{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.350 visninger | Oprettet:

Rette baghjul med laser ?! {{forumTopicSubject}}

Er der nogle af jer der retter jeres baghjul ind med laser? - eller får det gjort på et værksted (hvor?)

Jeg kan godt lide tanken om at have et baghjul der bare står 100% snorelige perfekt lækkert...
Og har hørt ude i byen at de markeringsstreger der er standard på bagsvingeren ikke altid er super lige fra fabrikken af... Ja og så er der jo også en del mellemrum imellem de streger, så hvor nøjagtigt bliver det lige?

Ved ikke om jeg nørder for meget og det er pjattet med laser eller? smiley
På forhånd, mange tak! smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rette baghjul med laser ?!
  • #1   31. jul 2021 Bruger selv laser. Det er nemt og hurtigt at afgøre om bagfælgen står korrekt ... køb køb køb

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #2   1. aug 2021 Hvor skal den laser pege hen for at du kan se det er lige, når du ikke har et reference punkt?

    Hvad hvis der er en lille uregelmæssighed i den overflade du sætter laseren på - så ganger du jo den dårlige præcision mange gange op når du sætter laseren på?

    Baghjulet kan sagtens sidde skævt, selv om kæden flugter med lysstrålen. smiley

    Overvej at man bare kan måle afstanden fra midten af bagakslen til midten af bagsvinger akslen. Ingen laser i verden er mere præcis end det. smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 278 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.648
    #5   1. aug 2021 Måleinstrumenter er sgu ikke bedre end de mennesker som fortolker resultaterne. smiley

    Aner ikke hvordan en ibfone virker. Jeg skal ikke eje et Apple produkt nogensinde...


  • #8   1. aug 2021 Hvad nu hvis laseren ikke sidder lige i huset

  • #9   3. aug 2021 Overvej, hvad der er er vigtigst for dig som mcejer: At kædehjulene flugter perfekt, eller for- og baghjulene?

  • #10   3. aug 2021 Bruger skydelærer og ser med øjnene at alt er perfekt.....................................


  • #11   3. aug 2021 #9 Hvis ikke kædehjulene flugter, så gør hjulene det heller ikke. smiley
    Det er ikke et enten eller.
    At justere ind er altså ikke raketvidenskabs og kan sagtens klares uden laser. Skulle der være en mm. i forskel fra den ene til den anden side, så er det helt sikkert ikke noget der kan mærkes under kørslen og heller ikke noget der betyder noget i forhold til slid.


  • #12   4. aug 2021 På langtour kan det være en udfordring at justere.. SÅ.. smiley Way back i forrige årtusinde... he..he.. smiley
    Stjal jeg kærestens målebånd i syskuffen (vi er så ikke kærester mere!) smiley
    Og lærte mig selv - selv..! smiley At måle præcist ud fra et svingerleje fixpunkt til akslen..
    I mens biken fuldlastet står på sidestøtten, - stik imod alle foreskrifter.. smiley
    Men udført korrekt kan det altså lade sig gøre alle steder i verden, regn og slud og uden centerstøtteben..

    Sliddet på kæden/tandhjul viser det så tydeligt efter en par 100 km..
    Ligger sliddet midt i kædeleddet så det er blankt og kædehjulene ikke har slid på siden!
    er alt som det skal være..
    easy peasy smiley

    sæt i gang!


  • #13   7. aug 2021 # Ja, men kun hvis stel, bagsvinger eller forgaffel er ret og ikke skævt! Fx Suz SV650 i de tidlige årgange kom ofte med skæve stel, hvor for og baghjul "trådte nogle mm ved siden af hinanden" jvf et tysk mcmagasin dengang.

    Min pointe var iøvrigt, at det på de gleste mc er såre et at kontrollere for- og baghjulenes flugtning. Så ingem grund til at fedte med et laserlys el. lign. på kædehjulet IMHO.


Kommentér på:
Rette baghjul med laser ?!

Annonce