2.123 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
35 Svar
For lille bremsemaster? For lille bremsemaster?
Hejsan
Har monteret en GSXR 600K5 komplet forgaffel, med kalibre und alles på min Suzuki B 650. Har ligeledes armerede slanger og har udluftet efter bogen, men kan bremsemasteren være for lille?
Syntes ved bremsning den virker anderledes end før. Den tager ikke ordentlig fat og jeg føler jeg skal presse igennem før der sker noget. Kan det virkelig have noget at sige eller er jeg bare lidt små paranoid
Takker
0 synes godt om
apr 2008
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 4 Emner: 23 Svar: 165
aug 2008
Følger: 16 Følgere: 17 MC-er: 2 Emner: 124 Svar: 4.279
NB; sæt moget mellem klodserne så du ikke skal til at hive dem fra hinanden bagefter
jan 2009
Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
maj 2010
Følger: 14 Følgere: 18 MC-er: 5 Emner: 51 Svar: 556
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.719
Har du modstand med det samme når du hiver i grebet? Hvis ja, så er den fint luftet ud. Din standard master er lige en anelse mindre end den fra min SV'er så den burde ikke gøre sådan der, men det modsatte som Brix forklarer. Jeg kører med identiske kalipre, og har erfaret at der er en verden til forskel på hvilke klodser man bruger.
jan 2009
Køb Dansk. SBS hver gang.
Måske det er blevet lidt fedet under processen, prøv med bremserens.
jul 2008
Følger: 2 Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 47 Svar: 4.773
aug 2009
Følger: 10 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 152 Svar: 584
Så tankerne er at evt udlufte igen, skifte til andre klodser og vente til lidt varmere vejr så burde jeg ikke kunne mærke noget
dec 2003
Følger: 133 Følgere: 120 Emner: 271 Svar: 7.330
Jeg har en original bremsemaster fra min Gixxer til at ligge hvis det er
maj 2010
aug 2009
maj 2010
aug 2009
aug 2008
Så må vi vente og se hvad Uffe finde ud af til næste år
feb 2006
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 589
Der kan være forskel på diameteren i masteren. Min virkede mere "svampet" og grebet kunne jeg trække helt ind til styret uden de store problemer ...
aug 2009
jul 2008
jan 2009
Ja man hører sære ting, det gør man godt nok.
aug 2009
Og det er en konus der lukker tæt...
aug 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 5 Emner: 12 Svar: 1.323
Idéen med teflon tape om udluftningsskruen er faktisk ikke så dum endda. En anden fordel er at risikoen for at skruen sætter sig til næste gang man skal lufte ud er markant mindre! Jeg ved hvad jeg gør næste gang jeg skal lave bremser :o)
aug 2008
Så skal du sætte en alm bolt i før det giver mening med tapen, men den er nok ikke så nem at lufte ud..
Som uddannet VVS mand, ved jeg så også at teflon tape er ensrettet - dvs det må KUN skrues en vej hvis man skal undgå at det fnulrer. De små trevler som det bliver til, kan nemt sætte sig i pakningerne på kaliprene, og det bidrager ikke positivt til tætheden på dem.
Teflon tape er no go på udluftningsskruerne i min verden. Det er desuden ikke nødvendigt for at lufte korrekt ud...
jul 2008
Hvis man ikke gider at lukke for udluftnings ventilen hver gang man slipper grebet, så kan du få nogle speed bleeders som har en ventil så der kan komme væske ud men ikke ind... men det tager altså max 5min at udlufte en cykel når man har prøvet det før, og tingene er til at komme til.
aug 2011
Og ja den slutter tæt i bunden på de to koniske flader
Fordelene ved at bruge tape er:
* Under udluftning er risikoen for falsk retur luft mindre.
* Efter at have siddet i regn, salt og skidt i et år eller to minimerer tapen risiko for rust mellem kaliber og skrue => mindre risiko for knækket udluftningsskrue ;o)
Jeg har endnu aldrig knækket en luftskrue på en MC kaliper, men jeg bruger selvfølgelig også en lille smule alufedt som beskyttelse for snavs, skidt og salt.
Ulemperne ved teflon tape er:
Det fnulrer og bliver utæt første gang man drejer den modsatte vej.
Det fnulrer og kan potentielt sætte sig i kaliperen, med dertil hørende utætte o-ringe.
