822 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

lyskryds - midterlane? lyskryds - midterlane?

Skal lige forhøre mig lidt...

Hvis nu jeg kommer kørende hen mod et lyskryds hvor bilerne holder for rødt i 2 baner - Må jeg så - Som de gør i frankrig, spanien mv. køre op imellem eller ved siden af de holdende biler, så jeg forlader lyskrydset som første mand?

Der er selvfølgelig plads til det ved siden af bilerne...

Lovligt eller skal man lade være hvis der er hvide biler med blå stafferinger i køen?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Forhave + have 1.500 kr.
  • Klipning af hæk 2.000 kr.
  • Hækklipning 1.600 kr.
  • Græsslåning 350 kr.
  • Hjælp til fjernelse af ukrudt i forhaven 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  lyskryds - midterlane?
  • #1   14. apr 2009 Ikke lovligt med mindre vognbanen er min. 1,5 vognsbredde...

• #2   14. apr 2009 Jeg spurgte engang en mc betjent, på deres stand på deres stand ved Herning messen!
    Betjenten sage at hvis der var plads, og jeg ikke var til gene, var det lovligt!
    Men jeg kan godt have min tvivl... Jeg tror det kommer an på øjnene der ser, om der bliver gjordt noget ved det!?

Men nu lige for at låne din tråd...!
    Hvordan med når der er trafikprop på motorvejen, og bilerne holder stille?
    Må man så på mc smutte igennem, enten mellem bilerne, eller på ydersiden?
    Nødsporet er selvfølgelig udelukket!
    Jeg mener nemlig, at så længe bilerne holder stille, drejer det sig om en forbikøring, og derfor må man gerne køre både højre og venste om bilerne....
    Mener faktisk også det var det betjenten sage!?

• #3   14. apr 2009 man skal køre mc'en i banen som bilerne gør

• #4   14. apr 2009 Hvis man kan køre forbi i samme bane uden at krydste fx midterlinien er det så en overhaling eller en forbiførsel?

Er der nogen der evt. har fået bøder for overstående?

• #6   14. apr 2009 Netop det med at køre mellem bilerne når man holder i kø har været oppe flere gange .. Og der er både blevet argumenteret for og imod flere gange - så må nok være svar skyldig .. Selv kørelærerne kan ikke blive enige om det ..
    Ham jeg tog kørekort hos mente så absolut ikke man måtte det, mens ham min kammerat tog det hos bare mente det var en overhaling/forbikørsel når de holder stille eller kører meget langsomt(tror nok der er en minimum hastighed for hvornår det ses som en overhaling eller en forbikørsel) ..
    - Men igen, er der nogen der har fået bøder/irettesettelser o.lign for dette? Eller blive det bare den sædvanlig med at vi mener lidt af hvert? smiley

• #7   14. apr 2009 "Du skal passere bilerne høje om i deres eget spor ..."

Sygt, så man skal faktisk overhale indenom for at køre lovligt?

• #9   14. apr 2009 du kan få et klip hvis du overhaler indenom?
    du må heller ikke overhale i et vejkryds
    de stiplede linier bliver som regel fuldtoptrukket ved lyskryds,så der må kun være et køretøj i hver bane. jeg har fået bøde for at køre to mc side om side over en afstand på 300m i en vognbane.
    du tar en chance når du køre friskt,det kan koste liv og eller penge.!
    det er også bare så flovt at mc. går ud når man holder oppe foran(staller)
    nå men solen skinner og asphalten kalder. ses derude!!

• #10   14. apr 2009 Færdselslovens - Kapitel 9

Særlige regler for motorcykler

§ 52. Motorcykel må ikke føres ved siden af andet køretøj.

Så svaret er nej.

www.retsinformation.dk

• #11   14. apr 2009 sweet.. tak for de præcise svar

• #12   14. apr 2009 "Godt spottet Snetyv ... det er en fejl fra min side, der skulle have stået venstre om ..."

Jeg er altid ekstra vågen på mandage. smiley

• #13   14. apr 2009 (link fjernet)

"man kan argumentere for, at når bilerne holder stille, og man selv kører forbi dem, fører man ikke sit køretøj ved siden af et andet køretøj, i stedet passerer man dem"

Dog slutter han af med:

"Husk, at alle vurderinger af din kørsel foretages af politibetjente, som subjektivt vurderer din kørsel. Hvis en betjent synes at du foretager ”hyppige vognbaneskift”, så kan han ”knalde dig” for dette. Vælger du efterfølgende at få prøvet sagen ved en domstol (hvilket jo er gratis for dig, uanset udfaldet), så har dommeren typisk kun dit ord mod betjentens. Hvis betjenten således mener at du foretog ”hyppige vognbaneskift”, og du er uenig, så er det ord mod ord. Og her er retspraksis, at dit ord ikke er meget værd…"

• #15   14. apr 2009 wow

• #16   14. apr 2009 Snetyven - nice link, den siger jo det hele faktisk .. Så tak herfra også ;D

• #17   14. apr 2009 Hvis der er opmalede vognbaner, er det i udgangspunktet et køretøj med nummerplade i hver bane - aldrig to side om side - gælder også Knal 45!!!!

Så er der to undtagelser, Hvis man folder en MC-kolonne ved stop, er det OK, og hvis man kører op på siden af andet køretøj, men ikke skal i sanne retning. F.eks. en kombineret højre og ligeud bane, hvor der holder en bil og blinker til højre - her må man kjøre op på siden til ligeudkørsel, hvis der er plads, og man ikke er til gene.

• #18   14. apr 2009 så vidt jeg ved må der kun være 1 køretøj i vognbanen altså 1 køretøj pr. vognbane, mener dog så dette er latterligt og det burde være som i spanien hvor man man kører op hvor der er plads, fremmer da trafikken:) men gør man det ik dk så der straks en arrig billist der lige skal vise han/hun bestemmer over vejen, hehe

Kommentér på:
lyskryds - midterlane?

Annonce