{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Blir trækkraft bedre hvis den kun kør på 3 cylindre
  • #1   4. jul 2023 hiv en tændrørsledning af og prøv ( ironi kan forekomme ) den vil køre af hækkenfelt , til ja lidt mærkeligt spørgsmål smiley

  • #2   4. jul 2023 Spørgsmålet er måske i forlængelse af din tråd fra sidste år?
    https://www.motorcykelgalleri.dk/forum/teknik/754064-zx6r_daarlig_traek_i_lave_omdrejninger
    Og du er stadig ikke tilfreds med cyklens opførsel, kan jeg tænke mig.
    Selvfølgelig bliver trækket meget ringere, hvis den ikke kører på alle cylindre, som den er bygget til.


  • #3   4. jul 2023 På min Xj 600 Division i 90'erne prøvede jeg at den pludselig kun kørte på 3 cylindre.
    Det reducerede topfarten fra ca. 180 km/t til ca. 105 km/t.
    Og motoren kørte virkelig dårligt også ved lave omdrejninger.
    Men som en skriver længere oppe - hiv en tændrørshætte af, så kan du selv se.


  • #4   4. jul 2023 Har du overvejet en anden type cykel, som er født med mere bundtræk?
    Eller nogle flere kubik.
    Jeg har haft en ZRX1200 S og den trækker brutalt fra bunden af smiley
    Eller en hvilken som helst anden 1200 ccm cykel.............


  • #5   4. jul 2023 Hej allesammen det drejer sig ik om min længere men en kammerats. Da vi lagde mærke til der ik var ligeså møj power i nr 2 udstødning, mærkede jeg på udstødnings rørene og en af dem blev ik som sådan varm. Så undrer jeh mig bar over at den har mer bundtræk end min ninja som kør på alle 4. Kom så i tanke om at 2 og 3 cylinderet har bedre bundtræk. Så måske det ku være derfor

  • #6   4. jul 2023 Hvis f.eks. en 4 cylindret motor yder 100hk, kan man gå ud fra at hver cylinder bidrager med 25%. Hvis den ene cylinder ikke indgår i forbrændingscyklussen, mister man for det første 1/4 af motorens volumen (hvis det er en 1000cc mister man 250cc), og man får samtidig den modstand (og ubalance) som den ikke-fungerende cylinder bidrager med - der vil være en kompression uden efterfølgende arbejdsslag og en ekstra masse/vægt for de resterende cylindre at skulle trække rundt. (Hvis man fjernede tændrøret på den inaktive cylinder, ville det måske hjælpe lidt, men det giver muligvis andre problemer).

    Andre må byde ind med, hvad det er ved forskellige motortyper, størrelser og konstruktioner der betyder noget for bundtræk. Altså hk og torque ved forskellige omdrejningshastigeder.


  • #7   4. jul 2023 Iordn tak for forklaringen blev bar i tvivl om man ku få bedre bundtræk i dem ved at den kun kør å 3 cylindre. Da jeg stadig undrer mig over hvordan den kan køre så godt på kun 3 cylindre

  • #8   4. jul 2023 Jeg kan huske, at min brors Opel Kadett for mange, mange år siden ikke tændte på den ene af de fire cylindre, og dér hoppede og rystede motoren meget i ophænget, når den var i gang, så man ikke var i tvivl om, at noget var galt.
    En fire-cylindret motorcykelmotor har nok så kort slaglængde og lav vægt i de bevægelige dele, plus et så stort kraftoverskud, at det ikke mærkes på samme måde. (Skrevet uden at være mekaniker eller ekspert).


  • #9   4. jul 2023 Den mister overraskende meget kraft. Den skal jo både drive cylinderen og ventilerne og komprimere uden at der er noget hjælp i for af en detonation.
    Det svarer jo til at du konstant motorbremser med den ene cylinder.
    Så 3 cylindre forsøger at drive cyklen frem og den ene bremser hele tiden....


  • #10   4. jul 2023 BREAKING NEWS
    Tun selv din MC, helt gratis.
    Alt du skal gøre er at hive den ene tændrørshætte af , det giver mindst 25% ekstra bundtræk.

    Nej vel, så var der nok ingen som kørte med alle fire rør i.


  • #11   5. jul 2023 Om du tager alle tændrør ud vil du for første gang ha en mc uden vibrationer.
    Den oprindelige påstand at de fleste 2/3 cylindres mc`er får bedre bundtræk når de mister en cylinder er forker.....de hopper og rister mere som en kænguru.


  • #12   5. jul 2023 Scheiße det er underholdende læsning smiley

  • Poul L
    Poul L Tilmeldt:
    jan 2023

    Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 49
    #13   5. jul 2023 Hej Simon
    En motors kraft ved "bundtræk" er baseret på motorens opbygning.
    Mange faktorer spiller ind. Her en hjemmelavet oversigt:
    1. motorvolumen
    2. brændstof (benzin eller diesel)
    3. turbo eller ikke turbo
    4. styring af indsugning
    - karburator/indsprøjtningssystemet
    - knastakslens udformning i forhold til ventilernes åbning/lukning

    En racermotor til roadrace skal yde stor effekt som i sammenhænge med gearkasse arbejder bedst ved hastigheder over 60-70 km/t. Effektkurven ses ofte meget stejl med den største effekt inden for et snævert område.
    På en touringcykel er det mere komfortabelt, at motorens effekt ligger over et bredere område af omdr.
    Og skal motoren trække tungt læs eller tillige en sidevogn er et større bundtræk (læs drejningsmoment ved lave omdr.) at foretrække.

