4.242 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 35 Svar

Sten H
Sten H
Tilmeldt:
10. aug 2012
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 174

CBR-1000F (sc-24) oliestand CBR-1000F (sc-24) oliestand

Hej.
Er der nogen som ved 100% sikkert, hvordan jeg aflæser oliestanden på "scooteren". Jeg har altid kørt Honda og har derfor altid aflæst den på samme måde. Kørt den lun i 3 min. på C-støtteben og det er i vatter ( alt er jo relativt ) og derefter renset olie-pinden og ladet den hvile på gevindet. Det virker vist slet ikke på min "nye" CBR. smiley Hvis der er korrekt, så bruger den satme olie som en Honda ALDRIG bør. Ellers er jeg en spasser til det mest elenmetere i denne verden. ( ingen behøver at gi mig ret ) Min tidligere CBR-600F2, gjorde jeg det samme på, uden prob.
Giv lyd, please........


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Brændekløvning 4.000 kr.
  • Hjælp til installation af LG smart tv og tv-streamer 800 kr.
  • Diverse opgaver 4.060 kr.
  • Anthony Bok spisebord 1.275 kr.
  • Handyman 1.000 kr.
  • Reparation af Weber gasgrill 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  CBR-1000F (sc-24) oliestand
  • #1   18. jul 2013 vent 10 minutter. Husk du skal ikke skrue pinden ned. Men har din kværn kørt 500.000km så bruger den nok olie.

  • Sten H
    Sten H Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 174
    #2   18. jul 2013 Har kørt 50K. Men jeg har ALTID gjort det på denne måde. Min CBX-550F + CBR-600F1 + CBR-1000F (sc-21) har altid passet på denne måde. Er der ændret på det ???

  • #3   18. jul 2013 Du gør det korrekt. Min bruger da også noget olie, men det er nu mest efter den har været ude og få kniven:) (min har gået 74-75k)

  • Sten H
    Sten H Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 174
    #4   18. jul 2013 Kim : Tak men nu er jeg jo meget urolig smiley Hvorfor bruger den så olie ??) Jeg er jo en "gammel" herre som tit kører meget pænt... Ok, lidt løgn men når det så er sagt, så mener jeg ikke at den bør drikke 1/2 liter på 500 km. Hvis det er tilfældet, så tror jeg nok at handelen bør gå tilbage.....

  • #5   18. jul 2013 Det skal tjekkes på kold motor, det er for det meste kun motard/offroadere (tørsump) der skal tjekkes lune

  • Sten H
    Sten H Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 174
    #6   18. jul 2013 Jo tak, men Honda har jo i mange år foreskrevet denne måde at chekke olie på deres motorer. Jeg vil heller aldrig tjekke min bil, før den var helt kold, men det er jo heller ikke en Honda. Tror nu nok at det bliver en tur omkring min mekker, før jeg er sikker. Jeg er desværre stadig blank på hvad jeg skal tro, men Kim kører jo også sådan en "bandit". Hælder ret meget til ham P.t. smiley Som du selv skriver : " for det meste" skal de tjekkes med kold motor.... Lader tvivlen komme min "scooter" til gode..

  • #7   18. jul 2013 Hvis det er vådsump så skal de tjekkes på kold motor

  • #8   18. jul 2013 Kold og kold motor, du kører en tur, lader den stå 5min og så tjekker du oliestanden, så det skal ikke gøres på en kold motor.

  • #9   18. jul 2013 Og angående om den bruger olie, i løbet af en sæson, køber jeg 1 måske 2 liter at fylde extra på, kommer self an på hvor mange km jeg kører og hvor hårdt den bliver kørt. Men en gammel ged som vores, bruger altså olie, især når den får rpm.
    Men ok nu har jeg kun kørt 37k km på min, så hvad ved jeg:/.


  • Sten H
    Sten H Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 174
    #10   18. jul 2013 Ok. Olien skal altså løbe tilbage ??? Det har Honda nemlig aldrig foreskrevet, men derimod at det skulle tjekkes ved "driftvarm" motor. Hmm... Hvordan tjekker du din Kim ??
    Glenn : Hvad kører du på ? Prøver bare at hitte ud af hvad der er "mest" korrekt.


  • #11   18. jul 2013 Efter jeg har kørt en tur, lader jeg den stå 5-10min, nogle gange mere alt efter hvad der lige passer ind. Tiden det tager at tage gearet af og en smøgs tid:). Som sagt, så har min rundet 75k og jeg har kørt halvdelen af de km, så kan da ikke være helt forkert det jeg gør;).

  • Sten H
    Sten H Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 174
    #12   18. jul 2013 Undre mig bare over at min gamle havelåge af en CBR-600F2, kørt 70K. ALDRIG brugte olie og den blev da dyrket smiley I den grad....

  • #13   18. jul 2013 Altså min bruger også olie. Mcer må jo bruge en vis mængde olie over en vis længde. Mener enda nogle mærker(yamaha r1?) har forskrevet op til 1l per 1000km? ret mig hvis jeg husker forkert.

  • #14   18. jul 2013 Det er vådsump så det er på kold motor, ellers aner man jo ikke hvor meget olie der hænger rundt i motoren og det afhænger jo også efter om den har stået 5 eller 10 min

  • #15   18. jul 2013 Når alt det så er sagt, så se da at få oprettet din mc:).

  • #16   18. jul 2013 Glenn det er jo derfor man venter 5-10min.....Ja der vil stadig være olie rundt i motoren der ikke er kommet hele vejen ned, men så er der jo lidt spillerum.

