt 2012 hmmm....kunne selvfølgelige have noget at sige. Har aldrig kørt i det kolde vejr og kan jo være årsagen.
    Så tankerne er at evt udlufte igen, skifte til andre klodser og vente til lidt varmere vejr så burde jeg ikke kunne mærke noget

• #9   30. okt 2012 Jeg ved de gamle B6'ere kørte med 2-stemplede kalibre, hvor dine nye er 4-stemplede. Så det kunne godt give problemer.
    Jeg har en original bremsemaster fra min Gixxer til at ligge hvis det er smiley

• #10   30. okt 2012 Altså når du går fra 2 til 4 stempler i bremsekaliberen, skal håndtaget ikke blive hårdt, men blødt. Så det er ikke der fejlen ligger.

• #11   30. okt 2012 OK. Jeg hodler mig til Morten P´s udsagn og venter til det bliver varmt igen og ser hvordan den opfører sig. Takker for indslagende

• #12   30. okt 2012 Har den kun gjort det her i kulden? For hvis der er en enkelt dråbe vand i bremsesystemet, kan den fryse til is og lave en prop i bremeslangerne.

• #13   30. okt 2012 det er kun i kulden jeg føler den ikke bremser optimalt. føler bremseafstanden er længere. Den har stået i skuret en frost dag hvor jeg tog den ud at køre dagene efter, så en isklump er vel ikke usandlynlig

• #14   30. okt 2012 Casper S har sq heller aldrig hørt om folk der bruger pakke/teflon tape. Men hey her inde skal man hører de mest sære ting.

Så må vi vente og se hvad Uffe finde ud af til næste år smiley Jeg skal ikke ud og se om min gør det samme smiley

• #15   30. okt 2012 Ja .. har haft en tilsvarende problem, da jeg gik fra 2-stempel til 4-stemplede bremsekalibre.

Der kan være forskel på diameteren i masteren. Min virkede mere "svampet" og grebet kunne jeg trække helt ind til styret uden de store problemer ...

• #16   30. okt 2012 LOL, Playboy... Har du haft samme problem med både 1,2 og 4 stemplede ? eller har du glemt at slette det forrige indlæg? smiley

• #17   30. okt 2012 Gad vide hvilke cykler der kører med 1 stemplet kalibere smiley

• Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

#18   30. okt 2012 Hvem er Casper S, og hvad er det han ikke kan forstå?
    Ja man hører sære ting, det gør man godt nok.

• #19   30. okt 2012 Han slettede sit indlæg ret hurtigt smiley

• Sajmon ™

#20   30. okt 2012 Han skrev: "Niels B: Det passer altså ikke at det er gevindene der skal slutte tæt. På en bremsekaliber går udluftningsskruen ned og lukker mod en recess (hedder det, det??). Så der burde ikke væren nogen grund til at bruge paktape. "

Og det er en konus der lukker tæt... smiley

• #21   30. okt 2012 @ Morten P - varanen (suzuki GS 650G Katana) kører med 2 stk enkelt stemplede kalibre foran. Det samme gør en del andre cykler fra de årgange smiley Så de findes skam :-b

Idéen med teflon tape om udluftningsskruen er faktisk ikke så dum endda. En anden fordel er at risikoen for at skruen sætter sig til næste gang man skal lufte ud er markant mindre! Jeg ved hvad jeg gør næste gang jeg skal lave bremser :o)

• #22   31. okt 2012 Henrik prøv at læse hvad Sajmon skriver, det er ikke gevindet der lukker, men konusen du skruer den ned i, så du kan smide alt det teflon tape du vil på det lukker ikke en skid, der er jo hul hele vejen igennem udluftnings skruen.
    Så skal du sætte en alm bolt i før det giver mening med tapen, men den er nok ikke så nem at lufte ud..

• Sajmon ™

#23   31. okt 2012 Jeg kan ikke rigtigt se ideen med at pakke gevindet, for man har altid skruen lukket når man slipper bremsegrebet, så den kan ikke tage luft ned uanset hvad. Indrømmet - det sviner marginalt mindre når væsken ikke kommer ud langs gevindet, men det er hvad man bruger bremserens til at rengøre efter.

