{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
11.586 visninger | Oprettet:

Dårlig olie fra Biltema? {{forumTopicSubject}}

Da jeg skulle hælde ny olie på min ST 1300, nåede jeg lige til sidst at se store geleagtige klumper smutte med i motoren! Tappede straks af igen, hvorunder jeg tydeligt kunne se klumperne. Olien er fuldsyntetisk til mc og er købt for et år siden (skulle vel ikke gøre noget?). Har nogen prøvet noget lignende?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dårlig olie fra Biltema?
  • #1   18. mar 2019 Prøv at skriv til Biltema og forhør dig om det

  • #2   18. mar 2019 Du skal have filter af og have motoren skyllet igennem uanset.
    Og når man hælder olie på har man altid en tragt med filter i.!!

    Eller det har jeg ihvertfald.

    Men når det så er sagt er din skylning og motorrens noget de skal betale.

    Men uden at male fanden på væggen, hvorfor pokker køber du så olie til din mc i biltema?

    kan du ikke lide den, eller er det fordi den alligevel skal sælges? smiley


  • #4   18. mar 2019 Høhø! Jeg har næsten lige købt STeren! Min gamle VFR har i de sidste 16 år kørt på den olie, har aldrig set klumper i den før nu. Jeg ser lige, at den dårlige olie muligvis er fra 2014! Der er noget, der ligner et datostempel herfra! Men jeg købte den i -18. Så jeg er spændt på, om Biltema har noget at sige. Motoren er nu skyllet igennem med en billig olie, derefter er Castrol Super 1 10-40 semi hældt på, så håber jeg, det var det!

  • #5   18. mar 2019 HansHenrik du er altid så personlig. Du har aldrig noget at bidrage med.. hvorfor er du her?

  • #6   18. mar 2019 Til min gamle bil, (ca 8 år siden) købte jeg olie i Harald Nyborg,, og da jeg om vinteren skulle hælde noget i en oliekande, så kunne det næsten ikke komme ud af dunken, så der måtte muldvarpen op igen, og ned og købe en anden olie smiley
    Græsslåmaskinen fik det der var tilbage i dunken. smiley


  • #8   18. mar 2019 Endnu engang

  • #9   18. mar 2019 Lyder sgu sært, jeg har aldrig hørt om at olie kan blive for gammelt ?
    Jeg bruger også Biltema’s olier både til mc og Kædesav, dog ikke på RD’en den kører på Castrol.


  • #10   18. mar 2019 Hvis man søger på "engine oil shelf life", så er det op til 5 år, afhængig af hvordan det opbevares.
    F.eks her:
    http://ultralube.com.au/shelf-life-of-engine-oil


  • #11   18. mar 2019 Altså jeg bruger heller ikke tragt med filter!!

    Hvad er det for en olie ?


  • #12   18. mar 2019 Det må være den her, det er vidst den eneste slags fuldsyntetiske mc olie de har ?
    Også den jeg selv bruger.

    https://www.biltema.dk/bil---mc/mc/mc-olier/4-taktsolier/mc-olie-racing-10w-40-2000022967


  • #13   18. mar 2019 Min kammerat med god forstand på olier mener, at der godt kan samle sig bundfald især i en fuldsyntetisk olie og at man derfor bør ryste dunken inden påhældning. Muligt at det er rigtigt, alligevel synes jeg, at utrygheden vil få mig til at bruge andet produkt, retfærdigt eller ej.
    Arne: Det var et fint link, der netop omhandler "bundfald" og gele-agtige klumper i lagret olie, hvor det dog er lagret i noget længere tid. Her anbefales det stærkt ikke at anvende olien, hvis man ser noget eller har mistanke. Så det gør jeg fra nu smiley
    Tak for fiffet og tak for øvrige kommentarer! Hilsen Knud før VFR nu ST1300


  • #14   18. mar 2019 Hvad er jeres argument for at bruge en noname olie?
    ingen ved tilsyneladende hvad der er i dunkene fra biltema..


  • #15   18. mar 2019 Nøøh, i princippet ved jeg ikke hvad der er i en biltemadunk andet end at folk siger det skulle være produceret af Statoil og det fungere fint, og indtil videre har jeg heller ikke haft noget at klage over.
    Jeg ved heller ikke hvad der er i Castrol dunken, andet end jeg stoler på at det er i orden.
    Det var mere det med at olie skulle kunne blive for gammelt jeg undrede mig over ?


  • #16   18. mar 2019 I castrol dunken er et produkt castrol gerne lægger navn til... i biltemas kan det være alt lige fra pisse godt til pisse ringe. Det eneste jeg er 100% overbevist om er at det er det billigste de kan opdrive som formodentlig overholder de opgivede specifikationer....

