{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Momentnøgle
  • #1   5. feb 2013 Det kommer helt an på dit behov. Hvor meget skal den bruges, hvor præcis skal den være, osv?

  • #2   5. feb 2013 Det kommer helt og holdent an paa hvor meget du skal bruge den og til hvad. Hvis det bare er til hjul bolte og den slags skal du ikke ofre det helt vilde. hvis det er til topstykker paa motore og den slags, hvor det er vigtigt at den klikker nogenlunde ens hver gang, ville ville jeg nok gaa efter en til 500-800 kr. jeg gaar ud fra det er til hobby brug.

  • #3   5. feb 2013 OK, den skal kun bruges til min kværn smiley nu da jeg skal til at samle den igen
    Kun til hjulbolte, bremseskiver og kaliber. ingen motor rep. det holder jeg mig fra


  • #5   5. feb 2013 Jeg ville finde nogle i en relativt god kvalitet, men til hobby-brug. Dvs. 4-500,- pr stk.
    - Jeg ville nok købe to. En helt lille, og en som går lidt højere.


  • #6   5. feb 2013 Det er ikke kun prisen som er en faktor men også arbejdsområdet.. en som strækker sig fra 20-80NM vil som udgangspunkt være mere præcis end en fra 60-200NM

    men for 500kr kommer man langt nu om dage..


  • #7   5. feb 2013 Ok smiley takker for svar. skal jeg gå efter at købe en der passer til mit topnøglesæt, eller skal jeg bare købe de toppe jeg skal bruge ved siden af? tro mit topnøglesæt er 1/2" men er ikke helt sikkert

    hadet kig på den her, men den går fra 42-210 nm og kan se i mion bog at noget skal spændes med 10 nm
    (link fjernet)


  • #10   5. feb 2013 okay folk får det jo til at lyde som om hvis man køber en billig nøgle og vil spænde sine hjul 130nm at den så måske svinger fra 110-140... de billige er sgu lige så præcise som de dyre! kvaliteten er bare ringere, holder måske ikke i 10 år, men alle momentnøgler skal jo grundindstilles en gang årligt netop for den spænder det man sætter den på!
    Jeg har en billig en fra harald nyborg (159kr. 60nm-250nm) og den har virket fint de sidste 3 år jeg har haft den. Så ingen grund til at smide en masse penge efter sådan en hvis du kun bruger den få gange i løbet af et år.

    Og så lige en reminder! Husk at skrue håndtaget eller trække fjederen ned på 0 hver gang du har brugt den, for ellers er det fjederen står og bliver slap og så passer den pludselig ikke 100% mere og det er ens for alle moment nøgler!


  • #11   5. feb 2013 Steffen H hvordan ved du at den virker fint, har du fået den trukket? Og jo en dyr nøgle er som regel mere præcis end en billig. De mest præcise jeg har arbejdet med er elektroniske. De er til gengæld nok lidt overkill til MC brug.

  • #12   5. feb 2013 på mit arbejde købte vi nogle momentnøgler , knap så dyre som stahlville, for at spare lidt mønt, men 3mdr efter blev de alle kasseret af teknogisk inst. under afprøvning ....
    de blev alle sendt tilbage til firmaet .....så jo de dyre er mere præcise


  • #13   5. feb 2013 Har selv købt en 1/2" digital nøgle fra Biltema.
    (link fjernet)
    Den har et kæmpe arbejdsområde på 10-200Nm. Har dog aldrig fået den testet for præcision, men da den ikke fungerer vha en fjeder, burde der være mulighed for at lave en temmelig præcis nøgle..Måske nogle andre har fået èn testet?


  • #14   5. feb 2013 en billig momentnøgle er slet ikke lige præsis og skal grundjusteres ofte, men hvis du bare skal bruge den til og spænde mc hjul og vinter/sommer på bilen så køb en til omkring en 500 mand, og du behøver ikke en der spænder 240 nm, en 130-140 nm er rigelig,

  • #15   6. feb 2013 Johan p. Hvis du bor i naerheden af kalundborg kan vi teste din. Vi har en moment noegle tester paa jobbet.

  • #16   6. feb 2013 Hvordan efterjustere/grundjustere man en moment nøgle?

  • #17   6. feb 2013 Tak for alle jeres svar gutter. jeg har handlet mig til en Tengtool 3/8 19-110NM for 400 kr i dba næsten helt ny, købt i 2012

    http://www.special-butikken.dk/site-box.cfm?SIID=1&COID=6728


  • #18   6. feb 2013 Peter V - min bliver også kontrolleret en gang årligt ja.
    Og nu snakker vi jo om manden skal bruge den til hobby brug, så er en billig lige så fin som en til 1000kr.