  • Sten H
    Sten H Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 174
    #17   18. jul 2013 Yamaha kender jeg slet ikke til mht. olieforbrug, men det er sikkert forskelligt fra mærke til mærke. En BMW personbil må jo gerne bruge 1 liter olie pr. 1K km, men min gamle Toyota må ikke, og bruger pt. 1/2 l. pr 15K. (kørt 300K) Det må vist blot give mere forvirring smiley Syntes blot det virker ret voldsomt i olieforbrug..

  • #18   18. jul 2013 Min låge har brugt 0,2 L på 5000, men nu kører jeg rigtig morfar kørsel, da jeg nyder det mere på den måde... men en ½ L på 500 km lyder af meget i mine øre, men alt kan jo lade sig gøre, og hvis den gamle ejer bare har tævet den både kold og varm.... ja det er der sgu ikke noget der kan holde til, så et lille tjek af motoren vil nok være smart....

  • Sten H
    Sten H Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 174
    #19   18. jul 2013 Ok, det bliver en "lille" sag mellem mig og min mekker/sælger.... Jeg vender tilbage med resultatet af mit besøg smiley Tjekker det i morgen..

  • #20   18. jul 2013 Kører jeg pænt, bruger min ikke ret meget, men får den klø, så bruger den;).

  • Sten H
    Sten H Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 174
    #21   18. jul 2013 Sådan SKAL det være. Men ikke ved 600 km motorvejskørsel.. Max 220 en gang i mellem, men ellers rolig kørsel omkring 140... Ingen luk for gassen ved høje omdr. og ren pensionistkørsel smiley Jeg smider lige en bemærkning i tråden her vedr. min mekkers svar.

  • #22   18. jul 2013 Ja ren motorvejs kørsel, burde den ikke bruge alverden olie overhovedet. Min har tit kørt de 400km fra nordjylland til nordsjælland, og der kan man ikke se noget på oliestanden mere eller mindre.

  • #23   19. jul 2013 Generelt skal mc'en stå på begge hul, ikke på centerfoden, når du måler. Næsten ingen cykler har centerben i dag, og skal derfor stå på hjulene, ikke på sidebenet. Mon ikke det er samme historie på din CBR1000 - tjek evt i manualen.

  • #24   19. jul 2013 Altså jeg vil råde dig til at finde en original manual. Honda ved squ lidt mere om hvordan det præcist skal være.
    Når det er sagt, så lyder det helt vildt med det forbrug, Jeg har også en gammel cbr f2'er som har gået omkring 100.000km, den bruger måske lidt, men så lidt at jeg bare kan se at den de gået fra "max" på pinden til omkring mitten af pinden efter ca 7000 km så plejer ikke at hælde olie på da det ca passer med et olieskift. - og den får satme tæsk smiley


  • Sten H
    Sten H Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 174
    #25   19. jul 2013 Ja en manual ville være ret dejligt, men af en eller anden sindsyg grund følger den aldrig med en brugt bike. Dyb noller smiley

  • #26   19. jul 2013 Sten H, medmindre du har en komplet service bog på din mc så kan den jo sagtens være skruet på speedo og have gået 150.000km:-)

  • Sten H
    Sten H Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 174
    #27   19. jul 2013 Nik : Det var det jeg mente, underforstået smiley I bund og grund er det jo pisse lige meget med service-bog´en men hvorfor fanden fjerner de spassere også bruger-manualen. Det pisser mig seriøst af. Jeg har tjekket på syn.dk og kan se den havde gået 42 K i 2009. Passer måske, måske ikke......

  • #28   19. jul 2013 Sten. det er nok olietyvene oppe i toppen som æder din olie, ellers er det olieringende. Hvis man selv laver det koster det ikke mange bassere ører..2-3000 + tid... med at finde en god doner moter?
    Du har en touring bike.. den har sku nok rundet 100k++ km. Se min brors indlæg Kim, han har masser af erfarring på netop din kværn.


  • Sten H
    Sten H Tilmeldt:
    aug 2012

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 174
    #32   20. jul 2013 Jørgen : Tak for det. Lige hvad jeg manglede og det viser at jeg gør det som man skal. Prøver lige at vente 5 min. med at tjekke efter motorstop. Så må vi se..

  • #33   22. jul 2013 Hej Sten. Vil du gøre mig en tjeneste?

    Mål længden på oliepinden fra undersiden af låget til hhv. minimum- og maksimummærkerne.

    Jeg har fået smidt min originale oliepind væk, så nu kører jeg kun med olietermometer.

    På forhånd tak.


  • #34   22. jul 2013 62.5mm til midten af max streg og 76.5mm til midten af min streg.

  • #35   22. jul 2013 Tusind tak.

  • #36   22. jul 2013 Ah kan se du har en sc21 og de 2 motore er ikke 100% identiske hvis jeg husker rigtig, Så skal ikke kunne sige om oliepinden er ens, der må du lige slå numrene op på begge på nettet for at være sikker.

  • #37   22. jul 2013 Ifølge http://www.cmsnl.com/ har de ikke samme nummer, så du skal have en med sc21 til at måle:).

  • #38   22. jul 2013 Det er korrekt, at mit stel er en SC21, men jeg er ret sikker på, at min motor er fra en SC24. Da bl.a. ledningsnet og hjul også er fra sådan en.

Kommentér på:
CBR-1000F (sc-24) oliestand

Annonce