Som uddannet VVS mand, ved jeg så også at teflon tape er ensrettet - dvs det må KUN skrues en vej hvis man skal undgå at det fnulrer. De små trevler som det bliver til, kan nemt sætte sig i pakningerne på kaliprene, og det bidrager ikke positivt til tætheden på dem.

Teflon tape er no go på udluftningsskruerne i min verden. Det er desuden ikke nødvendigt for at lufte korrekt ud...

• #24   31. okt 2012 sajmon says the truth.
    Hvis man ikke gider at lukke for udluftnings ventilen hver gang man slipper grebet, så kan du få nogle speed bleeders som har en ventil så der kan komme væske ud men ikke ind... men det tager altså max 5min at udlufte en cykel når man har prøvet det før, og tingene er til at komme til.

• #25   31. okt 2012 Jeg er helt med på hvordan en udluftnigsskrue virker smiley
    Og ja den slutter tæt i bunden på de to koniske flader smiley

Fordelene ved at bruge tape er:
    * Under udluftning er risikoen for falsk retur luft mindre.
    * Efter at have siddet i regn, salt og skidt i et år eller to minimerer tapen risiko for rust mellem kaliber og skrue => mindre risiko for knækket udluftningsskrue ;o)

• Sajmon ™

#26   31. okt 2012 Risikoen for falsk luft er kun mindre hvis man ikke ved hvordan man lufter bremser ud, og i så fald skal man overlade det til en fagmand.
    Jeg har endnu aldrig knækket en luftskrue på en MC kaliper, men jeg bruger selvfølgelig også en lille smule alufedt som beskyttelse for snavs, skidt og salt.

Ulemperne ved teflon tape er:

Det fnulrer og bliver utæt første gang man drejer den modsatte vej.
    Det fnulrer og kan potentielt sætte sig i kaliperen, med dertil hørende utætte o-ringe.
    Det giver den uvidende mekaniker (idiot) en falsk tryghed af at det stykke arbejde han laver, er korrekt udført.

• #27   31. okt 2012 *SS* - Det begynder at blive sjovt det her smiley :-D smiley

Det er længe siden en, der end ikke har mødt mig, antyder jeg IKKE er faglig dygtig - det må stå for egen regning! smiley

Men ligefrem at at bruge ordet idiot i et indlæg (og så endda i parentes), som kunne være myntet på mig.... arrrrh det er måske friskt nok smiley

Jeg ved udemærket godt hvordan man lufter bremser ud. Og har gjort det utallige gange på både cykler og biler - uden problemer!

Jeg har fast gang på et værksted og ser mangt og meget der - også knækkede udluftningsskruer. Selv har jeg også oplevet det på køretøjer jeg har købt og restaureret.

De knækker selvfølgelig IKKE på nyere køretøjer, der kun kommer ud mellem 11 og 13 på solskinsdage smiley Eller dem man selv tidligere har servicerer smiley

Jeg har altid selv smurt dem med alufedt med godt resultat, men derfor er der jo ikke noget galt for at prøve noget nyt!

Indenfor LSR (Liquid Silicone Rubber) teknologien bruger man faktisk teflon tape tricket til samlinger. Ikke for at tætne, men for nemmere at kunne løsne efter et stykke tid. Og der er renhed mere hysterisk end i et sølle bremsekredssystem smiley
    Jeg havde bare ikke selv lige tænkt, det også kunne bruges på udluftningsskruer og andre samlinger!