    Denny T - undre mig lidt over du ikke har købt en større en, men er selvfølgelig helt op til dig selv smiley De fleste bagaksel møtrikker ligger normalt på omkring 13kg.


  • #19   6. feb 2013 Elias - det skal man have noget special værktøj til, det er firmaer som LTS der køre rundt i landet og kontrollere værktøj og løftegrej osv.

  • #20   6. feb 2013 Steffen H, Det var heller ikke om en billig den er fin nok til hobby brug, altså når vi snakker om til spænding af hjul og ligende, vi var uenige om. Det var din påstand om at billige de er lige så præcise som som dyre nøgler.

  • #21   6. feb 2013 Nej nej, de billige er lige så præcise i den betegnelse af at skal den bare bruges til hobby brug så vil man ikke mærke forskel. Nu ved jeg ikke hvor stor en procent afvigelse der er på en til lad os sige 200kr. men skal jeg være helt ærlig, så tror jeg der er minimalt forskel hvis man sammenligner med en til 1000kr. Som der er nævnt engang så er det nok ikke de billige der skal bruges på et værksted da de ofte er mere udsatte der og de måske bliver brugt dagligt.

  • #22   6. feb 2013 Steffen. Ja ok, du har sikkert ret... men der er åbenbart mange meninger om det her og synes det er lidt svært at blive klog på hvad der er lort og hvad der er æggekage.. nogle synes at momentnøgler fra harald nyborg og thansen er gode og andre siger det er noget være lort og at man lige så godt kan spænde uden så... så nu starter jeg med den her... måske den ikke lige så god som en Stahlwille eller KS, men stadig bedre end noget fra harald nyborg vil jeg tro?? er blevet anbefaldet af en af mine venner at købe en nøgle til en 7-800 kr for at få noget der er iorden. kan se i min bog at mine hjulboldte skal spændes med 115 Nm og den jeg har købt går til 110 Nm men så køber jeg sgu en mere i samme prisklasse 7-800 kr. som går lidt højer op smiley mine hjul skal alligevel ikke på før om 3 uger... skal jo først sætte forgaffel og bagsvinger på, og montere bremseskiver

  • #23   6. feb 2013 Ok tak Stefan lyder som om det vil være billigere og skifte moment nøglen i stedet så, hvis man føler den er Way off. smiley

  • #24   6. feb 2013 Denny T - der er altid mange meninger, det kommer vi ikke uden om smiley også derfor det nogen gange bare er bedst at drage sine egne erfaringer hehe.

    Ingen tvivl om den moment nøgle du har købt er rigtig fin og den skal du da nok have i rigtig mange år frem, og så skal du jo bare have en fra omkring 60-80nm og så op til en 250-300 - plejer de at gå op til. Så er du godt rustet.


    Elias G - ja det er billigere, med mindre man lige kender nogen som kan smiley


  • #25   7. feb 2013 Hvorfor en fra omkring 60-80 Nm op til 250-300 Nm har jeg noget på min cykel der kommer helt derop?? der er ikke noget i min bog der skal spændes med over 115 Nm

  • #26   7. feb 2013 Det plejer bare at være std. nu har du jo en mindre en, så kan du jo lige så godt købe en der starter fra omkring 60 eller 80nm - og så kan du jo også bruge den til så meget andet,

  • #27   7. feb 2013 Nej nej nej steffen H de billige er IKKE lige så præcise som de dyre, langt fra faktisk. Typisk er problemet at de ikke er linære. Det vil sige du godt kan justere den ind så den passer i den lave ende af skalaen, men så vil fejlmargen være stor i toppen af skalaen og omvendt. og det kan dreje sig om en del procent fejlvisning.

  • #28   11. mar 2013 ......

    Jeg genopliver lige denne for at informerer om mit uheld med Harald Nyborgs momment nøgle... skulle sætte bremsekaliperne på, og de skal have 27nm på hver bolt... den ene gik fint, den anden knækkede midt over! og jeg kunne se på den anden side den var kommet ret langt ind. Skulle have brugt min fornuft, i stedet for at stole på den nøgle... nå men nu køber jeg to fra louis... Har lært min lektie, er bare glad for det skete på noget dyrt, og det kun var en skrue der gik i stykker, og ikke alu-oliekaret når man spænder olie bolten...

    ps. nogle der har et andet navn på værktøjet "ornepik" evt. engelsk


  • #30   11. mar 2013 der skulle stå, det IKKE skete på noget dyrt hehe... køber 2 nye i silvan i morgen det er bare standard M8 x 40, og så ryger den anden også lige ud. tak for linket, den undersøger jeg lige nærmer... Hvor meget har du testet den? smiley

    fandt ud af man kalder ornepik for easyouts...


Kommentér på:
Momentnøgle

Annonce