  • #17   18. mar 2019 Det har du nok ret i smiley
    Men nu bruger jeg det på min gamle knallert og jeg tror på at hyppige olieskift er vigtigere end om olien hedder det ene eller det andet, igen religion..jeg har aldrig smadret en mc motor på grund af dårlig olie, hvis det sker en dag må jeg jo tage min holdning op til overvejelse.

    Jeg vil dog sige at hvis jeg skulle købe olie til et eller andet sprit nyt racer 4 takt jern til xxx.xxx antal kr. så ville jeg nok også vælge noget andet at hælde på smiley


  • #18   18. mar 2019 Synes det er vildt mærkeligt at du gerne fylder “uvis” olie på din gamle mc men ikke vil gøre det på en ny. Især fordi der ikke er nogen egentlig økonomisk besparelse...

    Der er bare forskel på hvordan vi lever livet farligt smiley


  • #19   18. mar 2019 Spændende, ikke fordi jeg er fanatisk med at olien skal være fra Biltema..
    Brian, hvor køber du fuldsyntetisk mc olie billigere ?

    Med hensyn til kvaliteten er jeg ikke i tvivl om at Biltema’s er rigeligt god til min mc..JASO..osv..:)

    Det har deres mineralske iøvrigt også, men jeg bruger kun syntetisk..igen religion, jeg aner i virkeligheden ikke en skid om kemi smiley

    https://www.biltema.dk/bil---mc/mc/mc-olier/4-taktsolier/mc-olie-15w-40-2000022966


  • #20   18. mar 2019 Og her er et billede fra Biltemas udviklere af olie, man ser tydeligt at der er en "trykket" stemning, men det er fordi at en meget hemmelig spion fra Castrol bare venter på at de rejser sig, så han kan se hvad de har "lavet" smiley


    profilbillede
  • #21   19. mar 2019 biltema er en billig udgave af thansen, altså kinesergøj på højt plan

  • #22   19. mar 2019 Du mener altså at den Castrol olie Thansen sælger kommer fra Kina?
    Det er godt nok nyt for mig. smiley


  • #23   19. mar 2019 Ikke at jeg ved det, men det skulle ikke undre mig om Castrol også har en fabrik i Kina hvor de kan få produceret deres sager til en billig penge, det har alle koncerner med respekt for sig selv efterhånden smiley

  • #24   19. mar 2019 #23 Du har måske fat i noget, vores politikkere kommer måske fra en tredjerangs fabrik i Kina, det ville forklare meget om kvaliteten af dem smiley

  • #25   19. mar 2019 Nu er jeg godt nok i tvivl om jeg overhovedet tør starte min mc, for den står med Castrol olie på motoren. Hvis det nu kommer fra Kina, så er jeg vel sikker på en totalskade?
    Hvad gør jeg?


  • #26   19. mar 2019 Hælder olien af og starter smiley

  • #27   19. mar 2019 Kortvarigt går det vel nok, men er det mon bedre end at køre med Kina-olie?

  • #28   19. mar 2019 Jeg ved fra helt upålidelig kilde, at Thansen, biltema og flere andre har børnearbejdere i østen, som de tvinger til at pisse i de dunke de så sælger som olie her i landet!

  • Mikael D
    Mikael D Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 2 Svar: 1
    #29   19. mar 2019 Uanset hvad, så skal den olie ud igen.
    Oven på den oplevelse ville jeg overveje at skifte fabrikat, og måske begynde at tjekke datoer og ryste dunkene fremover :o)
    Nederst på dunken står der eks: API SN
    Hvad er det sidste bogstav, og har dunken fået frost ?


  • #30   20. mar 2019 Jeg har lige talt med en af Biltema's tekniske medarbejdere.

    Det er olie fra Statoil, der er produceret på Mongstad-raffinaderiet i Norge.
    Det er en ganske almindelig "Black Label" vare med de tilhørende "røverhistorier" om kvaliteten, der som regel følger sådanne varer smiley


  • #31   20. mar 2019 Når man tænker over det der skrives om holdbarheden er det da heldigt at det olie de pumper op af jorden ikke er blevet for gammelt endnu, det kan selvfølgelig også være de bare sørger for at ryste det grundigt ? smiley

  • #32   20. mar 2019 Nu pumper de ikke helsyntetisk olie op af jorden smiley

  • #33   20. mar 2019 En ting er helt sikkert:
    De pumper nogle hamrende gode, røgede fisk op fra jorden i Hirtshals! smiley


  • #34   20. mar 2019 Nu vil jeg jo nødigt træde nogen over klovene, men måske at man burde sætte sig lidt ind i det, inden man fremsætter postulater uden sandhed smiley
    https://www.mobil1.dk/hvad-er-syntetisk-smoeremiddel.aspx


  • #35   20. mar 2019 Karsten: Hvor pumper de det så op henne ?

