{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Kommentarer på:  Km mellem olieskift
  • #1   2. dec Glad for jeg ikke er den enste der ser de mærkelige lastbil videoer.. Meen tvivler dog på at det er første olieskift det der....
    Prø. Og kig ham, western chamblin. Tyk glad dreng,,

• #2   2. dec Tror man skal tage den påstand med et gram salt

• #3   2. dec På min Grand Punto fra 2008, skifter jeg èngang om året ved omkring 25000 km. På min søde kære Brum Brum ved inden 10000 km.

• #4   2. dec Skifter når det trænger

• #5   2. dec Videoen du linker til er af en bil der har stået stille i 18 år og manden snakker om at skifte 20 år gammel olie = den har nok ikke kørt sine 1.2 millioner km uden olieskift.

• #6   3. dec Jeg mener vi skifter olie for tit.
    Det er relevant at sammenligne med standard skifte tid på en bil som ser ud til at være ca 15000 km.
    Viktig i regnestykket er hvor mange meter stempelet har vandret langs cylindervæggen.
    For at komme frem til et anvendelig svar skal bilens og mc'ens gennemsnitlige rpm og slaglængden med i ligningen.
    Har sammenlignet min bil og mc...resultatet er at det skiftes alt for tit.
    Argumentet jeg har hørt for at skifte årlig er at vandet i olien sættler i løbet af vinteren. Dette kan checkes ved at se om det er vand eller olie som er de første dråber som kommer ud når det tappes i foråret.

• Magoo M
    Magoo M Online Tilmeldt:
    jan 2019

Følgere: 3 Annoncer: 1 Emner: 2 Svar: 157
    #7   3. dec Høre ofte at skift af olie er 10kkm eller 1 gang om året.
    Måske er man konservativ. dvs. Better shift oil now, than be sorry for damaged engine. smiley
    Hvis man vil være sikker. så bør man teste sin olie i "3-kugle" tester. før man skifter. smiley
    https://www.youtube.com/watch?v=nxTViMKn9a0

• #8   3. dec Skifter når jeg husker det, det har virket fint indtil videre smiley

• #9   3. dec Nu kan man ikke helt sammenligne en bils motor med en mc. Mc-ens olie forurenes med slidt fra koblingen. Det gør bilens ikke.
    Men er bilens motor en diesel, så bliver olien nok forurenet meget mere med sod.
    Det er nok svært at finde ud af hvor længe en olie stadig er god nok, så for at være på den sikre kurs, så anbefaler mc-producenterne selvfølgelig at skifte i god tid.
    Det giver samtidig deres forhandlere mulighed for en ekstra fortjeneste og måske lidt ekstrasalg nu motorcyklen alligevel er i værkstedet.

• #10   3. dec Så er det vinter hva? smiley
    Men ja, vi skifter nok for tit på MC'en - specielt dem der kun kører et par tusinde på en sæson. Omvendt tror jeg ikke MC og familie bilen er direkte sammenlignelige:

MC'en har fælles olie med gearkasse og kobling. Biler har olie i gear kasse separeret fra olien i motoren (og ingen kobling i oliebad), så man kan lave dedikeret olie med additiver til det hårde liv i motoren.

MC'en er ofte (i hvert fald hos nogle af os) luftkølet med deraf større varians i temperatur

MC'en kører med væsentligt højere omdrejninger end de fleste biler. Både ligeud af landevejen og specielt når den skal fyres af.

MC'en er væsentligt hårdere tunet end de fleste biler - de færreste biler har 100+ hk til 600cc

MC'en er en HOBBY----- og den skal selvfølgelig have det bedste smiley

• #11   3. dec Ja - tankevækkende at moderne højtydende marine diesler slet ikke skal have skiftet motor olien i hele skibets levetid.. smiley
    Der må være et kursus Auto og MC konstruktørerne har glemt at tage..?!
    smiley
    Men al det r jo snart ligemeget.. smiley

• #12   3. dec @Henrik, det er gået min næse forbi?

• #13   3. dec Skifter altid inden den går i hi, det er nok ikke meget kondens at komme efter, men de 2.5 liter! Det går nu nok smiley
    ?
    Og så lidt til tanken.
    https://www.youtube.com/watch?v=vi1HRMEOkrg

• #14   i går kl. 06:42 Hvis der er vand i olien på en motorcykel, så bliver den kørt for pænt. Ud og hive den i øret, så fimser det vand ud i en fart når olien når over 100 grader smiley

Kommentér på:
Km mellem olieskift

x