1.156 visninger
|
Oprettet:
Blir trækkraft bedre hvis den kun kør på 3 cylindre {{forumTopicSubject}}
Hej alle har et måske dumt spørgsmål, men hvis en mc begynder at gå på 3 cylindre istedet for 4, vil den så få bedre bundtræk, som de fleste 2-3 cylinderet maskiner eller vil den bar køre lort ?
sep 2011
Følger: 6 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 784
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 21 Emner: 15 Svar: 916
https://www.motorcykelgalleri.dk/forum/teknik/754064-zx6r_daarlig_traek_i_lave_omdrejninger
Og du er stadig ikke tilfreds med cyklens opførsel, kan jeg tænke mig.
Selvfølgelig bliver trækket meget ringere, hvis den ikke kører på alle cylindre, som den er bygget til.
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 617
Det reducerede topfarten fra ca. 180 km/t til ca. 105 km/t.
Og motoren kørte virkelig dårligt også ved lave omdrejninger.
Men som en skriver længere oppe - hiv en tændrørshætte af, så kan du selv se.
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 617
Eller nogle flere kubik.
Jeg har haft en ZRX1200 S og den trækker brutalt fra bunden af
Eller en hvilken som helst anden 1200 ccm cykel.............
okt 2022
Følger: 18 Følgere: 28 Emner: 9 Svar: 205
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 21 Emner: 15 Svar: 916
Andre må byde ind med, hvad det er ved forskellige motortyper, størrelser og konstruktioner der betyder noget for bundtræk. Altså hk og torque ved forskellige omdrejningshastigeder.
okt 2022
Følger: 18 Følgere: 28 Emner: 9 Svar: 205
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 21 Emner: 15 Svar: 916
En fire-cylindret motorcykelmotor har nok så kort slaglængde og lav vægt i de bevægelige dele, plus et så stort kraftoverskud, at det ikke mærkes på samme måde. (Skrevet uden at være mekaniker eller ekspert).
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 617
Det svarer jo til at du konstant motorbremser med den ene cylinder.
Så 3 cylindre forsøger at drive cyklen frem og den ene bremser hele tiden....
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 426
Tun selv din MC, helt gratis.
Alt du skal gøre er at hive den ene tændrørshætte af , det giver mindst 25% ekstra bundtræk.
Nej vel, så var der nok ingen som kørte med alle fire rør i.
feb 2021
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 46
Den oprindelige påstand at de fleste 2/3 cylindres mc`er får bedre bundtræk når de mister en cylinder er forker.....de hopper og rister mere som en kænguru.
jul 2022
Følgere: 27 MC-er: 3 Emner: 2 Svar: 59
jan 2023
Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 49
En motors kraft ved "bundtræk" er baseret på motorens opbygning.
Mange faktorer spiller ind. Her en hjemmelavet oversigt:
1. motorvolumen
2. brændstof (benzin eller diesel)
3. turbo eller ikke turbo
4. styring af indsugning
- karburator/indsprøjtningssystemet
- knastakslens udformning i forhold til ventilernes åbning/lukning
En racermotor til roadrace skal yde stor effekt som i sammenhænge med gearkasse arbejder bedst ved hastigheder over 60-70 km/t. Effektkurven ses ofte meget stejl med den største effekt inden for et snævert område.
På en touringcykel er det mere komfortabelt, at motorens effekt ligger over et bredere område af omdr.
Og skal motoren trække tungt læs eller tillige en sidevogn er et større bundtræk (læs drejningsmoment ved lave omdr.) at foretrække.
Man kan selvfølgelig tune eller trimme motorer, men det nemmeste og billigste er at vælge den motortype, der bedst tilfredsstiller behov og ønsker.
Jeg tænker, at du kan have glæde af at studere nogle fagbøger om motorteknik. Så vil du bedre kunne forstå sammenhænge.
Også lidt sjovt at studere gamle video på youtube, hvor Moto Guzzi mod 8 cylindre dyster mod en-cylindret Norton m.v.
God fornøjelse
Poul
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 617
En motor med samme volumen kan fremstilles med stor boring og lille slaglængde, eller lille boring og stor slaglængde. Hvis boringen er større end slaglængden kaldes det "overkvardratisk".
Som tommelfingerregel gælder det at jo mere overkvadratisk en motor er, jo dårligere bundtræk har den.
Modsat jo mere underkvadratisk den er desto bedre bundtræk.
Racermotorer er oftes voldsomt overkvadratiske da du derved kan få flere omdrejninger og derved flere HK ud af den.
Men de HK kommer altså først på toppen, og i bunden af omdrejningsregisteret er de bare en død sild.
Så man skal virkelig overveje om man har brug for de sidste 10-20 HK eller om man hellere vil købe en anden cykel med færre HK, men som er mere "kørbar". Bundtræk giver den nemmeste kørsel til daglig brug.
jan 2011
Følger: 3 Svar: 130
Du ødelægger motoren - fuldstændig !!!
maj 2011
Følger: 3 Følgere: 20 Emner: 6 Svar: 158
jan 2020
Følger: 45 Følgere: 42 Emner: 16 Svar: 272
okt 2022
Følger: 18 Følgere: 28 Emner: 9 Svar: 205
maj 2011
Følger: 3 Følgere: 20 Emner: 6 Svar: 158
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 21 Emner: 15 Svar: 916
okt 2022
Følger: 18 Følgere: 28 Emner: 9 Svar: 205
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 617
Man kan måle effekt på mange måder og det en cykel opgivet med er typisk absolut ikke hvad du får ud af baghjulet.
okt 2022
Følger: 18 Følgere: 28 Emner: 9 Svar: 205
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 21 Emner: 15 Svar: 916
Jeg kan forestille mig, at man måler kraften på krumtappen i en prøvestand på fabrikken?
Med hensyn til din MCs "bundtræk" må du nok bare leve med at køre den længere op i første gear ved start fra stilstand og ellers skifte passende ned i gear og holde omdrejningerne oppe under skiftende hastigheder under kørslen.
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 617
https://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower
Og ja, det er en videnskab om det er SAE eller DIN HK du har og hvordan de er blevet målt.
Som altid er svarene ikke enkle og oftest har det været forbi en autorisert løgnemaskine (marketingsafdeling), som har pyntet på tingene.
Skal jeg f.eks. nævne Tesla, som på et tidspunkt blev solgt med et par hundrede HK flere end de have.
Nååå, det var effekten af motoren de opgav, at batteriet ikke kunne levere strømmen og bilens effekt så var 500 og ikke 700 HK det var jo bare teknikaliteter...!!!!!
Men hvis man monterede et andet batteri end bliven blev leveret med kunne den altså godt yde 700HK.
Det svarer jo til at man opgiver en benzin drevet motorcykels effekt med Nitro-Methan i tanken.
Der er masser af incitament til at få MC'er til at få flere HK hvert år og blive nogle klilo lettere - i hvert fald på papiret.....!!!!
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 617
Tesla havde så målt efter en gammel standard hvor man ikke tæller den første fod med.
Så stopuret starter først efter ca. 30 cm, hvor hjulene har fået fat og reaktionstiden er forduftet. Moralen er at alle er ude på at snyde dig..............................
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 1 Svar: 617
Blir trækkraft bedre hvis den kun kør på 3 cylindre