  • #37   20. mar 2019 #36 Hvorfor viser du et billede af en tønde sildeolie????

  • #38   20. mar 2019 Bundfald i en ny motorolie - og klumper?
    Det lyder helt galt og har aldrig set, hørt om det.
    - Har du billeder af det her, så vi kan se hvad du mener?

    Om du hælder bilka's billige 10w-40 semi-syntetisk olie på eller castrols semi-synt 10w-40, så kan du være sikker på én ting. Olie er olie, de smager forskelligt på tungen, men kan smøre. Uanset flasken, så opfylder motorolie alle de godkendelser den skal, for at den overhovedet må sælges i supermarkedet eller hos forhandlernetværket. Gå efter en JASO-specificeret olie, hvis du har en motor med vådkobling (aldrig longlife additiver, som fra bil-olier).
    - Det her får du aldrig en sælger til at indrømme, men spørg kemikere der har forstand på det her

    Endnu en ting, der taler til folks religion på dette område og det går om og om igen mellem folk i branchen:
    Om den er mineralsk, semi- eller fuld-syntetisk, er olien stadig fra den samme oliepøl fra moder jord. Ævl hvis man tror fuldsyntetisk olie er skabt i et laboratorie fra bunden af. NEJ, den er sammensat i kulstof kæder for at være mere ensartet - ikke en kæft andet. Noget som kun spiller en rolle for ekstremt højtydende maskiner.
    Ydermere kan denne fuldsyntetiske olie sælges til ekstrem høje priser. Big business, skide smart ;o)


  • #39   20. mar 2019 Personligt undre jeg mig over at trådstarter har oprettet sig her D.18 Marts og samme dag oprettet denne tråd og ikke været online siden, det lugter lidt af en der bare gerne vil kaste lidt smuds efter Biltema ?

  • #40   21. mar 2019 Yep !! .. så er vi her igen .. Og det ender altid med påstanden om at alle olier er lige gode, og der sidder bare altid nogle grimme pengemænd og vil snyde os eller noget .. Så er den pakket ind om man kan med god samvittighed køre ned i det lokale billigmarked og spare de 100kr hver 3´je måned ..

  • #41   21. mar 2019 Der har aldrig været tale om at tilsmudse nogen! Biltema er en ganske udmærket forretning med superfin service, et sted, jeg holder meget af at komme.
    Ejheller skulle dette starte en diskussion om olietyper eller lignende, blot en konstatering om, at jeg har fået en dunk olie med bundfald, punktum!
    Jeg er ganske ligeglad, hvor min olie kommer fra, men der skal ikke være klumper i!! Biltema har taget en henvendelse alvorligt, så en svensk indkøber undersøger, om der skulle være noget galt, eller om det er et engangstilfælde. Der er et stempel på dunken, ligner en dato og ender med 14. Hvis olien er produceret i 14, er det måske problemet, men det ved jeg ikke endnu.

    Billedet er ikke ret godt, olien er desværre forurenet med sorte partikler fra min aftapningsbeholder. Men man kan ane geleklumperne og se, at noget af olien ikke flyder ud.


    profilbillede
  • #43   21. mar 2019 Det synes jeg egentlig er ret vildt det der, de burde jo egentlig trække den varer ud af handelen indtil de finder fejlen, jeg kunne forestille mig at man kunne havarere sin motor hvis man hælder sådan en dunk på uden at opdage de der klumper ?

  • #45   21. mar 2019 Jeg ved ikke om man er et offer, eller bare en økonomisk stakkel hvis man køber olie i Biltema ? Skal jeg købe olie der i en fornuftig kvalitet, så bliver det til Græsslåmaskinen, eller Aller højest til Havetraktoren. ??

  • #46   21. mar 2019 Efter jeg har arbejdet 15 år i bilbranchen og været konsulent for en virksomhed der er et stort brand indenfor smørremidler, kan jeg ikke fortælle indgående detaljer i branchen.

    Men kan fortælle alle størrer brands opkøber olien på auktioner rundt i verden.
    Mens mindre labels har tilknytning til typisk et raffenari. Som biltema har aftale med førnævnte raffenari i Norge.

    Eneste forskel brands kan differencier sig med, for at få jer til st give ekstra penge til at blive endnu størrer er med additiverne der er tilsat - At deres er bedre end konkurrenternes. Hvis i køber den og gerne vil se flere reklamer i motorsporten så smid jeres penge efter dem.


