Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Havearbejde 3.150 kr.
  • Have arbejde 205 kr.
  • Reparation af opvaskemaskine 1.200 kr.
  • Klippe hæk ned 1.000 kr.
  • Elektriker 1.500 kr.
  • Hjælp til hænge lamper op 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Iridium eller ej
  • #1   11. jun 2007 Har kørt med ngk iridium rør i min et par tusinde km. Sådan umidelbart kan jeg ikke mærke forskel. Det kan godt være der er, jeg er måske ikke fintfølende nok smiley Nogle Rs kørere har påstået at det gav deres motor en renere gang.

    Fik et par stykker til en fair pris, så når jeg skifter kommer der et nyt iridium i

    Mvh.
    Martin


  • #2   11. jun 2007 HiHi nu kommer den grimme gamle kemiker frem - gnæk-gnæk.

    Når man har en komprimeret blanding af oxidator og substrat (luft og benzindamp), og man tilfører tilstrækkelig energi, så starter forbrændingsprocessen. Om man tilfører tilstrækkelig energi x 2 eller x10 er helt ligegyldigt.

    Du spørger, hvad et iridiumrør kan gøre, som et ordinært tændrør ikke kan. Svaret er meget enkelt:

    Kan din maskine køre på standard tændrør (og ellers er den i uorden), så kan iridiumrørene kun gøre en ting:

    de kan profitmaksimere producentens og distributørens forretning smiley


  • #3   11. jun 2007 Knud: Det var nemlig også det jeg havde som teori. Lidt det samme som med dem der tror deres mc kører bedre med 98 oktan end med 95 oktan :o)

  • #4   11. jun 2007 Lige ned ad samme gade.....

  • #5   11. jun 2007 Kunne forstille mig at det kun er sports maskiner med meget høj kompression der har brug for det...

  • #6   11. jun 2007 Rasmus:

    Ikke utænkeligt, jO HØJERE KOMPRESSION, JO HØJERE TRYK, og derfor kunne større gnist måske gøre gavn her. Jeg tror ikke engang vi taler om cykler du sætter på gaden - det er superoptimering.


    men det er jo ikke noget producenterne kan leve af, så de vil gerne have nogen hr. og fru hansener til at købe noget "ferrari-benzin" - smiley


  • #7   11. jun 2007 Carsten, jeg forstår virkelig godt du stiller spørgsmål ved de påstande smiley

    "Burns fuel more efficiently" fed tese smiley

    De første to mikrogram benzin der brænder udvikler mere energi end nogen gnist....

    Forbrændingen af de første molekyler benzin startes af en gnist. Resten startes af benzin, der brænder


  • #8   11. jun 2007 jeg har lige sat iridium i min, og den kører ikke bedre af det men nu kan jeg starte uden choker og den kan gå med meget lave omdr. så på det område er de bedre

  • #9   11. jun 2007 Hej min mc køre ca. 1.km længere på literen

  • #10   11. jun 2007 Brian - har det ikke lidt at gøre med højre hånd???

  • #11   11. jun 2007 Jeg er pro-iridium :o)

    Mange ældre cykler får med tiden et spændingsfald over tændspolerne i forhold til resten af ledningsnettet = Tændspolerne når ikke altid at lade helt før de skal aflade igen, hvilket resulterer i manglende gnist ud af x forsøgte tændinger. Hvis de overflader på tændrøret, som gnisten skal opstå imellem, samtidigt har en dårlig ledningsevne (fordi de hurtigere kokser til/oxiderer) vil tændrørene ikke være i stand til at lave gnist hver gang (hvilket også forklarer den forbedrede benzinøkonomi i Brians tilfælde)
    desuden har iridium et meget højt smeltepunkt, og er relativt ædelt (hvilket burde forklare min påstand om at det holder bedre), men det kan kemi-knud sikkert sige mere om ?

    Dermed sagt at 1 nyt std tændrør og et nyt iridium vil klare sig 100% ens, dog har iridium den fordel at fladerne hvor gnisten udspringer har sværere ved at kokse til. (læg desuden mærke til at iridium rør har en meget fin/tynd elektrode hvilket gør at gnisten udspringer fra præcis samme flade hver gang, dermed forbliver gnistfladen ren)

    hvis man vil helgardere sig så brug iridium og lav en plusledning fra batteriets plus-pol direkte til dine tændspoler (husk et relæ så batteriet ikke bliver tømt på nul komma fem)


  • #12   11. jun 2007 Chris:

    Du har helt ret.

    Min allerførste forudsætning var, at hvis cyklen går ordentligt, så opnår man ikke mere.

    Temperaturbestandighed og ledningsegenskaber er bedre i Iridium, men under førnævnte forudsætning - betyder det så noget??

    Hvad levetid angår, så ja, men nu hører jeg ikke til dem der skifter tændrør hver hver anden sæson. Tændrør holder simpelthen længe smiley

    Hvad jeg undrer mig lidt omkring er, at almindelige tændrørs farve og udseende er et mægtigt diagnoseværktøj - jeg ved faktisk ike hvordan iridium elektroder vil komme til at se ud. Kan dårligt forestille mig man kan benytte samme retningslinier.


  • #13   11. jun 2007 Hvis det er en sprit ny cykel burde forskellen være nul, levetiden/tid med fuld gnist er teoretisk bedre på iridium.

    På diagnosesiden burde iridiums egenskaber bevirke at tændrør ikke kan bruges efter den kendte metode som diagnoseværktøj, meeeen mon ikke der sker tilsodning andre steder på tændrøret ? (keramik delen)

    Jeg har skiftet til iridium på min hedengangne TL'er og på min zx6r, begge starter væsentligt bedre efter operationen......men jeg har også snydt lidt :o) jeg har lavet tændspole modifikationen oveni og jeg vil skyde på at det står for den største forbedring (på TL'eren var det et fald på 2volt i forhold til batt) så det giver virkeligt noget. Den nye ejer har også lige fået den målt til 116hk på hjulet, i samme bænk som sebastians TL'er smed 115hk på hjulet, så måske den sidste hest er kommet fra iridium + direct-kabel :o) who knows ?


  • #14   12. jun 2007 Hej Knud
    benzinforbruget er målt over en hel sæsson
    højre hånd bliver drejet ligemeget om det er iridium eller platin


Kommentér på:
Iridium eller ej

Annonce