    Man kan selvfølgelig tune eller trimme motorer, men det nemmeste og billigste er at vælge den motortype, der bedst tilfredsstiller behov og ønsker.

    Jeg tænker, at du kan have glæde af at studere nogle fagbøger om motorteknik. Så vil du bedre kunne forstå sammenhænge.
    Også lidt sjovt at studere gamle video på youtube, hvor Moto Guzzi mod 8 cylindre dyster mod en-cylindret Norton m.v.

    God fornøjelse
    Poul



  • #14   5. jul 2023 Og det vigtigste ikke at forglemme: Slaglængde kontra boring.
    En motor med samme volumen kan fremstilles med stor boring og lille slaglængde, eller lille boring og stor slaglængde. Hvis boringen er større end slaglængden kaldes det "overkvardratisk".
    Som tommelfingerregel gælder det at jo mere overkvadratisk en motor er, jo dårligere bundtræk har den.
    Modsat jo mere underkvadratisk den er desto bedre bundtræk.
    Racermotorer er oftes voldsomt overkvadratiske da du derved kan få flere omdrejninger og derved flere HK ud af den.
    Men de HK kommer altså først på toppen, og i bunden af omdrejningsregisteret er de bare en død sild.
    Så man skal virkelig overveje om man har brug for de sidste 10-20 HK eller om man hellere vil købe en anden cykel med færre HK, men som er mere "kørbar". Bundtræk giver den nemmeste kørsel til daglig brug.


  • Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

    Følger: 3 Svar: 130
    #15   5. jul 2023 Det er helt sort !!!!
    Du ødelægger motoren - fuldstændig !!!



  • #16   5. jul 2023 Du har fuldstændig ret. Et dumt spørgsmål smiley

  • #17   6. jul 2023 DU SKAL IKKE LYTTE TIL ALLE DISSE KLOGE EKSPERTER - FOR DU FÅR EN HELT UNIK MOTORGANG/LYD... smiley

  • #18   9. jul 2023 Tak for svar alle. Så det nok bar mig der mangler erfaring da jeg ikk ka mærke at den kun går på 3 cylindre, men tar den slemt skade af at køre videre såen?

  • #19   9. jul 2023 Stop nu smiley

  • #20   9. jul 2023 Simon W, du skrev i #5 at det er din kammerats mc, og at den har et bedre bundtræk end din, selv om den ikke kører på alle 4 cylindre. Hvis det er sammenlignelige modeller kunne det tyde på, at din motorcykel kunne trænge til en justering/reparation/service.

  • #21   9. jul 2023 Hej Claus det en gsx 600 f fra 88. Begge sportscykler, men har fået målt min til 95 hk hvor den burde ha 110 men den er jo ogs 23 år gammel

  • #22   9. jul 2023 De 95 HK på hjulet svarer nok meget godt til 105-110 Hk på krumtappen.
    Man kan måle effekt på mange måder og det en cykel opgivet med er typisk absolut ikke hvad du får ud af baghjulet.


  • #23   9. jul 2023 Hva mener du med det med krumtappen? smiley

  • #24   9. jul 2023 Så vidt jeg ved menes der, at kraften er målt på motoren inden den går igennem gearkassen. Gearkasse med kobling og tandhjul og flere aksler giver jo noget vægt og modstand som stjæler noget af energien. Derefter kommer kædehjul, kæde, hjul og dæk som også giver modstand.
    Jeg kan forestille mig, at man måler kraften på krumtappen i en prøvestand på fabrikken?

    Med hensyn til din MCs "bundtræk" må du nok bare leve med at køre den længere op i første gear ved start fra stilstand og ellers skifte passende ned i gear og holde omdrejningerne oppe under skiftende hastigheder under kørslen.


  • #25   9. jul 2023 Læs lidt mere om HK her:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Horsepower

    Og ja, det er en videnskab om det er SAE eller DIN HK du har og hvordan de er blevet målt.

    Som altid er svarene ikke enkle og oftest har det været forbi en autorisert løgnemaskine (marketingsafdeling), som har pyntet på tingene.
    Skal jeg f.eks. nævne Tesla, som på et tidspunkt blev solgt med et par hundrede HK flere end de have.
    Nååå, det var effekten af motoren de opgav, at batteriet ikke kunne levere strømmen og bilens effekt så var 500 og ikke 700 HK det var jo bare teknikaliteter...!!!!!
    Men hvis man monterede et andet batteri end bliven blev leveret med kunne den altså godt yde 700HK.
    Det svarer jo til at man opgiver en benzin drevet motorcykels effekt med Nitro-Methan i tanken.
    Der er masser af incitament til at få MC'er til at få flere HK hvert år og blive nogle klilo lettere - i hvert fald på papiret.....!!!!


  • #26   9. jul 2023 Tesla havde i øvrigt også sagen med accelerationen hvor ingen kunne gøre de de påstod efter.
    Tesla havde så målt efter en gammel standard hvor man ikke tæller den første fod med.
    Så stopuret starter først efter ca. 30 cm, hvor hjulene har fået fat og reaktionstiden er forduftet. Moralen er at alle er ude på at snyde dig..............................


Kommentér på:
Blir trækkraft bedre hvis den kun kør på 3 cylindre

Annonce