  • #48   21. mar 2019 #47 Du er ved at lære det, langsomt men sikkert! Om et par dage prøver vi om du kan køre uden støttehjul, og på nordsøolie smiley

  • #49   21. mar 2019 Så er det endnu engang tid til olie fra Biltema ??
    Biltema olie kommer fra Statoil
    Og nu kommer der nok en “kan du bevise det”
    Nej det kan jeg ikke, har kun hørt det fra en ansat ved Statoils kontor i Danmark smiley


  • #50   21. mar 2019 #49 Prøv lige at læse hvad #30 skriver, det er måske ikke ligefrem et "bevis", men det lugter da lidt af fisk(eolie) smiley

  • #52   21. mar 2019 Oliebudgettet på en MC er absolut lavt, og lige så længe jeg har haft motorkøretøjer,(1965) har jeg fulgt den tese at det næstdårligste sted at spare penge er når man køber olie. Det dårligste er når man køber hjelm.
    Det er ikke rigtigt at alle olier er ens, og det er heller ikke sikkert den dyreste fuldsyntetiske er den bedste. Det er f.eks. den rene gift at hælde andet end helt simpel mineralsk olie på på gamle veteranmotorcykler uden oliefilter og med tågesmøring.


  • #53   21. mar 2019 Peter: enig i at alle olier ikke er ens, derfor der er en specifikation på olien og der står i ens manual hvilken olie ens mc skal køre på som minimum.
    Med hensyn til hjelm er jeg mere delt, den bedste livsforsikring er at lære sin mc at kende og ikke køre over evne vil jeg mene, men det er så en anden historie.


  • #54   21. mar 2019 Havde en sjat mobil1 stående, tror den er 25 år gammel, den er nøjagtig som det motul jeg lige har hældt på knallerten. Det er i hvert fald ikke alt olie der bliver mærkeligt og klumpet over tid.
    Jeg ved at min mobil1 dunk har fået frost mange gange, så det har “selvfølgelig” heller ingen betydning.


  • #55   21. mar 2019 Hvis du har olie der er 25 år gammelt er der noget der siger mig du kører for lidt, eller også skifter du bare olie meget sjældent smiley
    Mit biltemaolie står også i frost, når det ellers er frostvejr, sammen med vinterged som også står i frostvejr, når det er frostvejr..og det fungere, det er sådan et lavbudget projekt, oliefilteret er fra T Hansen osv..og når der skal nye dæk på bliver det også de billigste knopdæk jeg kan finde, sådan er der så meget smiley


  • John S
    John S Tilmeldt:
    mar 2019

    Følger: 23 Følgere: 22 Svar: 1
    #56   22. mar 2019 Handler selv meget i Biltema,, men køber ikke deres olie da de ikke vil oplyse hvor de får deres olie fra... Men nu er jeg jo også nok en gammel tosse som har kørt på Castrol olie i mange år,, så det forsætter jeg bare med,, jeg køber mit hos Billigbilpleje.dk
    Mener ikke der er en sidste holdbars dato på olie,, for købte 20 L for 3 år siden og har da stadig olie til 2-3 olie skift tilbage der,, Men håber da at Biltema finder ud af problemet,,


  • #57   27. mar 2019 Hvis vi kan lave en lille indsamling på 2000 kr.

    Så skal jeg nok få lavet 2 olieanalyser ved et laboratorie efter 1000km kørsel og så køber vi en anden "kvalitets" olie og kører 1000 km igen på samme cykel.

    Derved kan vi fastslå hvad forskellen er på Biltemas og en "dyr" olie vi gerne vil have testet.


  • #59   27. mar 2019 smiley smiley

  • #60   27. mar 2019 Fint Lasse, kan du lige ud for os andre?

  • #61   27. mar 2019 smiley smiley

  • #62   28. mar 2019 Vi har diskuteret kvaliteten af olie siden MC galleri startede.
    Hvorfor er der ingen der ønsker evidens, så vi selv kan finde ud af om vi kan spare penge hver år fremover i stedet for at give Castrol og Motul flere reklame penge ?

    Hvis man er 4 der går sammen så smider man 500 kr. hver - Så skal jeg nok lave en lukket gruppe på Facebook til os.


  • #63   28. mar 2019 @lasse
    og hvad vil du bevise med den analyse ??
    40 % af os tror ikke på den og de sidste 60% tror ikke der er det samme i den røde dunk fra Biltema næste gang vi handler der.....


  • #64   28. mar 2019 #63 Du glemte de 63,7% der ville være overbevist om at Lasse bare fandt på den analyse selv, og brugte pengene på olie i biltema smiley smiley

Kommentér på:
Dårlig olie fra Biltema?

Annonce