Det giver den uvidende mekaniker (idiot) en falsk tryghed af at det stykke arbejde han laver, er korrekt udført.
aug 2011
Det er længe siden en, der end ikke har mødt mig, antyder jeg IKKE er faglig dygtig - det må stå for egen regning!
Men ligefrem at at bruge ordet idiot i et indlæg (og så endda i parentes), som kunne være myntet på mig.... arrrrh det er måske friskt nok
Jeg ved udemærket godt hvordan man lufter bremser ud. Og har gjort det utallige gange på både cykler og biler - uden problemer!
Jeg har fast gang på et værksted og ser mangt og meget der - også knækkede udluftningsskruer. Selv har jeg også oplevet det på køretøjer jeg har købt og restaureret.
De knækker selvfølgelig IKKE på nyere køretøjer, der kun kommer ud mellem 11 og 13 på solskinsdage
Jeg har altid selv smurt dem med alufedt med godt resultat, men derfor er der jo ikke noget galt for at prøve noget nyt!
Indenfor LSR (Liquid Silicone Rubber) teknologien bruger man faktisk teflon tape tricket til samlinger. Ikke for at tætne, men for nemmere at kunne løsne efter et stykke tid. Og der er renhed mere hysterisk end i et sølle bremsekredssystem
Jeg havde bare ikke selv lige tænkt, det også kunne bruges på udluftningsskruer og andre samlinger!
Det er FULDSTÆNDIGT korrekt at en rørgevindsamling pakket med tape ALDRIG bliver tæt igen, hvis man så meget som tænker på at dreje baglæns med gevindet. Men nu var det jo ligesom heller ikke for at tætne teflontapenkom ind i billedet her, for det klarer de to koniske anlægsflader jo
Og hvis man kan få materiale fra udluftningsskruen og ind i kaliberen, har man det vist helt misforstået hvordan man lufter bremser ud
Bedste hilsner fra en værktøjsmager, der sætter sin faglige stolthed højt :o)
(længe siden jeg har smilt SÅ meget over en snappy, lettere misforstået kommentar)
jan 2009
Jeg synes dog den var tydelig nok når jeg skrev "den uvidende mekaniker", for i de tre små ord ligger der så meget modsætning at det er helt vildt. Har man et minimum af håndværksmæssig baggrund og ved en smule om at lufte bremser ud, vil der aldrig komme hverken alufedt eller teflon trævler retur, men så bortfalder nødvendigheden af ihvertfald det sidste, efter min mening.
Det er lidt det samme som når man hører om folk der mener de kan forlænge levetiden på deres forgaffeltætninger med teflon tape... Jesus christ mand...
Men skal fejlsøge og udbedre - og ikke tro at der er et vidundermiddel som kan fikse alt.
aug 2011
jan 2009
Er du en af dem der mener man skal fjumre rundt med alt muligt gøjl for at forlænge levetiden på forgaffelpakninger 2 uger / 300km, fremfor at servicere forgaflen korrekt med ny olie og tætninger - så er du afgjort en af dem jeg vil anbefale at kontakte en mekaniker fremover.
Mener du at teflon tape på luftskruerne er en direkte nødvendighed for at lufte bremser ud, er du igen en af dem jeg vil anbefale at søge professionel hjælp til din mekaniker tjans.
Sidder du f.eks og mener at WD40 kan ALT, så må jeg igen henvise til en mekaniker.
Men besidder du almindelig sund fornuft og et minimum af håndværksmæssig kunnen, kan du bare ignorere mit indlæg - for så har du ingen grund til at føle dig truffet. Jeg kender dig ikke, så jeg kan jo ikke vide det - jeg kan kun forholde mig til de indspark du kommer med f.eks her i tråden.
Det er ikke ting jeg personligt ville benytte mig af, idet jeg allerede har fundet flere udluftningsmetoder som virker ganske fortræffeligt og stort set ingen tid tager, og altid ender med at luften er ude af systemet.
Jeg kan sagtens leve med at du finder mig unødigt komisk - specielt set i lyset af at du er 100% anonym her på siden. Med andre ord, tager jeg ikke så meget notits af dig...
PS: Der er ikke luftskrue på hans master - så den er svær at lufte ud for sig selv / til sidst...
aug 2008
jan 2009
Det hele orkesteret af en veloplagt elitehåndværker
For lille bremsemaster?