520 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

FZR laver meget ( ! ) strøm FZR laver meget ( ! ) strøm

Hej MCG.

Jeg har skiftet 4 forlygtepærer på under en måned, og det synes jeg lige er meget nok smiley
Jeg har både prøvet med Osram Nightbreaker, Osram Original og den billigste pære fra Brugsen. Alle har kun holdt en uge.
Jeg målte strømmen med batteriet da jeg kom hjem.
Det skal siges, at målingen er lavet med sprunget pærer, så jeg ved ikke om det er korrekt.

Slukket: 13,7 volt
Tomgang: 15,2 volt
5.000 omdrejninger: 16,8 volt.

Kan man sætte nogle modstande mellem fatningen og pæren, eller findes der alternativer der kan klare flere volt?

- Steffen.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering af vaskemaskine 1.000 kr.
  • Nogle af stikkontakterne virker ikke på en af faserne 2.000 kr.
  • Haveaffald 500 kr.
  • Flytte kontakt fra midt på væg til gulvhøjde 714 kr.
  • Samling af Ikea børne seng med udtræk og skrive bord og skuffe modul 1.300 kr.
  • Fjernelse af skjult hvepsebo 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  FZR laver meget ( ! ) strøm
  • #1   28. jun 2013 få lavet/skiftet din regulator , pærerne er dit mindste problem , den vil koge dit batteri af på længere sigt og svovlsyredampe er ikke noget at spøge med

• #2   28. jun 2013 Du skal vist have en ny lade ensretter på. Du skal ikke finde noget der kan klare flere volt. du skal have styr på strøm produktionen istedet..

• #3   28. jun 2013 Det er sjovt du nævner ensretteren. I sidste sæson havde jeg problemer med, at den kun lavede 11 volt. Så det er ny ensretter?

• #4   28. jun 2013 jeg ved ikke hvad er ellers skulle bestemme voltene fra generatoren.. men at du så lige er uheldig to gange i træk er vildt nok..

• #5   28. jun 2013 blev der ikke gjort noget ved det sidste sæson ??

• #6   28. jun 2013 Hej, jeg har lidt oplysninger til dette emne.
    Det er ikke ensretteren der bestemmer den spænding som kommer ud af en vekselstrømsgenerator.
    Som regel er det en sinus kurve som kommer ud af vekselstrømgeneratoren og ensretteren bruges til at vende den negative halv periode til en positiv halv perioder.

Det som bestemmer spændingen der leveres fra vekselstrømgeneratoren er den elektromotoriske kraft, dog fratrukket de induktive- og ohmske tab.
    Den elektromotoriske kraft er bestemt ud fra hvor en magnetisering strøm som sendes igennem magnetiserings viklingen.

Så det er nok dit laderelæ den er gal med eller det punkt hvor dit laderelæ måler spændingen.

• #8   28. jun 2013 Jeg var henne og kigge på mine samlinger i mit elnet for at se om der skulle være løse forbindelser siden den lavede så lidt strøm. Og det hjalp. Så gav den omkring 12-14 volt, så jeg gik ud fra, at det løste problemet. Det har nok bare løst problemet for godt.

• #9   28. jun 2013 Henrik:
    Jeg tror jeg forstod hvad du sagde, så jeg vil lige være sikker på, at jeg har forstået det rigtigt: Ensretteren bestemmer ikke mængden af volt der kommer rundt i systemet. Det er derimod mit laderelæ som jeg skal kigge på, eller helt skifte?

• #10   28. jun 2013 Steffen:
    Korrekt, det er ikke ensrettere der bestemmer det antal volt som du kan måle ved din generator. Lyt til selve ordet ensretter, den retter vekselspændingen ud til jævnspænding.

Nu ved jeg ikke hvordan din mc's ledningsnet er opbygget, men jeg vil helt klart starte med at finde et lednings diagram og derefter måle ledningerne omkring dit laderelæ ud for at udelukke dårlige samlinger.
    Det virker jo som at dit laderelæ regulerer men bare i det forkert spændings område. Men fejlen kan også godt ligge i laderelæet.

• #11   28. jun 2013 Hvis du sætter et voltmeter (multimeter) over dit batteri, må der højst være 14,4volt dc, uanset hvor mange omdrejninger du giver motoren.
    Hvis spændingen kommer over 14,4volt dc er din ensretter/regulator defekt.

• #12   29. jun 2013 Der er jo kun en ensretter på mc'er, ingen laderelæ... Jeg ved der er nogle cykler der har et seperat stik ind i ensretteren til at fortælle hvor meget strøm den laver, og hvis forbindelsen ikke er god der, så går det også galt..

• #13   29. jun 2013 Selvfølgelig er der er et laderelæ, ellers ville man ikke kunne holde en fast spænding. Det kan være det sidder i ensretteren, men det korte af det lange er at det er der, ellers ville generatoren aldrig kunne holde en fast spænding.

laderelæet regulerer den strøm rotoren trækker, og derved hvor kraftigt det magnetfelt rotoren skaber, er. kraftigere magnetfelt = højere ladespænding. Samme magnetfelt + stigende omdrejjninger = stigende ladespænding ved stigende omdrejninger.

Dit laderelæ er defekt, kortsagt. Det kan være det sidder i regulatoren, det skal jeg ikke kunne sige helt præcist. Det kræver et ledningsdiagram over lige præcis din cykel for at kunne sige det.

• #14   2. jul 2013 Problemet er løst! Jeg skiftede ensretteren hvor laderelæet også sidder. Det løste problemet, og den laver " kun " de 14 volt den bør. I skal alle have stor tak for hjælpen (:

• #15   2. jul 2013 jamen du skal da også have tak for at vende tilbage med løsningen smiley

det ser man for sjældent her desværre

• #16   3. jul 2013 Det mangler man lidt engang i mellem. Det var også derfor jeg vendte tilbage, og så også hvis der kommer andre med samme problem (:

Kommentér på:
FZR laver meget ( ! ) strøm

Annonce