{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  hvad skyldes en ventil kan bukke??
  • #1   13. sep 2007 skal lige siges det er på en ducati....

  • #2   13. sep 2007 det skyldes timingen. Bælterne kan være sprunget eller være ude af timing.

    Er det kun en enkelt? eller flere?


  • #3   13. sep 2007 Hej Morten.

    Ventilen en nede (åben) når stemplet er i bund. Hvis en knastkæde springer, så kan stemplet køre op i det ventilen er ede (åben) - Og så har du balladen :o)

    - Den MEGET korte forklaring - ;o)


  • #4   13. sep 2007 Hvis den tager flere omdr end ventilfjedrene kan klare, så når ventillen ikke tilbage inden stemplet kommer og buttfucker den

  • #5   13. sep 2007 Jeg troede at ducati havde desmodromiske ventiler ? altså ikke blot tvangsåbning, men også tvangslukning ?

  • #6   13. sep 2007 via bælter Robert

  • #7   13. sep 2007 Det kan skyldes flere ting, men det mest almindelige, hvis ikke der er tale om knækket knastkæde eller ligende, er hvis motoren bliver "overdrejet" dvs tager for mange omdrejninger i forhold til hvad den er bygget til, og dermed ikke kan nå at lukke ventilerne i samme takt som stemplet bevæger sig op. Ventilerne er på de fleste motorer "fjederbelastet" dvs det er en fjeder der trækker ventilen tilbage/op i takt med at knastakselen roterer væk, men hvis fjederen ikke er stram nok til de mange omdrejninger vil man risikere at ventilen ikke flytter sig hurtigt nok væk... smiley

    Kort fortalt..

    Håber det gav lidt mening smiley


  • #8   13. sep 2007 okay. har nemlig forelsket mig grueligt en en ducati med denne sygdom. den havde vist været på værksted hvor de sagde det ville koste 2-4000kr at lave.. kunne jo selvfølgelig ringe til dem og HØRE om de rent faktisk havde set cyklen så jeg ikke får en ubehagelig overraskelse hvis jeg køber dyret og finder ud af om cylinder/stempel skal skiftes.

  • #9   13. sep 2007 for længe om at skrive kan jeg se smiley

    Seb har ret, hvis det er Desmo ventiler smiley


  • #10   13. sep 2007 Jeg ville holde snitterne fra en defekt Duc, med mindre jeg havde stor indsigt i at lave den selv, eller den var MEGET billig...

  • #11   13. sep 2007 kan man ikke inspicere cylinderen gennem tændrørsgevindet for at se efter revner?? eller skal hele skidtet af??



  • #12   13. sep 2007 find en anden smiley


  • #13   13. sep 2007 hm. det var den nemme løsning.

  • #14   13. sep 2007 Det er den kloge løsning smiley

  • #15   13. sep 2007 på den anden side set, er det kun 1 ventil så er det jo hurtigt skiftet.

    Som regel sker det hvis bæltet springer, så er det bare ikke kun 1 ventil det går udover!! underligt hvis det kun er 1 enkelt ventil..

    Spørg lige Hekto herinde fra, han er meget mere inde i det


  • #16   14. sep 2007 Mig kostede det ca. 5000 spir, at tune en gammel Honda K4 CB350 TWIN fra '72. En af ventilfjedrene kunne ikke følge med - og SLAM, ventilhovedet knækkede af og satte sig i forbrændningskammeret. Ventilpinden smadrede lige igennem stemplet, og ventilhovedet lavede også et nydeligt hul. Det lød virkelig FÆLT da det skete...

    Heldigvis kunne jeg renovere motoren selv, med nye stramme racer fjedre fra Powroll, samt Kawasaki stempler og større karburatorer. Den kom til at køre som en racer, men blev også ret varm, idet den var luftkølet...

    Vil da gerne hjælpe ( bor i Randers ) Men du bør virkelig have et stort afslag på sådan en maskine ( Mindst 15 - 20.000 NED i pris ) Idet det ikke er til at sige hvad der er galt, før motoren bliver åbnet...

    Stumper fra stemplet kunne havne nede i krumtappen, AK og VE....


  • #17   14. sep 2007 En komressionstest er Alfa og Omega, find ud af om stempler er beskadiget....

  • #18   14. sep 2007 Som tidligere nævnt, så er lyden det fedeste ved en Ducati - det er så sjældent man hører den igang !!

    ;O)


  • #20   14. sep 2007 Altså kompressionstesten kan først foretages efter reperationen er udført !