Det er FULDSTÆNDIGT korrekt at en rørgevindsamling pakket med tape ALDRIG bliver tæt igen, hvis man så meget som tænker på at dreje baglæns med gevindet. Men nu var det jo ligesom heller ikke for at tætne teflontapenkom ind i billedet her, for det klarer de to koniske anlægsflader jo smiley Men mere for at undgå fastfrysning, rust og ir smiley

Og hvis man kan få materiale fra udluftningsskruen og ind i kaliberen, har man det vist helt misforstået hvordan man lufter bremser ud smiley Hva så med alufedtet???? Ja jeg spørger bare :-b

Bedste hilsner fra en værktøjsmager, der sætter sin faglige stolthed højt :o)

(længe siden jeg har smilt SÅ meget over en snappy, lettere misforstået kommentar)

• Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

#28   1. nov 2012 Altså Thomas R og Mr vandrør smiley Læs nu mit indlæg, der er udmattende at discutere det indlysende.

• Sajmon ™

#29   1. nov 2012 Henrik det var absolut IKKE møntet på dig, men de folk som virkelig ikke aner hvad de foretager sig. smiley

Jeg synes dog den var tydelig nok når jeg skrev "den uvidende mekaniker", for i de tre små ord ligger der så meget modsætning at det er helt vildt. Har man et minimum af håndværksmæssig baggrund og ved en smule om at lufte bremser ud, vil der aldrig komme hverken alufedt eller teflon trævler retur, men så bortfalder nødvendigheden af ihvertfald det sidste, efter min mening.
    Det er lidt det samme som når man hører om folk der mener de kan forlænge levetiden på deres forgaffeltætninger med teflon tape... Jesus christ mand...

Men skal fejlsøge og udbedre - og ikke tro at der er et vidundermiddel som kan fikse alt.

• #30   1. nov 2012 (-: øw'kay smiley

• Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

#31   1. nov 2012 Som udgangspunkt mener jeg, at en administrator må kunne læse og forstå en tekst. Kan han ikke det, vil det virke unødigt komisk, når han førsøger at fremhæve sine egne fortræffeligheder, ved bla. at latterliggøre pågældende tekst.

• Sajmon ™

#32   1. nov 2012 Niels B - Hvilken tekst er det da du mener jeg latterliggør?

Er du en af dem der mener man skal fjumre rundt med alt muligt gøjl for at forlænge levetiden på forgaffelpakninger 2 uger / 300km, fremfor at servicere forgaflen korrekt med ny olie og tætninger - så er du afgjort en af dem jeg vil anbefale at kontakte en mekaniker fremover.

Mener du at teflon tape på luftskruerne er en direkte nødvendighed for at lufte bremser ud, er du igen en af dem jeg vil anbefale at søge professionel hjælp til din mekaniker tjans.

Sidder du f.eks og mener at WD40 kan ALT, så må jeg igen henvise til en mekaniker.

Men besidder du almindelig sund fornuft og et minimum af håndværksmæssig kunnen, kan du bare ignorere mit indlæg - for så har du ingen grund til at føle dig truffet. Jeg kender dig ikke, så jeg kan jo ikke vide det - jeg kan kun forholde mig til de indspark du kommer med f.eks her i tråden.

Det er ikke ting jeg personligt ville benytte mig af, idet jeg allerede har fundet flere udluftningsmetoder som virker ganske fortræffeligt og stort set ingen tid tager, og altid ender med at luften er ude af systemet.

Jeg kan sagtens leve med at du finder mig unødigt komisk - specielt set i lyset af at du er 100% anonym her på siden. Med andre ord, tager jeg ikke så meget notits af dig... smiley

PS: Der er ikke luftskrue på hans master - så den er svær at lufte ud for sig selv / til sidst... smiley

• #33   2. nov 2012 smiley Klasse kommentar med WD40 smiley

• Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

#34   2. nov 2012 Det er noget arrig noget teflon, fra at være et par uskyldige omgange på et gevind, har det nu været drejet baglæns, så i klemme i konus, hvorefter det fragtmenterede og vrandrede ind i hydraulikken for til sidst at ende som støttebind på en forgaffel-overhældt med WD40.
    Det hele orkesteret af en veloplagt elitehåndværker smiley

• Sajmon ™

#35   2. nov 2012 Ja du må være rigtigt dygtig.

Kommentér på:
For lille bremsemaster?

Annonce