3.581 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
14 Svar
Iridium eller ej Iridium eller ej
Hvad kan et Iridium tændrør som et alm. tændrør ikke kan?
Har i al min mc-tid kørt med alm ngk tændrør uden problemer, og har svært ved at se hvad iridium kan gøre siden de er så meget dyere.
Oplys mig gerne :o)
0 synes godt om
feb 2005
Følger: 21 Følgere: 21 MC-er: 5 Emner: 34 Svar: 759
Fik et par stykker til en fair pris, så når jeg skifter kommer der et nyt iridium i
Mvh.
Martin
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Når man har en komprimeret blanding af oxidator og substrat (luft og benzindamp), og man tilfører tilstrækkelig energi, så starter forbrændingsprocessen. Om man tilfører tilstrækkelig energi x 2 eller x10 er helt ligegyldigt.
Du spørger, hvad et iridiumrør kan gøre, som et ordinært tændrør ikke kan. Svaret er meget enkelt:
Kan din maskine køre på standard tændrør (og ellers er den i uorden), så kan iridiumrørene kun gøre en ting:
de kan profitmaksimere producentens og distributørens forretning
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.500
aug 2005
aug 2004
Følger: 41 Følgere: 40 MC-er: 2 Emner: 106 Svar: 2.590
aug 2005
Ikke utænkeligt, jO HØJERE KOMPRESSION, JO HØJERE TRYK, og derfor kunne større gnist måske gøre gavn her. Jeg tror ikke engang vi taler om cykler du sætter på gaden - det er superoptimering.
men det er jo ikke noget producenterne kan leve af, så de vil gerne have nogen hr. og fru hansener til at købe noget "ferrari-benzin" -
aug 2005
"Burns fuel more efficiently" fed tese
De første to mikrogram benzin der brænder udvikler mere energi end nogen gnist....
Forbrændingen af de første molekyler benzin startes af en gnist. Resten startes af benzin, der brænder
apr 2005
Følger: 1 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 29 Svar: 457
jan 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 26 Svar: 65
aug 2005
dec 2005
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 659
Mange ældre cykler får med tiden et spændingsfald over tændspolerne i forhold til resten af ledningsnettet = Tændspolerne når ikke altid at lade helt før de skal aflade igen, hvilket resulterer i manglende gnist ud af x forsøgte tændinger. Hvis de overflader på tændrøret, som gnisten skal opstå imellem, samtidigt har en dårlig ledningsevne (fordi de hurtigere kokser til/oxiderer) vil tændrørene ikke være i stand til at lave gnist hver gang (hvilket også forklarer den forbedrede benzinøkonomi i Brians tilfælde)
desuden har iridium et meget højt smeltepunkt, og er relativt ædelt (hvilket burde forklare min påstand om at det holder bedre), men det kan kemi-knud sikkert sige mere om ?
Dermed sagt at 1 nyt std tændrør og et nyt iridium vil klare sig 100% ens, dog har iridium den fordel at fladerne hvor gnisten udspringer har sværere ved at kokse til. (læg desuden mærke til at iridium rør har en meget fin/tynd elektrode hvilket gør at gnisten udspringer fra præcis samme flade hver gang, dermed forbliver gnistfladen ren)
hvis man vil helgardere sig så brug iridium og lav en plusledning fra batteriets plus-pol direkte til dine tændspoler (husk et relæ så batteriet ikke bliver tømt på nul komma fem)
aug 2005
Du har helt ret.
Min allerførste forudsætning var, at hvis cyklen går ordentligt, så opnår man ikke mere.
Temperaturbestandighed og ledningsegenskaber er bedre i Iridium, men under førnævnte forudsætning - betyder det så noget??
Hvad levetid angår, så ja, men nu hører jeg ikke til dem der skifter tændrør hver hver anden sæson. Tændrør holder simpelthen længe
Hvad jeg undrer mig lidt omkring er, at almindelige tændrørs farve og udseende er et mægtigt diagnoseværktøj - jeg ved faktisk ike hvordan iridium elektroder vil komme til at se ud. Kan dårligt forestille mig man kan benytte samme retningslinier.
dec 2005
Følger: 18 Følgere: 16 MC-er: 1 Emner: 19 Svar: 659
På diagnosesiden burde iridiums egenskaber bevirke at tændrør ikke kan bruges efter den kendte metode som diagnoseværktøj, meeeen mon ikke der sker tilsodning andre steder på tændrøret ? (keramik delen)
Jeg har skiftet til iridium på min hedengangne TL'er og på min zx6r, begge starter væsentligt bedre efter operationen......men jeg har også snydt lidt :o) jeg har lavet tændspole modifikationen oveni og jeg vil skyde på at det står for den største forbedring (på TL'eren var det et fald på 2volt i forhold til batt) så det giver virkeligt noget. Den nye ejer har også lige fået den målt til 116hk på hjulet, i samme bænk som sebastians TL'er smed 115hk på hjulet, så måske den sidste hest er kommet fra iridium + direct-kabel :o) who knows ?
jan 2007
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 26 Svar: 65
benzinforbruget er målt over en hel sæsson
højre hånd bliver drejet ligemeget om det er iridium eller platin
Iridium eller ej