    Jeg ville hellere lave det selv og så ellers tage cyklen til en fornuftig pris


  • #21   14. sep 2007 Du kan jo tage en kigger i min profil for at se hvad der kan ske når det går helt galt smiley

  • rud o
    rud o Tilmeldt:
    dec 2005

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 94
    #22   14. sep 2007 Selv om en Ducati har tvangsstyrede ventiler, så er det stadigvæk metal mod metal i mekanismen, og hvis spillerummet mellem ventilåbner/lukker og ventilen bliver for stort sker ovennævnte. Nu skriver du ikke om det er en 2 eller 4 ventilet, men generelt er dette noget man tjekker ved stort service (20000 km.). Det er almen kendt at omkring årtisindskiftet var vippearmsforkromningen mangelfuld hos Ducati. Min egen ST4 fik skiftet alle 4 på bageste cylinder ved 18000 km. Det er ikke helt billigt, igen alt efter model, men en vippearm koster ca. Kr. 1600
    plus arbejdsløn.


  • rud o
    rud o Tilmeldt:
    dec 2005

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 94
    #23   14. sep 2007 Nå ja. Inden folk hyler op om hvor dyrt og upålideligt et bekendtskab en Ducati er så havde jeg selv samme forbehold så jeg fandt en billigt i Italien og det første jeg gjorde var at køre den til Finn i Sorø til stort service. Et stort service på en Ducati omfatter faktisk en næsten total adskillelse af motoren og det var her de opdagede de slidte vippearme og jeg fik så en uforudset udgift på ekstra 7000. Hold kæft hvor var jeg dog gal over det stykke lort jeg have forelsket mig i. Men nu ved jeg jo alt er i orden på den, og efterfølgende har den kun kostet mig de obligatoriske udgifter til olie, dæk og remskiftet hvert andet år. Lommesmerterne gjorde kun ondt en gang, mens glæden ved at se og køre på den varer ved.

  • #24   14. sep 2007 Michael H -> ja det kostede en ny brugt motor

  • #25   14. sep 2007 marius i: den var sgu god, smile...

  • rud o
    rud o Tilmeldt:
    dec 2005

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 94
    #26   17. sep 2007 Hej Hekto
    ja nu skriver jeg jo også kun næsten, men i min verden så den altså ret så adskilt ud som den stod der hos Finn uden cylindre og stempler og med alverdens dele spredt ud. Jeg har absolut ikke haft indtryk af at man gørdet samme ved et stort service på nogen af mine hedengangne ZX9´ere. ST 4´eren som jeg refererer til er som du ved med noget mere indmad end de 2-ventilede.
    Iøvrigt synes jeg det er friskt at nogen tør spørge til Ducati i dette forum når man tænker på risikoen ved hele tiden at få at vide at det er noget værre noget man har købt eller er ved at købe.


  • #27   17. sep 2007 som jeg siger : kun de døde sild følger strømmen :=)

  • rud o
    rud o Tilmeldt:
    dec 2005

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 94
    #28   17. sep 2007 Jamen kære Hekto, jeg kunne ikke være mere enig. Jeg skal ikke gøre mig klog på om der var noget der gjorde at Brian hos FI gjorde det han gjorde ved min ST4. Den havde ikke haft en specielt kærlig ejer i Italien, men prisen afspejlede det og jeg ville helle være sikker på at alt var i orden, jeg følger jo også med i Ducatiklubbens tråde. Min pointe var sådan set kun at de omkostninger jeg har haft var indkalkuleret, stort set, i min overgang til Ducati. Jeg valgte en ST4 fordi jeg gerne ville have en 4 ventilet og 916 lyder dejligt i mine ører. St´erens kørestilling passer mig bare meget bedre og egentlig synes jeg også den er smukkere.

  • rud o
    rud o Tilmeldt:
    dec 2005

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 94
    #29   18. sep 2007 Det er en 2000´er og den gik glimrende bortset fra at tørkoblingen var slidt, den fik en Surflex istedet. Jeg ved så ikke om de gik mere i dybden da det viste sig at vippearmene var af den dårlige slags. Næ det jeg mener er egentlig at jeg bare var glad for at de var så grundige med den, jeg synes der er masser af tråde herinde om folk der har haft motorcykler til service hvor de bagefter er i tvivl om der i det hele taget er lavet det der blev bedt om. Noget helt andet er at en Ducati egentlig er ganske servicevenlig og let at skaffe dele til. Prøv at skaffe bye kåbedele til en japaner fra 2000. Der er det rart at modellerne fra Ducati har en lang produktionstid og at man ikke ændrer alting hvert andet år.

  • rud o
    rud o Tilmeldt:
    dec 2005

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 94
    #30   18. sep 2007 Ja nemli ja og der er faktisk dobbelt op igen på langt de fleste japanere så hvad gør det at der kun er 10000-20000 mellem de forskellige services- der skal jo kun laves det kvarte eller det halve, arh. sådan kan man vel ikke sige generelt, men alligevel.

Kommentér på:
hvad skyldes en ventil kan bukke??

Annonce